Geld & Recht alle pijlers

Als je mensen ziet stelen... zeg je er dan wat van?

24-11-2018 12:50 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen was ik bij een Kringloop in ons dorp. Het wordt gerund door vrijwilligers en de baten gaan naar de missie. Er waren een aantal mensen aanwezig die een hele hoop spullen hadden verzameld en een totaalprijs daarvoor wilden. Dat mag natuurlijk, maar ik vond het vreemd dat er tijdens het onderhandelen over de prijs nog gewoon spullen bijgezet werden. Er werd hevig afgedongen, maar toch kwam er een totaalprijs. Koopje vond ik voor al de spullen die er verzameld stonden (had verschillende prijzen gezien). Na de koop werd begonnen met inpakken, er zaten veel breekbare items bij. Er stond niemand van de kringloop zelf bij. Tot mijn verbazing werden er op slinkse manier ook spullen van een tafel dichtbij ingepakt in kranten. Aangezien ik nog moest afrekenen, heb ik dit gemeld bij de persoon achter de toonbank. Zij hadden nog niets gezien, maar gingen er daarna wel bijstaan. Stelen van een Kringloop met echt lage prijsjes... je hebt toch echt minderwaardig volk.

Heb jij weleens iemand iets zien stelen? En zeg je dat dan aan het personeel dat aanwezig is?
Horen, zien en .... reageren
Soulsista schreef:
24-11-2018 16:23
Wat ik me ook weleens afvraag gaat het wel goed met die zelfservice kassas tegenwoordig in supermarkten? Vaak genoeg gehad dat er niemand bij staat om te controleren en een ieder dus eigenlijk vrijspel heeft.
Of zijn de producten nog op een andere manier beveiligd dat het alarm afgaat als je iets probeert weg te smokkelen?

Ik weet (van de bedrijfsleider van onze AH) dat daar de hele dag iemand in het kantoor zit te kijken naar de camerabeelden. Camera's zijn door de hele winkel en ze zijn erop getraind om zelfscandieven te betrappen.
Die schijnen op een andere manier te winkelen, zich meer bewust van de omgeving en meer rondkijken.
En natuurlijk de steekproeven bij het afrekenen.

Toen ik een keer mijn bonuskaart kwijt was en een gloedjenieuwe (nog niet geregistreerde) bonuskaart bij de klantenservice haalde voor ik de winkel inging werd ik ook gelijk gecontroleerd.
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 13:59
Dat zal best maar ik heb gewoon geen zin om m'n nek uit te steken.

Je karakter wordt met de post minder aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
24-11-2018 16:37
Bij de AH kun je alleen scannen met een bonuskaart en je krijgt regelmatig steekproeven. Ik neem aan dat je kaart wordt geblokkeerd als het vaak fout gaat?
En bij de Jumbo doen ze ook steekproeven, als je iets bent vergeten moet je alsnog naar de gewone kassa om alles te laten scannen. Dus er zit wel wat controle op. Ik vermoed dat de kosten van diefstal wel opwegen tegen het wegbezuindigde personeel.
Ik ken iemand die bij de plaatselijke Jumbo een winkelverbod kreeg. Naar eigen zeggen omdat ze 1 keer vergeten was iets te scannen.
Haar kennende geloof ik dat niet.
Maar blijkbaar werken ze dus ook met winkelverboden.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder toch, wat voor excuses mensen allemaal bedenken om vooral geen eerzame burger te hoeven zijn.
Vraag me af of de zelfde mensen dan ook in andere topics over bijstandsfraude ook zeggen dat ze fraudeurs aangeven, want dat is vaak in eens NSB of niet gunnen.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
24-11-2018 16:37
Ik zeg er meestal ook wat van, maar heb toen ik als jong meisje achter de kassa werkte ook eens zo’n situatie aan de hand gehad als blondie. Armoedig uitziend vrouwtje (mager en smoezelig) met een stel smoezelige koters die vaak met een hoop losgeld betaalde voor bijv. een brood of pak melk, en die dag had ze ook alleen een brood wat ze met losgeld betaalde, maar zag ik onder haar kinderwagen een pak poedermelk (ons huismerk) liggen. Ze zag dat ik er naar keek en de paniek in haar ogen zorgde ervoor dat ik het heb laten gaan. Denk ook echt dat die baby anders geen eten had gehad.
Ik ben absoluut tegen diefstal. En ook voor verantwoordelijkheid nemen als burger in de maatschappij, dus niet "moet de winkelier maar beter beveiligen" en je mond houden. Maar in jouw geval begrijp ik je keuze. Sterker nog, als ik dit gezin zou kennen zou ik overwegen later bij ze aan te bellen en ze te vragen of ze ondersteuning willen zolang ze het nodig hebben, in de vorm van bijv wekelijks voor ze koken, de luiers te betalen of voor de melkpoeder te zorgen. Ook dat is verantwoordelijkheid nemen als burger. Weet dat velen dit overdreven vinden. Ik geloof dat dit niet alleen het zo'n gezin praktisch helpt, maar vooral in hun gevoel wat ze hebben. Ik kan jouw wegkijken op dat moment dan ook goed begrijpen.
minnimouse schreef:
24-11-2018 14:48
Waarom dan wel?
Lijkt op mensen die het oké vinden om van de Appie te stelen, maar oh wee als je dat bij de plaatselijke buurtsuper doet.
Ja ik snap dit ook niet.

Sterker nog ik vind die vrouw nog veel erger. Als ze zo arm is, had ze dat kind niet moeten nemen. Groeit er weer eentje armoedig op met de foute vrienden etc. En als ze zo arm is, krijgt ze al genoeg aan belastinggeld.

De meeste mensen hebben een reden voor stelen. Dan heb ik eerder nog meer medelijden met mensen die ziek zijn (kleptomaan) of zo aan de drugs zitten dat ze zwerven op straat.
Anoniem262821034 schreef:
24-11-2018 16:34
Voor de wet.
Daar gaat de discussie niet over, dwz dat is de vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
24-11-2018 16:23
Wat ik me ook weleens afvraag gaat het wel goed met die zelfservice kassas tegenwoordig in supermarkten? Vaak genoeg gehad dat er niemand bij staat om te controleren en een ieder dus eigenlijk vrijspel heeft.
Of zijn de producten nog op een andere manier beveiligd dat het alarm afgaat als je iets probeert weg te smokkelen?
Bij de AH TO GO staat wel altijd iemand mee te kijken. En ze hebben sowieso een handheld in hun handen om continu te zien wat er afgerekend wordt en of er steekproef gehouden moet worden.

Bij het scannen met een scanapparaat of mobiel is de computer degene die controleert. AH weet hoe lang je in de supermarkt bent en exact hoe je hebt gelopen door de winkel, hoe lang je voor een schap hebt stilgestaan etc. En natuurlijk dan nog je boodschappen. Op basis van die informatie kunnen ze een profiel maken en weet de computer of je een verhoogd risico bent of niet. In dat geval gaan ze je natuurlijk nog controleren.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 24-11-2018 17:06
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
24-11-2018 16:58
Ik ben absoluut tegen diefstal. En ook voor verantwoordelijkheid nemen als burger in de maatschappij, dus niet "moet de winkelier maar beter beveiligen" en je mond houden. Maar in jouw geval begrijp ik je keuze. Sterker nog, als ik dit gezin zou kennen zou ik overwegen later bij ze aan te bellen en ze te vragen of ze ondersteuning willen zolang ze het nodig hebben, in de vorm van bijv wekelijks voor ze koken, de luiers te betalen of voor de melkpoeder te zorgen. Ook dat is verantwoordelijkheid nemen als burger. Weet dat velen dit overdreven vinden. Ik geloof dat dit niet alleen het zo'n gezin praktisch helpt, maar vooral in hun gevoel wat ze hebben. Ik kan jouw wegkijken op dat moment dan ook goed begrijpen.

Dit is het belangrijkste denk ik. Ik zou nooit financieel gaan ondersteunen (omdat ik het nu simpelweg niet kan, maar ook als het wel zou kunnen niet). Je hebt nl. totaal geen idee van het financiële plaatje, en als een verkeerd bestedingspatroon de oorzaak is - of iig de boel in stand houdt, dan is iemand er echt niet mee geholpen als iemand anders voor het melkpoeder gaat zorgen. Dan is er veel meer (professionele) hulp nodig.
.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
24-11-2018 17:04
Daar gaat de discussie niet over, dwz dat is de vraag niet.

Moeilijk he, je ongelijk toegeven.
.
Ok, dus we hebben geconcludeerd dat niets zeggen ook geen probleem is.

Waarom dan zou tegen Lord Voldemort tekeer gaan? Om dat zijn reden dan in eens niet valide is, maar zo'n vrouw die er zielig uit ziet in eens wel?
Anoniem262821034 schreef:
24-11-2018 17:06
Moeilijk he, je ongelijk toegeven.

Voor zover ik weet is er als het meningen betreft geen gelijk of ongelijk.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
24-11-2018 17:04
Bij de AH TO GO staat wel altijd iemand mee te kijken. En ze hebben sowieso een handheld in hun handen om continu te zien wat er afgerekend wordt en of er steekproef gehouden moet worden.

Bij het scannen met een scanapparaat of mobiel is de computer degene die controleert. AH weet hoe lang je in de supermarkt bent en exact hoe je hebt gelopen door de winkel, hoe lang je voor een schap hebt stilgestaan etc. En natuurlijk dan nog je boodschappen. Op basis van die informatie kunnen ze een profiel maken en weet de computer of je een verhoogd risico bent of niet. In dat geval gaan ze je natuurlijk nog controleren.

Haha interessant wel. Ben benieuwd wat zo’n computer met mij aan moet (van hot naar her door de winkel, merken en voedingswaarden vergelijken, pakken en weer terugzetten, rondje lopen, twijfelen, toch weer terug). :P
.
Alle reacties Link kopieren
Over een paar jaar zijn die winkeldiefstallen bij de grote ketens wel verleden tijd. Dat zelfscannen is een overgangsperiode om mensen eraan te laten wennen dat ze niet meer met een cassiere in contact zijn en gestimuleerd te worden om een bonuskaart te nemen en een profiel aan te maken en om per pin te betalen.

Daarna gaan we naar het systeem dat alle producten door camera's worden getrackt. Als je iets pakt wordt het aan jou gekoppeld, of je het nu in je mandje of in je jaszak stopt. Bij de kassa maakt het dan niet meer uit wat je op de band legt: aan jou als persoon hangt een set spullen die je hebt gepakt daar komt een prijskaartje bij.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-11-2018 16:47
Ik ken iemand die bij de plaatselijke Jumbo een winkelverbod kreeg. Naar eigen zeggen omdat ze 1 keer vergeten was iets te scannen.
Haar kennende geloof ik dat niet.
Maar blijkbaar werken ze dus ook met winkelverboden.
Ik vraag me altijd af hoe ze zo'n winkelverbod handhaven?

In tegenstelling tot wat Lord-V beweert, komt de politie hier regelmatig een dief in een supermarkt ophalen. Dus er wordt weldegelijk tegen opgetreden. Vorige week nog een scholier. Dom hoor. Knul van een jaar of veertien? Ik moest vooral aan zijn ouders denken. Je zal maar een telefoontje krijgen dat je puber niet op school zit, maar op het bureau @(
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
24-11-2018 17:09
Voor zover ik weet is er als het meningen betreft geen gelijk of ongelijk.

Godsamme. Je reageerde op ‘stelen = stelen’. Dat is geen mening maar een feit. Succes met jezelf verder.
.
Stampertje12 schreef:
24-11-2018 17:09
Over een paar jaar zijn die winkeldiefstallen bij de grote ketens wel verleden tijd. Dat zelfscannen is een overgangsperiode om mensen eraan te laten wennen dat ze niet meer met een cassiere in contact zijn en gestimuleerd te worden om een bonuskaart te nemen en een profiel aan te maken en om per pin te betalen.

Daarna gaan we naar het systeem dat alle producten door camera's worden getrackt. Als je iets pakt wordt het aan jou gekoppeld, of je het nu in je mandje of in je jaszak stopt. Bij de kassa maakt het dan niet meer uit wat je op de band legt: aan jou als persoon hangt een set spullen die je hebt gepakt daar komt een prijskaartje bij.
Ja, en niet alleen supermarkten hebben dit soort algoritmes etc. Het is best eng eigenlijk maar ja, wel wat gebeurt.

Het volgende is dan natuurlijk gerichte reclame en waarschuwing dat je weer een fles drank in je poot hebt. Of dat de data richting zorgverzekeraars gaat.
Wintertime16 schreef:
24-11-2018 16:37
Bij de AH kun je alleen scannen met een bonuskaart en je krijgt regelmatig steekproeven. Ik neem aan dat je kaart wordt geblokkeerd als het vaak fout gaat?
En bij de Jumbo doen ze ook steekproeven, als je iets bent vergeten moet je alsnog naar de gewone kassa om alles te laten scannen. Dus er zit wel wat controle op. Ik vermoed dat de kosten van diefstal wel opwegen tegen het wegbezuindigde personeel.
Oo.
Ik ben niet eens in het bezit van een bonuskaart maar maak wel gebruik van de zelf-scanservice van de AH.
Het zal wel goed zijn moeten ze maar een betere uitleg geven hoe die dingen werken.
Alle reacties Link kopieren
@Stampertje, hoe werkt dat dan met spullen terugzetten?
.
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
24-11-2018 17:12
Oo.
Ik ben niet eens in het bezit van een bonuskaart maar maak wel gebruik van de zelf-scanservice van de AH.
Het zal wel goed zijn moeten ze maar een betere uitleg geven hoe die dingen werken.

Hoe bedoel je dat, het is toch al voor dummies?
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
24-11-2018 17:09
Haha interessant wel. Ben benieuwd wat zo’n computer met mij aan moet (van hot naar her door de winkel, merken en voedingswaarden vergelijken, pakken en weer terugzetten, rondje lopen, twijfelen, toch weer terug). :P
Haha die computer weet dan dat jij een vrouw bent van leeftijd x (van je bonuskaartprofiel, maar als je dat niet hebt ook van typisch winkelgedrag). Dus de muziek wordt dan op jou afgestemd, de omroepstem in de winkel prijst nog een keer een product aan dat jij typisch koopt. Nu is dat nog meer groepsgestuurd (bijv. een profiel dat zegt: om 3 uur smiddags op zaterdag veel vrouwen met een 2x modaal inkomen zonder kinderen van 35-40 in deze winkel), maar dat wordt straks veel persoonlijker.

Als jij altijd snel boodschappen doet met je zelfscanner en nu opeens vier keer terugloopt naar een schap met relatief dure producten, dan is dat bijv. voor de computer een signaal van: huh vreemd...

Maar andersom kan ook: loop jij altijd drie keer heen en weer en spendeer je een uur in de supermarkt en geef je dan 20 euro aan drie producten uit, dan vindt het systeem het ook raar als jij opeens binnen 3 minuten buiten staat en alleen een pakje kauwgom afrekent.
Anoniem262821034 schreef:
24-11-2018 17:11
Godsamme. Je reageerde op ‘stelen = stelen’. Dat is geen mening maar een feit. Succes met jezelf verder.

Niet vloeken hoor.
In de discussie wel, waar het ging om bier vs bief en dat het laatste het voor mij een ander verhaal maakt.
Dat bief meenemen zonder te betalen stelen is, en bier meenemen zonder te betalen ook, was wel duidelijk toch?
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
24-11-2018 17:05
Dit is het belangrijkste denk ik. Ik zou nooit financieel gaan ondersteunen (omdat ik het nu simpelweg niet kan, maar ook als het wel zou kunnen niet). Je hebt nl. totaal geen idee van het financiële plaatje, en als een verkeerd bestedingspatroon de oorzaak is - of iig de boel in stand houdt, dan is iemand er echt niet mee geholpen als iemand anders voor het melkpoeder gaat zorgen. Dan is er veel meer (professionele) hulp nodig.
Eens. Als mensen stelen - om welke reden dan ook - dan help je ze het meest door hen in contact te brengen met professionele hulpverlening.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
24-11-2018 17:10
Ik vraag me altijd af hoe ze zo'n winkelverbod handhaven?

In tegenstelling tot wat Lord-V beweert, komt de politie hier regelmatig een dief in een supermarkt ophalen. Dus er wordt weldegelijk tegen opgetreden. Vorige week nog een scholier. Dom hoor. Knul van een jaar of veertien? Ik moest vooral aan zijn ouders denken. Je zal maar een telefoontje krijgen dat je puber niet op school zit, maar op het bureau @(
Geen idee hoe ze dat doen. Is een klein dorp, dus ons kent ons. Zij is nogal opvallend, dus het personeel zal wel aanslaan als ze binnenkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven