Geld & Recht alle pijlers

Alleen en onder modaal

03-04-2011 10:54 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil eens sparren over mijn financiele situatie. Ben 35, alleenstaand en verdien ondermodaal, zeg maar 30.000 per jaar.

Ik heb 7 jaar in het buitenland samengewoond met ex en daardoor zit een deel van mijn opgebouwde pensioen daar (zal niet veel zijn want het was in Spanje). Op mijn 30e ging het uit, kwam ik weer hier in NL en moest helemaal opnieuw beginnen, ik had niets, geen spaargeld, geen spullen....helemaal terug bij af.

Nu 5 jaar later verdien ik ondermodaal , heb een huur van rond de 850 inclusief en de andere vaste lasten...ik maak me wel eens zorgen over de toekomst. Ik leef erg zuinig maar kan niet erg veel sparen door mijn loon. Ik koop bijna geen kleding, ga weinig uit, alleen af en toe naar de film en uit eten met vrienden. Op vakantie ga ik een keer per jaar en dat kost max 1000 euro alles incl.

Hoe kan ik voor later toch een bedragje sparen?

Ik maak me er soms erg zorgen om..... Je kunt natuurlijk zeggen: vind een vent, ik geef toe, dat is financieel makkelijker omdat je alles deelt maar zo makkelijk is die ene niet gevonden op mijn leeftijd (vind ik) en dat is ook niet de reden dat ik een relatie hoop te vinden...

Hebben jullie tips?
quote:merano schreef op 08 april 2011 @ 14:51:

[...]

Ja, maar TO is inmiddels 35 en heeft best een aardig inkomen; maar net iets beneden modaal. Het is toch eigenlijk raar dat je dan als alleenstaande niet zelfstandig zou kunnen wonen. Wat moet ze dan als ze 50 is? Nog steeds op kamers?

Normaal gesproken heeft iemand van 35 al ruim 10 jaar de tijd gehad om geld te sparen. En dan kun je het je normaal gesproken wel veroorloven zelfstandig te wonen. Er zijn heel veel omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat iemand niet die mogelijkheid heeft gehad. Of die wel heeft gehad, maar niet aangegrepen. Door omstandigheden die het gevolg zijn van TO's keuzes heeft zij niet gespaard. Dat is ook helemaal niet erg, het waren haar eigen keuzes, maar daardoor heeft ze nu financieel gezien een achterstand op vergelijkbare anderen van haar leeftijd en zal ze ergens op in moeten leveren in vergelijking met anderen in vergelijkbare situaties.

Er wordt niet gezegd dat ze niet zelfstandig kan komen, er wordt alleen gezegd dat als ze nog wil sparen dat ze ergens op moet bezuinigen. Er zijn tal van voorbeelden gegeven waarop ze kan bezuinigen. Haar woonkosten zijn een voorbeeld. De keuze is aan TO.

quote:De vraag is dus waarom je als alleenstaande met een modaal inkomen niet kunt sparen voor later, tenzij je inlevert op de basisvoorzieningen. En dan zijn we weer terug bij het beleid dat de afgelopen jaren in Nederland is gevoerd.Maar alleen TO zegt dat ze niet kan sparen. Er wordt juist door velen uitgelegd dat ze juist wel zou kunnen sparen, als ze andere keuzes zou maken. Ze hoeft echt niet in te leveren op basisvoorzieningen hoor. Het zijn de keuzes van TO die haar beperken.quote:TO hebben we trouwens niet meer teruggezien. Of heb ik iets gemist?nee, TO is gevlogen...
In mijn ogen is het altijd handig een inschrijving achter de hand te hebben voor het geval dat. Je zult niet de eerste zijn die haar baan kwijtraakt en een ander huis nodig heeft of die gaat scheiden nadat je kinder hebt gekregen en nog maar 2 dagen werkt. Je hebt dan tenminste je punten achter de hand.
quote:plops schreef op 08 april 2011 @ 14:59:

In mijn ogen is het altijd handig een inschrijving achter de hand te hebben voor het geval dat. Je zult niet de eerste zijn die haar baan kwijtraakt en een ander huis nodig heeft of die gaat scheiden nadat je kinder hebt gekregen en nog maar 2 dagen werkt. Je hebt dan tenminste je punten achter de hand.Inderdaad. En wie weet, mocht over 30 jaar alles anders lopen dan gepland, dan heb je mooi een inschrijfduur waar je u tegen zegt, en sta je mooi boven aan de lijst zonder urgantie
Precies

Ik heb mezelf ook weer ingeschreven terwijl ik weet dat mijn volgende huis geen sociale huurwoning gaat zijn (omdat mijn inkomen te hoog wordt en omdat ik niet veel beter kan krijgen in die sector dan dat ik nu woon). Je weet maar nooit. Beter jezelf nodeloos indekken dan jezelf later voor je kop moeten slaan.
quote:gember999 schreef op 08 april 2011 @ 14:59:

[...]

Door omstandigheden die het gevolg zijn van TO's keuzes heeft zij niet gespaard. Dat is ook helemaal niet erg, het waren haar eigen keuzes, maar daardoor heeft ze nu financieel gezien een achterstand op vergelijkbare anderen van haar leeftijd en zal ze ergens op in moeten leveren in vergelijking met anderen in vergelijkbare situaties.

Er wordt niet gezegd dat ze niet zelfstandig kan komen, er wordt alleen gezegd dat als ze nog wil sparen dat ze ergens op moet bezuinigen. Er zijn tal van voorbeelden gegeven waarop ze kan bezuinigen. Haar woonkosten zijn een voorbeeld. De keuze is aan TO.

[...]

Het zijn de keuzes van TO die haar beperken.

[...]

Volgens mij gaat het om iets anders. Het het stichten van een gezin en het kopen van een huis is, als je in de omstandigheid verkeert dat je daarvoor kan kiezen, ook een keuze. Het verschil is dat die keuze door de overheid gesubsidieerd wordt.

Mijn stelling is dat je leefvorm of wijze waarop je je inkomen besteedt niet van invloed zou moeten zijn op de omvang van het besteedbare inkomen.

Vooral omdat de keuzes die beloond worden, niet door iedereen gemaakt kunnen worden. Voor het kopen van een huis heb je een minimaal inkomen nodig. Dat is nu al meer dan modaal. Voor het stichten van een gezin heb je een relatie nodig, gezondheid, enz.

Het enige gevolg van het feit dat TO alleenstaand is en in het verleden niet heeft gespaard, zou moeten zijn dat ze nu geen spaargeld heeft. Niet dat ze in de toekomst ook niet kan sparen, omdat ze geen subsidies/belastingvoordelen krijgt die anderen wel ontvangen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik verwacht dat in de toekomst wel wat van de regelingen die singles financieel benadelen zullen worden aangepast. Omdat er steeds meer singles komen, zullen politieke partijen er rekening mee gaan houden dat daar een groot deel van het electoraat zit.

Maar goed, daar hebben alleenstaande 'ondermodalen' nu natuurlijk niets aan. Misschien 'n sprankje hoop voor de toekomst .
Het meest gesubsidieerd worden toch echt de ondermodalen met kind en toch denk ik niet dat het nemen van een kind alle problemen van TO gaat oplossen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven