Geld & Recht alle pijlers

Alles op 1 hoop?

15-07-2019 11:27 364 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v onderstaand artikel ben ik benieuwd wat jullie doen. Alles op 1 hoop of beide een eigen rekening? En waarom kies je voor het 1 of ander?

https://www.nu.nl/geldzaken/5964545/kop ... andig.html

Wij gooien alles op 1 hoop al sinds we samenwonen en dat gaat prima. Maken geen onderscheid wie meer verdiend.

:monkey:
I wonder if any of it was even true...
Alle reacties Link kopieren
Wat denk ik wel scheelt is dat wij begonnen als studenten met allebei vrij weinig te besteden en geen bergen spaargeld. Dan is het makkelijker alles op 1 hoop te gooien dan als je heel ongelijk begint denk ik.
Pandax schreef:
15-07-2019 11:59
Dat zijn toch net zo goed zijn uitgaven, ook al verricht jij de handeling?

Precies. Voor ons was dat de reden om alles op een hoop te gooien. Ik betaal(de) bijna alle gezamenlijke uitgaven en vaak ook nog spullen voor hem (als hij net toevallig sokken nodig had, nam ik ze mee als ik toch de stad in ging). En we hebben een hekel aan verrekenen, dus die ene hoop werd snel geïntroduceerd. En dat gaat al meer dan 20 jaar prima.
Alle reacties Link kopieren
We zijn bijna 13 jaar samen en hebben onze eigen betaalrekeningen aangehouden. Daarop wordt ons eigen salaris gestort en betalen we onze eigen mobiel en kleding. Mijn man betaalt alles rondom auto (verzekering, wegenbelasting en benzine) en ik betaal alles qua boodschappen.

We hebben een gezamenlijke betaalrekening waarop we beide 50% van ons salaris storten, voor mijn man is dat qua euro's meer dan voor mij. Van deze rekening gaan alle vaste lasten voor huis en kinderen zoals hypotheek, gas/water/licht, zwemles, bso, overblijf. Belastingdienst stort ook onze toeslagen hierop. Elke maand is dus hetzelfde wat erop en eraf gaat.

Onze spaarrekeningen hebben we e.o. van gemaakt, op een ervan sparen we voor studie kinderen en op de andere voor o.a. klussen in huis en apparatuur.
Beide een eigen rekening en een gezamenlijke. Alles gaat bij ons op een hoop en daar gaat zakgeld naar de rekening voor partner. De rest is, na alle vaste laten incl sparen, voor mij :P. Ik koop daar spullen voor de kinderen van, boodschappen, boek vakantie etc.
Alle reacties Link kopieren
Hier beide een eigen rekening en spaarrekening en een gezamenlijke rekening en spaarrekening. En een spaarrekening voor de kinderen.
Bijdrage is naar rato en we houden beide een x bedrag over aan zakgeld. Dan kunnen we elkaar bijvoorbeeld ook nog eens verrassen met een cadeautje.

Spullen voor de kinderen en boodschappen e.d. kopen wij samen. :P
Alle reacties Link kopieren
Never nooit niet. Ik heb altijd alle bankrekeningen gescheiden gehouden. Ook toen ik nog getrouwd was en we samen een koophuis hadden.
Alle reacties Link kopieren
Alles op 1 hoop: zowel de betaalrekening als de spaarrekening.
Van de week zei mijn man dat ik hem moest tegenhouden als hij weer kleren ging kopen... Ik kijk wel uit, kan ik ook mooi los...
We hebben hier echt nog nooit gedoe over gehad en doen het al meer dan 15 jaar zo...
Alle reacties Link kopieren
Hier bijna 22 jaar alles op 1 hoop en dat gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
15-07-2019 11:40
Beide eigen rekening.

Vaste lasten maak ik mijn deel aan vriend over en voor de boodschappen hebben we een ouderwets bakje waar we iedere maand contant geld in doen.
Wie boodschappen haalt pakt daar het geld uit.

Vakanties betalen we gewoon beide de helft en bij uitjes (uit eten, bios enz) dan de één, dan de ander.
Hij zeurt niet als ik 30 paar sneakers per jaar koop en ik zeur niet over zijn dure blouses en kosten voor de motor.

Vervoersmiddelen zijn ook verdeeld bij ons, ik heb een auto en betaal daar alle kosten van en hij van zijn motor.

Is niet eens een heel bewuste keuze ofzo, toen we elkaar net kenden hadden we beide een huis/eigen huishouden en vaste lasten. Later trok ik bij hem in en aangezien het prima bevalt met eigen portemonnee is daar nooit iets aan veranderd.
Hier ook zo. Getrouwd met kinderen. Ik wil niet op de zak van mijn man teren. We doen het gewoon fiftyfifty, en we sponsoren elkaar wanneer nodig. En hij kan niet zeuren als ik weer voor 100 EUR make up koop. Een vriendin van me werkt parttime, haar man heeft een goede fulltime baan. Als zei dan zegt ik heb dit of dat duurs voor hem gekocht denk ik altijd nou goh, dat heeft hij zelf betaald hoor...Aangezien zij alles op 1 hoop gooien en zij maar een schijntje verdient.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
15-07-2019 11:32
Wij hebben de zakgeldmethode, met eigen bankrekeningen en een gezamenlijke rekening. En drie spaarrekeningen: allebei een eigen en een gezamenlijke.
Dat doen wij ook, ideaal. Ik ben best gehecht aan mijn financiële privacy en ik zou me andersom ook ergeren als mijn man weer een spel voor zijn spelcomputer koopt. Ook hoeft mijn man niet te zien hoeveel ik aan cadeaus voor hem uitgeef. Laatst had ik hem verrast met iets leuks nadat ik op reis was geweest. Ik had het vreselijk gevonden als hij het al in de bank app had kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja mijn man snapt niet dat ik rustig 100 euro aan schoenen uitgeef. Hij koopt schoenen voor een schijntje maar verslijt ze veel sneller. Ik denk dat ik op de lange termijn goedkoper uit ben.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
15-07-2019 12:29
Hier ook zo. Getrouwd met kinderen. Ik wil niet op de zak van mijn man teren. We doen het gewoon fiftyfifty, en we sponsoren elkaar wanneer nodig. En hij kan niet zeuren als ik weer voor 100 EUR make up koop. Een vriendin van me werkt parttime, haar man heeft een goede fulltime baan. Als zei dan zegt ik heb dit of dat duurs voor hem gekocht denk ik altijd nou goh, dat heeft hij zelf betaald hoor...Aangezien zij alles op 1 hoop gooien en zij maar een schijntje verdient.

Zoiets denk ik ook als een van mijn vrienden zegt dat hij met de camper naar Sicilië is gereisd: ‘jij ging alleen maar mee, dat heeft je vrouw geregeld.’ Aangezien zij samenleven en hij maar zelden iets regelt, coördineert of initieert.
Allebei eigen lopende + spaarrekening, 1 gezamenlijke spaarrekening. De gezamenlijke lasten zijn verdeeld, het een wordt van mijn rekening afgeschreven, het ander van de zijne. Helemaal prima zo voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
15-07-2019 11:59
Dat zijn toch net zo goed zijn uitgaven, ook al verricht jij de handeling?
ja dat klopt. maar natuurlijk niet alles. ik koop ook vaak genoeg wat voor mijzelf bij de dagelijkse boodschappen. Een boek, tijdschrift, shirt, broek etc. ik bedoel alleen dat ik het fijn vind omdat het door de hoogte van zijn salaris nooit gelijkwaardig zou zijn ook al zou ik werken. toen ik dat namelijk nog wel deed gooiden we ook alles op een hoop. en ik verdiende niet weinig maar hij verdient gewoon heel veel. maar hij doet niet moeilijk. Grote dingen overleggen we natuurlijk. maar dat doet hij ook ondanks dat ik niets financieels inbreng.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Zakgeldmethode 1 maand geprobeerd maar werkte niet voor ons.
Dus nu alles op 1 hoop en 1 spaarrekening. Dat gaat prima zo. Mijn man vindt wel dat ik af en toe te veel uitgeef, hij kan beter met geld omgaan en we willen ook sparen dus vindt het niet erg dat hij er ook goed op let. Kleine dingen overleggen we niet maar grote wel. Verdienen allebei evenveel en werken beide fulltime.

Wij zijn getrouwd in gemeenschap en baby op komst.
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn 2e huwelijk en ik heb kinderen uit mijn 1e huwelijk.
Mijn huidige man verdient meer dan het dubbele dan ik verdien dus als het op de grote hoop wordt gegooid komt er altijd iemand bekaaid vanaf. Daarnaast wil ik graag mn eigen centjes, ook met het oog op de kinderen.

Ons salaris wordt voor elk op een eigen rekening gestort. Van daaruit storten we elk een eerlijk deel op de huishoudrekening (mijn man 2/3e en ik 1/3e van alle lasten opgeteld). Hij houdt dus ook meer over voor zichzelf.

Dit voelt voor ons het eerlijkste en het meest rustige. Ik hoef op die manier niet mee te betalen aan zijn dure hobbies en hij niet aan mijn schoonheidsuitgaven
MonkeyBusiness02 schreef:
15-07-2019 11:46
Rare titel? Het is denk net wat je situatie is toch? ;-) Toen wij net samenwonende hadden we 1 hoop en ieder nog wat eigen geld.
Bedoelde dit (dat) artikel. Niet topic. Sorry!!
Meer dan 10 jaar samen. 1 hoop. We delen alles samen, zijn 1 team en ik zou niet weten waarom we ons leven samen delen en geld zouden scheiden.

Maar goed ik geef er dan ook geen fluit om hoeveel hij spendeert aan cadeaus voor mij en hij kan niet eens aan de afschriften zien waar ik winkel.
Alle reacties Link kopieren
Hier zakgeldmethode. Inkomens op gezamenlijke rekening, van daaruit wordt vast bedrag, het zakgeld, naar beider eigen rekening overgemaakt, elke maand zelfde vaste bedrag. Daar kan ieder mee doen wat hij wil. Ik ben nogal van de lunches en borrels, mijn partner van de electronica en motor. Hoeven elkaar nooit iets uit te leggen/verantwoorden waar we ons zakgeld aan uitgeven.

Ook handig als je een cadeau voor elkaar wil kopen, dan is het tenminste nog eens verrassing en geen sigaar uit eigen doos.
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
15-07-2019 12:46
Zakgeldmethode 1 maand geprobeerd maar werkte niet voor ons.
...
Kun je uitleggen waarom niet?

Wij hebben al sinds het samenwonen ook het zakgeld systeem en zijn er beiden erg tevreden over.

Met 3 rekeningen en 4 spaarrekeningen.
2 spaarrekeningen zijn gezamenlijk, 1 voor korte termijn (vakanties, meubels, auto etc) en 1 voor lange termijn (vroegpensioen, studies kinderen, verhuizen etc.).
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Stokkie schreef:
15-07-2019 12:27
Alles op 1 hoop: zowel de betaalrekening als de spaarrekening.
Van de week zei mijn man dat ik hem moest tegenhouden als hij weer kleren ging kopen... Ik kijk wel uit, kan ik ook mooi los...
We hebben hier echt nog nooit gedoe over gehad en doen het al meer dan 15 jaar zo...
Hahaha...dat denk ik ook vaak. Dan mag ik ook. ;-)
I wonder if any of it was even true...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben beiden eigen rekening en 1 gezamenlijke. Op zakgeldbedrag na en enkele vast lasten van eigen rekening storten we de rest op gezamenlijke rekening.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
15-07-2019 12:55
Kun je uitleggen waarom niet?

Wij hebben al sinds het samenwonen ook het zakgeld systeem en zijn er beiden erg tevreden over.

Met 3 rekeningen en 4 spaarrekeningen.
2 spaarrekeningen zijn gezamenlijk, 1 voor korte termijn (vakanties, meubels, auto etc) en 1 voor lange termijn (vroegpensioen, studies kinderen, verhuizen etc.).
We vonden het onoverzichtelijk en we hebben gezamenlijke spaardoelen. We deden dan 100 euro apart naar elke rekening voor ditjes datjes maar vonden het geen meerwaarde hebben. Als hij iets voor zijn computer wil kopen ofzo en ik naar een dure kapper wil dan kan dat gewoon zonder gedoe. En de ene maand is duurder dan de ander. Door 1 grote pot hebben we beide het overzicht.

Heb geen behoefte aan apart te sparen als we uit elkaar gaan delen we alles door de helft. Maar wij zijn nog jong hebben pas ons eerste huis gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen en een gezamenlijke rekening waar we 50/50 opzetten voor vaste lasten. Voor de rest alle financiën gescheiden. Ik weet van mezelf dat ik een moeilijke ben wat geld betreft dus zou het niet anders willen!
Alle reacties Link kopieren
Beide eigen rekening en spaarrekening. Maken geld over naar de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Wil m'n eigen rekening behouden. Indirect is het wel een hoop, hij gaat weer studeren zonder stufi (ik met) dus zal iets meer zelf betalen maar helemaal op een rekening /hoop zou ik niet prettig vinden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven