Geld & Recht alle pijlers

afgekeurd en belasting

29-07-2011 23:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb al 11jaar wao 80%-100% ,ik heb nog nooit belasting moeten betalen kreeg altijd terug .ik heb een koop woning rente aftrekbaar .ik heb verder geen inkomsten en nu moest ik ineens 80euro betalen (is misschien niet veel)maar als je een uitkering heb tel iedere euro .heb iemand daar ook ervaring mee dit jaar ,ik heb het al betaald maar vele zeggen dat het niet klopt.
En wat gaf de belastingdienst als reden op dat je 80 euro moest bij betalen? Had het te maken met je inkomsten (uitkering) of met je huurwaardeforfait (WoZ waarde), of aftrekpost bijz. ziektekosten, kortom meer informatie nodig.
De belasting die je betaalt staat volledig los van het feit dat je al dan niet afgekeurd bent.

Kan het zijn dat je een voorlopige teruggaaf krijgt en dat dit bedrag gewijzigd is of had moeten worden? Heb je kinderen en is in hun woonsituatie of inkomsten iets veranderd? Ontvang je alimentatie er is daar iets in gewijzigd?
Is de WOZ-waarde van je huis naar beneden gegaan?

En er is sinds 2010 een ander systeem rondom de aftrek van ziektekosten.
Op basis van deze gegevens kan, vrees ik, niemand echt iets zinnigs zeggen. Je zult meer info moeten geven.

- heb je zelf je aangifte ingevuld?

- gaf deze aangifte ook al aan dat je 80 euro moest terug betalen, of wijkt de belastingdienst nu af van je aangifte?

- heb je al tijdens het jaar een teruggaaf gehad (maandelijks) of wacht je altijd tot het einde van het jaar?

- wat was ongeveer de teruggaaf die je voorheen kreeg? Als dat 50 euro was, vind ik het een ander verhaal dan wanneer je 1.000 euro roept.

- volgens mij leef je niet van een uitkering, maar van een wao-uitkering of een wia-uitkering. Ik ken heleboel wao-uitkeringen of wai-uitkeringen die heel wat hoger zijn dan menig salaris. Maar, als ik je goed begrijp, is de wao-uitkering niet zo hoog.

- als de wao-uitkering je enige inkomstenbron is, kan het verschil daar in principe niet in zitten.

Is deze aanmerkelijk hoger of lager geworden?

- is de woz-waarde van je woning gestegen?

- vergelijk de aanslagen eens. Misschien een heffingskorting anders? Andere punten?

Lastig hoor, zo van een afstandje. Geen kenner in je omgeving? (Niet Jan Beunhaas graag, want daar schiet je nog niks mee op.)
quote:spuka schreef op 30 juli 2011 @ 00:05:

Is de WOZ-waarde van je huis naar beneden gegaan?

En er is sinds 2010 een ander systeem rondom de aftrek van ziektekosten.

Een lagere WOZ-waarde geeft een lager EWF, daarmee een hogere aftrekpost eigen woning. Haar teruggaaf zou dus groter moeten zijn.

[zeurmodus]Daarnaast is de aftrek ziektekosten al in 2009 aanmerkelijk ingeperkt. Het systeem is in wezen niet veranderd. [/zeurmodus]
Ik heb hetzelfde. Ik krijg altijd een best lekker bedrag terug en nu moest ik ¤59 betalen.
Ah know`t, tha shunt
Mensen die afgekeurd zijn hadden altijd een xtra aftrekpost bij bijzondere lasten om die reden, dat is afgeschaft vorig jaar en krijg je nu direct van het uwv. Net als de ouderenaftrek van de baan is. Denk dat dat het is. Zou kunnen kloppen.
Wat jij bedoelt is de forfaitaire aftrekpost voor uitgaven wegens chronisch ziekzijn, AO of ouderdom.

Deze aftrek is al in 2009 verdwenen. En ik vermoed dat TO het heeft over haar aangifte 2010.

Daarnaast leverde het niet altijd aftrek op, omdat je te maken had met een drempel.

TO, welk jaar aangifte?
Betreft het de inkomenstenbelasting? Niet toevallig zorgtoeslag of een andere toeslag?
ik heb de papieren er bij gehaald dit jaar en vorig jaar

de woz waarde is maar 1000 meer dan vorig jaar .is enderdaad moeilijk om zo ff neer te zetten maar hoe ik het hier voor mij zit er verschil bij heffings korting maar ook maar paar euro volksverzekering ,is ook wat hoger maar het draait allemaal maar op een paar euro .dat is het juist .en voor de rest bv belasting voordeel .cz ik heb nooit teveel terug gehad ,blijf het zelfde iedere mnd .ik heb aow uitkering en dat om 70% van je laatst verdiende loon ik zit net 10euro boven het minium dus 2-day ik wou dat dat waar was wat jij zeg .

ik woon alleen ,ik laat belasting altijd in vullen naar hun zelf ,de laatste keer een saggie mens en gaf niet eens fatsoenlijk antwoord toen ik vroeg hoe dat kon .ik kreeg anders rond 300 terug .ja zeg ze het is allemaal wat anders nu ???? daar kon ik het mee doen .
Luna,

Dank voor je antwoorden.

Hoe vervelend ook, op basis van deze gegevens blijft het nog steeds erg moeilijk om je van antwoorden te voorzien.

Misschien moet je nog even anders kijken: tel je voorlopige teruggaaf en deze teruggaaf eens bij elkaar op?

Het verschil valt dus niet te verklaren met het verschil in de heffingskorting?

Wat betreft de AO-uitkering, ik weet dat het over het algemeen helaas geen vetpot is. Maar ze zijn gebaseerd op ooit een inkomen. Als dat inkomen erg hoog geweest zou zijn, zou ook je uitkering hoog geweest zijn.
vorig aanslag terug te ontvangen 534ennieuwe aanslag terug te ontvangen 455 ,en het verschil 79 en dat moest ik betalen /je heb ook je best gedaan ik snap dat dat moeilijk is als je niks in kan zien ik denk dat ik mijn boeltje maar bij elkaar pak en naar het belasting kantoor gaat ,doen ze het maar opnieuw .er word behoorlijk veel fouten gemaakt daar ik sprak zelfs een man die daar werk hij zei ook het is een zooitje ze werken allemaal langs elkaar heen .in elk geval veel bedankt .tja en dat mijn uitkering niet hoger is ,hihi ik had geen baan bij een hoge piet ik werkte bij thuiszorg ,groetjes
Vraag als je teruggaat eerst eens of men je duidelijk kan maken hoe het komt dat je nu terug moet betalen terwijl je voorgaande jaren voor je gevoel altijd terug kreeg.

Mocht er een fout zijn gemaakt kunnen ze het altijd nog opnieuw doen.
quote:2_day schreef op 30 juli 2011 @ 11:09:

[...]

Een lagere WOZ-waarde geeft een lager EWF, daarmee een hogere aftrekpost eigen woning. Haar teruggaaf zou dus groter moeten zijn.

[zeurmodus]Daarnaast is de aftrek ziektekosten al in 2009 aanmerkelijk ingeperkt. Het systeem is in wezen niet veranderd. [/zeurmodus]t was al laat gisteren. ;)
Geen enkel probleem
ja doe ik 2-day bedankt in elk geval .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven