Geld & Recht alle pijlers

Alleen en onder modaal

03-04-2011 10:54 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil eens sparren over mijn financiele situatie. Ben 35, alleenstaand en verdien ondermodaal, zeg maar 30.000 per jaar.

Ik heb 7 jaar in het buitenland samengewoond met ex en daardoor zit een deel van mijn opgebouwde pensioen daar (zal niet veel zijn want het was in Spanje). Op mijn 30e ging het uit, kwam ik weer hier in NL en moest helemaal opnieuw beginnen, ik had niets, geen spaargeld, geen spullen....helemaal terug bij af.

Nu 5 jaar later verdien ik ondermodaal , heb een huur van rond de 850 inclusief en de andere vaste lasten...ik maak me wel eens zorgen over de toekomst. Ik leef erg zuinig maar kan niet erg veel sparen door mijn loon. Ik koop bijna geen kleding, ga weinig uit, alleen af en toe naar de film en uit eten met vrienden. Op vakantie ga ik een keer per jaar en dat kost max 1000 euro alles incl.

Hoe kan ik voor later toch een bedragje sparen?

Ik maak me er soms erg zorgen om..... Je kunt natuurlijk zeggen: vind een vent, ik geef toe, dat is financieel makkelijker omdat je alles deelt maar zo makkelijk is die ene niet gevonden op mijn leeftijd (vind ik) en dat is ook niet de reden dat ik een relatie hoop te vinden...

Hebben jullie tips?
Een bijbaantje zoeken. Wat kun je? Zijn er hobbies waar je (zwart) mee kunt bij verdienen?
Vreemd dat TO niet rond kan komen/kan sparen met dit salaris. Ik heb bijna hetzelfde salaris, ben single, heb een koopwoning (volledige aflossing), rijd auto (weliswaar een energiezuinige en belastingvrije) en ga tevens regelmatig uit eten. Sport 2x in de week, heb een dure andere hobby (1000 euro per jaar minstens), lees de krant, heb een tijdschriften verslaving en eet graag thuis ook lekker. En ja mijn energieverbruik zou lager kunnen (iedere dag douche ik en ik droog mijn kleding meestal in de droger).

Dit jaar ga ik op vakantie wat me ca. 2000 euro kost (als ik het geld niet zou hebben, zou ik dat niet doen.) Ben voorheen goedkoper op vakantie gegaan, maar wil dit jaar naar Azië gaan. (Moet er maar eens van komen!)

En toch...ik spaar iedere maand toch nog tussen de 200-450 euro. (Alhoewel het tot nu toe gespaarde geld iedere keer meteen weer is uitgegeven: wasmachine en koelkast stuk etc. Dus tot nu toe nog niet echt gespaard.)

Waar ik minder geld aan uitgeef: boodschappen (30 euro per week maximaal incl. schoonmaakproducten etc.), kleding (per maand hooguit 50 euro) en dus mijn auto. En ik heb ook een mobiele telefoon van mijn werkgever die ik tevens privé gebruik.
@Silky,

30 euro per week aan boodschappen, incl. schoonmaakmiddelen. Wow....

Waar doe jij dan boodschappen?
Geen idee of je nog terugkomt maar dan toch maar een tip waar je om vroeg.

Vraag bij je werk spaarloon aan. Hier mag je maximaal per jaar 613 sparen van je bruto loon.

Na een jaar ga ja naar een adviseur en vraag je om een lijfrentepolis met een premie van 613 euro per jaar. Deze premie neem je op uit je spaarloonrekening.

Vervolgens mag je de lijfrentepremie weer aftrekken (er vanuitgaand dat je een pensioengat hebt) waardoor het je bijna niets kost en je toch iets opbouwd voor later. Kies trouwens wel voor een garantieproduct of bankspaar, dan weet je zeker dat je je geld niet in een bodemloze put stort.

Ga daarnaast zo snel mogelijk op zoek naar een goedkoper huis, moet goedkoper kunnen. Erg jammer dat je een jaartje te laat bent voor koopsubsidie , dan had je een leuk huisje kunnen hebben voor zeker de helft van je maandlasten.

Nu een hypotheek krijgen op basis van dit inkomen heeft weinig nut of je moet in een hele goedkope regio wonen want ik denk dat je maximaal maar rond de ¤ 120.000,- kan lenen. Mocht je nog niet staan ingeschreven voor huurwoningen dan zou ik dat maar snel gaan doen.
quote:Leergierig schreef op 04 april 2011 @ 11:38:

@Silky,

Waar doe jij dan boodschappen?Ik geef mezelf ook een budget voor boodschappen van 30 euro, incl alles. En daar red ik het (bijna!) altijd van (en ik shop gewoon bij AH sinds ik na prijsvergelijk erachter kwam dat dat voordeliger was voor mij dan bij de Aldi)

@Silky,

Is helemaal niet zo moeilijk, gewoon een kwestie van aanbiedingen in de gaten houden.

Ik doe ook gewoon boodschappen voor dat geld en bijna altijd A merken bij de Appie of de Dirk.
quote:xsxaxmx schreef op 03 april 2011 @ 11:46:

Ik woon in de stad en heb kortgeleden mijn financiele gigantisch omgegooid, ben van een huur naar een koophuis gegaan en dat scheelt me zo'n 300 euro p.m.

Ik woon ook alleen en mijn inkomen ligt een stuk lager dan dat van jou als we het dan over onder modaal hebben (krijg iedere maand 1230 euro loon gestort) en ik red me prima.

hypotheek

verzekeringen woning

sparen hypotheek: 500 euro

Eten en drinken max 120 euro.

zorgverzekerng 120 euro (die moet ik nog even onder de loep nemen, moet goedkoper kunnen denk ik)

telefoonrekening 14,95

tv en internet en vaste lijn 45 euro.

Totaal vaste lasten: 815 euro,

over: 415 euro.

Daar gaat dan mijn sportabbonoment: 45 euro nog vanaf,

dus 380 over.

waarvan iedere maand 150 euro gespaard wordt voor als de nood aan de man komt en de overige 120 euro zijn om lekker van te leven.

Vakantie? daar heb je een vakantietoeslag voor en de eindejaarsuitkering en belastingteruggave zijn gewoon extra. Er zijn natuurlijk maanden dat de kosten iets hoger zijn.

Gelukkig? absoluut!

Geldzorgen? no way...

Dus dat jij het met jouw salaris niet red, dat snap ik gewoonweg niet, er zijn heel veel mensen die het met minder moeten doen en zich gewoon redden...

Ik vind het knap, van dit salaris rondkomen en een koophuis!

Hypotheekbedrag is dat bruto of netto?

Ik mis nog wel de posten gas/electriciteit/water.

En onderhoud aan het huis en eventueel VVE.
quote:gember999 schreef op 03 april 2011 @ 11:10:

Je verdient dus ongeveer 1600 netto per maand.

Om je even een voorbeeldje te geven, dan zou je uitgaven patroon er zo uit kunnen zien:

-huur: 850

-zorgverzekering 100

-eten 250

-sparen 150

-sparen voor vakantie: 80

-extras, kleding, uitgaan, uit eten: 50

- sparen voorziening voor onverwachten uitgaven: 120

echt waar, met dat salaris voor een alleenstaande moet je makkelijk kunnen sparen.quote:gember999 schreef op 03 april 2011 @ 11:16:

nog andere tips: als je belastingteruggave krijgt: direct op de spaarrekening. quote:mamzelle schreef op 03 april 2011 @ 11:13:

Groot huis: neem een huurder (een student), en van de huurinkomsten een lijfrentepolis aankopen.

Even een paar opmerkingen:

- Onderhuren is in de meest huurcontracten verboden.

- Belastingteruggave? Wat is dat? Een alleenstaande met een huurwoning krijgt nul komma nul terug van de belasting.

- En wat betreft de kosten voor het levensonderhoud: wat te denken van tv en internet, de auto die je nodig hebt voor woon/werkverkeer en bezoekjes, een abbonnement op de sportschool, etc.

Kleding, uitgaan én uit eten samen voor maar 50 euro in de maand lijkt me ook erg weinig.

Overigens kun je voor 100 euro per maand wel een basisverzekering, maar geen aanvullende verzekering afsluiten. Dat betekent dan dat je eigen uitgaven voor tandarts e.d. hoger worden.

Verder mis ik de gemeentelijke belastingen en de overige verzekeringen.

Als je dan opnieuw gaat rekenen blijft er inderdaad niet veel over om van te sparen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik vind het vrij bijzonder dat je niet rond kan komen. Ik zou op zoek gaan naar lagere woonlasten en/of iets doen aan je inkomen als je het niet genoeg vindt. Maar het zou voor een boel mensen genoeg zijn, alleen ervaar jij dat heel anders. Dat wil niet zeggen dat het daarmee niet genoeg is. Verschil tussen feiten en beleving.
even gekopieerd

quote:

:

Je verdient dus ongeveer 1600 netto per maand.

Om je even een voorbeeldje te geven, dan zou je uitgaven patroon er zo uit kunnen zien:

-huur: 850 huur incl. 850

-zorgverzekering 100 zorgverzekering 120

-eten 250 boodschappen/eten, incl uit eten 250

-sparen 150 overige verzekeringen en gemeente heffingen 70

-sparen voor vakantie: 80 mobiel, tv internet etc. 70

-extras, kleding, uitgaan, uit eten: 50 extra's (kleding, kado's) en evt. auto 120

- sparen voorziening voor onverwachten uitgaven: 120 sparen 100

echt waar, met dat salaris voor een alleenstaande moet je makkelijk kunnen sparen. Eens, zeker wel 100 euro. En het kan nog veel zuiniger.

quote:

:

nog andere tips: als je belastingteruggave krijgt: direct op de spaarrekening.

quote:

:

Groot huis: neem een huurder (een student), en van de huurinkomsten een lijfrentepolis aankopen.

Even een paar opmerkingen:

- Onderhuren is in de meest huurcontracten verboden.

- Belastingteruggave? Wat is dat? Een alleenstaande met een huurwoning krijgt nul komma nul terug van de belasting.

- En wat betreft de kosten voor het levensonderhoud: wat te denken van tv en internet, de auto die je nodig hebt voor woon/werkverkeer en bezoekjes, een abbonnement op de sportschool, etc. Tja, je moet wel keuzes maken. Niet alles kan inderdaad. Er zijn er wel meer die geen (dure) auto of allerlei abonnementen kunnen veroorloven. Bovendien neem ik aan dat als de afstand dusdanig is, to ook wel een reisvergoeding krijgt van werkgever als een auto perse nodig is.

Als to daarnaast goedkoper zou gaan wonen, moet dat echter weer makkelijk kunnen. Ze woont gewoon vrij duur!

Kleding, uitgaan én uit eten samen voor maar 50 euro in de maand lijkt me ook erg weinig.

Overigens kun je voor 100 euro per maand wel een basisverzekering, maar geen aanvullende verzekering afsluiten. Dat betekent dan dat je eigen uitgaven voor tandarts e.d. hoger worden. Ik zit op 104 geloof ik. Inderdaad geen tandarts. Maar voor ca. 120 ben je wel incl. tandarts verzekert. Zo duur is een simper tandartsbezoekje trouwens niet (18 euro oid).

Verder mis ik de gemeentelijke belastingen en de overige verzekeringen. Gemeentelijke lasten zitten op ca. 20 euro p.m.?

Als je dan opnieuw gaat rekenen blijft er inderdaad niet veel over om van te sparen.
Waar is To eigenlijk gebleven?
Internet uit gedaan voor kostenbesparing
Die is naar dr bijbaantje..
Hoe scheef kan het zijn in Ned? Minimum-niveau ruim E.800 per maand, bij politie Almere E.1.600 per dag . . . . ???

Dus voor TO moeten er wel mogelijkheden zijn, toch????
quote:xsxaxmx schreef op 03 april 2011 @ 11:46:

Ik woon in de stad en heb kortgeleden mijn financiele gigantisch omgegooid, ben van een huur naar een koophuis gegaan en dat scheelt me zo'n 300 euro p.m.

Ik woon ook alleen en mijn inkomen ligt een stuk lager dan dat van jou als we het dan over onder modaal hebben (krijg iedere maand 1230 euro loon gestort) en ik red me prima.

hypotheek

verzekeringen woning

sparen hypotheek: 500 euro

Eten en drinken max 120 euro.

zorgverzekerng 120 euro (die moet ik nog even onder de loep nemen, moet goedkoper kunnen denk ik)

telefoonrekening 14,95

tv en internet en vaste lijn 45 euro.

Totaal vaste lasten: 815 euro,

over: 415 euro.

Daar gaat dan mijn sportabbonoment: 45 euro nog vanaf,

dus 380 over.

waarvan iedere maand 150 euro gespaard wordt voor als de nood aan de man komt en de overige 120 euro zijn om lekker van te leven.

Vakantie? daar heb je een vakantietoeslag voor en de eindejaarsuitkering en belastingteruggave zijn gewoon extra. Er zijn natuurlijk maanden dat de kosten iets hoger zijn.

Gelukkig? absoluut!

Geldzorgen? no way...

Dus dat jij het met jouw salaris niet red, dat snap ik gewoonweg niet, er zijn heel veel mensen die het met minder moeten doen en zich gewoon redden...Nou de meeste lukt het niet met zo een laag salaris een hypotheek te krijgen!
quote:saudade schreef op 03 april 2011 @ 12:24:

Hoe kunnen mensen per maand zo weinig kwijt zijn aan eten? En rekenen jullie andere uitgaven zoals shampoo, schoonmaakmiddelen, etc. dan wel mee?

Nou dat snap ik nou ook niet.

Als ik alleen ben ben ik toch ruim 200 euro in de maand kwijt.

Dus alleen voor mij.
Carenza, je snapt zelf hopelijk ook dat die vergelijking kant nog wal slaat.

TO, bezuinigen bezuinigen bezuinigen. Als eerste op die vakantie van 1000!! euro. Kom je ook nog terug trouwens? Sparren houdt in dat beide partijen input leveren.
quote:beertje84 schreef op 03 april 2011 @ 11:51:

[...]

Hoe kun je met zo'n laag inkomen een hypotheek krijgen? Wil ik ook!Dat was niet makkelijk heb ook behoorlijk wat eigen geld in moeten leggen. Maar als je naar een goede adviseur gaat zijn er best wat mogelijkheden hoor!
Waar in Nederland zijn de gemeentelijke lasten maar 20 euro?? Wij betalen ons blauw aan locale heffingen hier elke maand...
quote:xsxaxmx schreef op 04 april 2011 @ 23:01:

[...]

Dat was niet makkelijk heb ook behoorlijk wat eigen geld in moeten leggen. Maar als je naar een goede adviseur gaat zijn er best wat mogelijkheden hoor!

Ik neem aan dat TO geen eigen geld heeft om in te leggen, gezien het feit dat ze zich weer helemaal heeft moeten inrichten en in de jaren daarna niet heeft kunnen sparen.

Kopen is dan, zeker met de steeds strenger wordende regels voor hypotheekverstrekking niet echt een optie. En als het toch zou lukken ook niet voordeliger.

Goedkoper huren is ook niet zo makkelijk. In de sociale sector is er een inkomenstoets die er mede voor zorgt dat woningen met een lage huur veelal worden toegewezen aan mensen met een laag inkomen. De huren in de vrije sector beginnen bij ca. 650 euro kale huur. Als je er tenminste een voor die prijs kan vinden.

Daarbij hangt het er ook vanaf waar TO woont. Als dat in Noord Groningen is, zou verhuizen om kosten te besparen een optie kunnen zijn, in de Randstad waarschijnlijk niet.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Silky schreef op 04 april 2011 @ 10:08:

Waar ik minder geld aan uitgeef: boodschappen (30 euro per week maximaal incl. schoonmaakproducten etc.), kleding (per maand hooguit 50 euro) en dus mijn auto. En ik heb ook een mobiele telefoon van mijn werkgever die ik tevens privé gebruik.Hoe kan dit? Eet je alleen brood met pindakaas van de Aldi of zo? Ik snap het echt niet. Ik ben bij de supermarkt per week al dit bedrag kwijt.
To, ik begrijp en deel je zorgen. Je hebt een buffer nodig om je dalende inkomsten na pensionering op te kunnen vangen en verdient eigenlijk niet genoeg om die te kunnen aanleggen.

Dat kan alleen als je je nu alle extra's ontzegt, terwijl je die als alleenstaande nu juist zo nodig hebt.

Als je een sociaal leven wilt onderhouden moet je de deur uit en daar zijn vaak kosten aan verbonden. Vakanties zijn meestal duurder voor alleenstaanden, als je full time werkt kun je vaak alleen maar in het hoogseizoen gaan, etc. Ik weet niet wat voor jou van toepassing is.

Hoe kan het nou dat iemand met een bijna modaal inkomen wel rond kan komen maar niet kan sparen?

1) Als alleenstaande heb je daadwerkelijk een lager besteedbaar inkomen dan gezinnen met hetzelfde bruto loon. Dat is het gevolg van de scheefgroei in het belastingstelsel. Terwijl er voor samenwonenden en gezinnen allerlei belastingvoordelen zijn, betalen alleenstaanden de volle mep.

Die hebben per saldo dus minder te besteden (5.000 euro minder op een inkomen van 40.000 t.o.v. samenwonenden, t.o.v. gezinnen met kinderen zijn de verschillen nog groter, las ik recentelijk in de Volkskrant).

2) Als alleenstaande kun je je kosten niet delen.

3) Als je niet in het bezit bent van een eigen woning heb je de afgelopen jaren niet kunnen profiteren van de waardestijging en de hypotheekenteaftrek.

De beste tip is dus waarschijnlijk: Zoek een partner.

Daardoor is punt 1 en 2 opgelost. Als je samen een leuke koopwoning aanschaft heb je helaas de waardestijging gemist, maar van de hypotheekrente aftrek kun je voorlopig nog profiteren.

Dat maakt meteen pijnlijk duidelijk dat, hoewel we in Nederland vrij zijn in het kiezen van een leefvorm, we door de financi"ele consequenties daarvan toch echt wel in een bepaalde richting gestuurd worden.

quote:Noor1979 schreef op 05 april 2011 @ 06:38:

Waar in Nederland zijn de gemeentelijke lasten maar 20 euro?? Wij betalen ons blauw aan locale heffingen hier elke maand...Voor gemeentelijke lasten betaal ik 2 dingen. Het ene is 170 per jaar en het andere iets van 280. En dat is voor een gezin. Als je alleen bent, is het veel minder. Dat gedeeld door 12 maanden is (gokje) zo'n 20 euro per maand.

@Silky,

Volgens mij is dat ondertussen de hamvraag van dit topic geworden

Ben er ook wel benieuwd naar.

Ik geef dat bedrag per bezoek uit bij de Albert Heijn of Aldi

En ik let echt op de aanbiedingen. Maar goed ik eet bergen vers fruit en groente en dat loopt wel in de papieren.

@Marisquita:

Misschien een idee om Spaanse conversatieles te geven? Ik neem toch aan dat jouw Spaans behoorlijk goed is, na 7 jaar in Spanje.
quote:schouderklopje schreef op 05 april 2011 @ 08:22:

[...]

Voor gemeentelijke lasten betaal ik 2 dingen. Het ene is 170 per jaar en het andere iets van 280. En dat is voor een gezin. Als je alleen bent, is het veel minder. Dat gedeeld door 12 maanden is (gokje) zo'n 20 euro per maand.Het is een misvatting dat de gemeentelijke belastingen voor een alleenstaande veel minder zijn. Het verschilt per gemeente, maar ik betaal voor een eenpersoonshuishouden ca 460 euro op jaarbasis. Voor afvalstoffenheffing is een eenpersoonshuishouden 50 euro goedkoper uit. Voor rioolheffing gemiddeld 20 euro per jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven