Achterstallige inkomsten en belasting
zaterdag 26 maart 2011 om 22:54
Ik heb heb via een erfenis de royalties gekregen op een boek dat door een derde is geschreven. Door omstandigheden heeft de uitgever dit geld lang niet betaald. Nu heb ik in een keer de achterstallige royalties ontvangen over meer dan 10 jaar, met rente.
Hoe moet dit nu worden opgegeven bij de inkomstenbelasting?
Ik zou verwachten: de inkomsten zijn per jaar belastbaar. Immers, als achterstallige inkomsten over meerdere jaren in een jaar worden belast, is het denkbaar dat de belanghebbende in een hoger belastingtarief zou komen, waar dat niet zou zijn gebeurd als de inkomsten op tijd waren betaald.
De rente zou je dan in een keer aftrekken.
Graag zou ik weten hoe dit moet worden opgegeven bij de inkomstenbelasting.
Hoe moet dit nu worden opgegeven bij de inkomstenbelasting?
Ik zou verwachten: de inkomsten zijn per jaar belastbaar. Immers, als achterstallige inkomsten over meerdere jaren in een jaar worden belast, is het denkbaar dat de belanghebbende in een hoger belastingtarief zou komen, waar dat niet zou zijn gebeurd als de inkomsten op tijd waren betaald.
De rente zou je dan in een keer aftrekken.
Graag zou ik weten hoe dit moet worden opgegeven bij de inkomstenbelasting.
zaterdag 26 maart 2011 om 23:00
Uh, dit komt niet zo heel vaak voor volgens mij. Als mij dit zou overkomen zou ik denk ik even de balstingdienst zelf bellen en echt even vragen naar iemand die daar meer ervaring mee heft dan de eerste de beste call-centre-medewerker die je aan de lijn krijgt.
Overigens wanneer heb je die rechten ge-erft? 10 jaar geleden of recent? Dat maakt denk ik wel uit namelijk.
Overigens wanneer heb je die rechten ge-erft? 10 jaar geleden of recent? Dat maakt denk ik wel uit namelijk.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
zaterdag 26 maart 2011 om 23:06
Als je in een jaar ineens meer geld hebt terwijl je dat normaal over een langere periode zou hebben gekregen, kost je dat inderdaad meer belasting. Je kunt dan een verzoek doen voor middeling en uitsmering, dan wordt het bedrag uitgesmeerd over een langere periode en dan ben je goedkoper uit.
Vraag even advies bij de belastingdienst.
Vraag even advies bij de belastingdienst.
zaterdag 26 maart 2011 om 23:16
Zie bv http://www.i-bieb.nl/fina ... d_terug_van_belasting.htm .Ik heb op die manier ooit een substantieel bedrag teruggekregen van de belasting. Maar aangezien het bij jou om erfenis en royalties gaat, is het weer wat anders dan bij gewone inkomsten denk ik. Dus win even advies in, maar ik denk wel dat dit de regeling is die je moet hebben.
zondag 27 maart 2011 om 00:03
De berekening van de middeling over 3 jaren is niet heel moeilijk. Dwz: er is op internet goede informatie te vinden met rekenmodules die het allemaal voor je uitrekenen. Let er op dat de aangiften van de 3 jaren definitief zijn. Er is een drempel van ¤ 545.
Er zijn sowieso minstens 3 sites die op een eenvoudige wijze laten zien of er recht is op belastingteruggave. Zo kan je zelf aan de slag en de sites vergelijken of hetzelfde bedrag eruit komt. Mijn ervaring met onderstaande sites is prima. Berekening is een kwestie van een enkele minuut. Een kort briefje volstaat als verzoek naar het regiokantoor. (zie hieronder)
Hoe bereken je of een middelingsverzoek zin heeft
Je hoeft uitsluitend de drie belastbare inkomens box 1 over drie jaren in te tikken en het eventueel te verkrijgen bedrag wordt direct aangegeven. De vakjes voor betaalde belasting/premievolksverzekeringen hoeven niet per se ingevuld te worden. Als er geen aangifte is gedaan het bedrag van de jaaropgave(n) overnemen.
http://www.belastingwijze ... ingsregeling-inkomen.html
Klikken op : Middeling inkomen box 1 / 3 inkomens invullen + leeftijd / Enter (even naar beneden scrollen om de jaren te vinden)
www.belastingmiddeling.nl
Klikken op : Direkt berekenen / jaren invullen / Enter
Op de hoofdpagina ook een doorklikmogelijkheid naar: Achterzijde definitieve aanslag. Zo kan je zien welk bedrag je moet nemen. Dat is het belastbare inkomen box 1.
www.berekenhet.nl
klikken op: Werk en inkomen Daarna: middeling inkomen box 1
Deze site geeft ook nog even de informatie w.b. officiele voorwaarden om voor de middelingsregeling in aanmerking te komen.
--------------------------------------------------------------------------------------
Het middelingsverzoek naar de Belastingdienst kan uit een eenvoudig verzoek bestaan:
===========================================
Belastingdienst ..........(regiokantoor)
(je) Naam, adres, leeftijd, BSN-nummer, evtl. telefoonnummer
Onderwerp: verzoek middeling inkomens ---------------(naam) over de jaren ..., .... en .....
Geachte heer, mevrouw,
Op basis van bijgevoegde berekening wil ik graag in aanmerking komen voor middeling van inkomen box 1.
Dit over de jaren ...., ...., en ....
Ondertekening
(voor de berekening kan de print van de site gebruikt worden - deze als bijlage bij het verzoek toevoegen)
Er zijn sowieso minstens 3 sites die op een eenvoudige wijze laten zien of er recht is op belastingteruggave. Zo kan je zelf aan de slag en de sites vergelijken of hetzelfde bedrag eruit komt. Mijn ervaring met onderstaande sites is prima. Berekening is een kwestie van een enkele minuut. Een kort briefje volstaat als verzoek naar het regiokantoor. (zie hieronder)
Hoe bereken je of een middelingsverzoek zin heeft
Je hoeft uitsluitend de drie belastbare inkomens box 1 over drie jaren in te tikken en het eventueel te verkrijgen bedrag wordt direct aangegeven. De vakjes voor betaalde belasting/premievolksverzekeringen hoeven niet per se ingevuld te worden. Als er geen aangifte is gedaan het bedrag van de jaaropgave(n) overnemen.
http://www.belastingwijze ... ingsregeling-inkomen.html
Klikken op : Middeling inkomen box 1 / 3 inkomens invullen + leeftijd / Enter (even naar beneden scrollen om de jaren te vinden)
www.belastingmiddeling.nl
Klikken op : Direkt berekenen / jaren invullen / Enter
Op de hoofdpagina ook een doorklikmogelijkheid naar: Achterzijde definitieve aanslag. Zo kan je zien welk bedrag je moet nemen. Dat is het belastbare inkomen box 1.
www.berekenhet.nl
klikken op: Werk en inkomen Daarna: middeling inkomen box 1
Deze site geeft ook nog even de informatie w.b. officiele voorwaarden om voor de middelingsregeling in aanmerking te komen.
--------------------------------------------------------------------------------------
Het middelingsverzoek naar de Belastingdienst kan uit een eenvoudig verzoek bestaan:
===========================================
Belastingdienst ..........(regiokantoor)
(je) Naam, adres, leeftijd, BSN-nummer, evtl. telefoonnummer
Onderwerp: verzoek middeling inkomens ---------------(naam) over de jaren ..., .... en .....
Geachte heer, mevrouw,
Op basis van bijgevoegde berekening wil ik graag in aanmerking komen voor middeling van inkomen box 1.
Dit over de jaren ...., ...., en ....
Ondertekening
(voor de berekening kan de print van de site gebruikt worden - deze als bijlage bij het verzoek toevoegen)
zondag 27 maart 2011 om 00:08
Roylaties uitgekeerd door de uitgever zijn belast. In principe voor degene die het auteursrecht heeft. Als de achterstallige royalties via een erfenis verkregen zijn moet er erfbelasting worden betaald.
TS zal moeten uitzoeken of de royalties als inkomen voor de inkomstenbelasting gezien wordt (evtl. middelingsverzoek van toepassing - zie hierboven) of als legaat is aan te merken. In dit laatste geval is erfbelasting verschuldigd. De hoogte van de erfbelasting is met onderstaande rekenmodule te bepalen.
De hoogte van de erfbelasting kan TS met deze rekenmodule bepalen.
http://www.belastingdienst.nl/reken/erfbelasting/
TS zal moeten uitzoeken of de royalties als inkomen voor de inkomstenbelasting gezien wordt (evtl. middelingsverzoek van toepassing - zie hierboven) of als legaat is aan te merken. In dit laatste geval is erfbelasting verschuldigd. De hoogte van de erfbelasting is met onderstaande rekenmodule te bepalen.
De hoogte van de erfbelasting kan TS met deze rekenmodule bepalen.
http://www.belastingdienst.nl/reken/erfbelasting/