Geld & Recht alle pijlers

Advies gevraagd over garantie

19-03-2012 11:18 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Advies gevraagd!!!

In 2009 heb ik van iemand een artikel gekocht via Marktplaats. Van deze persoon heb ik ook het garantiebewijs gekregen. Zelf hadden ze een artikel in 2008 gekocht voor ¤900,00 en ook hiervan heb ik de kassabon ontvangen. Dit bleek stuk te zijn en ze hebben een andere gekregen, maar de prijs was in de tussentijd gezakt tot ¤800,00. Dit is dus ook het bedrag wat op het garantiebewijs staat. Het verschil in prijs hebben ze niet gekregen van de winkel. Nu hebben wij erg veel problemen met het betreffende artikel en heeft de winkel (na 2 jaar) toegezegd dat we een vervangend artikel mogen uitkiezen. Hetzelfde product is uit de handel genomen en we mogen een nieuwe uitkiezen. Echter, voor ¤800,00 want dat staat op het garantiebewijs minus ¤ 100,00 per jaar dat we "profijt" hebben gehad van het artikel. Dus dan komen we uit op ¤600,00. Hier zijn we het absoluut niet mee eens, aangezien we erg veel overlast hebben gehad en geen profijt. Bovendien is het geen inruilproject maar gaat het om een product dat door een fabricagefout vanaf het begin voor problemen heeft gezorgd. Nu zijn mijn vragen (voordat ik een flater sla in de winkel ):

1. heb ik nog wel recht op garantie, aangezien ik niet de eerste koper ben?

2. is het mogelijk dat ze er bedragen worden ingehouden op het aankoopbedrag?

Alvast bedankt.
Hoelang is de garantieperiode van het artikel? Als het buiten de officiële garantie valt, dan denk ik dat je heel blij mag zijn met dit aanbod!
Bel even de Consuwijzer, daar zijn ze erg behulpzaam en kundig.
Om wat voor artikel gaat het? Je hebt recht op een nieuw product, een vervangend product of (een deel van) de reparatie als het artikel kapot gaat buiten jouw schuld om, binnen de normale levensduur van het product. Je moet dan wel aan kunnen tonen dat de fabrikant bijvoorbeeld zegt: ''Deze wasmachine gaat minimaal 10 jaar mee!''.

Kortom, gaat het om een product waarvan je mag verwachten dat het langer dan vier jaar meegaat (in jouw geval), dan heb je rechten. Niet per se een nieuw product, en mits je aan kunt tonen dat het langer mee zou moeten gaan.
Bedankt voor de reacties. Het gaat om een tent en de garantie is 3 jaar. Al in het eerste jaar zijn we teruggegaan omdat de tent lek was. Naar eigen zeggen hebben ze dit gerepareerd. Alleen blijkt het niet geholpen te hebben. We zijn dus al verschillende keren (vanaf 2009) teruggeweest en nu hebben we aangegeven geen vertrouwen meer te hebben in de tent. Nu heeft een medewerker van de winkel ook nog toegegeven dat het een heel bekend probleem is met deze tent. We zijn dus eigenlijk aan het lijntje gehouden door de winkel. Alleen weet ik natuurlijk niet of ik recht heb op de garantie omdat ik niet de eerste koper ben.

Bedankt voor de tip over de Consuwijzer. Ga ik zo ook even bellen.
Ga naar de Decathlon, heb je voor weinig geld een briljant goeie tent.
Wat heb je er zelf op marktplaats voor betaald? Waarschijnlijk minder dan 600 Euro. Ik zou heel blij zijn met dit bod voor een tweedehands product uit 2009 en niet zeuren.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Haha, zeker niet minder dan ¤ 600,00. Bovendien heb ik de tent zelf al in 2009 gekocht. En zijn we al sinds 2009 bezig met de winkel met dit probleem :(
Ik snap dat je het wel een beetje beu bent op deze manier, maar ik vind het een zeer schappelijk aanbod.
De eerste vraag is met wie jij een overeenkomst hebt. Dat is de verkoper van Marktplaats - die moet je aanspreken. Als de verkoper vervolgens de bal bij de oorspronkelijke leverancier legt en die daarmee akkoord gaat, kuin je naar de winkel - zo niet, dan blijf je volgens mij wel bij de Marktplaatsverkoper.

Ervan uitgaand dat je bij de winkel terecht kunt (omdat ze meewerken, of omdat ze niet weten dat jij niet de oorspronkelijke koper bent) geldt volgens mij het volgende:

een produkt moet geschikt zijn voor het doel waarvoor het is verkocht. Dit betekent dat het gedurende een bepaalde periode (de te verwachten levensduur) moet doen wat je ervan mag verwachten. Je mag verwachten dat een tent je droog houdt, en dat gedurende langer dan drie jaar. Zo niet, dan moet de verkoper het product in orde maken, een vervangend product leveren, of je geld teruggeven. In het laatste geval mag er wel inhouding plaatsvinden voor genoten gebruik - in geval van een vervanging mag bijbetaling worden gevraagd. Wat er in feite gebeurt, is dat je recht op herstel met de tijd steeds kleiner wordt - en dat is ook wel redelijk: je zou niet verwachten dat je na tien jaar een splinternieuwe tent krijgt, of het volledige aankoopbedrag terug.

Het aankoopbedrag waarover je het hebt wordt 800 euro - je kunt namelijk niet aantonen dat het meer was en jij (of beter: de eerste koper) is ook akkoord gegaan met vermelding van dit bedrag. Discussie hierover verlies je. .

Mijn schatting: de tent is 4 jaar oud. Te verwachten levensduur van een tent (duurdere segment) 50 weken = 15 jaar. Een redelijke insteek zou dan zijn om het bedrag te stellen op 11/15 x 800 euro. Die 600 euro is reeel.
Bedankt voor je heldere uitleg sophie_emma. De vorige aankoopbon waar het juiste bedrag op staat is wel aanwezig, dus we kunnen het gelukkig wel aantonen. Het irritante is eigenlijk dat we al sinds 2009 bezig zijn met de winkel om het probleem te verhelpen. Het is ook niet een klein probleem, want regent het, dan komt de regen net zo hard door het doek en regent het dus ook binnen. Het is ook niet dat het probleem later is ontstaan, bij de eerste regenbui was alles al drijfnat. Gelukkig heb ik al via Consuwijzer begrepen dat de garantie niet vervalt bij doorverkoop. Ik had het ook prima gevonden als we dezelfde soort tent zouden krijgen, alleen de tent is uit de collectie onder andere omdat ........ hij niet waterdicht is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven