Geld & Recht alle pijlers

Alleen en onder modaal

03-04-2011 10:54 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil eens sparren over mijn financiele situatie. Ben 35, alleenstaand en verdien ondermodaal, zeg maar 30.000 per jaar.

Ik heb 7 jaar in het buitenland samengewoond met ex en daardoor zit een deel van mijn opgebouwde pensioen daar (zal niet veel zijn want het was in Spanje). Op mijn 30e ging het uit, kwam ik weer hier in NL en moest helemaal opnieuw beginnen, ik had niets, geen spaargeld, geen spullen....helemaal terug bij af.

Nu 5 jaar later verdien ik ondermodaal , heb een huur van rond de 850 inclusief en de andere vaste lasten...ik maak me wel eens zorgen over de toekomst. Ik leef erg zuinig maar kan niet erg veel sparen door mijn loon. Ik koop bijna geen kleding, ga weinig uit, alleen af en toe naar de film en uit eten met vrienden. Op vakantie ga ik een keer per jaar en dat kost max 1000 euro alles incl.

Hoe kan ik voor later toch een bedragje sparen?

Ik maak me er soms erg zorgen om..... Je kunt natuurlijk zeggen: vind een vent, ik geef toe, dat is financieel makkelijker omdat je alles deelt maar zo makkelijk is die ene niet gevonden op mijn leeftijd (vind ik) en dat is ook niet de reden dat ik een relatie hoop te vinden...

Hebben jullie tips?
ik ben ook 35 en verdien hetzelfde als jij.

En kan prima rondkomen van dit salaris. Ik spaar zelfs 250 euro per maand en smijt wekelijks geld over de balk in de horeca. Ik heb een lagere huur, dat scheelt behoorlijk en zit op de mooiste plek van deze stad (duurste regio van nl), dus ik neem aan dat er echt wel mogelijkheden zijn om je woonlasten omlaag te krijgen.

Ik ben nu bezig een hypotheek te krijgen en hoe het er nu naar uitziet krijg ik die ook nog.

Nu heb ik een baan in een erg veilige sector (onderwijs) dus er zijn wel banken die mij dat geld willen lenen.

Mijn komende hypotheek bedrag is trouwens lager dan mijn huur.
Ik denk dat je absoluut geen slecht salaris hebt hoor. Maar als ik kijk naar je woonlasten, dan zijn die wel echt behoorlijk hoog. Het is dus niet zo verwonderlijk dat je niet zo veel overhoudt. Kun je niet overwegen om te gaan verhuizen? Ik weet niet in welke plaats je woont, maar waar ik woon kun je al een hele degelijke huurwoning vinden voor 300,- per maand (ex gas, water, licht etc.). Als je dan nog eens kritisch gaat kijken naar andere vaste lasten, dan moet je vast en zeker wel een paar honderd euro per maand kunnen besparen op je vaste lasten. En hiervan kun je dan weer gaan sparen of leuke dingen gaan doen. Zoals gezegd zou je met jouw salaris prima moeten kunnen leven, maar er is natuurlijk wel een bodem, dus je kunt nou eenmaal niet alles hebben. Succes!
Vergeet even niet dat je zeven jaar in het buitenland hebt gewoond en daardoor 7 x 2 % van je AOW hebt ingeleverd. Een andere woning vinden zal niet makkelijk zijn, huur je eenmaal in de vrije sector, dan kom je daar moeilijk uit, bovendien zijn er te weinig sociale huurwoningen.
verba volant, scripta manent.
Van 30.000 moet je zeker rond kunnen komen. Mijn huur is dan wel de helft dan die van jou maar ik verdien het deel minder wat jij verder aan de huur uitgeeft dus dan zou je op hetzelfde neer komen.

Huur of koop je? Goedkoper wonen is idd. een goede optie.

Denk ook eens aan ongemerkte uitgaven zoals een kopje koffie hier, flesje water daar etc... Dat gaat ongemerkt hard en merk je pas als je een kasboekje bij gaat houden.

De vakantie kan ook veel goedkoper overigens. 1000 euro in je eentje vind ik best veel tenzij je een maand naar Amerika of Azie gaat ofzoiets.
Trouwens, waarom wil je voor later sparen? Ik neem aan dat je doelt op na je 65e? Je bent maar 7 jaar weggeweest en je bent nog heel erg jong, wellicht kun je eerst beter eens gaan uitzoeken wat daarmee je verlies eigenlijk is. Want ik denk namelijk dat dat wel meevalt. Sparen kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik denk dat jouw zorgen over later wellicht onnodig zijn.
quote:kadina schreef op 03 april 2011 @ 11:18:

850 eurie pm huur? Ik vind dat best veel,

denk dat je daar sowieso wel iets op zou kunnen bezuinigen?

Bezuinigen op de huur? Lijkt me erg lastig om dat bij de woningbouwvereniging voor elkaar te krijgen :-)

Verhuizen (met alle kosten van dien) lijkt voordeliger maar is het vaak ook niet hoor plus het jarenlange wachten.

Ben benieuwd naar alle financiele verplichtingen van TO om te zien waarop bespaard kan worden, zelfs met 850 euro huur, blijft er plenty over om ieder geval een beetje te sparen toch?
quote:MarianneDavids schreef op 03 april 2011 @ 11:20:

Vergeet even niet dat je zeven jaar in het buitenland hebt gewoond en daardoor 7 x 2 % van je AOW hebt ingeleverd. Een andere woning vinden zal niet makkelijk zijn, huur je eenmaal in de vrije sector, dan kom je daar moeilijk uit, bovendien zijn er te weinig sociale huurwoningen.Hoe kom je hierbij? Dit is volledig afhankelijk van waar je woont hoor. Ik woon in een middelgrote plaats en hier kun je binnen 1 a 2 jaar een hartstikke leuk huurhuis vinden. En dat is dan een sociale huurwoning. En die zijn hier genoeg. En ik geloof niet dat dat alleen zo is in deze plaats. Zo zijn er nog vele andere plaatsen waar dat ook zo is.
Een huurprijs van 850 euro pm is inderdaad redelijk hoog. Heb je een redelijk groot huis TO? Want daar horen dan natuurlijk ook hogere energiekosten bij. Misschien zou je kunnen kijken naar een andere woning die pm minder kost? Daarnaast zou je inderdaad toch wel goed moeten kunnen rondkomen van het salaris dat je opgeeft, hoeveel zou je pm willen sparen?
quote:Cici25 schreef op 03 april 2011 @ 11:25:

[...]

Hoe kom je hierbij? Dit is volledig afhankelijk van waar je woont hoor. Ik woon in een middelgrote plaats en hier kun je binnen 1 a 2 jaar een hartstikke leuk huurhuis vinden. En dat is dan een sociale huurwoning. En die zijn hier genoeg. En ik geloof niet dat dat alleen zo is in deze plaats. Zo zijn er nog vele andere plaatsen waar dat ook zo is.Ik woon in een grote stad en hier is de wachtlijst nu bijna 4 a 5 jaar...maar in een middelgrote plaats in de buurt maar 1,5 jaar inderdaad, ligt aan de plek waar je wilt wonen.
30.000 euro is imo genoeg om in je eentje van te leven.

Als je wilt kun je op een makkelijke manier iets bijverdienen.
Ik woon in de stad en heb kortgeleden mijn financiele gigantisch omgegooid, ben van een huur naar een koophuis gegaan en dat scheelt me zo'n 300 euro p.m.

Ik woon ook alleen en mijn inkomen ligt een stuk lager dan dat van jou als we het dan over onder modaal hebben (krijg iedere maand 1230 euro loon gestort) en ik red me prima.

hypotheek

verzekeringen woning

sparen hypotheek: 500 euro

Eten en drinken max 120 euro.

zorgverzekerng 120 euro (die moet ik nog even onder de loep nemen, moet goedkoper kunnen denk ik)

telefoonrekening 14,95

tv en internet en vaste lijn 45 euro.

Totaal vaste lasten: 815 euro,

over: 415 euro.

Daar gaat dan mijn sportabbonoment: 45 euro nog vanaf,

dus 380 over.

waarvan iedere maand 150 euro gespaard wordt voor als de nood aan de man komt en de overige 120 euro zijn om lekker van te leven.

Vakantie? daar heb je een vakantietoeslag voor en de eindejaarsuitkering en belastingteruggave zijn gewoon extra. Er zijn natuurlijk maanden dat de kosten iets hoger zijn.

Gelukkig? absoluut!

Geldzorgen? no way...

Dus dat jij het met jouw salaris niet red, dat snap ik gewoonweg niet, er zijn heel veel mensen die het met minder moeten doen en zich gewoon redden...
quote:xsxaxmx schreef op 03 april 2011 @ 11:46:

Ik woon in de stad en heb kortgeleden mijn financiele gigantisch omgegooid, ben van een huur naar een koophuis gegaan en dat scheelt me zo'n 300 euro p.m.

Ik woon ook alleen en mijn inkomen ligt een stuk lager dan dat van jou als we het dan over onder modaal hebben (krijg iedere maand 1230 euro loon gestort) en ik red me prima.

hypotheek

verzekeringen woning

sparen hypotheek: 500 euro

Eten en drinken max 120 euro.

zorgverzekerng 120 euro (die moet ik nog even onder de loep nemen, moet goedkoper kunnen denk ik)

telefoonrekening 14,95

tv en internet en vaste lijn 45 euro.

Totaal vaste lasten: 815 euro,

over: 415 euro.

Daar gaat dan mijn sportabbonoment: 45 euro nog vanaf,

dus 380 over.

waarvan iedere maand 150 euro gespaard wordt voor als de nood aan de man komt en de overige 120 euro zijn om lekker van te leven.

Vakantie? daar heb je een vakantietoeslag voor en de eindejaarsuitkering en belastingteruggave zijn gewoon extra. Er zijn natuurlijk maanden dat de kosten iets hoger zijn.

Gelukkig? absoluut!

Geldzorgen? no way...

Dus dat jij het met jouw salaris niet red, dat snap ik gewoonweg niet, er zijn heel veel mensen die het met minder moeten doen en zich gewoon redden...Hoe kun je met zo'n laag inkomen een hypotheek krijgen? Wil ik ook!
Kan me er op zich nog wel wat bij voorstellen. Je huur is hoog, maar een sociale woningbouw krijg je echt niet zo snel. Hier is de woningnood gemiddeld, en dat kost alsnog wel 4 jaar voordat je een redelijke kans maakt.

Mensen met een lager salaris die in een sociale woning zitten, en dan met volledige huurtoeslag en zorgtoeslag houden vaak netto net zo veel over als iemand die meer verdient maar particulier huurt. Minder salaris en het wel redden zegt in die gevallen dus ook niet zo veel.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Hoe kunnen mensen per maand zo weinig kwijt zijn aan eten? En rekenen jullie andere uitgaven zoals shampoo, schoonmaakmiddelen, etc. dan wel mee?
quote:saudade schreef op 03 april 2011 @ 12:24:

Hoe kunnen mensen per maand zo weinig kwijt zijn aan eten? En rekenen jullie andere uitgaven zoals shampoo, schoonmaakmiddelen, etc. dan wel mee?

En kleren, schoenen, auto/OV, dagje weg, cadeautjes (jarigen, bruiloften, etc), wasmachines etc./reparaties

Ik maak meestal elke maand het geld dat ik over heb naar een spaarrekening. Ik verdien ongeveer evenveel als TO (wel lagere huur, maar met afbetalen lening) en red het makkelijk elke maand, maar hou ook niet heel veel over.

Leef verder wel vrij zuinig.
Eccoci qua, a guardare le nuvole su un tappeto di fragole
Als je nou 't viva vrekkentopic eens doorleest, kom je vast nog goede bespaar tips tegen.
Een tip is ook om aan het begin van de maand te sparen. Neem gewoon een klein bedrag mee als vaste last. Aan het eind van de maand is meestal alles op, maar als je meteen als je je salaris ontvangt bijv. 50 euro spaart, zal je het niet zo snel missen.
Sorry TO, maar ik vind 30.000 echt een heel behoorlijk salaris. Natuurlijk zijn je lasten een stuk hoger dan wanneer je met zijn 2en bent, maar dan nog zou je het wel moeten redden. Ik zou ook proberen om een goedkopere woning te vinden, want dat is bij jou de bottleneck. Misschien kun je wel een betaalbare koopwoning vinden in je regio, met jouw salaris zou je toch wel een hypotheek moeten kunnen krijgen. En als dat zo is, zou je bijv. het bedrag wat je aan hypotheekrente aftrek terugkrijgt kunnen sparen.
Volgens mij is 30.000 modaal en niet daaronder. Het is zeker geen minimum, dus weinig is het niet, daarnaast vind ik je huur bizar hoog
quote:saudade schreef op 03 april 2011 @ 12:24:

Hoe kunnen mensen per maand zo weinig kwijt zijn aan eten? En rekenen jullie andere uitgaven zoals shampoo, schoonmaakmiddelen, etc. dan wel mee?gewoon, weinig douchen en bijna nooit schoonmaken
quote:meds schreef op 03 april 2011 @ 15:04:

Volgens mij is 30.000 modaal en niet daaronder. Het is zeker geen minimum, dus weinig is het niet, daarnaast vind ik je huur bizar hoog

2011 - ¤ 33.000 per jaar (vakantietoeslag meegerekend) - ¤ 2.546 per maand (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag).

volgens wikipedia...
Je hebt allerlei manieren om je huidige situatie te veranderen en daar komt geen man aan te pas (sorry vind het een beetje zwak om er maar van uit te gaan dat als je een vent hebt dat hij jou uit de situatie kan/gaat halen, dat moet je gewoon zelf doen, meid, als je wat aan de situatie wilt doen!):

A. Proberen promotie te maken op je huidige werk

B. Ander werk zoeken waarbij je meer gaat verdienen

C. Tweede of derde baantje erbij nemen. Je gaat meer verdienen en je houdt minder tijd over om het geld uit te geven:)

D. Neem eens je vaste lasten onder de loep. Er is al eerder gezegd dat je huur zo hoog is, waarom? Woon je zo groot?

Misschien kun je verhuizen naar lagere huurwoning of misschien is het juist handiger om te kopen?

E. Waarschijnlijk kan je ook sparen via je werk. Of je gaat meedoen met spaarloonregeling of levensloopregeling.

Hopelijk kan je wat met een van de tips.
anoniem_68243 wijzigde dit bericht op 03-04-2011 16:18
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik kom rond van nog minder geld (ben 33 en ook alleenstaand met hond).

Maar ik betaal maar 333 euro aan huur in de maand (excl). Je zou echt op zoek moeten gaan naar een goedkopere woning. Moet lukken lijkt me.

En voor 1000 euro op vakantie, dat kan ook veel goedkoper.
TO,

als je in je openingspost schrijft dat je op dit forum wilt sparren, dan betekent dat volgens mij dat er over en weer argumenten en inbreng komen/komt. Waar ben je?

Verder vind ik dat je een beetje zielig doet om niets, je hebt een prima salaris in je eentje, rond modaal, en dat is behoorlijk wat in deze tijd.

Zoek andere woonruimte, een roommate, een bijbaantje (krant bezorgen voor je werk, afwassen na het werk, huiswerkbegeleider, je verzint zelf wel wat) en laat wanneer je salaris komt gewoon een vast bedrag naar een spaarrekening schrijven waar je niet aan komt. Dan ga je maar een keer minder met je vriendin uit eten en bak je pannenkoeken voor haar. Aan je salaris ligt het niet, er zouden veel mensen met je willen ruilen.

http://www.rijksoverheid. ... bruto-modaal-inkomen.html
Jammer dat TO hier niet meer terugkomt.

Overigens vind iedereen haar huur/woonlasten hoog, maar ik lees die 850 euro inclusief, en dan vind ik het best meevallen. Ik ben op een flatje met twee kamers voor mezelf begonnen, met ongeveer modaal salaris en had aan woonlasten (inclusief servicekosten en dergelijke) tegen de 900 euro. Ook ik hield geld over om te sparen. Scheelt wel dat ik nog nooit een auto heb gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven