Geld & Recht alle pijlers

Achternaam wijzigen

09-10-2014 20:31 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers, ik ben niet echt nieuw op het forum, lees vaak mee maar nog nooit iets zelf geplaatst. Heb wel heel vaak de goede adviezen die jullie gaven aan een TO op mezelf toegepast of mijn mening herzien/bijgesteld doordat je nieuwe inzichten krijgt door de diverse meningen.

Nu zit ik zelf met iets, niet echt een wereldprobleem maar hoop op wat medeforummers met ervaring of advies.

Doordat ik geen leuke herinneringen heb aan mijn verleden met mijn vader (heb de man ook in geen jaren meer gezien) en ik zijn achternaam ook niet meer wil dragen, zit ik er hard over na te denken om een verzoek in te dienen voor naamswijziging. De naam die ik graag aan zou willen nemen is de naam van mijn moeder, waar ik wel contact mee heb. Er zitten hoge kosten, ¤ 835, aan vast met ook nog eens de kans op een afwijzing.

Ik ben 30 plusser, dus geen toestemming nodig van de ouder wiens achternaam ik nu draag en waar ik heel graag van af wil. Heeft iemand van jullie ooit een verzoek tot naamswijziging gedaan, of ken je iemand? Weet iemand hoe groot het verzoek tot afwijzen is? Het is best veel geld en als de kans van afwijzen erg groot is, dan vind ik dat best zonde en is het misschien zelfs nutteloos.

Alvast bedankt voor jullie tips, advies en raad.

X
Ik ken iemand die het heeft gedaan en die heeft beargumenteerd dat hij geen band had met zijn vader en bovendien door die achternaam steeds geconfronteerd werd met de nare herinneringen uit de periode waarin zijn vader wel in zijn leven was.

Zijn verzoek is toegekend.

Hoe groot in het algemeen die kans is, weet ik niet.

Zijn er geen criteria voor? Of een folder oid met uitleg?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik neem aan dat je deze al gevonden hebt

https://www.justis.nl/producten/naamswi ... wijziging/
Wordt misschien toch moeilijk...

Als u meerderjarig bent, kunt u de naamskeuze van uw ouders herzien. U moet de achternaam dan na 1 januari 1998 hebben gekregen door naamskeuze en jonger zijn dan 21 jaar. Voor 1 januari 1998 bood de wet nog geen keuzemogelijkheid. Voor kinderen die vóór die datum hun naam kregen, is een naamswijziging in verband met naamskeuze niet mogelijk.

De naam veroorzaakt psychische schade

U kunt uw achternaam laten wijzigen als u kunt aantonen dat deze uw geestelijke of lichamelijke gezondheid in ernstige mate schaadt. Het moet gaan om hinder in het dagelijks leven, die gerelateerd is aan de huidige geslachtsnaam en die leidt tot ernstige lichamelijke of psychische schade. Aan de procedure is een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet uw psychische hinder worden vastgesteld in een rapport dat door een onafhankelijke BIG-geregistreerde gedragsdeskundige is opgesteld. Dat is een psycholoog of psychiater bij wie u niet onder behandeling bent (geweest) en die is geregistreerd in het BIG-register. U moet zelf voor dit rapport zorgen en zelf de kosten dragen. Alle voorwaarden zijn opgenomen in de Bijsluiter psychische hinder en in de Bijlage bijsluiter psychische hinder procedure. Overhandigt u deze documenten aan uw onafhankelijke deskundige en laat deze de vragen zo zorgvuldig mogelijk beantwoorden.
Vraag even na hoe vaak dit soort verzoeken worden afgewezen bij de instantie waar je het verzoek moet indienen (dienst Justis). Volgens mij niet zo vaak namelijk als je aan de voorwaarden voldoet.
Ga trouwen
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn man heeft zijn achternaam laten wijzigen. Zijn vader is overleden toen hij 2 was en is opgevoed door zijn stiefvader. Hij wilde uiteindelijk ook graag zijn naam dragen.

Was wel duur, meer dan het bedrag dat jij noemt, en zijn directe familie werd gevraagd wat zij er van vonden. Uiteindelijk is het verzoek toegekend.
https://www.justis.nl/pro ... arige-wijzigen/index.aspx

Hoi broedkippetje, deze info heb ik gevonden op internet. Maar het komt bij mij over of het best simpel is om een naam te laten wijzigen.

En dat is denk ik niet zo. Ik heb ook geen band met mijn vader maar ik dacht dat dit een te slap argument zou kunnen zijn. Maar het is dus wel mogelijk?
quote:heenenweer schreef op 09 oktober 2014 @ 20:37:

Wordt misschien toch moeilijk...

Als u meerderjarig bent, kunt u de naamskeuze van uw ouders herzien. U moet de achternaam dan na 1 januari 1998 hebben gekregen door naamskeuze en jonger zijn dan 21 jaar. Voor 1 januari 1998 bood de wet nog geen keuzemogelijkheid. Voor kinderen die vóór die datum hun naam kregen, is een naamswijziging in verband met naamskeuze niet mogelijk.

U kunt uw achternaam laten wijzigen als u kunt aantonen dat deze uw geestelijke of lichamelijke gezondheid in ernstige mate schaadt. Het moet gaan om hinder in het dagelijks leven, die gerelateerd is aan de huidige geslachtsnaam en die leidt tot ernstige lichamelijke of psychische schade. Aan de procedure is een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet uw psychische hinder worden vastgesteld in een rapport dat door een onafhankelijke BIG-geregistreerde gedragsdeskundige is opgesteld. Dat is een psycholoog of psychiater bij wie u niet onder behandeling bent (geweest) en die is geregistreerd in het BIG-register. U moet zelf voor dit rapport zorgen en zelf de kosten dragen. Alle voorwaarden zijn opgenomen in de Bijsluiter psychische hinder en in de Bijlage bijsluiter psychische hinder procedure. Overhandigt u deze documenten aan uw onafhankelijke deskundige en laat deze de vragen zo zorgvuldig mogelijk beantwoorden.Dan is dat veranderd, want dat was een aantal jaar geleden nog niet zo. Ook is mijn man van 1980.
quote:heenenweer schreef op donderdag 09 oktober 2014 20:37 Wordt misschien toch moeilijk...

U kunt uw achternaam laten wijzigen als u kunt aantonen dat deze uw geestelijke of lichamelijke gezondheid in ernstige mate schaadt. Het moet gaan om hinder in het dagelijks leven, die gerelateerd is aan de huidige geslachtsnaam en die leidt tot ernstige lichamelijke of psychische schade. Aan de procedure is een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet uw psychische hinder worden vastgesteld in een rapport dat door een onafhankelijke BIG-geregistreerde gedragsdeskundige is opgesteld. Dat is een psycholoog of psychiater bij wie u niet onder behandeling bent (geweest) en die is geregistreerd in het BIG-register. U moet zelf voor dit rapport zorgen en zelf de kosten dragen. Alle voorwaarden zijn opgenomen in de Bijsluiter psychische hinder en in de Bijlage bijsluiter psychische hinder procedure. Overhandigt u deze documenten aan uw onafhankelijke deskundige en laat deze de vragen zo zorgvuldig mogelijk beantwoorden. Dat is alleen als je ouders zijn gescheiden toen je al meerderjarig was, dacht ik.
ik wil de achternaam van mijn zoontje veranderen in mijn achternaam..maar moet wachten tot hij 5 is.

u kunt justis een mail sturen met uw vraag.

ik kreeg na 3 dagen antwoord!
A woman with class is timeless
Hoi Penelope, dit zouden de kosten zijn :

Kosten

De behandeling van uw verzoek om uw achternaam te veranderen, kost: ¤ 835. Als u voor meerdere mensen in uw gezin een achternaamswijziging aanvraagt, verschillen de kosten:

Het wijzigen van de achternaam van 1 of 2 minderjarige kinderen van u kost: ¤ 835.

Het wijzigen van de achternaam van 3 of meer minderjarige kinderen van u kost: ¤ 1670.

Als Justis uw verzoek afwijst of als u het verzoek intrekt, krijgt u het betaalde bedrag niet terug.
Het is volgens mij duurder. Ik heb me er ook eens in geïnteresseerd want ik heb een én een rare achternaam en niets met die familie ( en dan druk me nog zachtjes uit) maar durf de stap niet te nemen omdat ik bang ben dat mijn verzoek wordt afgewezen en daarmee ook het geld kwijt ben.

Aan trouwen heb ik ook wel eens gedacht, maar dan zit ik aan een man vast
quote:Nouschi schreef op 09 oktober 2014 @ 20:38:

Ga trouwen Ja haha goede tip maar heb DE man nog niet gevonden. Maar dit zou wel de oplossing zijn idd.
quote:legodoos schreef op 09 oktober 2014 @ 20:39:

https://www.justis.nl/pro ... arige-wijzigen/index.aspx

Hoi broedkippetje, deze info heb ik gevonden op internet. Maar het komt bij mij over of het best simpel is om een naam te laten wijzigen.

En dat is denk ik niet zo. Ik heb ook geen band met mijn vader maar ik dacht dat dit een te slap argument zou kunnen zijn. Maar het is dus wel mogelijk?De man die ik ken heeft dus niet alleen het argument van 'geen band' gebruikt, maar ook het psychisch lijden onder de naam. Of hij daarvoor ook bewijs van dat lijden (in de vorm van verklaring psych) heeft moeten overleggen, weet ik eigenlijk niet.
Trouwen heeft geen zin, want je houdt altijd je eigen achternaam.
quote:legodoos schreef op 09 oktober 2014 @ 20:42:

Hoi Penelope, dit zouden de kosten zijn :

Kosten

De behandeling van uw verzoek om uw achternaam te veranderen, kost: ¤ 835. Als u voor meerdere mensen in uw gezin een achternaamswijziging aanvraagt, verschillen de kosten:

Het wijzigen van de achternaam van 1 of 2 minderjarige kinderen van u kost: ¤ 835.

Het wijzigen van de achternaam van 3 of meer minderjarige kinderen van u kost: ¤ 1670.

Als Justis uw verzoek afwijst of als u het verzoek intrekt, krijgt u het betaalde bedrag niet terug.Bij mijn man kwamen er ook een hoop administratieve kosten overheen. Aanvragen van uittreksels, kosten voor het in behandeling nemen door de gemeente, en uiteindelijk de kosten om het ook op officiele documenten te laten wijzigen, paspoort ed.
Hier nog een topic met misschien wat antwoorden op je vraag.: Kun je je geslachtsnaam jaren later nog wijzigen?
Op de site staat het bedrag van 835 genoemd en ga er van uit dat dit wel klopt.

@ heenen weer: kun je de link waarop je deze info hebt gevonden plaatsen want dit staat niet op de site van Justus vermeld.....of heb ik het over het hoofd gezien?

@ honeymoon: dat kan ik idd wel doen. Dank je voor de tip.
Trouwen lost het niet helemaal op.

Trouwen geeft je het recht (ook) de achternaam van je partner te voeren en je kunt je ook door de overheid met die naam laten aanschrijven, maar in het GBA en je paspoort hou je gewoon je geboorte achternaam.

Ik denk dat je op andere officiële stukken zoals diploma's ook altijd je eigen naam houdt, maar dat weet ik niet zeker.
quote:legodoos schreef op donderdag 09 oktober 2014 20:48 Op de site staat het bedrag van 835 genoemd en ga er van uit dat dit wel klopt.

@ heenen weer: kun je de link waarop je deze info hebt gevonden plaatsen want dit staat niet op de site van Justus vermeld.....of heb ik het over het hoofd gezien? Jawel, die info staat daar wel. Maar ik zou ze gewoon even mailen.
quote:Broedkippetje schreef op donderdag 09 oktober 2014 20:48 Trouwen lost het niet helemaal op.

Trouwen geeft je het recht (ook) de achternaam van je partner te voeren en je kunt je ook door de overheid met die naam laten aanschrijven, maar in het GBA en je paspoort hou je gewoon je geboorte achternaam.

Ik denk dat je op andere officiële stukken zoals diploma's ook altijd je eigen naam houdt, maar dat weet ik niet zeker. In het regulier erkend onderwijs moet je idd op je meisjesnaam studeren. (Het kan wellicht wel bij cursussen ed).
quote:HelgaV schreef op 09 oktober 2014 @ 20:47:

Hier nog een topic met misschien wat antwoorden op je vraag.: Kun je je geslachtsnaam jaren later nog wijzigen?

Hier lees ik ook iets dat diverse partijen worden gehoord....zou dat betekenen dat mijn vader op de hoogte wordt gebracht?

Misschien dat ik deze vraag beter in het andere topic kan plaatsen.
quote:Penelope_ schreef op 09 oktober 2014 @ 20:46:

[...]

Bij mijn man kwamen er ook een hoop administratieve kosten overheen. Aanvragen van uittreksels, kosten voor het in behandeling nemen door de gemeente, en uiteindelijk de kosten om het ook op officiele documenten te laten wijzigen, paspoort ed.Natuurlijk, had ik niet aan gedacht maar de kosten hiervoor zijn nog te overzien. Al met al zal het niet hoger dan zijn dan ¤ 1200, incl de ¤ 835 voor de aanvraag.
Ik ken iemand die dit heeft laten doen.

Was meerderjarig op moment van scheiding en aanvraag. Moest een rapport van een psycholoog hebben met bigregistratie. Ging allemaal goed. De vader werd gehoord maar had geen invloed, kon alleen de snelheid van de procedure afremmen maar het hing daar niet vanaf. Kon dus daardoor niet afgewezen worden. Hele traject duurde destijds ongeveer 10 maanden.

Succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven