Geld & Recht alle pijlers

achteraf servicekosten verhalen?

26-08-2009 22:30 16 berichten
Hallo allemaal!

ik heb een vraag waarbij ik hoop dat jullie goede antwoorden hebben. Ik heb in een studentenhuis gewoond, met een aantal andere bewoners. We betaalden allemaal maandelijks voorschot voor gas, water en licht. Voor het wonen heeft mijn huisbaas destijds een afrekening gegeven, en we kregen allemaal een beetje geld terug.

Nu krijg ik een brief (anderhalf jaar na verhuizen!) of ik alsnog geld wil overmaken omdat het voorschot te laag is geweest.

Mijn vragen zijn:

- kan dit anderhalf jaar na dato nog verwacht worden?

- hij berekent nu een periode erbij waarover hij al eerder een afrekening had gestuurd, dat lijkt me ook niet kunnen?

- wat zijn mijn rechten hierin? Als ik dit betaal, dan kan hij dus ook over 10 jaar nog eens een hernieuwde afrekening sturen?

Ik ben zeer benieuwd wat jullie hierover zeggen!
anoniem_59478 wijzigde dit bericht op 30-09-2015 20:17
Reden: ..
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij kan het proberen toch?

Ik zou niet betalen. Het jaar was afgesloten, je hebt betaald. Je betn ondertussen verhuisd, en ik ga ervan dat je je hele huurperiode daar financieel hebt afgesloten. Als hij er na anderhalf jaar pas achter komt dat hij een fout heeft gemaakt, heeft ie pech gehad. Maar nogmaals: hij kan het altijd proberen, nietwaar? Wie weet is een van zijn (ex) huurders zo gek om te betalen.
dank voor je reactie. Ik ben dus één van die naïevelingen die het al bijna over had gemaakt...

Ik heb verder mijn huurperiode idd afgesloten, kreeg mijn borg terug en heb zelfs een verklaring van goed huurderschap meegekregen.

Ik ben vooral ook benieuwd waar ik juridisch sta in dit verhaal.
anoniem_59478 wijzigde dit bericht op 30-09-2015 20:15
Reden: ...
% gewijzigd
ik weet bijna zeker dat hij juridisch geen poot heeft om op te staan. alles is al helemaal afgesloten en de energierekening valt onder zijn verantwoordelijkheid.

gewoon afwachten wat hij ermee doet als jij niks doet. dat kan nooit iets ernstigs zijn namelijk.

ik heb wel een keer een half jaar na dato de gemeente op mijn dak gehad voor de gemeentelijke belastingen. daar viel niet onderuit te komen helaas.
ik bedacht vanochtend wel dat ik nooit een afrekening heb gekregen over de tweede periode dat ik er woonde, vanaf april 2007. Verandert dat nog wat aan de zaak? Maakt dat het financieel niet afgesloten? En is het dan niet alsnog zo dat hij daar veel eerder mee had moeten komen, bijvoorbeeld bij het teruggeven van de borg?

bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Ik weet het zo net nog niet wat dit betreft.

Wij kregen van de Nuon opeens na 5 jaar een rekening of we 7000 euro wilden betalen.Nu hadden ze verzaakt om 1x per 3 jaar zelf te controleren en zijn uitgegaan van een geschatte meterstand.Mijn advocaat,heb gelukkig rechtsbijstand,heeft ze toen een brief gestuurd.De laatste 2 jaar hebben ze toen laten vervallen.Toen heb ik ook nog gezegt dat ik dat overige bedrag niet totaal ging betalen naar de gasprijs van heden omdat het door de jaren heen duurder was geworden,dus dat hebben ze ook per jaar berekend naar de toenmalige gasprijs.Uiteindelijk heb ik maar de helft,3500 euro,moeten betalen.Na zoveel jaar heb ik het niet meer laten verrekenen met de huurders omdat de oude toenmalige huurders er niet meer in zaten maar het zou dus wel kunnen maar ik weet niet precies hoeveel jaar daarvoor staat,daar ben ik niet achteraan gegaan.
quote:Pennelien schreef op 27 augustus 2009 @ 07:26:

ik bedacht vanochtend wel dat ik nooit een afrekening heb gekregen over de tweede periode dat ik er woonde, vanaf april 2007. Verandert dat nog wat aan de zaak? Maakt dat het financieel niet afgesloten? En is het dan niet alsnog zo dat hij daar veel eerder mee had moeten komen, bijvoorbeeld bij het teruggeven van de borg?

bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Als die periode niet is afgesloten, verandert het in ieder geval in moreel opzicht - in juridisch opzicht vermoed ik dat hij nog steeds pech heeft gehad, aangezien hij zelf jouw huurperiode als afgesloten heeft bestempeld. Moreel gezien zou het in dat geval misschien wel netjes zijn om te betalen.

Echter: betaal niet zomaar. Vraag eerst om authentieke bewijsstukken van het feit dat je nog zoveel bij zou moeten betalen. Neem geen genoegen met zijn eigen berekening - hij kan zoveel berekenen - maar vraag kopieen van de aanslagen van het energiebedrijf. Pas als jij overtuigd bent van de echtheid, zou ik betalen.

En als je geen geld of zin hebt, zou ik helemaal niet betalen. Laten we eerlijk zijn: denk je echt dat je hij je na anderhalf jaar nog geld terug zou hebben gegeven als hij er nu achter was gekomen dat hij jullie teveel had laten betalen in plaats van te weinig? Zoals ik huisbazen ken, had je ernaar kunnen fluiten.
Wettelijk moet hij binnen een half jaar de servicekosten verrekenen. Als hij later is, staat er echter geen sanctie op.

Hij is verplicht om je de rekeningen te overhandigen zodat je zelf kunt zien dat het klopt. Dus niet betalen zolang je de bewijzen niet hebt, maar als blijkt dat het klopt wat hij zegt zul je, volgens mij, helaas gewoon moeten betalen.
Het was even zoeken maar ik vond dit:

Het Hof bepaalde in haar arrest van 30 juni 2009 allereerst dat de in huurovereenkomsten opgenomen tijdstippen waarop een afrekening servicekosten moet hebben plaatsgevonden richttermijnen en geen vervaltermijnen zijn. Met andere woorden, wanneer een afrekening servicekosten bijvoorbeeld niet plaatsvindt voor 1 juni van het jaar volgend op het jaar waarover ze verschuldigd zijn, is daarmee niet het recht van de verhuurder om af te rekenen komen te vervallen.

Het Hof motiveert dit standpunt eenvoudigweg met het feit dat indien de huurovereenkomst niet zelf bepaalt dat er sprake is van een vervaltermijn en er daarnaast geen sanctie is gesteld op het niet nakomen van de verplichting van de verhuurder om binnen de gestelde termijn met afrekeningen te komen, er van een vervaltermijn geen sprake kan zijn.

Daarnaast bepaalt het Hof dat de vrijheid van de verhuurder niet per definitie zo ver gaat dat - nadat er voor een bepaalde jaargang is afgerekend - de door hem 'vergeten' kostenposten op een later tijdstip alsnog worden afgerekend. Volgens het Hof mag een huurder er namelijk op rekenen dat een servicekostenafrekening over een bepaalde periode ook echt ziet op alle in rekening te brengen kosten in die periode, tenzij een verhuurder in het contract heeft opgenomen dat hij zich het recht voorbehoudt om door hem gemaakte kosten op een later tijdstip alsnog in rekening te brengen. De in de praktijk gehanteerde standaardcontracten bevatten een dergelijke bepaling echter niet.

In die situatie, zo oordeelde het Hof, mag een huurder erop vertrouwen dat alle servicekosten zijn voldaan en hoeft deze niet bedacht te zijn op nieuwe kostenposten. Een tweede afrekening is in dat geval, ook al zijn de kosten dus wel degelijk door de verhuurder gemaakt, volgens het Hof in strijd met de redelijkheid en billijkheid.

Op grond van dit arrest doet een verhuurder er dus verstandig aan om in de huurovereenkomst op te nemen dat hij zich het recht voorbehoudt om eventueel na de eerste afrekening naar voren komende kostenposten alsnog bij de huurder in rekening te brengen. Verder is het dus raadzaam om bij twijfel over de hoogte/omvang van de servicekosten nog even af te wachten tot op het moment dat daarover duidelijkheid bestaat.
Maar ja aan de andere kant,als de nutsbedrijven 3 jaar na dato nog aankomen met naheffingen moet men deze wel betalen...
De kaart om de meterstanden in te vullen word naar het studentenhuis verzonden,in 9 van de 10 gevallen vult de student niet de ware meterstand in en stuurt de kaart dus ook niet terug.Dan wordt de meterstand geschat door het nutsbedrijf.

De rekening hiervan gaat naar de eigenaar van het studentenhuis.Na 3 jaar komt men persoonlijk van het nutsbedrijf de meterstand opnemen en die blijkt dan dus hoger te zijn dat de geschatte meterstand.De eigenaar krijgt hiervan de afrekening en moet dus bijbetalen.Dus krijgen de huurders die in die tijd in het studentenhuis woonden een brief met de naheffingskosten.
quote:AlettaJacobs schreef op 27 augustus 2009 @ 08:48:

[...]

En als je geen geld of zin hebt, zou ik helemaal niet betalen. Laten we eerlijk zijn: denk je echt dat je hij je na anderhalf jaar nog geld terug zou hebben gegeven als hij er nu achter was gekomen dat hij jullie teveel had laten betalen in plaats van te weinig?

Ik denk inderdaad dat ik dan naar mijn geld had kunnen fluiten. Het gaat om een (voor mij) groot bedrag, en ook als mijn redenatie klopt en hij maar de helft van de periode mag rekenen, dan nog is het zo'n 90 euro. Geld wat ik niet zo even over heb.

Er komt nog bij dat ik een ex-huisgenootje gebeld heb, en zij heeft niets ontvangen! Dat is toch ook heel vreemd?
quote:nostradame schreef op 27 augustus 2009 @ 08:52:

Wettelijk moet hij binnen een half jaar de servicekosten verrekenen. Als hij later is, staat er echter geen sanctie op.

Hij is verplicht om je de rekeningen te overhandigen zodat je zelf kunt zien dat het klopt. Dus niet betalen zolang je de bewijzen niet hebt, maar als blijkt dat het klopt wat hij zegt zul je, volgens mij, helaas gewoon moeten betalen.Ik ga idd om een kopie van de afschriften zelf vragen, goede tip (ook van AlettaJacobs zie ik nu). Wellicht kost hem dat zoveel moeite dat hij dan geen zin meer heeft om er nog achteraan te gaan
quote:ElleMichelle schreef op 27 augustus 2009 @ 10:28:

De kaart om de meterstanden in te vullen word naar het studentenhuis verzonden,in 9 van de 10 gevallen vult de student niet de ware meterstand in en stuurt de kaart dus ook niet terug.Dan wordt de meterstand geschat door het nutsbedrijf.

Onze huisbaas deed dit soort dingen altijd zelf; meterstanden doorgeven etc. Als ik jouw eerdere posts lees, staat mijn huisbaas dus in zijn recht omdat er nooit een eerdere afrekening over de periode april 2007-februari 2008 heeft plaatsgevonden. Alleen ná deze afrekening kan hij niet meer een correctie daarop sturen tenzij daarvoor een clausule is opgenomen in mijn huurcontract. Begrijp ik je dan goed?
Een update: al direct nadat ik de brief had ontvangen heb ik een mailtje gestuurd met dat de berekening volgens mij niet klopte, en dat ik graag een herberekening zou willen zien.

Hij reageerde meteen dat er een dag later een herberekening zou volgen.

Inmiddels is het een week later en krijg ik een mailtje dat hij de fout in de berekening niet kan vinden, en me het bedrag schenkt.

Ha. Ben ik even blij dat ik niet gewoon meteen betaald heb!

Dank voor jullie adviezen!
fijn voor je!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven