Geld & Recht alle pijlers

Alles op 1 hoop?

15-07-2019 11:27 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v onderstaand artikel ben ik benieuwd wat jullie doen. Alles op 1 hoop of beide een eigen rekening? En waarom kies je voor het 1 of ander?

https://www.nu.nl/geldzaken/5964545/kop ... andig.html

Wij gooien alles op 1 hoop al sinds we samenwonen en dat gaat prima. Maken geen onderscheid wie meer verdiend.

:monkey:
I wonder if any of it was even true...
Wat ik niet zo goed begrijp is dat bijdragen ‘naar inkomen’. Ok als je samen beslist dat een van de 2 meer thuis blijft voor kinderen bijvoorbeeld, of als je al lang samen bent.
Maar als nieuw koppel dat pas gaat samen wonen betaal je toch gewoon elk de helft ongeacht het inkomen? Tenzij een van de 2 in een huis wil wonen dat te duur is voor de ander of zo.
Zou makkelijk zijn anders, dan ga je maar parttime werken en zoek je een partner die veel verdient want die zal dan voor jou meebetalen want zo hoort het nu eenmaal.
Attraverso schreef:
17-07-2019 13:35
Wat ik niet zo goed begrijp is dat bijdragen ‘naar inkomen’. Ok als je samen beslist dat een van de 2 meer thuis blijft voor kinderen bijvoorbeeld, of als je al lang samen bent.
Maar als nieuw koppel dat pas gaat samen wonen betaal je toch gewoon elk de helft ongeacht het inkomen? Tenzij een van de 2 in een huis wil wonen dat te duur is voor de ander of zo.
Zou makkelijk zijn anders, dan ga je maar parttime werken en zoek je een partner die veel verdient want die zal dan voor jou meebetalen want zo hoort het nu eenmaal.
Ja ik vind dit dus ook. Als je je partner niet had gehad moet je ook alles zelf betalen, en snap ook nooit waarom je van een ander verwacht je leven voor jou te betalen (uitzonderingen, zoals thuisblijven voor de kinderen, daargelaten)
Attraverso schreef:
Ik begrijp dat juist wel. Als je allebei evenveel werkt en evenveel in huis doet, maar de een verdient een stuk meer, vind je het als je van elkaar houdt fijn als je allebei genoeg overhoudt om leuke dingen van te kunnen doen en te sparen.
Als de een 20 uur werkt en de ander 40, vind ik het een ander verhaal, dan moet diegene ook maar een fulltime baan zoeken en anders niet miepen dat ie minder overhoudt.
ch86 schreef:
17-07-2019 13:40
Ja ik vind dit dus ook. Als je je partner niet had gehad moet je ook alles zelf betalen, en snap ook nooit waarom je van een ander verwacht je leven voor jou te betalen (uitzonderingen, zoals thuisblijven voor de kinderen, daargelaten)
Vaak is de levensstandaard dan ook hoger. De partner van een van mijn beste vriendinnen verdient veel meer dan zij. Zij is bij hem ingetrokken in een behoorlijk duur huis en hij geeft veel om luxe en dergelijke. Als zij de helft van alles zou betalen, zou ze niks meer overhouden.
Als je in een flatje gaat wonen met een huur van 400 euro per maand, vind ik het alweer anders.
pamelacourson schreef:
17-07-2019 13:47
Vaak is de levensstandaard dan ook hoger. De partner van een van mijn beste vriendinnen verdient veel meer dan zij. Zij is bij hem ingetrokken in een behoorlijk duur huis en hij geeft veel om luxe en dergelijke. Als zij de helft van alles zou betalen, zou ze niks meer overhouden.
Als je in een flatje gaat wonen met een huur van 400 euro per maand, vind ik het alweer anders.
Wat versta je onder ‘alles’? Ik kan me voorstellen dat zij niet wil mee betalen aan bepaalde luxe hobbies of kleding (zou ik überhaupt niet doen voor mijn vriend ook al had ik het geld), of bedoel je bijv alleen het huis en kosten daaraan?
pamelacourson schreef:
17-07-2019 13:44
Ik begrijp dat juist wel. Als je allebei evenveel werkt en evenveel in huis doet, maar de een verdient een stuk meer, vind je het als je van elkaar houdt fijn als je allebei genoeg overhoudt om leuke dingen van te kunnen doen en te sparen.
Als de een 20 uur werkt en de ander 40, vind ik het een ander verhaal, dan moet diegene ook maar een fulltime baan zoeken en anders niet miepen dat ie minder overhoudt.

Eens. Ik vind het juist gek om de levensstandaard van de minstverdienende aan te houden. Dan zit de meestverdienende al dat geld maar op te potten. Zonde om daar niet (samen) van te genieten.
nerdopviva schreef:
17-07-2019 13:59
Eens. Ik vind het juist gek om de levensstandaard van de minstverdienende aan te houden. Dan zit de meestverdienende al dat geld maar op te potten. Zonde om daar niet (samen) van te genieten.
Je hoeft het ook niet op te potten, je kunt het toch zelf uitgeven ;)
ch86 schreef:
17-07-2019 14:01
Je hoeft het ook niet op te potten, je kunt het toch zelf uitgeven ;)

Dan bedoel ik natuurlijk situaties waarin diegene niets meer te wensen heeft.
Attraverso schreef:
Als je graag wil samenwonen dan komen daar compromissen bij kijken. Ik wilde in mijn huis blijven wonen, wat voor mij prima betaalbaar is maar voor mijn man niet. Dus betaal ik meer.
Wanneer ik dat niet zou doen zou hij inderdaad op zijn tandvlees lopen. Dus is dat iets wat ik er voor over moet hebben, en als ik dat niet zou hebben. Dan dus niet samenwonen.

Wat heb ik eraan als mijn man zijn geld tot de laatste cent aan kwijt is voor onze woning? Dan kan ik alsnog aooe drankjes, bioscoopjes, etentjes etc. gaan betalen (of nooit iets samen doen).

Mbt je laatste opmerking, daar ben je natuurlijk zelf bij. Je zal altijd zelf moeten beoordelen of iemand bij je is uit liefde of uit gemak.
Marnamai schreef:
15-07-2019 15:48
Alles apart.

Wel een gemeenschappelijke rekening voor grote aankopen, zware huis-kosten en reizen. De Visa-kaart is er ook aan gelinkt.
Storten we geregeld op bij als de rekening leeg is of vlak voor we op vakantie gaan.

Van mijn leven niet dat mijn partner de volledige zeggenschap krijgt over mijn centen en mijn spaargeld.
En ik heb er bij hem ook geen enkele behoefte aan.

De gemeenschappelijke rekening wordt eigenlijk zo weinig gebruikt dat ik er soms aan denk om ze op te zeggen.
Maar wat voor relatie heb je dan? Dat je dat blijkbaar niet vertrouwt.
nerdopviva schreef:
17-07-2019 14:19
Dan bedoel ik natuurlijk situaties waarin diegene niets meer te wensen heeft.
Wie is diegene? Die het geld heeft? En hoe bedoel je niets meer te wensen? Als je helemaal niks meer hoeft (bijv. je huis is afbetaald, je hoeft nooit meer op vakantie, je wil niks meer kopen) dan kan ik het me voorstellen dat je het aan de ander geeft/doneert ipv het 'oppot'. Zie je ook bij oude mensen die hun geld niet meer kunnen 'opmaken', beter met de warme hand gegeven dan met de koude hand. Scheelt je ook weer belasting. Maar als dat niet zo ver is dan geef je het toch gewoon zelf uit ipv het aan de ander te geven, of mis ik nou iets?
pipootje schreef:
17-07-2019 14:54
Hele dikke aanname. Het is makkelijk om elkaar te vertrouwen als alles goed gaat. Man krijgt gewoon mijn pinpas mee wanneer dat nodig is, geen probleem. Maar mijn geld is mijn geld, ik bepaal uiteindelijk wat er met dat geld gebeurt. Niemand die dat voor mij bepaalt.
pipootje schreef:
17-07-2019 14:54
Maar anderzijds; waarom zou het überhaupt nodig zijn? Mijn vriend heeft ook niks te zeggen over mijn (spaar)geld, ook geen toegang hiertoe. Niet per se omdat ik hem niet vertrouw (want doe ik wel) maar omdat ik het totaal niet nodig vind.

Overigens heb ik ooit als tip gekregen dat als je zaken rondom je relatie vast legt, je dat altijd moet doen met de gedachte wat je geregeld wil hebben als die persoon niet te vertrouwen blijkt te zijn, je met knallende ruzie uit elkaar bent gegaan en niet on speaking terms bent. Wat wil je dan wel/niet geregeld hebben? En iedereen die zegt dat dat niet romantisch is; dat klopt, maar wel verstandig ;) hoe vaak wordt het mensen wel niet verweten als het mis gaat en het is niet goed geregeld (met opmerkingen als ‘je was er toch zelf bij’)
dubbelvla schreef:
17-07-2019 15:10
Hele dikke aanname. Het is makkelijk om elkaar te vertrouwen als alles goed gaat. Man krijgt gewoon mijn pinpas mee wanneer dat nodig is, geen probleem. Maar mijn geld is mijn geld, ik bepaal uiteindelijk wat er met dat geld gebeurt. Niemand die dat voor mij bepaalt.
Precies dit idd
Ik denk dat het een misconceptie is dat je geld niet 50/50 delen iets met een gebrek aan vertrouwen te maken heeft.

Het heeft imo te maken met waar je waarde aan hecht. Ik hecht waarde aan de beloning die ik voor mijn werk krijg. Ik vind het onterecht om zonder blikken of blozen de helft van mijn werk voor praktisch niets te doen, omdat dat dan het deel zou moeten zijn wat ik met mijn partner moet delen.

Ik haal voldoening uit mijn werk, mijn salaris en het uitgeven van mijn zuurverdiende centen. En omdat ik het betaald krijg, voor het werk dat ik doe, is het aan mij om te beslissen waaraan ik het uit wil geven.
Attraverso schreef:
Zo zag mijn ex-partner het wel, haha. Die hield (en houdt) niet zo van werken en gooide het steeds op ‘maar ik blijf thuis voor de kinderen en doe het huishouden’ en wilde eigenlijk gewoon max. 2 dagen werken.
Tijdens de relatie heb ik echt regelmatig voorgesteld om werk/betalen/huishouden wat eerlijker te verdelen (heb ook vaak genoeg aangeboden om bij- of omscholing te financieren), maar dat was niet de bedoeling.
Toen we uiteindelijk uit elkaar gingen heette het ineens ‘maar ik heb me opgeofferd voor jouw carrière!’ Ja, zo kan ik het ook!
dubbelvla schreef:
17-07-2019 15:14
Ik denk dat het een misconceptie is dat je geld niet 50/50 delen iets met een gebrek aan vertrouwen te maken heeft.

Het heeft imo te maken met waar je waarde aan hecht. Ik hecht waarde aan de beloning die ik voor mijn werk krijg. Ik vind het onterecht om zonder blikken of blozen de helft van mijn werk voor praktisch niets te doen, omdat dat dan het deel zou moeten zijn wat ik met mijn partner moet delen.

Ik haal voldoening uit mijn werk, mijn salaris en het uitgeven van mijn zuurverdiende centen. En omdat ik het betaald krijg, voor het werk dat ik doe, is het aan mij om te beslissen waaraan ik het uit wil geven.

Ik hecht waarde aan samen leven, samen iets opbouwen en dus ook samen geld uitgeven ;-D Natuurlijk vind ik het leuk dat ik leuk verdien, ik deel dat met liefde met mijn vriend (en hij met mij).
nerdopviva schreef:
17-07-2019 16:06
Ik hecht waarde aan samen leven, samen iets opbouwen en dus ook samen geld uitgeven ;-D Natuurlijk vind ik het leuk dat ik leuk verdien, ik deel dat met liefde met mijn vriend (en hij met mij).
Ik heb al zeker 12x gezegd dat mijn man ook meegeniet van mijn inkomen. Hij heeft er alleen geen zeggenschap over.

Hij kan dus inderdaad niet bedenken dat hij vandaag een scooter gaat kopen, of een nieuwe computer van 2000 euro. Want dat geld heeft hij niet. Mijn inziens is het leven zo simpel. Mijn ouders hebben ook gigantisch veel geld op de bank staan, maar ondanks dat dat later van mij is, ga ik dat nu ook niet uitgeven.
dubbelvla schreef:
17-07-2019 16:14
Ik heb al zeker 12x gezegd dat mijn man ook meegeniet van mijn inkomen. Hij heeft er alleen geen zeggenschap over.

Dan heb ik de zin "Ik vind het onterecht om zonder blikken of blozen de helft van mijn werk voor praktisch niets te doen, omdat dat dan het deel zou moeten zijn wat ik met mijn partner moet delen" verkeerd begrepen.
En hier zelfs wel "zeggenschap" door ons allebei over de gedeelde spaarrekening (ook als die niet 50/50 is aangevuld) maar die is in principe ook voor dingen die ons allebei aangaan, vakanties, auto's en het huis bijv.
Maar de spaarrekeningen voor onszelf zijn daar heeft de ander idd geen zeggenschap over. Of je hem nou laat groeien, slinken, in 1x een hele grote uitgave wil doen (zelden, want die gaan meestal van de gezamenlijke, maar denk bijv ook aan een dure tas of horloge ofzo)
dubbelvla schreef:
17-07-2019 16:14

Hij kan dus inderdaad niet bedenken dat hij vandaag een scooter gaat kopen, of een nieuwe computer van 2000 euro. Want dat geld heeft hij niet. Mijn inziens is het leven zo simpel. Mijn ouders hebben ook gigantisch veel geld op de bank staan, maar ondanks dat dat later van mij is, ga ik dat nu ook niet uitgeven.
Hmm ik denk niet dat ik het op die manier zou willen. Nu heb ik niet zo’n behoefte aan luxe uitgaven en wil ik het zelf kunnen betalen, maar stel dat mijn laptop de geest geeft op een moment dat ik even krap zit, zou ik het wel gierig vinden als mijn partner dat zou voorschieten met terugbetalingsverplichting.
MinkeDeWit schreef:
17-07-2019 16:39
Hmm ik denk niet dat ik het op die manier zou willen. Nu heb ik niet zo’n behoefte aan luxe uitgaven en wil ik het zelf kunnen betalen, maar stel dat mijn laptop de geest geeft op een moment dat ik even krap zit, zou ik het wel gierig vinden als mijn partner dat zou voorschieten met terugbetalingsverplichting.
Haha grappig hoe meningen kunnen verschillen, ik vind het juist normaal om je partner ik zo’n geval juist wel terug te betalen. Vind het zelfs raar om dat niet te doen
MinkeDeWit schreef:
17-07-2019 16:39
Dat zou ik ook vinden hoor (en zulke dingen komen hier ook niet voor) dus wij kijken elk jaar even hoe de privé-rekeningen ervoor staan en hoeveel we op de gedeelde rekening bijleggen. Laptop zou sowieso hier tot de gedeelde uitgaven behoren. Moet idd niet de bedoeling zijn dat iemand ergens geen geld voor heeft en de ander wel.
NYC schreef:
17-07-2019 16:55
Dat zou ik ook vinden hoor (en zulke dingen komen hier ook niet voor) dus wij kijken elk jaar even hoe de privé-rekeningen ervoor staan en hoeveel we op de gedeelde rekening bijleggen. Laptop zou sowieso hier tot de gedeelde uitgaven behoren. Moet idd niet de bedoeling zijn dat iemand ergens geen geld voor heeft en de ander wel.
De meest gebruikelijke huwelijkse voorwaarden zijn ook dat wat je tijdens het huwelijk opbouwt gezamenlijk is. Dat vind ik een veel fijner uitgangspunt dan hierboven geschetst, waarbij de arme partner alleen kan meegenieten van wat de rijke tak goedkeurt. Dan blijf ik wel alleen wonen, als het zo moet.
MinkeDeWit schreef:
17-07-2019 17:00
De meest gebruikelijke huwelijkse voorwaarden zijn ook dat wat je tijdens het huwelijk opbouwt gezamenlijk is. Dat vind ik een veel fijner uitgangspunt dan hierboven geschetst, waarbij de arme partner alleen kan meegenieten van wat de rijke tak goedkeurt. Dan blijf ik wel alleen wonen, als het zo moet.
Wederom allemaal vooroordelen.

Ik heb niets over goedkeuren gezegd. Wij hebben een gezamenlijke rekening. Daarvan mag ik en mijn man uitgeven wat we willen. Die rekening is ruim gevuld. Hij komt nergens iets te kort.

Maar nee, hij kan en mag niet naar believen het geld wat op mijn persoonlijke rekening staat uitgeven.

Als hij geld te kort komt voor iets als een laptop, die ik van mijn werk heb en hij voor zijn werk als zzp-er nodig heeft, doen wij dat in overleg. Het is namelijk in dat geval ook nog eens bedrijfsgoed en niet voor privégebruik voor hem of ons. Ik zie werkelijk niet in waarom ik zijn bedrijf zou moeten bekostigen.

Waarschijnlijk scheelt het ook nog dat we door de aard van onze werkzaamheden meerdere computers en laptops in huis hebben.
dubbelvla wijzigde dit bericht op 17-07-2019 17:28
5.90% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven