Geld & Recht alle pijlers

auto kopen

24-05-2012 12:24 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
beste iedereen,

Ik ga binnenkort mijn eerste auto kopen, maar ik weet niet goed waar ik op moet letten.

Ik ben 21 jaar en dit is mijn eerste auto.

het probleem is dat ik hem niet geheel kan betalen (rond 8000) dus dat ik een manier moet vinden om hem te financieren. ik hoor de weer van mensen dat ik daar voor niet in aanmerking zou komen door leeftijd ofzo of ook door opstaande studieschuld.

mijn vraag is nu, weet iemand waar ik op moet letten als ik een auto koop? wat moet ik allemaal regelen? en weet iemand iets over financiering.?

alvast heel erg bedankt
Ruza schreef op 24 mei 2012 @ 12:54:

Nou KVD...als mensen al TV's op afbetaling kopen....tja.
Whaha, okay ja ik stel m`n beeld van 'De Nederlander' al bij. :rolling:
Precies. Mijn auto is 20 jaar oud met 220.000 op de teller en heeft nog nooit een echt grpot gebrek gehad. Apk heb ik ook maar 180 voor betaald incl. Allemaal reparaties die eigenlijk niet echt nodig waren. Ondertussen zie ik ook geregeld gloednieuwe auto's met rokende.motor langs de kant van de weg staan.
Ga naar van Zanten in Bussum en koop voor 3000 een prima wagen.
KatVonDee schreef op 24 mei 2012 @ 12:55:

[...]

En dan nog een beetje pech en geluk erbij.

Ik heb zo een beetje alles gehad, gratis mee te nemen autootjes die reden als een trein, auto's van 3000 die uit elkaar vielen als je er al naar keek, auto's van 3000 die reden als een trein omdat de vorige eigenaar echt alles al vervangen had :)

En ook een nieuwe auto met een irritant probleempje, maar dat heeft me uiteraard niets anders gekost dan tijd en mijn goede humeur.
Voor 3000 koop je een zeer goed tweedehands Opeltje of zo.Gaat nog een eeuw mee, de 2e hands autoos zijn op dit moment niet duur!
kadanz schreef op 24 mei 2012 @ 12:50:

[...]

Het is maar wat je wil en wat je je kan veroorloven.

Precies. Wat je je kunt veroorloven. En als je 4000 euro hebt, is dat wat je je kunt veroorloven, en geen 8000 euro.

Een lening afsluiten voor een auto vind ik van de zotte, dan spaar je maar wat langer. Je bent 21, ik zou geen nieuwe auto kopen, want je betaalt je blauw aan premie. Koop een tweedehands auto die niet te nieuw is (veel technische elektronische snufjes erin betekent ook vaak hoge kosten als er wat vervangen moet worden!) zuinig en niet al te zwaar. Er zijn er zooooveel te vinden.
Een auto op afbetaling, tja.. Zo heeft mijn vader 3 auto's gekocht ( wel tegen 0% rente bij Opel, die zomerdeals of hoe ze dan ook mogen heten! ) en dat gaat en ging prima. Binnen 3 jaar de auto afbetaald en hij kon het goed verspreiden. Hij had het in 1x kunnen betalen ( Eerst 1 auto gekocht 4 jaar geleden en afgelopen maand2 auto's tegelijk gekocht) maar besloot om rente te trekken op zijn spaarrekening en de auto dus iedere maand deels af te betalen. Bij dealers die deze aanbieding niet aanboden ( rente van 0%) had hij het niet gedaan. Mijn auto is op deze manier gekocht, ook een nieuwe dus. Luxe? Ja zeker, maar het was niet nodig geweest achteraf. Ik ben blij met mijn auto, maar dat was ik ook geweest met eentje die al ouder was geweest en al was gebruikt door een ander. Ik had wel een aantal eisen ( vooral omdat ik ruim 120 km per dag maak) maar ook dan was ik met een goede tweedehands echt wel goed weggekomen. Je moet wel heel zeker zijn van je eigen financiele situatie om op afbetaling een auto te kunnen kopen.
8K voor een Ford K van drie jaar oud? Jij bent gek!!!! Je kunt al kleine compleet nieuwe auto's kopen voor dat bedrag! Dus voor veel minder kun je al een leuke tweedehands kopen.
Soley schreef op 24 mei 2012 @ 13:08:

[...]

Precies. Wat je je kunt veroorloven. En als je 4000 euro hebt, is dat wat je je kunt veroorloven, en geen 8000 euro.

Een lening afsluiten voor een auto vind ik van de zotte, dan spaar je maar wat langer. Je bent 21, ik zou geen nieuwe auto kopen, want je betaalt je blauw aan premie. Koop een tweedehands auto die niet te nieuw is (veel technische elektronische snufjes erin betekent ook vaak hoge kosten als er wat vervangen moet worden!) zuinig en niet al te zwaar. Er zijn er zooooveel te vinden.

Als je zo redeneert dan zou je ook nooit een huis kunnen kopen, want ook dat kun je niet veroorloven en bijna niemand heeft 250.000 cash liggen. Ik ben geen fan van lenen, maar soms is het een optie.

Dus hoezo van de zotte? Wat is er zo zot aan een lening?
Ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt, maar de kans dat je met 21 en weinig rijervaring brokken maakt is best aanwezig. Een schade op je auto is altijd zonde, maar doet bij een nieuwere auto altijd wat meer pijn. Om die reden zou ik niet teveel geld uitgeven aan een eerste auto.

Oh, en bij van die '0% rente' aanbiedingen betaal je uiteindelijk toch meer voor je auto (je krijgt minder korting). Ook dan kost lenen dus geld (nog even los van 'administratiekosten' e.d.).

Bereken ook eens wat de auto je maandelijks gaat kosten aan belasting, verzekering en brandstof (en vergeet onderhoud niet). Dat kan ook maar zo enkele tientjes per maand verschillen.

Tot slot, leeftijd en kilometrage zegt niet alles. Ik heb probleemloos in een Jap gereden van 13 met 200.000 op de teller en was 4000 euro kwijt aan een motorrevisie voor een 6 jaar oude auto met nog geen ton op de teller. Met auto's meot je ook een beetje geluk hebben. Pechstatistieken kun je ook checken.
Oriane schreef op 24 mei 2012 @ 13:15:

8K voor een Ford K van drie jaar oud? Jij bent gek!!!! Je kunt al kleine compleet nieuwe auto's kopen voor dat bedrag! Dus voor veel minder kun je al een leuke tweedehands kopen.
Volgens mij kun je een NIEUWE Ford Ka voor dat bedrag kopen :)
En inderdaaad.. een nieuwe ford ka kost rondom de 9000,-. Dan is 8000,- wel heeel erg hoog voor een 3 jaar oude auto.
auto kopen is vaak het probleem niet maar het blijven rijden en onderhouden ervan is soms een groter probleem, heb je daar al over nagedacht?

is het met met de auto naar je werk ook goedkoper dan met het openbaar vervoer?
http://www.autotrack.nl/tweedehands/hyundai/i_10/8881476

http://www.vanoord.nl/aan ... OCPzMXmmLACFc2JDgodYhb40w

http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/c1/8886069
enne vaak zijn japanse auto s zoals suzuki etc goedkoop in verbruik en kwalititief wel ok...
Ik zou ook geen nieuwe Ford Ka kopen als ik 21 was. Nu ik bijna 35 ben overigens ook niet, maar dat terzijde.

TO, kijk naar een leuke en goede tweedehands voor 4000 euro. Geld lenen voor een auto is echt niet slim; ken er zat die nog aan het betalen zijn voor een auto die ze niet meer hebben!

Er zijn leuke Japannertjes te koop voor het geld dat je hebt en volgens mijn man (een behoorlijke kenner op het gebied van auto's!) zijn die kwalitatief goed en niet duur in onderhoud.
Mijn auto kostte 1000 euries. Rijdt er iedere dag rond de 80 KM mee, en hij doet het nog. Zal voor een eerste auto zeker geeen 8000 uitgeven en eigenlijk vind ik de helft daarvan al te veel. Mij lijkt het verstandiger om een auto van de 1000/2000 euries te kopen, dan houdt je ook nog geld over voor een eventuele reparatie.
Overigens vind ik 'm vrij duur, zie op diezelfde site een andere staan, jonger, minder kilometers en meer opties en lagere prijs.

Airco is een gewilde optie, zeker als je 'm ooit eens gaat inruilen.

Iemand meenemen die goed kan onderhandelen!
niet alle reacties gelezen, maar mijn eerste auto was een mazda 323f sport edition.

hij was toen zo'n 13 jaar oud, kostte me 1500 euro bij aanschaf en 1 keer 350 euro voor het vervangen van een stabilisatorstokje.

Heb er ruim 1,5 jaar met heel veel plezier ingereden, kreeg toen een auto van de zaak.

Koop een tweedehands auto, het is leuk dat je je rijbewijs hebt, maar je leert pas echt rijden als je het dagelijks doet. Dus bij jou als je je auto hebt aangeschaft.

Ik zou het doodzonde vinden als ik een nieuwe auto heb gekocht, nog niet zo heel lang mijn rijbewijs heb en er zou een krasje of deuk inzitten. En dat kan al heel snel met steenslag of iemand die zijn deur tegen jouw deur open gooit..
kadanz schreef op 24 mei 2012 @ 13:16:

[...]

Als je zo redeneert dan zou je ook nooit een huis kunnen kopen, want ook dat kun je niet veroorloven en bijna niemand heeft 250.000 cash liggen. Ik ben geen fan van lenen, maar soms is het een optie.

Dus hoezo van de zotte? Wat is er zo zot aan een lening?

Ik vind een huis echt wel iets anders dan een auto. Je kunt zonder te lenen simpelweg geen huis kopen, dat krijg je niet bij elkaar gespaard (wat natuurlijk ook veel te maken heeft met de verziekte woningmarkt, maar dat is een andere discussie). Een auto krijg je wel bij elkaar gespaard, daar ga je voor lenen als je meer wensen hebt dan je portemonnee aankan. Stel dan je wensen bij, dan hoef je niet te lenen.

Ik vind er altijd een beetje het gevaar inzitten dat je dan voor steeds goedkopere dingen ook gaat lenen, om zo een duurder item te kunnen "kopen". Een tv, een wasmachine... Leven van lucht is dat. Het hoeft toch niet altijd groter, nieuwer, mooier?
Soley schreef op 24 mei 2012 @ 13:34:

[...]

Ik vind een huis echt wel iets anders dan een auto. Je kunt zonder te lenen simpelweg geen huis kopen, dat krijg je niet bij elkaar gespaard (wat natuurlijk ook veel te maken heeft met de verziekte woningmarkt, maar dat is een andere discussie). Een auto krijg je wel bij elkaar gespaard, daar ga je voor lenen als je meer wensen hebt dan je portemonnee aankan. Stel dan je wensen bij, dan hoef je niet te lenen.

Ik vind er altijd een beetje het gevaar inzitten dat je dan voor steeds goedkopere dingen ook gaat lenen, om zo een duurder item te kunnen "kopen". Een tv, een wasmachine... Leven van lucht is dat. Het hoeft toch niet altijd groter, nieuwer, mooier?

Niet mee eens. Je portemonnee kan het wel aan, je hebt het alleen niet contant beschikbaar. Cruciaal verschil! Natuurlijk moet je geen auto van 50.000 kopen als je dat niet binnen redelijke termijn af kunt betalen. Maar principieel is er niets tegen lenen.

En een huis anders dan een auto? Je kunt ook huren toch? Je hoeft dat huis niet te kopen. Maar toch leen je zonder blikken of blozen een bedrag vele malen hoger dan je ooit voor een auto zal betalen. Het is ook zo ingeburgerd om een hypotheek te nemen, liefst aflossingsvrij :)

Wel hoop ik nooit maar dan ook nooit meer een lening af te hoeven sluiten, omdat rente betalen me zo tegen is gaan staan en omdat ik niet gebonden wil zijn aan een bank. Maar dat is wederom, een persoonlijke keuze. Verantwoord lenen is niet van de zotte.
Mijn auto is 9 jaar, in november gekocht voor 5K...

Leeftijd is minder belangrijk dan km bij een auto!! en de grootste tip die ik je kan geven: garantie bij de verkopende garage: als een garage geen 6 maanden garantie durft of wil geven of wanneer t giga veel geld kost is er iets mis. Gewoon je gezond boeren verstand gebruiken.

als je 4k hebt moet je geen auto van 8K willen kopen, los eerst je studieschuld af dan heb je tenminste over een paar jaar kans op een huis! En geniet ondertussen van t leven, ga op vakantie, doe leuke dingen ipv van met een te dure auto thuis moeten zitten omdat het er niet af kan!
Ik kan begrijpen dat je als jonge meid naar zo'n hip nieuw klein karretje neigt maar je betaald wel de hoofdprijs qua afschrijving, gebrekkige veiligheid en weinig comfort (met name op de snelweg). Veel mensen zijn van mening dat je beter nieuw kan rijden vanwege de fabrieksgarantie maar in mijn ogen is dat voornamelijk gebasseerd op angst voor het onbekende en gemakzucht. Ik heb altijd oudere autos gereden zonder problemen, als je een goede universele garage hebt voor je onderhoud is het allemaal goed te overzien.

Ik denk dat in jouw geval je beter een paar jaar oude japanner kan kopen dan heb je meer ruimte, comfort en veiligheid voor hetzelfde geld. Staar je ook zeker niet blind op verbruik, als je die miniatuurautootjes zoals de ka's, c1's, aygo's etc met 130/140 op de snelweg rijdt zuipen ze net zo hard als een japanner met een 1600/1800cc motor die niet over de kop geholpen wordt.
dfduo schreef op 24 mei 2012 @ 12:30:

Kun je niet kijken naar wat je wel kunt betalen?

Ik heb ook op mijn 21ste mijn eerste auto gekocht. Hier heb ik op gelet:

Welke auto?

- Gewicht ivm wegenbelasting

- Verbruik ivm benzinekosten

- Ruimte binnen versus bovenstaande zaken

- Tweedehands aanschafprijs tov andere auto's

- Veiligheid bij crashtests (kun je op internet vinden)

Ik kwam toen op een Renault Twingo (1) uit. Lichter, ruimer en zuiniger dan bijvoorbeeld de populaire Ford Ka.

- niet kopen van een handelaar die veel auto's inkoopt, opknapt en ze verkoopt

- garantie bij aanschaf, ik had 6 maanden bovag en moest reparaties twv 2000 euro ivm kapotte sensoren

- als je een sport of populaire editie koopt goed proefrijden met iemand die langer autorijd om te merken of hij niet is 'afgeragd'.

- heeft de auto een distributieriem of ketting? in geval van een riem, goed checken wanneer deze is vervangen en hoe lang geleden > als die knapt is je auto total los en na verloop van tijd verdrogen ze of na een aantal km moeten ze vervangen worden. Ik heb er een nieuwe bij-onderhandeld

- kijk naar bekende problemen bij jouw gekozen auto-type en check wat er daaraan al vervangen is

- let dus goed of het onderhoudsboekje klopt en bijgehouden is

kan nog wel even doorgaan.. ;)

Toevoeging: ik rijd nu dus al 3jaar met veel plezier en zonder problemen, gister issie weer met vlag en wimpel door de APK. Hij is nu 11 jaar oud en ik ga hem zeker oprijden!!!

Dit is een hele goede post!

Hier letten wij ook altijd op bij aanschaf van een andere auto.

Even een toevoeging, let op de datum van de APK!

Meestal kopen wij een auto incl. APK.

En ik las dat je een studieschuld hebt?

Is het dan wel zo slim om ook nog eens een lening aan te gaan?

Succes met zoeken!
Een huis vind ik geen luxe product. Dat is iets vrij noodzakelijks en een investering. Een auto is een luxe product en voor luxe leen je niet is mijn idee. Daar spaar je voor.

Ik heb 2 maanden terug mijn 1e auto gekocht. Ben 28 :) heb een citroën saxo uit 2000. Nieuwe apk, nieuwe distributieriem, goede banden eronder. Kmstand is 127.000 en heb er 2500 voor betaald. Lijkt wat hoog, maar het is een automaat en die zijn altijd wat duurder. Verder is hij prima onderhouden (is in boekje te zien) en van een wat oudere man geweest. En ja, dat weet ik zeker want mijn man kan dat nakijken. Werkt bij rdw :) ik ben de 2e eigenaar nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven