Geld & Recht alle pijlers

Achternaam na erkenning

17-12-2013 07:59 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 zoons. De biologische vader van mijn oudste zoon woont in het buitenland en wil geen vader voor hem zijn. Mijn oudste zoon is niet erkend en draagt mijn achternaam.

Mijn huidige vriend is de biologische vader van mijn tweede zoon en is in de praktijk vader voor allebei de jongens. Hij heeft mijn jongste zoon erkend. Mijn jongste zoon heeft de achternaam van zijn vader.

Mijn vriend overweegt om ook mijn oudste zoon te erkennen om er zo voor te zorgen dat de jongens niet uit elkaar worden gehaald als er iets met mij zou gebeuren, en om te zorgen dat dat de jongens een evenredig erfdeel zouden krijgen als er iets met hem zou gebeuren.

We weten dat de oudste de achternaam van mijn vriend aan mag nemen als hij erkend wordt, maar moet dit ook? Met andere woorden: mogen we in dit geval 2 kinderen met twee verschillende achternamen hebben binnen één gezin? Indien dit niet mag, is er dan iets wat we kunnen doen (behalve niet erkennen) om de achternamen wel te behouden zoals ze nu zijn?
Ook na erkenning mag je zoon jouw achternaam houden.
Who lit the fuse on your tampon?
Ja, natuurlijk mogen kinderen binnen 1 gezin verschillende achternamen dragen. Of dacht je dat daar gevangenisstraf op staat, en zo ja,, wie moet er dan zitten?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij moeten volle broers in de regel dezelfde achternaam dragen. Toen jouw vriend jullie jongste zoon erkende hebben jullie samen gekozen om zijn naam te gebruiken voor jullie gemeenschappelijke kinderen. Als oudste zoon nu ook wordt erkend door vriend, worden het 'volle' broers en zullen ze dus dezelfde achternaam moeten dragen.

Als kind ouder dan 16 is bij erkenning mag het trouwens zelf kiezen.
Volgens mij kan zowel erfenis als gezag ook via testamenten geregeld worden.
...
quote:Aardbeienthee schreef op 17 december 2013 @ 08:13:

Volgens mij moeten volle broers in de regel dezelfde achternaam dragen. Toen jouw vriend jullie jongste zoon erkende hebben jullie samen gekozen om zijn naam te gebruiken voor jullie gemeenschappelijke kinderen. Als oudste zoon nu ook wordt erkend door vriend, worden het 'volle' broers en zullen ze dus dezelfde achternaam moeten dragen.

Als kind ouder dan 16 is bij erkenning mag het trouwens zelf kiezen.Volgens mij is dit klinkklare nonsens. Ook bij kinderen van twee dezelfde ouders kun je er voor kiezen om elk een andere achternaam te geven. Behalve als je getrouwd bent en als vrouw de achternaam van je man draagt.
quote:Aardbeienthee schreef op 17 december 2013 @ 08:13:

Als kind ouder dan 16 is bij erkenning mag het trouwens zelf kiezen.

*mosterd* ( gauw op zoek naar blokjes kaas en worst)

Als ze allebei erkend zijn door haar vriend zijn het ook gewoon volle broers als als de een de achternaam van vriend heeft en een de achternaam van moeder.

TO vraag het anders voor de zekerheid even na bij het juridisch loket
@Mapressa: Dat mag dus niet.
Bij onze eerste zoon mochten we kiezen. Nu bij onze tweede zoon kreeg hij automatisch dezelfde achternaam als eerste zoon. 2 kinderen met een andere achternaam in 1 gezin mocht niet. Maar mijn kinderen hebben dan wel dezelfde vader.
maar als zoon al jaren achternaam van moeder heeft een nu pas erkend wordt, mag het toch wel?
quote:mapressa schreef op dinsdag 17 december 2013 08:18 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Aardbeienthee in "Achternaam na erkenning"" class="messagelink">Aardbeienthee schreef op 17 december 2013 @ 08:13</a>:</b>

Als kind ouder dan 16 is bij erkenning mag het trouwens zelf kiezen.</div></blockquote>Volgens mij is dit klinkklare nonsens. Ook bij kinderen van twee dezelfde ouders kun je er voor kiezen om elk een andere achternaam te geven. Behalve als je getrouwd bent en als vrouw de achternaam van je man draagt. " Volgens mij is dit klinkklare nonsens. Ook bij kinderen van twee dezelfde ouders kun je er voor kiezen om elk een andere achternaam te geven. Behalve als je getrouwd bent en als vrouw de achternaam van je man draagt."

Dat is dus niet zo. 2e zoon mochten we de achternaam niet kiezen. Ik zei nog voor de grap deze geven we mijn achternaam maar dat kon niet zei de mevrouw bij de gemeente.
Hoe kan jouw huidige vriend je oudste zoon erkennen? Hij is toch niet de echte vader.

http://www.rijksoverheid. ... ing-van-een-kind-betekent

Het al-dan-niet behouden van de achternaam, het gezag en de erfenis regel je met een testament en een samenlevingsovereenkomst (niet met een erkennings-verklaring)
Mijn oudste kind is niet erkend door de biologische vader. Toen ik met mijn huidige partner nog twee kinderen kreeg, heeft hij ze als vader erkend. Op dat moment hebben wij ook gekozen voor zijn achternaam.

Later heeft mijn partner ook mijn oudste kind erkend. Omdat we eerder al hadden gekozen voor het gebruiken van zijn achternaam voor alle kinderen binnen onze relatie, kreeg mijn oudste vanaf het moment van erkenning ook de achternaam van mijn partner.
quote:mapressa schreef op 17 december 2013 @ 08:18:

[...]

Volgens mij is dit klinkklare nonsens. Ook bij kinderen van twee dezelfde ouders kun je er voor kiezen om elk een andere achternaam te geven. Behalve als je getrouwd bent en als vrouw de achternaam van je man draagt.

Dit klopt niet.

Hoe het in de situatie van TO zit weet ik niet, maar als je 'gewoon' meerdere kinderen krijgt met dezelfde vader krijgen ze allemaal dezelfde achternaam als die je voor de eerste hebt gekozen.
quote:daddy_gijs schreef op 17 december 2013 @ 08:26:

Hoe kan jouw huidige vriend je oudste zoon erkennen? Hij is toch niet de echte vader.

http://www.rijksoverheid. ... ing-van-een-kind-betekent

Het al-dan-niet behouden van de achternaam, het gezag en de erfenis regel je met een testament en een samenlevingsovereenkomst (niet met een erkennings-verklaring)

Als een kind nog geen officiële vader heeft (buiten huwelijk geboren, nog niet eerder erkend), dan kan dat wel.

Edit: Inderdaad is het gezag dan nog niet geregeld. Dat moet je bij kinderen die al tijdens de zwangerschap erkend worden ook nog apart regelen, dus nu ook.
Erkenning kan natuurlijk, ook als papa niet de biologische vader is. De achternaam gaat volgens mij dan wel veranderen, want hij wordt dan het tweede kind binnen jullie relatie. Zo lees ik tenminste deze folder: http://www.rijksoverheid. ... ze-van-de-achternaam.html

Hoe oud is je zoon eigenlijk? Als hij 16 is mag hij bij erkenning wel zijn naam houden.

Wat wil zoon eigenlijk zelf?
...
Mijn vriend zit in bijna de zelfde situatie.

Hij kent zijn biologische vader niet, zijn vader (nieuwe man van moeder) heeft hem opgevoed vanaf 3jaar.

Hij kan alsnog zijn achternaam veranderen, vriend is nu 21, dit gaan wij ook laten doen aangezien ons zoontje zijn achternaam draagt en dat willen wij absoluut niet.

Volgens mij moet je naast het erkennen ook de achternaam veranderen.

Voor zover wij weten moet de opvoedvader de laatste 5 jaar in het zelfde huis wonen als kind. Ook zijn hier kosten aan verbonden. Namelijk ¤835,-

Het hele proces kan 22 weken duren.

https://www.justis.nl/pro ... ging/achternaam-wijzigen/

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!
Onze situatie was een beetje vergelijkbaar. Oudste is erkend, maar hield mijn achternaam omdat ze al een tijd met mijn naam liep en daaraan gewend was. Mijn man is niet haar biologische vader.

Later getrouwd, ik hield mijn achternaam.

De kinderen die daarna geboren werden (man wel biologische vader), moesten mijn achternaam gaan dragen. Wij hebben dat nagevraagd bij de burg. stand.

Bijna Neiva's situatie.

Kinderen krijgen in zo'n situatie geen verschillende achternamen. Het wordt de eerst gekozen achternaam voor iedereen.

Verschillende achternamen in een gezin komt natuurlijk vaak voor, maar dat is in het geval als een kind uit een eerder huwelijk/ erkenning geboren is. Er zullen vast meer voorbeelden voor zijn.

Vraag het bij je gemeente na.
verdwaald op het nieuwe forum
Mijn vriend heeft mijn zoon ook met 6 erkend. Omdat wij al een kind samen hadden werd de achternaam automatisch die die we toendertijd voor gezamelijke zoon gekozen hadden. Er viel niks te kiezen.
Alle kinderen van dezelfde juridische ouders moeten dezelfde achternaam dragen. Dus je oudste krijgt dan ook de achternaam van zijn erkenner.
Als je nou gewoon gelijk de kinderen de achternaam van de moeder geeft ben je overal vanaf.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:mapressa schreef op 17 december 2013 @ 08:18:

[...]

Volgens mij is dit klinkklare nonsens. Ook bij kinderen van twee dezelfde ouders kun je er voor kiezen om elk een andere achternaam te geven.Dit mag echt niet. Ik heb dat een paar jaar geleden zelf nog uitgezocht.
Bij kinderen geboren uit een relatie dien je ook een achternaam te kiezen. Dus, de achternaam van de oudste is dan ook de achternaam van alle volgende kinderen.

Ik denk dus dat TO's oudste kind ook de achternaam van de 'stief'vader moet krijgen. In dit geval klinkt stiefvader erg onaardig maar het is meer om het duidelijk te maken.

Wordt je niet wijzer van de hier geplaatste links, TO?
Dit vind ik een interessante vraag..

Als de oudste dan ook de achternaam krijgt gaat dat dan automatisch zonder kosten? En is de naam gewoon anders?
quote:Kwabbernoot schreef op 17 december 2013 @ 12:48:

Dit vind ik een interessante vraag..

Als de oudste dan ook de achternaam krijgt gaat dat dan automatisch zonder kosten? En is de naam gewoon anders?Volgens mij zitten er alleen geen kosten aan verbonden als TO gaat trouwen. Anders zijn de kosten ¤800, -

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven