Geld & Recht alle pijlers

Advocaat van onvermogen

15-07-2015 11:12 57 berichten
Ik bevind mij momenteel in een vieze vechtscheiding. Mijn man is meerdere keren vreemdgegaan, waarna ik heb gezegd dat ik zo niet verder wil en heb gezegd dat ik wil scheiden. Hij wil nergens aan meewerken.

Nu is hij inmiddels uit ons huis vertrokken en heeft een bijstandsuitkering aangevraagd. Hij heeft op basis daarvan een advocaat van onvermogen toegewezen gekregen, terwijl ik al mijn spaargeld aan mijn advocaat moet afdragen.

Nu is mijn vraag: tot wanneer heeft hij recht op die advocaat van onvermogen? Als hij weer werk vindt neem ik aan dat zijn inkomen opnieuw wordt getoetst? En tot hoever kan hij blijven doorprocederen zonder dat hij een advocaat moet betalen? Draait hij wel op voor griffiekosten etc of is dat inbegrepen?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Je betaalt een eenmalige eigen bijdrage dat vastgesteld is aan de hand van je belastingaangifte van 2 jaar terug. Hij kan blijven door procederen totdat de zaak uiteindelijk afgehandeld is. Als de toevoeging goed gekeurd is dan wordt alles muv zijn eigen bijdrage vergoed door de Staat.
Ik kan je helemaal niet helpen met je vragen, maar wil je wel sterkte wensen. Lijkt me echt een vreselijk nare situatie om in te zitten
Op welke voorwaarde zijn jullie getrouwd dat je het hebt over mijn spaargeld, is het geen ons spaargeld?

Sterkte met alles.
Zo'n advocaat krijgt een bepaald bedrag waar hij/zij alles voor moet doen. Wanneer de zaak complexer wordt of langer duurt dan moet er opnieuw een toevoeging aangevraagd worden. Dit kan niet oneindig duren, en de advocaat gaat echt niet al zijn tijd aan 1 zaak steken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Jij gaat straks partneralimentatie betalen begrijp ik?
Bedankt ladies!!

Vanaf het moment dat ik het eenzijdig echtscheidingsverzoek heb ingediend is de huwelijksgoederengemeenschap gescheiden. Dat betekent dat mijn spaargeld nu mijn spaargeld is vanaf die datum. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd maar we hebben geen bezit afgezien van een appartement waar ik wil blijven wonen en ik wil hem uitkopen. Hij wil nergens aan mee werken, want hij wilde niet scheiden en dacht dat ik het vreemdgaan wel zou blijven accepteren.

Ook al valt er bij mij niks meer te halen, hij kan dus tot in de eeuwigheid door procederen zolang zijn advocaat er een zaak in ziet?
Hij vraagt overigens niet om alimentatie
quote:wiejoes schreef op 15 juli 2015 @ 11:27:

als hij een bijstand heeft, gaat het vast wel via de gemeente gebeuren, wat hij dan weer bij jou moet vragen. Reken maar er alvast op.

Hoelang zijn jullie getrouwd geweest.?

Hij vraagt overigens niet om alimentatieWaar wil hij dan wel over procederen??

Bedankt ladies!!

Vanaf het moment dat ik het eenzijdig echtscheidingsverzoek heb ingediend is de huwelijksgoederengemeenschap gescheiden. Dat betekent dat mijn spaargeld nu mijn spaargeld is vanaf die datum. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd maar we hebben geen bezit afgezien van een appartement waar ik wil blijven wonen en ik wil hem uitkopen. Hij wil nergens aan mee werken, want hij wilde niet scheiden en dacht dat ik het vreemdgaan wel zou blijven accepteren.

Ook al valt er bij mij niks meer te halen, hij kan dus tot in de eeuwigheid door procederen zolang zijn advocaat er een zaak in ziet?Dat zal misschien wel meevallen, een pro deo advocaat verdient er zo weinig aan, dat hij het waarschijnlijk ook snel wil afhandelen.

Hij vraagt overigens niet om alimentatieNee maar de gemeente zal dat straks wel doen ivm zijn bijstandsuitkering.

Als hij bijstand krijgt is het een kwestie van tijd tot de gemeente hem daartoe zal verplichten.

Maar hoe kun je nou eigen spaargeld hebben als je in GvG getrouwd bent? Is dit spaargeld een erfenis waarbij de erflater dat zo heeft vastgelegd? Anders is dat spaargeld toch ook voor de helft van hem?
quote:erizo schreef op 15 juli 2015 @ 11:33:

[...]

Als hij bijstand krijgt is het een kwestie van tijd tot de gemeente hem daar toe zal verplichten.

Maar hoe kun je nou eigen spaargeld hebben als je in GvG getrouwd bent? Is dit spaargeld een erfenis waarbij de erflater dat zo heeft vastgelegd? Anders is dat spaargeld toch ook voor de helft van hem?Dat schrijft ze toch.

Vanaf het moment dat ik het eenzijdig echtscheidingsverzoek heb ingediend is de huwelijksgoederengemeenschap gescheiden. Dat betekent dat mijn spaargeld nu mijn spaargeld is vanaf die datum.

Het spaargeld wat zij nu opbouwt is van haar alleen. Op het moment dat je een scheiding in zet is er sprake van boedelscheiding. Alles wat zij na het inzetten van het scheidingsverzoek verdient, spaart of uitgeeft is haar eigen geld.
Oh, dat komt dan vast nog wel.
Niet geschoten is altijd mis
quote:mary57 schreef op 15 juli 2015 @ 11:31:

[...]

Dat zal misschien wel meevallen, een pro deo advocaat verdient er zo weinig aan, dat hij het waarschijnlijk ook snel wil afhandelen.

Pro deo heeft er niets mee te maken

TO: lees dit eens:

https://www.jurofoon.nl/nieuws/4242-rec ... n-advocaat
quote:safrat schreef op 15 juli 2015 @ 11:44:

[...]

Pro deo heeft er niets mee te maken

TO: lees dit eens:

https://www.jurofoon.nl/nieuws/4242-rec ... n-advocaat

Mijn ervaring is anders met pro deo advocaat. Over het algemeen doen ze niet veel moeite voor hun cliënten, je moet er heel vaak achteraan bellen om wat actie te krijgen.

Ik zie nu dat daar ook een reden voor is:

""En nee, van pro deo zaken of gefinancierde rechtsbijstand wordt een advocaat niet rijk. De overheid moet op de centjes passen, en knijpt dus uit waar dat kan. Elke zaak die de toegevoegde advocaat doet, is verbonden aan een (laag) maximum tarief en een maximum aantal uren. Zo mag aan een echtscheiding 8 uur worden besteed. Inclusief ouderschapsplan, alimentatieberekening of – berekeningen, boedelverdeling, bespreking(en) met de cliënt en zitting. Als de zaak meer kost dan 8 uur (en ik kan u verzekeren: die kost vaak meer of zelfs veel meer dan 8 uur) dan krijgt de advocaat die uren niet betaald. De opbrengst voor een echtscheiding is dan iets meer dan 800 euro. Of er nu 6, 8 of 80 uur aan besteed is.""
quote:mary57 schreef op 15 juli 2015 @ 12:23:

[...]

Mijn ervaring is anders met pro deo advocaat. Over het algemeen doen ze niet veel moeite voor hun cliënten, je moet er heel vaak achteraan bellen om wat actie te krijgen.

Mijn ervaring is juist weer heel anders.

Mijn advocaat heeft echt heel veel en goed werk gedaan.

Wekelijkse updates (ook als er niet veel bijzonders te melden was) en ik kon altijd mailen en kreeg nog dezelfde dag antwoord.

De (betaalde) advocaat van mijn ex was heel erg traag en amper te bereiken.

Het ligt echt aan de advocaat die je treft en niet aan het al dan niet pro deo werken.
Kijk hier eens, TO; http://rechtwijzer.nl/uitelkaar

En ja, you're fucked voor wat betreft jouw advocaatkosten tegenover de zijne. Welkom in Nederland.
Bedankt weer!

Hij dient verweer in, omdat het kan, hij wil o.a. geld voor de waarde van de inboedel, die volgens mij niets waard is. Let wel: hij wil niet de spullen zelf hebben, hij wil dat ik hem daar geld voor betaal, etc etc etc. Hij wil niet scheiden en ik wel.

Waarom hij niet gewoon kan werken is mij overigens ook een raadsel, maar er valt niet met hem te communiceren dus alles loopt nu via de advocaten.

Ik heb een goede baan, werk me 5 dagen, meer dan 40uur in de week te pletter, maar al mijn extra geld gaat nu naar mijn advocaat.

Godzijdank hebben we geen kinderen.

We zijn overigens 11 jaar getrouwd, 14 jaar samen.
http://www.rijksoverheid. ... d/partneralimentatie.html

https://www.lbio.nl/alime ... ralimentatie-verschuldigd

http://www.scheidslijn.nl/partneralimen ... e-bijstand

https://www.jurofoon.nl/n ... na-afzien-van-alimentatie
quote:granny71 schreef op 15 juli 2015 @ 12:35:

[...]

Mijn ervaring is juist weer heel anders.

Mijn advocaat heeft echt heel veel en goed werk gedaan.

Wekelijkse updates (ook als er niet veel bijzonders te melden was) en ik kon altijd mailen en kreeg nog dezelfde dag antwoord.

De (betaalde) advocaat van mijn ex was heel erg traag en amper te bereiken.

Het ligt echt aan de advocaat die je treft en niet aan het al dan niet pro deo werken.Dat is fijn voor je, zo hoort het ook.
quote:wiejoes schreef op 15 juli 2015 @ 12:41:

Bedankt weer!

Hij dient verweer in, omdat het kan, hij wil o.a. geld voor de waarde van de inboedel, die volgens mij niets waard is. Let wel: hij wil niet de spullen zelf hebben, hij wil dat ik hem daar geld voor betaal, etc etc etc. Hij wil niet scheiden en ik wel.

Waarom hij niet gewoon kan werken is mij overigens ook een raadsel, maar er valt niet met hem te communiceren dus alles loopt nu via de advocaten.

Ik heb een goede baan, werk me 5 dagen, meer dan 40uur in de week te pletter, maar al mijn extra geld gaat nu naar mijn advocaat.

Godzijdank hebben we geen kinderen.

We zijn overigens 11 jaar getrouwd, 14 jaar samen.Ik denk dat je daar niet onderuit komt. Hij heeft recht op de helft van de inboedel of de waarde daarvan. Behalve de spullen die jij al had voordat je gingen samenwonen, die zijn echt van jou. Daar mag hij niet aankomen.
http://www.judex.nl/recht ... t-partneralimentatie_.htm

En ga alvast maar rekening houden met je pensioen!

http://www.judex.nl/recht ... ioen-en-echtscheiding.htm
Bedankt weer voor alle reacties. Word er niet echt vrolijk van.

Volgens mij kan ik beter zelf ook maar ophouden met werken op deze manier. Al mijn spaargeld gaat naar mijn advocaat en straks kan ik ook nog alimentatie gaan betalen, terwijl hij degene is die deze relatie naar de kl*te heeft geholpen.

Overigens heb ik al gezegd dat hij spullen uit het huis mag hebben maar dat wil hij niet, hij wil alleen geld.

Als ik hem uitkoop krijgt hij daar ook geld voor maar hij claimt dat er een overwaarde in ons huis zit en uit de taxatie die ik heb moeten laten uitvoeren (en betalen) blijkt dat dat niet zo is, maar ook dat moet door de rechter worden bevestigd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven