Geld & Recht alle pijlers

Alles op 1 hoop?

15-07-2019 11:27 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v onderstaand artikel ben ik benieuwd wat jullie doen. Alles op 1 hoop of beide een eigen rekening? En waarom kies je voor het 1 of ander?

https://www.nu.nl/geldzaken/5964545/kop ... andig.html

Wij gooien alles op 1 hoop al sinds we samenwonen en dat gaat prima. Maken geen onderscheid wie meer verdiend.

:monkey:
I wonder if any of it was even true...
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
15-07-2019 18:08
Geen inwonende kinderen en eigen auto, geen 'gezinsbak'.
Ivm huis zegt elk zijn budget en van het beschikbare bedrag koop je een woning. Eenvoudig.
Mijn partner moet niet blij worden van mijn nieuwe auto, ik wel. Moet er niet aan denken dat met iemand te moeten overleggen, vind het veel te leuk om die zelf samen te stellen.
Als wij beiden een eigen auto nodig zouden hebben zouden we ons zakgeld omhoog gooien en die kosten daar ook onder laten vallen denk ik. Dan is het echt een eigen ding ook.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Hier alles op 1 hoop, salarissen komen hier op 1 rekening binnen. We werken en zorgen beiden even veel en inkomen is zo goed als gelijkwaardig.
Aan de gezamenlijke rekening zijn wat spaarrekeningen gekoppeld, voor verschillende doeleinden.

Eerst een tijdje aparte rekeningen gehouden, met een gezamenlijke rekening, maar dat vonden we beiden helemaal niets.

We hoeven niets uit te leggen aan elkaar, grote uitgaven gewoon even in overleg ( een auto is zo’n geval) en verder scheelt het denk ik dat we geen van beiden dure hobby’s hebben of een totaal verschillend uitgavenpatroon.
Ook geen zakgeld overigens, we gebruiken wat we nodig denken te hebben voor onze eigen hobby’s/uitjes etc.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 18:33
23.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alles op 1 hoop, al sinds we samenwonen. Toen waren onze inkomens gelijkwaardig (nu door omstandigheden totaal niet meer, maar nog steeds alles op 1 hoop). En allebei eigen zakgeld om onze hobby’s en cadeaus voor elkaar enzo van te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
15-07-2019 18:10
Dus jij kan naar een garage stappen en een auto bestellen van de gezamenlijke? Of naar de bank stappen en aandelen kopen? Leuk toch! Lijkt me wel erg uitzonderlijk.
Ik kan dat in ieder geval niet. Lijkt me ook stom om dat soort grote dingen zonder overleg te doen met de gene waar je van houdt. Daar ben je toch tijden mee bezig, dat deel je toch?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alles op 1 hoop is prima te doen als je beide gelooft in de relatie, heb je dat niet dan moet je het zeker strikt gescheiden houden.
Attraverso schreef:
15-07-2019 18:10
Dus jij kan naar een garage stappen en een auto bestellen van de gezamenlijke? Of naar de bank stappen en aandelen kopen? Leuk toch! Lijkt me wel erg uitzonderlijk.

Grote aankopen zijn bij ons allemaal gezamenlijk bezit, dus we beslissen daar samen over. We vinden het ook leuk om dat soort dingen samen te doen. Onze auto's zijn trouwens rond de 25.000 a 35.000 euro per stuk, dus het lijkt me sowieso wat vreemd om dat soort grote aankopen helemaal niet te delen met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
15-07-2019 18:23
Alles op 1 hoop is prima te doen als je beide gelooft in de relatie, heb je dat niet dan moet je het zeker strikt gescheiden houden.
Ik vind het meestal oneerlijk verdeeld, die hoop. Vaak brengt de man meer binnen en daar geeft de vrouw dan van uit. Dat zou ik niet willen. Ik ken twee gezinnen waarbij de vrouw kostwinner is, en de ene man heeft een nogal dure ‘ hobby ‘ en die mag zij betalen, bij het andere stel heeft de man sinds kort restricties gekregen qua uitgeven. Zij vond het maar niks dat fulltime werken en man liep lekker uit te geven. Ik zou dat ook niet moeten. Mijn buurvrouw loopt ook maar het geld van haar man uit geven, zonder te werken. Ik krijg daar kriebels van.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
15-07-2019 18:21
Ik kan dat in ieder geval niet. Lijkt me ook stom om dat soort grote dingen zonder overleg te doen met de gene waar je van houdt. Daar ben je toch tijden mee bezig, dat deel je toch?

Ik zou financieel gezien naar een garage kunnen stappen en zelf een auto kunnen kopen; ik heb mijn eigen spaargeld doordat we onszelf zakgeld geven en dat is ruim genoeg voor een auto. Maar ik zou dat, net als jij, nogal gek vinden. Dat soort grote aankopen gaat ons allebei aan, ongeacht waar het geld vandaan komt.
Chantilly21_2 schreef:
15-07-2019 18:18
We hoeven niets uit te leggen aan elkaar, grote uitgaven gewoon even in overleg ( een auto is zo’n geval) en verder scheelt het denk ik dat we geen van beiden dure hobby’s hebben of een totaal verschillend uitgavenpatroon.
Ook geen zakgeld overigens, we gebruiken wat we nodig denken te hebben voor onze eigen hobby’s/uitjes etc.

Ik denk dat dat wel een voorwaarde is voor één hoop. En we hebben genoeg geld, dat helpt ook. Als één van ons een keer wat meer uitgeeft, heeft dat geen gevolgen voor de noodzakelijke uitgaven. Er wordt hoogstens wat minder extra gespaard.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
15-07-2019 18:29
Ik zou financieel gezien naar een garage kunnen stappen en zelf een auto kunnen kopen; ik heb mijn eigen spaargeld doordat we onszelf zakgeld geven en dat is ruim genoeg voor een auto. Maar ik zou dat, net als jij, nogal gek vinden. Dat soort grote aankopen gaat ons allebei aan, ongeacht waar het geld vandaan komt.
Wij hebben allebei een eigen auto, en we bepalen zelf hoe duur die wordt, want ons eigen geld. Wel springen we elkaar bij bij een tekort. Zo heeft mijn man motorrijlessen waaraan ik bijdraag, en heeft hij weer een x bedrag bij mijn auto gelegd. Maar we bepalen zelf wat er gekocht wordt en zo hoort het ook.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
15-07-2019 18:32
Wij hebben allebei een eigen auto, en we bepalen zelf hoe duur die wordt, want ons eigen geld. Wel springen we elkaar bij bij een tekort. Zo heeft mijn man motorrijlessen waaraan ik bijdraag, en heeft hij weer een x bedrag bij mijn auto gelegd. Maar we bepalen zelf wat er gekocht wordt en zo hoort het ook.

Het hoort zo in jouw relatie. In andermans relatie hoort het weer anders.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
15-07-2019 18:32
Wij hebben allebei een eigen auto, en we bepalen zelf hoe duur die wordt, want ons eigen geld. Wel springen we elkaar bij bij een tekort. Zo heeft mijn man motorrijlessen waaraan ik bijdraag, en heeft hij weer een x bedrag bij mijn auto gelegd. Maar we bepalen zelf wat er gekocht wordt en zo hoort het ook.
Mee eens.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gezamenlijke rekening waar de kinderopvang van betaald wordt. Ik stort daar geld op en de opvang haalt daar geld vanaf. Verder hebben we gescheiden rekeningen. We zijn om praktische redenen ook getrouwd op huwelijkse voorwaarden, maar als 1 vd 2 overlijdt, dan zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen (of zoiets). We zijn dus eigenlijk gewoon beneficiair getrouwd.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 18:39
7.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
15-07-2019 18:34
Het hoort zo in jouw relatie. In andermans relatie hoort het weer anders.
Zou wat wezen dat je iets wil maar je financiële partner wil dat niet, en dan?
Dat werkt idd voor mij ( ons ) niet.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
15-07-2019 18:38
Zou wat wezen dat je iets wil maar je financiële partner wil dat niet, en dan?
Dat werkt idd voor mij ( ons ) niet.

Als ik iets groots, zeg vanaf 1000 euro, zou willen wat mijn man niet wil of vice versa, dan overleggen we tot we een compromis hebben. Dingen daaronder overleggen we niet. Tenzij ze plek innemen in huis.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
15-07-2019 18:30
Ik denk dat dat wel een voorwaarde is voor één hoop. En we hebben genoeg geld, dat helpt ook. Als één van ons een keer wat meer uitgeeft, heeft dat geen gevolgen voor de noodzakelijke uitgaven. Er wordt hoogstens wat minder extra gespaard.
Ik denk dat als er wat minder te besteden is dat alles op 1 hoop + zakgeld ideaal is. Dan hou je samen eenvoudig controle op de niet noodzakelijke uitgaven zonder scheve ogen.

Zonder zakgeld is mi alleen wenselijk als het geld tegen de plinten klotst persoonlijke uitgaven er niet meer toe doen in verhouding met de totale inkomsten. Of er moet een boekhouder in de relatie zijn die het overzicht wil behouden. Of iemand die de ander een poot uit wil draaien.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
15-07-2019 18:41
Als ik iets groots, zeg vanaf 1000 euro, zou willen wat mijn man niet wil of vice versa, dan overleggen we tot we een compromis hebben. Dingen daaronder overleggen we niet. Tenzij ze plek innemen in huis.
Ok, dat is redelijk.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
15-07-2019 18:38
Zou wat wezen dat je iets wil maar je financiële partner wil dat niet, en dan?
Dat werkt idd voor mij ( ons ) niet.
Simpel: Als we er echt niet uitkomen krijgt de ander krijgt bij ons hetzelfde bedrag als zakgeld erbij. (Nog nooit gebeurd)

Dingen die ruimte innemen in huis, of lelijk zijn, zijn een veel grotere uitdaging...

En wat Pandax zegt dus :couple:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien echt minstens het dubbele in vergelijking met mijn man. Ik zou het persoonlijk nogal krom vinden als hij daardoor alles kan doen waar hij zin in heeft.
Ik betaal een groter deel van de vaste lasten zodat hij ruimte over houdt om z'n geld te besteden zoals hij wil. Maar ik ga niet mijn hele inkomen met hem delen. Dat zou ik andersom ook niet verwachten.
Nu er een kind op komst is betekent het dat ik nog wat meer geld inleg omdat ik die mogelijkheid heb. Vind ik ook geen probleem. Daar staat bv tegenover dat alles van meubels e.d. van mij is, mochten we uit elkaar gaan, dat is ook zo vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
15-07-2019 19:07
Ik verdien echt minstens het dubbele in vergelijking met mijn man. Ik zou het persoonlijk nogal krom vinden als hij daardoor alles kan doen waar hij zin in heeft.
Ik betaal een groter deel van de vaste lasten zodat hij ruimte over houdt om z'n geld te besteden zoals hij wil. Maar ik ga niet mijn hele inkomen met hem delen. Dat zou ik andersom ook niet verwachten.
Nu er een kind op komst is betekent het dat ik nog wat meer geld inleg omdat ik die mogelijkheid heb. Vind ik ook geen probleem. Daar staat bv tegenover dat alles van meubels e.d. van mij is, mochten we uit elkaar gaan, dat is ook zo vastgelegd.
Met kinderen lijkt het me vreemd als een ouder meer te besteden heeft dan de andere.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet kunnen leven met zakgeld, dat voelt voor mij alsof ik als een kind behandeld word of dat ik onder bewind sta (nooit gestaan trouwens). Ik wil gewoon de vrijheid hebben om zelf te bepalen wat ik wil kopen en niet meer te hoeven overleggen. Hetzelfde gun ik mijn partner.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
15-07-2019 19:07
Ik verdien echt minstens het dubbele in vergelijking met mijn man. Ik zou het persoonlijk nogal krom vinden als hij daardoor alles kan doen waar hij zin in heeft.
Ik betaal een groter deel van de vaste lasten zodat hij ruimte over houdt om z'n geld te besteden zoals hij wil. Maar ik ga niet mijn hele inkomen met hem delen. Dat zou ik andersom ook niet verwachten.
Nu er een kind op komst is betekent het dat ik nog wat meer geld inleg omdat ik die mogelijkheid heb. Vind ik ook geen probleem. Daar staat bv tegenover dat alles van meubels e.d. van mij is, mochten we uit elkaar gaan, dat is ook zo vastgelegd.

Dat vind ik dus ook. Ik zou eigenlijk niet weten waarom de één niet meer mag overhouden dan de ander. Een soort communisme in de portemonnee. Zo lang de minst verdienende er ook op vooruit gaat en genoeg overhoud om leuke dingen van te doen en te sparen dan is het voor mij oké.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
15-07-2019 19:35
Ik zou niet kunnen leven met zakgeld, dat voelt voor mij alsof ik als een kind behandeld word of dat ik onder bewind sta (nooit gestaan trouwens). Ik wil gewoon de vrijheid hebben om zelf te bepalen wat ik wil kopen en niet meer te hoeven overleggen. Hetzelfde gun ik mijn partner.

Ik denk dat je de zakgeldmethode verkeerd interpreteert? Ik had het in ieder geval zo opgevat, bijv:

Gezamenlijk inkomen: 5000
Gezamenlijke rekening vaste lasten/ gezamenlijke kosten etc 2000
Zakgeld/eigen (spaar)rekening A: 1500
Zakgeld/ eigen (spaar)rekening B: 1500
Alle reacties Link kopieren
Luna500 schreef:
15-07-2019 19:37
Dat vind ik dus ook. Ik zou eigenlijk niet weten waarom de één niet meer mag overhouden dan de ander. Een soort communisme in de portemonnee. Zo lang de minst verdienende er ook op vooruit gaat en genoeg overhoud om leuke dingen van te doen en te sparen dan is het voor mij oké.
Ik vind niet dat je als meerverdiener moet profiteren van degene die het minst verdient. Gezien je al vrij snel netto positief bijdraagt bij samenwonen kom je dan al snel in 'alles is van ons samen' uit.

Daarnaast, wil je toch de liefde van je leven ook laten genieten van je luxe (vakantie, auto, groter huis...)?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Waarom moet het gelijk zijn als je niet in een gelijke financiële toestand bent gestart?
Ik heb altijd het idee dat vooral thuisblijfmoeders erop staan om alles op één hoop te gooien. Vaak geen opleiding gedaan, man aan de haak slaan en dan lekker meeliften om andermans succes.
Ik vind het alles op één hoop erg ongezond. En vooral de zakgeld-methode vind ik op en top armoede en je afhankelijk maken. Vreselijk lijkt mij dat. Ik ben opgevoed met op huwelijkse voorwaarden. Dat doet iedereen in mijn omgeving en vind ik ook het verstandigst. En ja, ook wanneer je minder verdient dan je partner. Waarom zou je het geld kunnen uitgeven van je partner, terwijl je er niets voor doet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven