Geld & Recht alle pijlers

aftrekbaar van belasting?

08-11-2010 08:12 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben al aan het zoeken geweest op de site van de belastingdienst maar ik kan het niet vinden.

Mag je premie die je betaald voor je pensioen aftrekken van de belasting ? Dan bedoel ik uiteraard niet de premie die je afdraagt aan je pensioenfonds maar premie die je zelf betaald voor het sparen.

voorbeeld 1: (verplicht) aangesloten bij pensioenfonds maar om pensioendoelstelling te behalen moet er bij gespaard worden dat gaat dan bij dezelfde maatschappij, dat spaar je van je bruto salaris. Is dit aftrekbaar ?

voorbeeld 2: zelfde verplichte deelname aan pensioenfonds alleen kiezen we ervoor om het bijsparen bij een andere maatschappij te doen en dan kan het , neem ik aan, niet via je bruto loon. Is dit aftrekbaar ?

We kunnen het niet vinden en de TP is niet bereikbaar. Wie heeft daar zicht op ?
Wanneer de premie van je brutoloon wordt ingehouden, dan wordt je belastingvoordeel al automatisch berekend. Je kunt dit dan dus niet nog eens aftrekken.

Extra pensioensparen mag afgetrokken worden mits de regeling aan alle criteria van de belastingdienst voldoet. Dit is o.a. afhankelijk van de regeling zelf en van de persoonlijke omstandigheden. Dit kunnen wij hier dus niet voor je beantwoorden.
beste nummer zoveel.. waar kan ik dat vinden ? Ik zoek met 3 slagen in de rondte op de belastingdienst site

Eerste optie had ik zelf al bedacht dat het dubbel zou zijn, maar dat is de optie die nu het meest voor de hand ligt omdat de werkgever die zo aanbiedt en de 2e optie lijkt ons praktischer omdat we dan keuze hebben bij welke verzekeraar wij eea kunnen onderbrengen en meer zeggenschap hebben over de vorm.
De premie die al van je bruto loon afgaat, voorbeeld 1 is niet aftrekbaar. Voorbeeld 2 binnen bepaalde regels wel, je moet dan je jaarruimte uit rekenen aan de hand van de A factor ( zie pensioenbrief) en je bruto jaarinkomen,. Een rekentootl hierovor staat wel op de site van de belastingdienst en anders even googlen op jaarruimte.

Mensne met een lease auto en veel onregelmatige inkomsten hebben vaak die jaarruimte wel, omdat je alleen pensieon opbouwt over vaste inkomensbestanddelen. Mocht het nou voor jou niet aftrekbaar zijn dan zoiu ik op een andere manier pensioen op gaan bouwen en niet via een pensioenpolis omdat de einduitkering wel belast is tzt als inkomen in box 1.
edit:

jaarruimte is volgens berekening belastingdienst 0 (en daar snap ik dan weer niets van ..)
Als de jaarruimte 0 is is extra pensioenpremie(bijv. premie voor een lijfrente polis) niet aftrekbaar.

Wat je nog wel zou kunnen doen is gaan bedrijfssparen en daar elk jaar het geld van laten storten in een lijfrentepolis, dan betaal je toch nog belastingvrij!
maar waarom is de jaarruimte 0 ? Ik snap dat dan weer niet.. ligt dat aan zijn huidige pensioenregeling dat hij daarmee "voldoende" opbouwt ? En als in de nieuwe regeling dat anders zal zijn, dwz de factor a lager is ?
Als je een salaris hebt dat onder het zg. maximum dagloon ligt (op jaarbasis ¤ 48.715,65), bouw je over het algemeen genoeg pensioen op in de pensioenregeling van je werkgever.

In zo'n geval is je jaarruimte voor aftrek dus inderdaad 0.
oooo.. nou daar zitten we ruim onder .. In dat geval zullen we dus de komende 20 jaar jaarruimte 0 houden.. ik zie ons niet naar de 50.000 per jaar gaan...

mmm.. dan eens goed verdiepen in de regeling an sich en de mogelijkheden tot banksparen..
quote:poldervrouw schreef op 08 november 2010 @ 11:51:

oooo.. nou daar zitten we ruim onder .. In dat geval zullen we dus de komende 20 jaar jaarruimte 0 houden.. ik zie ons niet naar de 50.000 per jaar gaan...

mmm.. dan eens goed verdiepen in de regeling an sich en de mogelijkheden tot banksparen..

Is niet per definitie zo hoor, wat ik al eerder zei, hangt het van vaste inkomensbestanddelen af. Ook als je geen jaarruimte hebt kun je best wel een pensioentekort hebben, alleen zijn ingelegde bedragen dan niet aftrekbaar van de belasting. JIj bent dus gebaat bij vermogensopbouw wat een netto uitkering geeft, dat zou je ook kunnen doen door opbouw binnen je hypotheek, tegen een goed erent,e geen woonlasten op pensioendatum is ook een prima voorziening!

Voorbeeld: stel je bent gescheiden en je ex krijgt tzt een deel van je pensioen. Je bouwt nu voldoende op, dus extra premies zij niet aftrekbaar. Maar..je hebt wel een pensioentekort want op pensioendatum krijgt je ex een deel vaqn je opgebouwde pensioen.

Ander voorbeeld:

Je werkt 40 jaar bij dezelfde werkgever, je opbouw is prima, alleen doordat je een leaseauto hebt ( fiscale bijtelling|) ontstaat er een jaarruimte. Je kunt dus nu met fiscaal voordeel bijsparen voor een extra pensioen..terwijl je feitelijk opbouw dus best wel goed is.

T is niet allemaal zo zwart wit, laat je eens voorlichten door bv je eigen bank op een goede adviseur. Die kijkt ook naar inkomen op pensioendatum, nabestaandenpensioen, woonlasten op pensioendatum, je hypotheek enz enz ...
quote:Pauline65 schreef op 08 november 2010 @ 11:03:

Als je een salaris hebt dat onder het zg. maximum dagloon ligt (op jaarbasis ¤ 48.715,65), bouw je over het algemeen genoeg pensioen op in de pensioenregeling van je werkgever.

In zo'n geval is je jaarruimte voor aftrek dus inderdaad 0.dit is niet altijd waar hoor, hangt van de regeling af. Het opbouwpercentage, eindloon, middelloon enz
mmm hij bouwt nu middelloon op en zou dat straks niet meer hebben.. het is een pensioen van een verzekeraar en voor zover ik het kan zien is het een soort beleggingsprodukt. We krijgen een dezer dagen de info en gesprek
Van welke verzekeraar? Als je nu een polis hebt lopen en je hebt geen jaarruimte, dan zou ik de bestaande polis premievrij maken, .( de extra voorziening dus, niet hetgeen wat via het salaris van de werkgever gaat!) dwz stoppen met nog meer geld inleggen, aangezien het toch niet aftrekbaar is van de belasting en de einduitkering belast is. Ook zou je afhankelijk van het bedrag van wat er nu al in de polis staat, kunnen overwegen voor een overdracht in beanksparen, dus de bestaande polis overhevelen en ook dan geldt , niet meer bijstorten ivm geen fiscale aftrek. Voordeel van de laatste optie is dat het geld dan rendeert tegen een vaste rente, zonder dat er kosten vanaf gaan en je geen risico loopt op de beleggingen
delta lloyd.. De andere pensioen regeling is bij een grote (geen verzekering maar echt pensioen zeg maar) En we hebben al jaaaaren iets lopen bij de goudse (kapitaalverzekering) dat we destijds af gesloten hebben als oude dag voorziening , rendement is niet denderend.. Die zou dus premievrij kunnen gemaakt ? Hoe gaat dat in zijn werk dan ?
een kapitaalverzekering zou ik afkopen, je betaalt er toch geen belasting over, aangezien er vaak geen of nauwelijks winst in die polissen wordt gemaakt. Een kapitaalverzekering is geen lijfrente, dus kan zonder gevolgen worden afgekocht.

Als je een lijfrente bij deltaloyd hebt, pff..word ik in 99 vd 100 gevallen niet vrolijk van, heb op mijn werk klanten gezien die bijna de helft vd inleg aan kosten betaalden. Die zou ik ook niet premievrij maken, aangezien vaak de kosten door blijven lopen. Blijft er nog niks over op einddatum. Kijk eens op het laatste waardeoverzicht wat je hebt ontvangen, wat er ingehouden is aan kosten en wat je ingelegde premie is. Je kunt die polis als het is, wat ik denk dat het is, het beste overhevelen in banksparen. Krijg je tot je pensioendatum een leuke rente over het bedrag, betaal je geen kosten meer en je hoeft ook niet meer bij te storten. Banksparen kan bij elke bank. Ze regelen dan een waardeoverddracht voor je. Als je de lijfrente afkoopt en dus niet overhevelt in banksparen dan moet je er wel fors belasting over belaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven