Geld & Recht alle pijlers

Als je mensen ziet stelen... zeg je er dan wat van?

24-11-2018 12:50 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen was ik bij een Kringloop in ons dorp. Het wordt gerund door vrijwilligers en de baten gaan naar de missie. Er waren een aantal mensen aanwezig die een hele hoop spullen hadden verzameld en een totaalprijs daarvoor wilden. Dat mag natuurlijk, maar ik vond het vreemd dat er tijdens het onderhandelen over de prijs nog gewoon spullen bijgezet werden. Er werd hevig afgedongen, maar toch kwam er een totaalprijs. Koopje vond ik voor al de spullen die er verzameld stonden (had verschillende prijzen gezien). Na de koop werd begonnen met inpakken, er zaten veel breekbare items bij. Er stond niemand van de kringloop zelf bij. Tot mijn verbazing werden er op slinkse manier ook spullen van een tafel dichtbij ingepakt in kranten. Aangezien ik nog moest afrekenen, heb ik dit gemeld bij de persoon achter de toonbank. Zij hadden nog niets gezien, maar gingen er daarna wel bijstaan. Stelen van een Kringloop met echt lage prijsjes... je hebt toch echt minderwaardig volk.

Heb jij weleens iemand iets zien stelen? En zeg je dat dan aan het personeel dat aanwezig is?
Horen, zien en .... reageren
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
26-11-2018 12:47
Nee, vind jij dat normaal dan?
Het is niet gebruikelijk, maar het is wel normaal dat gezonde mensen soms hun zelfbeheersing kunnen verliezen. Soms schreeuwen is normaal. Als schreeuwen jouw normale manier van communiceren is dan pas is er iets niet in orde.
Maar nooit schreeuwen en nooit geschreeuwd hebben kan nooit gezond en normaal zijn.(mening alert)
God, aub, geef me geduld. Als u me kracht geeft dan sla ik ze op hun gezicht.
safrat schreef:
26-11-2018 12:45
Ik denk niet dat ze moest lachen om de in elkaar geslagen man, maar om de toch enigszins vreemde reactie van de Etos medewerker.

Hè hè, nog iemand die het begrijpt. Dat wilde ik ook net gaan typen.

Maar zo zie je maar weer, denk je je burgerplicht te doen en dan heeft het winkelpersoneel liever dat je het negeert.
MissYummy schreef:
26-11-2018 12:47
Ligt aan de persoon die steelt of ik er iets van zeg tegen degene zelf. In ieder geval zou ik het wel tegen het winkelpersoneel zeggen.

Mijn kinderen hebben weleens een snoepje gepakt en opgegeten, toen ik dat zag moesten ze het van mij tegen het winkelpersoneel zeggen. Die reageerden dan een beetje laconiek van "dat mag niet hé?" Daarna nooit meer gebeurd.

Van mij is ooit mijn fiets op school gejat. Toen ik naar huis liep, kwam ik drie jongens tegen waarvan 1 mijn fiets vast had. In eerste instantie ben ik doorgelopen, maar toch omgedraaid en op een vriendelijke manier aan die jongen gevraagd of ik mijn fiets terug mocht. Die andere 2 lachten hem uit en ik kreeg m'n fiets terug. Sta er nu nog van te kijken dat ik dat durfde toen..

Verder veel diefstal meegemaakt tijdens mijn bijbaantje in een grote winkelketen. Daar hadden ze van die doorkijk spiegels met daarachter een hokje waar de beveiliging af en toe in dook om iemand in de gaten te houden.
Echt? Dus gluren naar klanten die kleding passen??
Ttroeteltje schreef:
26-11-2018 18:02
Echt?
Dat lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Je mag niet gluren naar mensen in paskamers. De kosten wegen niet op tegen de baten.
Qetesh schreef:
26-11-2018 12:51
Het is niet gebruikelijk, maar het is wel normaal dat gezonde mensen soms hun zelfbeheersing kunnen verliezen. Soms schreeuwen is normaal. Als schreeuwen jouw normale manier van communiceren is dan pas is er iets niet in orde.
Maar nooit schreeuwen en nooit geschreeuwd hebben kan nooit gezond en normaal zijn.(mening alert)
Waarom zou je moeten schreeuwen dan? Mensen zijn niet doof? Denk je dat het meer indruk maakt als je schreeuwt?
Alle reacties Link kopieren
natuurlijk maakt dat meer indruk. als je een beetje binnensmonds praat is het grote kans dat je niet gehoord wordt
Alle reacties Link kopieren
vorig jaar zag ik 3 jonge mannekes van een jaar of 13 bij het snoepgoed dwalen. je zag dat ze wat van plan waren of al wat hadden. en toen keek eentje me er ook heel schuldig aan, nou dan ga ik gewoon naar hem lachen zo van jaja ik zag dat wel. maar meer deed ik niet, geen behoefte aan ook niet.
dus dat is wat ik doe, ik kijk ze aan met de blik.
Alle reacties Link kopieren
een man zei ook een keer, kijken kijken maar niet kopen en toch hebben. dat vond ik ook wel grappig
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
26-11-2018 18:02
Echt? Dus gluren naar klanten die kleding passen??
Nee, volgens mij bedoelt ze van die spiegels die je ook bij het Kruidvat ziet. Zeg maar de achterwand van de rekken. Dat zijn gewoon ramen waar je vanaf de andere kant doorheen kan kijken. En vanuit de winkel is het net een spiegel.
Alle reacties Link kopieren
dat had je vroeger ook altijd bij die lange paskamers met allemaal hokjes naast elkaar.
je kon aan de spiegelkleur zien dat het gluurspiegels waren.
weet niet of dat nu nog zo is her en der. ik kom nooit meer in pashokjes.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zeg er wat van.

Ik heb weleens achter iemand gestaan die een pakje sigaretten (die toen nog vlakbij de kassa lagen) in zijn jaszak stopte. Toen hij het pakje niet op de band legde heb ik hem gezegd dat hij het pakje sigaretten vergeten was. Eerst kreeg ik een schaapachtige blik, maar hij legde het pakje sigaretten alsnog op de band. Heb het daarna wel tegen de caissiere gezegd.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik weet uit ervaring dat ik mijn bakkes niet kan houden, of dat nu verstandig is of niet. Ik woonde ooit in een flat en kwam ‘s avonds laat thuis en toen stond iemand ergens bij de flat een fietsslot door te zagen. Dus ik riep: ‘hey, doe dat eens niet!’ en hij zei: ‘maar dat is mijn eigen fiets!’ toen zei ik: ‘oh dan is het goed he, dan vind je het vast niet erg als ik voor de zekerheid even de politie bel en dat we daar dan samen op wachten?’ en toen is ‘ie weggerend. Ben er niet achteraan gegaan trouwens, dat dan weer niet, maar ben ook niet zo’n snelle loper. Maar goed ik zeg er dus wel wat van als ik het zie.
Alle reacties Link kopieren
Toen het mijn taak nog was, werkend in de detailhandel, zei ik er absoluut wat van. Vaak op zo'n manier als "u moet dat andere topje wel ook nog even uit de kleedkamer halen" en dan met een rood hoofd een warm topje aangereikt krijgen omdat ze dit al aan hadden....

In de supermarkt ofzo is het mij eerlijk gezegd nog nooit zo opgevallen dus ik weet niet of ik er meteen iets van zou zeggen.
Nehemah schreef:
26-11-2018 00:30
Dat zou het probleem van de winkeleigenaar al helemaal niet moeten zijn, dat je dochter 'zo gek is op appels' en jij daar geen geld voor hebt. Jouw probleem. Desnoods ga je maar appels schooien bij bekenden, maar toch niet jatten? Wat een arrogantie.

En dat moest er nog eens bijkomen zeg, dat je dat ook nog deed in het bijzijn van de kinderen. Dat ontbrak er nog maar aan.
Eens! Okay,als iemand in de war is of aan het dementeren dan weet degene niet wat hij/zij doet. Dat is iets anders. Maar Femke is met haar volle verstand bezig en gaat doodleuk jatten terwijl anderen gewoon betalen. Vind dat ECHT NIET kunnen :@ .
Madrid87 schreef:
26-11-2018 08:46
Ik heb het nog nooit gezien maar zou er ook niets van zeggen tegen de dief zelf. Wel tegen het winkelpersoneel als ik zeker weet dat de dief niet kan achterhalen dat ik het gezegd heb. In deze tijd kan je niet voorzichtig genoeg zijn.

Bij de supermarkten in mijn dorp mogen de leerlingen hun rugtassen ook niet mee naar binnen nemen trouwens, in alle 5 winkels niet. Logisch ook want er werd veel gestolen hier.
Het eerste inderdaad wat er in me opkomt is inderdaad iets ervan te zeggen. Maar het hangt ook ervan af wie je voor je hebt. Een opgeschoten persoon die een mes in zijn jaszak draagt vind ik doodeng. En zeker het winkelpersoneel waarschuwen maar pas zeker als de dief niet kan achterhalen dat jij wat hebt gezegd...lastig. Maar het is inderdaad fout om doodleuk te stelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal er zeker iets van zeggen. Afhankelijk van de situatie ga ik naar de beveiliger of het winkelpersoneel.

Een paar weken terug liep ik in de grote Douglas in de Koopgoot van Rotterdam, ik ben daar een bekend gezicht vanwege mijn parfum hobby en ik doe daar mijn meeste aankopen.

Terwijl ik de nieuwe geur van Dior stond te testen liepen er twee jonge meiden heen en weer van het schap waar Dior/Chanel en Mugler staan. Ze stopten echt werkelijk waar meerdere in hun winkelmandjes. (en dan ook de grootste formaten) Zodra ze klaar waren liepen ze achterin de winkel naar het make up schap en terwijl ze daar stonden te rommelen keken ze niet naar hun handen maar naar de klanten en de medewerkers. Dat viel zo op!
Dus ik liep iets meer die richting uit want ik hoorde dat ze de parfum uit de verpakking aan het halen waren, je hoorde het folie scheuren!

Ik ben toen naar de kassa gelopen daar stonden de verkoopmedewerkers of in te pakken of af te rekenen. Het was een vrijdagavond rond etenstijd dus ik vermoed dat de dieven daar gebruik van hebben gemaakt: minder mensen op de vloer dus een kans.

Een van de personeelsleden riep gelijk de beveiliger op, die moet in de buurt zijn geweest want die verscheen als snel. De dames lieten twee grote flessen kapot vallen op hun poging te vluchten. De brutaliteit was verbazingwekkend en hun taalgebruik ook.
malibu82 schreef:
26-11-2018 21:05
Ja, ik zeg er wat van.

Ik heb weleens achter iemand gestaan die een pakje sigaretten (die toen nog vlakbij de kassa lagen) in zijn jaszak stopte. Toen hij het pakje niet op de band legde heb ik hem gezegd dat hij het pakje sigaretten vergeten was. Eerst kreeg ik een schaapachtige blik, maar hij legde het pakje sigaretten alsnog op de band. Heb het daarna wel tegen de caissiere gezegd.
Waarom klant aanspreken én caissière nadien ook nog inschakelen vraag ik me. Na de eerste actie was de tweede actie mijns inziens dan overbodig, er van uitgaande dat iemand leerbaar is door aanspreken.

Ikzelf zou enkel caissière hebben getipt. Vanwege veiligheid zoals eerder benoemd.

Echter prima dat jij bet op jou manier oppakt. Goed dat iedereen zijn eigen manier heeft. Belangrijk denk ik dat er in ieder geval een signaal gegeven is, of aan dief of aan winkelpersoneel.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
27-11-2018 18:27
Waarom klant aanspreken én caissière nadien ook nog inschakelen vraag ik me. Na de eerste actie was de tweede actie mijns inziens dan overbodig, er van uitgaande dat iemand leerbaar is door aanspreken.

Ikzelf zou enkel caissière hebben getipt. Vanwege veiligheid zoals eerder benoemd.

Echter prima dat jij bet op jou manier oppakt. Goed dat iedereen zijn eigen manier heeft. Belangrijk denk ik dat er in ieder geval een signaal gegeven is, of aan dief of aan winkelpersoneel.
De caissière was nog maar een jong meisje en ze zat er alleen, het was de enige kassa die open was.

Ik heb vroeger zelf ook achter de kassa in een buurtsuper gezeten en weet hoe het is. Precies hetzelfde is mij ook weleens overkomen en ik was toen blij met die klant die de jattende man aansprak en dat daarna aan mij vertelde. Toen wisten we dat we extra alert moesten zijn bij die man en de sigaretten...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
26-11-2018 18:02
Echt? Dus gluren naar klanten die kleding passen??
Die spiegels stonden naar de afdeling gericht, niet naar de paskamers ;-)
Verkeerd geformuleerd :proud:
Aangezien ik in een winkel werk, ja. Natuurlijk vanuit mijn functie, maar als ik zelf niet aan het werk ben en ik ben ergens zeg ik het altijd tegen personeel als ik het zie of vermoed (als ik bepaalde signalen zie).

Ik moet wel eens ophouden met achter dieven aan rennen, de winkel uit, voor mijn eigen veiligheid. Door zo'n adrenalinekick kan je echt domme dingen gaan doen.

Plus, politie heeft eigenlijk toch geen tijd ervoor. Afhankelijk van de gemeente kan je uren wachten totdat er agenten komen als je iemand hebt aangehouden.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, zigeuners zijn over het algemeen niet zeer godsdienstig, ze zijn bijgelovig.
Zelf nooit meegemaakt dat ik zag dat iemand stal. Wel zelf meegemaakt dat ik vaak in de gaten werd gehouden als jong meisje. Dan alleen als mijn moeder of tante bij me was. Mijn moeder is redelijk donker (opa zigeuner) en tante helemaal donker/zigeuner. Ik, met Nederlandse vader eerder een donkerblond meisje.
Als ik met mijn moeder of tante ging winkelen werden we door de hele winkel achtervolgd door het personeel. Als ik alleen liep niet.
1 keer in de Bruna, agenda's kijken met neefje. (ook donker). We werden steeds in de gaten gehouden en werden toen verzocht weg te gaan. Hadden niks gejat. Nooit gedaan ook. En dit was rond 1988.
Als iemand kennelijk honger heeft om daarvoor eten te moeten stelen denk ik dat ik er niets van zeg. Zo ook een klein kindje dat snoepjes pikt. Let wel onder de 5 jaar ongeveer. Een kind van 10 weet dondersgoed dat het stelen is. Als het echt om spullen gaat zeg ik er wat van. Moet zeggen dat ik nog nooit iemand heb zien stelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb recent een mevrouw die 3 kratten bier in haar winkelwagen had staan maar niet afrekende even nageroepen dat zij die 3 kratten vergeten was af te rekenen.

Zij stond al vreselijk te googelen met tassen ervoor en eroverheen. Zij zei bij het afrekenen heel zachtjes, en drie kratjes bier. De caissière hoorde het niet omdat haar collega ook iets aan haar vroeg. Toen ik aan de beurt was vroeg ik aan de caissière of zij wel de 3 kratjes had aangeslagen in de kar? Waarop zij verbaast nee zei. Toen even keihard geroepen naar de mevrouw... oh zei ze nog ik had het nog gezegd tegen je... en dan valt het je niet op dat je maar € 6,52 moest afrekenen..... voor alle boodschappen incl drie kratten bier!
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer bij het instappen van de trein een zakkenroller aangesproken die rustig de rits van de rugzak van de persoon voor hem aan het openmaken was. Vervolgens kreeg ik duw en een lading spuug van de zakkenroller. Het beoogde slachtoffer reageerde helemaal niet. Zelf na mijn 'you almost got mugged' kon er geen bedankje af.

Dan bedenk je je dus de volgende keer wel ...

Overigens heb ik wel daarna nog een keer gescholden op iemand die een bidon van een fiets pakte die heel duidelijk niet van hem was. Die zelfde persoon zag ik later op de middag met een tv lopen ...

Schijtmensen zijn het die niet van andermans spullen kunnen afblijven!
MissYummy schreef:
26-11-2018 12:47
Mijn kinderen hebben weleens een snoepje gepakt en opgegeten, toen ik dat zag moesten ze het van mij tegen het winkelpersoneel zeggen. Die reageerden dan een beetje laconiek van "dat mag niet hé?" Daarna nooit meer gebeurd.
Wat voor reactie had je gewild van de winkelmedewerker dan? Toen ik als student vakantiewerk deed in een winkel met schepsnoep kwam er ook een keer een kleuter naar me toe op aanmoediging van z'n moeder om op te biechten dat hij een snoepje gepakt had. Ik stond een beetje met m'n mond vol tanden. Ik zei dus ook iets van "Dat mag niet hé!" om het nog enigszins opvoedkundig verantwoord te laten zijn, eigenlijk had ik willen zeggen "En, was het een lekker snoepje? Neem er dan nog maar één voor deze keer.". Lekker makkelijk om als ouder de opvoeding af te schuiven naar het winkelpersoneel. Je kan toch zelf ook tegen je kind zeggen dat dat niet de bedoeling is, als je het hem ziet doen of als hij het aan jou opbiecht? (Kon me eerlijk gezegd ook niet zoveel boeien aangezien de bedrijfsleider zelf de hele dag door liep te grazen uit die bakken snoep.)

Als ik een jong kind zelf betrapt zou hebben in die tijd op het jatten van een snoepje, had ik 'em wel even bang gemaakt met "Dat is pikken he! Weet je wel wat er gebeurt met winkeldieven? Die moeten naar achter en daar wachten tot de politie er is. Dan krijgen ze een boete van 165 euro. Heb je dat in je spaarpot, 165 euro? Kan je veel snoepjes van kopen he!". En dan uiteraard laten gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven