Geld & Recht alle pijlers

Alles op 1 hoop?

15-07-2019 11:27 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v onderstaand artikel ben ik benieuwd wat jullie doen. Alles op 1 hoop of beide een eigen rekening? En waarom kies je voor het 1 of ander?

https://www.nu.nl/geldzaken/5964545/kop ... andig.html

Wij gooien alles op 1 hoop al sinds we samenwonen en dat gaat prima. Maken geen onderscheid wie meer verdiend.

:monkey:
I wonder if any of it was even true...
Wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd, maar bij scheiding wordt de boedel verdeeld 'als ware we getrouwd in gemeenschap van goederen'.

Salaris komt bij ons privé binnen, en wordt daarna doorgesluisd naar de verschillende spaar- en betaalrekeningen. We houden allebei hetzelfde zakgeld over. Dat vinden we ook allebei fijn, maar dat betekent niet dat we nooit iets voor onszelf kopen van de gezamenlijke rekening, dat is wel wat diffuus. Kapper gaat bijvoorbeeld van de gezamenlijke rekening (want daar moeten we toch allebei heen) en als ik zin in bloemen of kaarsen heb voor het huis ook, maar etentjes met vrienden zonder de ander zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het eigenlijk op 1 hoop.
Mijn salaris komt op de gezamenlijke en mijn vriend keert zichzelf 'salaris' uit vanaf zijn zakelijke rekening en stort dan een deel naar de gezamenlijke en houdt een deel voor IB aangifte en ditjes en datjes.
Maar we doen alles van de gezamenlijke rekening.

Ik heb nog wel een privé rekening, maar die wordt niet gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Alles gaat hier op 1 hoop, wel komen de salarissen, i.v.m. het overzicht, op 2 rekeningen binnen.
Mijn salaris komt op mijn eigen rekening. Zodra het binnen is, maak ik een bedrag over naar de gezamenlijke spaarrekening. Ik betaal de hypotheek, de levensverzekering die bij de hypotheek hoort en de zorgverzekering. Rest is voor de boodschappen.
Man z'n salaris komt binnen op de gezamenlijke rekening, hiervan wordt gespaard en worden alle andere vaste lasten betaald. Wat overblijft is vrij te besteden door ons. Wie wat uitgeeft (ik het meeste omdat ik alle dingen regel/koop) is geen probleem.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
15-07-2019 14:07
We vonden het onoverzichtelijk en we hebben gezamenlijke spaardoelen. We deden dan 100 euro apart naar elke rekening voor ditjes datjes maar vonden het geen meerwaarde hebben. Als hij iets voor zijn computer wil kopen ofzo en ik naar een dure kapper wil dan kan dat gewoon zonder gedoe. En de ene maand is duurder dan de ander. Door 1 grote pot hebben we beide het overzicht.

Heb geen behoefte aan apart te sparen als we uit elkaar gaan delen we alles door de helft. Maar wij zijn nog jong hebben pas ons eerste huis gekocht.
100 euro is wel weinig om moeite voor te doen. Zeker met kleding... Ons zakgeld is in ieder geval hoog genoeg voor een dure kapper.

Ik zou het echt supermoeilijk vinden een dure broek te kopen van ons geld. Met zakgeld gaat dat een stuk beter. Mijn eigen spaarrekening is meer voor de sier, er staat max een paar 100 op. Handig als ik een keer een weekend weg wil. Partner idem.

Gezamenlijke spaardoelen en gelijk delen als we uit elkaar gaan doen wij ook.

Duurdere dingen die ook wat gezamenlijk zijn (bijvoorbeeld de pc van jouw vriend, mijn vriend wil een halfautomaat koffiemachine :bonk: ) gaan bij ons vaak deels van het zakgeld.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Zowel eigen rekeningen als gedeelde rekeningen. Elke maand maken we allebei hetzelfde bedrag over naar de gezamenlijke betaalrekening. En vakanties, verbouwingen of andere grote uitgaves gaan van de gezamenlijke spaarrekening.
De andere rekeningen gebruiken we voor persoonlijke uitgaven. Hebben ook een andere manier van met geld omgaan.
Dit werkt het fijnst hier.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 1 lopende rekening en 1 spaarrekening. Eigen rekeningen hebben we jaren geleden laten opheffen.
We kopen gewoon wat we nodig hebben en grote dingen gaan in overleg.
We verdienen op een paar euro's na evenveel.
.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
15-07-2019 15:13
100 euro is wel weinig om moeite voor te doen. Zeker met kleding... Ons zakgeld is in ieder geval hoog genoeg voor een dure kapper.

Ik zou het echt supermoeilijk vinden een dure broek te kopen van ons geld. Met zakgeld gaat dat een stuk beter. Mijn eigen spaarrekening is meer voor de sier, er staat max een paar 100 op. Handig als ik een keer een weekend weg wil. Partner idem.

Gezamenlijke spaardoelen en gelijk delen als we uit elkaar gaan doen wij ook.

Duurdere dingen die ook wat gezamenlijk zijn (bijvoorbeeld de pc van jouw vriend, mijn vriend wil een halfautomaat koffiemachine :bonk: ) gaan bij ons vaak deels van het zakgeld.
Ik snap wel wat je bedoelt maar we hadden zoiets van als je kleren wilt kan dat gewoon van de gezamenlijke. En het is ook niet zo dat we elke iets nodig hebben prive. Maar hoe hebben jullie de verdeling dan gedaan?
Alles apart.

Wel een gemeenschappelijke rekening voor grote aankopen, zware huis-kosten en reizen. De Visa-kaart is er ook aan gelinkt.
Storten we geregeld op bij als de rekening leeg is of vlak voor we op vakantie gaan.


Van mijn leven niet dat mijn partner de volledige zeggenschap krijgt over mijn centen en mijn spaargeld.
En ik heb er bij hem ook geen enkele behoefte aan.


De gemeenschappelijke rekening wordt eigenlijk zo weinig gebruikt dat ik er soms aan denk om ze op te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
15-07-2019 15:47
Ik snap wel wat je bedoelt maar we hadden zoiets van als je kleren wilt kan dat gewoon van de gezamenlijke. En het is ook niet zo dat we elke iets nodig hebben prive. Maar hoe hebben jullie de verdeling dan gedaan?
Hij had nogal een dure smaak qua kleding. Inmiddels ben ik daar wel wat in meegegroeid, maar nog steeds een fors verschil. Ik ben weer meer kwijt aan sport. Met het zakgeld houden we eenvoudig controle op de balans. En het geeft makkelijk overzicht wat je in een maand te besteden hebt, ook op de gezamenlijke rekening. Als ik 2 paar schoenen afreken van mijn zakgeld stoort dat niet op de gezamenlijke rekening.

Van ons zakgeld gaan dingen als;
Sport, telefoons en abonnement, hobby, kleding, kapper, uitjes, cadeaus voor elkaar (voor vrienden en familie gaan inmiddels van de grote hoop), beiden een ander goed doel.
Zwangeschapskleding deden we wel gezamenlijk anders was ik blut geweest :-D

Zorgkosten zijn gezamenlijk, want ziekte kies je niet voor je lol. Verder alles samen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Marnamai schreef:
15-07-2019 15:48
Van mijn leven niet dat mijn partner de volledige zeggenschap krijgt over mijn centen en mijn spaargeld.
En ik heb er bij hem ook geen enkele behoefte aan.

Dit dus.
Ik sta er serieus van te kijken dat vrouwen anno 2019 nog steeds in gemeenschap van goederen trouwen en/of alles op een hoop gooien. Misschien kan ik er nog inkomen als je beide jong en naïef bent en nog niks hebt opgebouwd, maar ik kan het absoluut niet snappen als je al helemaal je eigen leven hebt ingericht, en inkomen en spaargeld hebt.
Taralina schreef:
15-07-2019 16:20
Dit dus.
Ik sta er serieus van te kijken dat vrouwen anno 2019 nog steeds in gemeenschap van goederen trouwen en/of alles op een hoop gooien. Misschien kan ik er nog inkomen als je beide jong en naïef bent en nog niks hebt opgebouwd, maar ik kan het absoluut niet snappen als je al helemaal je eigen leven hebt ingericht, en inkomen en spaargeld hebt.

Ik denk dat de meeste stellen die alles op een hoop gooien al wat langer bij elkaar zijn en/of sinds jong bij elkaar zijn. Dat hoeft trouwens niet te betekenen dat ze naïef zijn of waren.
Alle reacties Link kopieren
Salaris komt bij ons privé binnen. We maken beide naar hoogte van inkomen een vast deel voor vaste lasten en naar de spaarrekening over. Wat overblijft doen we zelf mee wat we willen. Ik spaar privé ook en we hebben beide ook eigen vaste lasten, zoals zorgverzekering, telefoon abonnement en sporten.

Ik zou het ook echt niet fijn vinden om alles samen van één rekening te doen. Kan ook geen enkele reden bedenken om dat wel te doen.. Ik sta er echt van te kijken dat veel dat wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
15-07-2019 16:20
Dit dus.
Ik sta er serieus van te kijken dat vrouwen anno 2019 nog steeds in gemeenschap van goederen trouwen en/of alles op een hoop gooien. Misschien kan ik er nog inkomen als je beide jong en naïef bent en nog niks hebt opgebouwd, maar ik kan het absoluut niet snappen als je al helemaal je eigen leven hebt ingericht, en inkomen en spaargeld hebt.
Ik was ook ooit getrouwd in gemeenschap van goederen maar in praktijk enkel een gezamenlijke rek. waar we 50/50 op storten voor vaste lasten. Bij scheiding hebben we het geld van gezamenlijke rek gedeeld en eigen rekeningen gewoon behouden. Daar is geen enkel woord over gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Dit ligt voor mij ook aan de omstandigheden.
Met mijn ex gooiden we alles op 1 hoop. Kwam ook prima uit. Toen we elkaar leerden kennen verdiende ik veel meer, later ging hij studeren en verdiende hij meer (toen er kinderen kwamen ben ik minder gaan werken).

Inmiddels heb ik mijn eigen carrièrepad gevolgd na onze scheiding.
Ik heb een lat-relatie. Ik weet niet of we ooit gaan samenwonen. Maar onze situaties verschillen nogal.
Mijn inkomen is 2x zo hoog als dat van hem. Daarnaast heb ik altijd heel "verstandig geleefd"waardoor ik geen schulden heb, een leuke, vrij nieuwe auto en een leuke huis met dito inrichting en niet te vergeten een prachtig pensioen later (overheidsdienst....nu maar hopen dat ik het haal ;-)) Door de scheiding (met een huis dat ver onder water stond) geen overwaarde in een woning...integendeel zelfs.

Huidige vriend is jobhopper, nooit voor een carrière gegaan en die dus ook niet gemaakt. Vooral gekozen voor een leuk leven. Pensioengat van hier tot Tokyo (maar ja...daar is hij dan wel weer geweest ;-) en ik niet. Genoeg verdienen om een half jaar te gaan reizen, baan opzeggen en daarna weer een nieuwe baan zoeken. Geen auto, geen spaargeld en een huis dat op instorten staat.

Toch is de relatie leuk (we vullen elkaar wel aan zeg maar ;-)....ik de controlefreak..hij de vrije vogel) maar ik zou niet zomaar onze financiën samenvoegen, daarvoor heb ik te hard gewerkt (in mijn ogen).
Bovendien heb ik (samen met ex) nog de financiële verantwoordelijkheid voor 2 jonge kinderen, die heel hun schooltijd nog moeten doorlopen, met waarschijnlijk alle bijbehorende kosten, daar hoeft nieuwe partner natuurlijk ook niet aan bij te dragen.
Kortom...wij wonen niet samen en zullen waarschijnlijk ook de financiën nooit samenvoegen.

Hij is wel vaak (lees: merendeels) bij mij...daar hebben we een goede verdeelsleutel voor. Ik draag alle vaste lasten (hij heeft nauwelijks vaste lasten want hij is nooit thuis) en ik draag alle kosten voor de auto (die hij ook gebruikt). In ruil daarvoor draagt hij bij aan boodschappen en vakanties (en dan niet naar rato maar gewoon de helft ). Voor ons allebei een prima regeling.
Gemeenschappelijke rekening voor de gezamenlijke lasten, daar storten we naar rato een maandelijks bedrag op. Verder allebei een privé rekening, waar ook de inkomsten op binnenkomen.

Getrouwd op huwelijkse voorwaarden en man heeft een eigen bedrijf, dus alles op een hoop is geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, wij doen al bijna 14 jaar de zakgeld methode.
Ik had er zelf alleen nooit die naam bij verzonnen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, eigen rekening en gezamenlijke rekening voor gezamenlijke kosten. Wil kunnen kopen wat ik wil zonder daar verantwoording over te geven of dat te moeten bespreken (lees: toestemming vragen). Ook grote uitgaven zoals een auto.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
15-07-2019 17:15
Nee, eigen rekening en gezamenlijke rekening voor gezamenlijke kosten. Wil kunnen kopen wat ik wil zonder daar verantwoording over te geven of dat te moeten bespreken (lees: toestemming vragen). Ook grote uitgaven zoals een auto.
Dat is leuk als je genoeg geld hebt voor 2 auto's. En als je geen kinderen hebt (wie betaalt de gezinsbak?) En als je niet samen doelen wilt bereiken; gelijktijdig eerder stoppen met werken, droomhuisje etc.

Ik zie het niet als toestemming vragen, maar overleggen om ons geld te besteden op een manier waar we beiden blij van worden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Attraverso schreef:
15-07-2019 17:15
Nee, eigen rekening en gezamenlijke rekening voor gezamenlijke kosten. Wil kunnen kopen wat ik wil zonder daar verantwoording over te geven of dat te moeten bespreken (lees: toestemming vragen). Ook grote uitgaven zoals een auto.

Als dat bij jou nodig zou zijn bij één rekening, zou ik ook een eigen rekening willen.
nerdopviva schreef:
15-07-2019 16:39
Ik denk dat de meeste stellen die alles op een hoop gooien al wat langer bij elkaar zijn en/of sinds jong bij elkaar zijn. Dat hoeft trouwens niet te betekenen dat ze naïef zijn of waren.
Al 15 jaar samen, getrouwd, een huis en "zoveel mogelijk apart" werkt hier dus nog altijd.


En voor de vraag komt:
Nee, wij wegen qua gezamenlijke boodschappen, cadeaus, etentjes, ... niks af op een schoteltje.

Zolang ik het gevoel heb dat het ongeveer 50/50 gaat met die kosten kan het mij echt niet schelen.

"Wie haalt betaalt" en etentjes zijn ongeveer om de beurt al hou ik en hij dat écht niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
15-07-2019 17:57
Dat is leuk als je genoeg geld hebt voor 2 auto's. En als je geen kinderen hebt (wie betaalt de gezinsbak?) En als je niet samen doelen wilt bereiken; gelijktijdig eerder stoppen met werken, droomhuisje etc.

Ik zie het niet als toestemming vragen, maar overleggen om ons geld te besteden op een manier waar we beiden blij van worden.
Geen inwonende kinderen en eigen auto, geen 'gezinsbak'.
Ivm huis zegt elk zijn budget en van het beschikbare bedrag koop je een woning. Eenvoudig.
Mijn partner moet niet blij worden van mijn nieuwe auto, ik wel. Moet er niet aan denken dat met iemand te moeten overleggen, vind het veel te leuk om die zelf samen te stellen.
Pandax schreef:
15-07-2019 11:32
Wij hebben de zakgeldmethode, met eigen bankrekeningen en een gezamenlijke rekening. En drie spaarrekeningen: allebei een eigen en een gezamenlijke.
Idem, wij willen niet alles op 1 hoop. We hebben beide ons eigen geld nog..
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
15-07-2019 16:20
Dit dus.
Ik sta er serieus van te kijken dat vrouwen anno 2019 nog steeds in gemeenschap van goederen trouwen en/of alles op een hoop gooien. Misschien kan ik er nog inkomen als je beide jong en naïef bent en nog niks hebt opgebouwd, maar ik kan het absoluut niet snappen als je al helemaal je eigen leven hebt ingericht, en inkomen en spaargeld hebt.
Stel de bom barst hier, of erger ik wordt weduwe: dan zou ik het denk ik zo weer doen. Wel zou ik wat ik heb opgebouwd aan vermogen en pensioen de eerste decennia erbuiten houden.

Je wilt dan toch met je nieuwe partner weer verder bouwen? En dan verdient ie minder, nou en. Ik eet er echt geen boterham minder om. Ik heb altijd een lange termijn financieel plan en met partner is sowieso leuker en voordeliger dan zonder.

Tenzij partner dan echt een financiële droplul is natuurlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat ik daarop zou vallen. Dan maak ik wel andere afspraken.

Naïef?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
15-07-2019 17:59
Als dat bij jou nodig zou zijn bij één rekening, zou ik ook een eigen rekening willen.
Dus jij kan naar een garage stappen en een auto bestellen van de gezamenlijke? Of naar de bank stappen en aandelen kopen? Leuk toch! Lijkt me wel erg uitzonderlijk.
Alle reacties Link kopieren
Onze inkomens op een gezamenlijke rekening, allebei hetzelfde bedrag aan zakgeld op de eigen rekening. Dat is zo sinds we kinderen hebben. Daarvoor ieder hetzelfde bedrag op de gezamenlijke rekening storten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven