Geld & Recht alle pijlers

Annuïteit levensverzekering

08-05-2011 09:40 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wie heeft er ervaring met deze vorm van levensverzekering?

We hebben een aanbod liggen voor een dergelijke verzekering,maar uit de info op internet kan ik niet wijs worden mbt de voordelen.

Je betaalt de eerste 25 jaar een hoge premie en laatste 5 jaar niets,maar uit te keren bedrag is dan ook vrij nihil.

Wat betekent het bijv voor een nieuwe hypotheek als je na ,pak em weg, 15 jaar wil verhuizen en uit te keren bedrag bij overlijden is slechts 20.000?

Het werd aangeraden in combinatie met een annuïteit hypotheek,maar dat lijkt me financieel helemaal onverstandig.

Op internet echter lees ik dat dit een veel voorkomende combinatie is.

Enerzijds daalt het uit te keren bedrag van je levensverzekering, anderzijds stijgen je netto hypotheeklasten.

Kortom, ik snap er niets van, some one?
Het enige dat ik weet is dat je bij zo'n hypotheek begingt met veel rente te betalen en weinig aflossing van je hypotheek. Door de jaren heen ga je steeds minder rente betalen en steeds meer aflossen. Het voordeel is dat je maandlasten gedurende de looptijd steeds hetzelfde blijven.

Een nadeel is dat het fiscaal minder gunstig is in de loop der jaren, doordat de brutolasten voor jou hetzelfde blijven, maar het fiscaal voordeel dat je hebt daalt.

Hoe dat dan zit met je levensverzekeing?

Geen flauw idee...
Ik ga ervan uit dat je het hebt over een overlijdensrisicoverzekering en dat er dus geen kapitaal wordt opgebouwd in de verzekering. Je moet overlijdensrisicoverzekering en lening goed uit elkaar houden.

Juist in combinatie met een annuïteitenhypotheek is dit een goed geadviseerde verzekering, in die zin dat het geen zin heeft om een hele hoge uitkering te hebben als je je hypotheek toch al voor een groot deel hebt afgelost. Want dat gebeurd er bij een annuïteitenhypotheek. Je maandelijks (bruto)bedrag is bijv. altijd 1000 euro, dit blijft ook zo gedurende de rentevaste periode die je hebt afgesproken. Van die 1000 euro is eerst het grootste deel rente en die verhouding verschuift in de loop van de jaren naar een steeds groter deel aflossing. Je verzekering kan daar dan op aansluiten, als je nog niet veel hebt afgelost (de 1e jaren) moet die meer uitkeren en aan het eind minder. Keert hij meer uit dan je nog aan hypotheekschuld hebt staan dan kost je dat op dat moment weer meer aan belasting.

Doordat je in het begin meer rente betaald dan aflossing is je renteaftrek hoger en zijn je netto-lasten lager, ook dit verschuift mee, dus je netto-lasten worden aan het eind van de looptijd hoger. Of een annuïteitenhypotheek en annuitair dalende overlijdensrisicoverzekering verstandig is hangt helemaal van je situatie af en wat je wilt. Als je over 15 jaar denkt te gaan verhuizen dan sluit je waarschijnlijk weer een nieuw hypotheek af. Je huidige hypotheek (het restant want je lost maandelijks nu al af door de annuïteit) wordt afgelost uit de verkoopopbrengst van je woning, evt. overwaarde steek je in het nieuwe huis en je sluit een nieuwe hypotheek af. Als deze even hoog is al de hypotheek die je nu hebt kun je je verzekering gewoon door laten lopen. Is hij hoger dan kan het verstandig zijn een nieuwe of aanvullende overlijdensrisicoverzekering te sluiten. Omdat je dan weer 15 jaar ouder bent zal dat duurder zijn, zeker als je ondertussen wat bent gaan mankeren. Daarom wordt soms geadviseerd nu al een gelijkblijvende overlijdensrisicoverzekering te sluiten.

Kortom, laat je goed adviseren, stel vragen als je het niet begrijpt en blijf vragen stellen totdat je het wel begrijpt. Als men het niet kan uitleggen waarom iets geadviseerd wordt dan zit er blijkbaar een luchtje aan.
Hoi sxaxmx, klopt tot zover kon ik het nog volgen.

Maar ben nu a/h uitzoeken of het in mijn situatie de verstandigste keuze zou zijn.

Antoinette81, het gaat in eerste instantie om een levensverzekering die we willen afsluiten voor mijn man.

Vanwege een chronische aandoening is hij heel moeilijk te verzekeren en uiteindelijk kwam men met dit voorstel waarbij de maandlasten iets goedkoper( nog steeds veel duurder dan bij een gezond persoon) zouden zijn maar ook het uit te keren bedrag bij overlijden daalt met de jaren.

Momenteel hebben we een grotendeels aflossingsvrije hypotheek die binnen een aantal jaren afloopt en gezien de nieuwe ontwikkelingen is het nog maar de vraag of dezelfde vorm dan nog mogelijk is en of wij zelf nog voor dezelfde vorm willen kiezen.

Zoals ik het nu bekijk zitten er heel veel haken en ogen aan vanwege de gezondheid van mijn man en ook omdat we totaal niet weten hoe het in de toekomst loopt.

Vervelende is en wat we willen voorkomen is dat we of ik over een x aantal jaar met hele hoge maandlasten komen te zitten en een lage uitkering van de levensverzekering.

Ik ga zeker nog vragen stellen want de twijfel is te groot.

Bedankt voor je zeer heldere uitleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven