Geld & Recht alle pijlers

Achternaam na erkenning

17-12-2013 07:59 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 zoons. De biologische vader van mijn oudste zoon woont in het buitenland en wil geen vader voor hem zijn. Mijn oudste zoon is niet erkend en draagt mijn achternaam.

Mijn huidige vriend is de biologische vader van mijn tweede zoon en is in de praktijk vader voor allebei de jongens. Hij heeft mijn jongste zoon erkend. Mijn jongste zoon heeft de achternaam van zijn vader.

Mijn vriend overweegt om ook mijn oudste zoon te erkennen om er zo voor te zorgen dat de jongens niet uit elkaar worden gehaald als er iets met mij zou gebeuren, en om te zorgen dat dat de jongens een evenredig erfdeel zouden krijgen als er iets met hem zou gebeuren.

We weten dat de oudste de achternaam van mijn vriend aan mag nemen als hij erkend wordt, maar moet dit ook? Met andere woorden: mogen we in dit geval 2 kinderen met twee verschillende achternamen hebben binnen één gezin? Indien dit niet mag, is er dan iets wat we kunnen doen (behalve niet erkennen) om de achternamen wel te behouden zoals ze nu zijn?
Ja maar het is geen vrijwillige naamswijze maar onderdeel van erkenning en de regels dus dat zou dan weer oneerlijk zijn.

Verplicht moeten betalen door de regels.
Ik denk dat ik inderdaad de gemeente maar moet bellen. Oudste zoon is overigens 5 en wil zijn "oude" naam houden.
quote:Nouschi schreef op 17 december 2013 @ 10:42:

Als je nou gewoon gelijk de kinderen de achternaam van de moeder geeft ben je overal vanaf.

Tja, het zou inderdaad, zo lang het nog steeds zo is dat de meeste kinderen bij hun moeder blijven in plaats van bij de vader, wel zo simpel en logisch zijn als kinderen gewoon naar de moeder heten.

Waarom altijd die ouderwetse traditie dat kinderen naar de vader moeten heten? Zo handig is dat niet en die traditie verwijst sowieso niet naar een geschiedenis waarin moeders een leuke positie hadden, dus daar hoef je het niet voor te doen.
quote:Nouschi schreef op 17 december 2013 @ 10:42:

Als je nou gewoon gelijk de kinderen de achternaam van de moeder geeft ben je overal vanaf.

Mama maakt geen bastaard.

Snoezekind heeft ook gewoon mijn familienaam.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:daddy_gijs schreef op 17 december 2013 @ 08:26:

Hoe kan jouw huidige vriend je oudste zoon erkennen? Hij is toch niet de echte vader.

http://www.rijksoverheid. ... ing-van-een-kind-betekent

Het al-dan-niet behouden van de achternaam, het gezag en de erfenis regel je met een testament en een samenlevingsovereenkomst (niet met een erkennings-verklaring)

Elke willekeurige man kan een ' vaderloos' kind erkennen met toestemming van de moeder. Gratis en voor niets als er geen wettige vader in beeld is. Met wettige vader bedoel ik niet de biologische vader, maar degene met wie de moeder ten tijde van de geboorte getrouwd was of iemand die het kind eerder heeft erkend.

TO, heb je er al aan gedacht om vervolgens ook meteen het gezamenlijk gezag te regelen ?

Dat kan tegenwoordig zelfs via internet, met je DigID. Binnen een paar dagen heb je gratis de papieren in huis, je hoeft geen aktes meer te halen (kopen) op het stadhuis.

https://loket.rechtspraak.nl/Burgers/Familiezaken/32
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
je partner mag op elk moment je kind erkennen (vanaf bepaalde leeftijd met toestemming van kind)

ook als hij niet de biologische vader is, erkennen heeft niks met biologisch te maken maar heeft met wettelijk vaderschap (rechten en plichten dus) te maken

er zijn geen kosten aan de wijziging van de huidige achternaam verbonden, het is immers geen aanvraag voor wijziging maar de wijziging vloeit voort uit de erkenning, je moet wel op eigen kosten een nieuwe ID laten maken

of de oudste jouw achternaam mag houden weet ik niet, waarom zou je dat willen doen? je partner is in de praktijk de vaderfiguur en wordt dat wettelijk gezien ook door erkenning

lijkt mij lastig voor je oudste om steeds te moeten uitleggen (school, sport, tandarts, orthodontist) waarom hij een andere achternaam heeft?
quote:itsme1973 schreef op 17 december 2013 @ 23:44:

je partner mag op elk moment je kind erkennen (vanaf bepaalde leeftijd met toestemming van kind)

ook als hij niet de biologische vader is, erkennen heeft niks met biologisch te maken maar heeft met wettelijk vaderschap (rechten en plichten dus) te maken

er zijn geen kosten aan de wijziging van de huidige achternaam verbonden, het is immers geen aanvraag voor wijziging maar de wijziging vloeit voort uit de erkenning, je moet wel op eigen kosten een nieuwe ID laten maken

of de oudste jouw achternaam mag houden weet ik niet, waarom zou je dat willen doen? je partner is in de praktijk de vaderfiguur en wordt dat wettelijk gezien ook door erkenning

lijkt mij lastig voor je oudste om steeds te moeten uitleggen (school, sport, tandarts, orthodontist) waarom hij een andere achternaam heeft?

Ik weet het niet, maar misschien wil ze zijn achternaam niet veranderen, gewoon omdat hij al een tijdje met zijn achternaam leeft en daaraan gewend is en het prima vindt. Maar goed, ik weet de mening van het kind zelf natuurlijk niet.

En dat "steeds uitleggen" is niet zo'n probleem, lijkt me. De tijd dat je je overal samen met je broertje aanmeldt gaat snel voorbij zodra je een jaar of 12 bent en de achternaam van je moeder hebben lijkt me niet iets dat opvalt of dat moet worden uitgelegd.
Melissa,

blijkbaar wordt het wel regelmatig als een probleem ervaren

1 van de redenen om achternaamswijziging te kunnen krijgen is bijvoorbeeld wanneer kinderen in het gezin een verschillende achternaam hebben
quote:itsme1973 schreef op 18 december 2013 @ 23:30:

Melissa,

blijkbaar wordt het wel regelmatig als een probleem ervaren

1 van de redenen om achternaamswijziging te kunnen krijgen is bijvoorbeeld wanneer kinderen in het gezin een verschillende achternaam hebben

Klopt, dat heb ik ook weleens gelezen.

Maar TO gaf aan dat haar zoon zelf zijn oude naam wil houden. En zijn moeder streeft hier ook naar. Dus dan ga ik er vanuit dat zij het hebben van verschillende achternamen niet als een probleem ervaren, maar een wijziging juist als een probleem ervaren. Want het wijzigen is tenslotte wat ze willen voorkomen.
Dit is raar wat ik hier lees. Mijn ex had al kind uit eerdere relatie, zijn achternaam. Het kind dat hij met mij heeft, heeft mijn achternaam. Beide kinderen zijn erkend, gezag, hele reutemeteut.

Dit kan dus wel blijkbaar.

Edit: bij TO betreft het 2 kinderen van dezelfde juridische ouders.
Waterval, dat is denk ik een andere situatie. Jij hebt dus ouderlijk gezag over allebei de kinderen? Dat betekent echter niet dat van de oudste zijn moeder juridisch niet meer zijn moeder is en jij dat bent geworden. Er is een verschil tussen (juridische) afstamming en ouderlijk gezag hebben.

Als vrouw kan je ook niet een kind erkennen, moeder is altijd degene die het kind baart. Tenzij er sprake is van adoptie.
Ik zou bij erkenning gewoon de achternaam \die TO en eerste kind al hebben houden en tweede kind die achternaam ook geven. Als dat mag dan.
Ik vind het heel vreemd om je kind de achternaam te geven van een niet echte vader. En eigenlijk ook heel raar dat een niet biologische vader een kind gaat erkennen wat niet van hem is.

Wat als jullie uit elkaar gaan? Kijkt die man niet meer om naar het kind,want niet van hem en draagt hij een achternaam van een vreemde vent. En op papier weet het kind niet meer wie nou de echt vader is.

Wat als kind later contact zoekt met zijn vader en dit gaat goed? Zit hij met een achternaam van zijn broers vader.

Sowieso is het wat apart om een achternaam te veranderen, denk je nou echt dat dat niks uitmaakt voor een kind?

Sleep je kind toch niet zo mee in alles met die nieuwe vriendjes.
Troela, op wie reageer je precies? Als je op de OP reageert heb je duidelijk niet goed gelezen. Als je iemand anders aan het aanvallen bent kan je dat misschien beter ergens anders doen.
Ja heel raar, troeta

Een biologische vader kan ook een vreemde vent zijn....
verdwaald op het nieuwe forum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven