auto kopen
donderdag 24 mei 2012 om 12:24
beste iedereen,
Ik ga binnenkort mijn eerste auto kopen, maar ik weet niet goed waar ik op moet letten.
Ik ben 21 jaar en dit is mijn eerste auto.
het probleem is dat ik hem niet geheel kan betalen (rond 8000) dus dat ik een manier moet vinden om hem te financieren. ik hoor de weer van mensen dat ik daar voor niet in aanmerking zou komen door leeftijd ofzo of ook door opstaande studieschuld.
mijn vraag is nu, weet iemand waar ik op moet letten als ik een auto koop? wat moet ik allemaal regelen? en weet iemand iets over financiering.?
alvast heel erg bedankt
Ik ga binnenkort mijn eerste auto kopen, maar ik weet niet goed waar ik op moet letten.
Ik ben 21 jaar en dit is mijn eerste auto.
het probleem is dat ik hem niet geheel kan betalen (rond 8000) dus dat ik een manier moet vinden om hem te financieren. ik hoor de weer van mensen dat ik daar voor niet in aanmerking zou komen door leeftijd ofzo of ook door opstaande studieschuld.
mijn vraag is nu, weet iemand waar ik op moet letten als ik een auto koop? wat moet ik allemaal regelen? en weet iemand iets over financiering.?
alvast heel erg bedankt
donderdag 24 mei 2012 om 15:28
Een huis kopen is totaal iets anders. Een huis schrijf je niet in 5 jaar af bovendien. Maar ook bij een huis is het verstandig binnen je budget te blijven, dat is de afgelopen jaren wel gebleken.
Als je wilt lenen loop je een aantal risico's. Je krijgt ten eerste minder korting. De kans bestaat dat je je auto totalloss rijdt voor deze is afbetaald. Bij 0% kopen op afbetaling wordt een huurkoopconstructie gebruikt. De auto is dan juridisch pas van jou na de laatste betaling. Lukt het niet om die te voldoen ben je zowel de auto als het eerder betaalde bedrag kwijt.
Bovendien moet je echt geen Ka kopen voor 8000 euro.
Iemand vroeg ook nog of er mensen zijn die zo even 35.000 voor een gezinsauto neertellen. Ja hoor
. Maar niet toen ik 21 was. Mijn eerste auto heeft 750 gulden gekost en ik heb er 5 jaar in gereden.
Als je wilt lenen loop je een aantal risico's. Je krijgt ten eerste minder korting. De kans bestaat dat je je auto totalloss rijdt voor deze is afbetaald. Bij 0% kopen op afbetaling wordt een huurkoopconstructie gebruikt. De auto is dan juridisch pas van jou na de laatste betaling. Lukt het niet om die te voldoen ben je zowel de auto als het eerder betaalde bedrag kwijt.
Bovendien moet je echt geen Ka kopen voor 8000 euro.
Iemand vroeg ook nog of er mensen zijn die zo even 35.000 voor een gezinsauto neertellen. Ja hoor

donderdag 24 mei 2012 om 15:42
Wat een onzin! Ik heb toevallig zo'n 'gebrekkig miniatuur autootje', een Peugeot 107, dat ding rijdt dikke prima, ook op de snelweg! En ik ben niet zo'n zuinige rijder, rijd altijd 130 op de snelweg en dan nog is het verbruik vele male zuiniger dan een andere auto.
Plus hele lage onderhoudskosten, geen wegenbelasting, verzekering valt ook wel mee, wat wil je nog meer?

donderdag 24 mei 2012 om 15:47
Overigens rijdt er niks zo zuinig als een oude citroën 2cv
die hebben wij ook nog 1. Verzekering is 25 euro per kwartaal, benzinekosten zijn erg laag want hij verbruikt heel weinig, en je betaald geen wegenbelasting. Bovendien is de apk geldig voor 2 jaar, dus dat scheelt ook weer. Alleen qua veiligheid lever je wel wat in. Maar daar tegenover heb je wel een cabrio met dit weer en kom je altijd vrolijk thuis! In zo'n auto kan je gewoon niet chagerijnig rondrijden 
En wat betreft 35.000 neerleggen handje contantje. Mijn ouders doen dag ook. Kopen een nieuwe auto en ruilen de oude in. En financieren dit volledig zelf. Tja, daar werkt mijn vader voor.

En wat betreft 35.000 neerleggen handje contantje. Mijn ouders doen dag ook. Kopen een nieuwe auto en ruilen de oude in. En financieren dit volledig zelf. Tja, daar werkt mijn vader voor.

donderdag 24 mei 2012 om 15:59
Ik ben het er echt niet mee eens. Ik vond dat altijd wel, totdat ik er zelf ingereden had. Als je het vergelijkt met een grotere auto rijdt het wel anders natuurlijk maar ik vind het onzin om te zeggen dat ze per definitie onveilig zijn. Je kan wel onveilig rijden, maar dat doet niet iedereen.
En waarom bakken met geld uitgeven aan een slurpbak terwijl hij alleen maar goed is om van A naar B te komen?
Achja iedereen heeft andere voorkeuren en geeft z'n geld weer anders uit toch?
En waarom bakken met geld uitgeven aan een slurpbak terwijl hij alleen maar goed is om van A naar B te komen?
Achja iedereen heeft andere voorkeuren en geeft z'n geld weer anders uit toch?

donderdag 24 mei 2012 om 16:06

donderdag 24 mei 2012 om 16:11
Ik rijd voor mijn werk regelmatig kleine auto's, zeg maar klasse Aygo. Op de snelweg vind ik het echt niets. Er zit nauwelijks tot geen acceleratiekracht in, en ik voel mij echt onveilig. Voor de stad zijn ze prima, daar moeten ze ook blijven.
Kleine auto's zijn ook onveiliger. Je kreukelzone is gewoon korter. De botsproeven testen helaas niet alles, een aanrijding van achteren wordt bijvoorbeeld niet getest.
Ook met een grote auto kun je zuinig rijden. Je rechtervoet heeft daar veel invloed op. Daarnaast hoeft een grotere motor zich veel minder in te spannen om dezelfde prestaties te leveren als een 2 of 3 cilinder. In de stad zal een kleine zuiniger zijn, op de snelweg zeker niet.
Kleine auto's zijn ook onveiliger. Je kreukelzone is gewoon korter. De botsproeven testen helaas niet alles, een aanrijding van achteren wordt bijvoorbeeld niet getest.
Ook met een grote auto kun je zuinig rijden. Je rechtervoet heeft daar veel invloed op. Daarnaast hoeft een grotere motor zich veel minder in te spannen om dezelfde prestaties te leveren als een 2 of 3 cilinder. In de stad zal een kleine zuiniger zijn, op de snelweg zeker niet.

donderdag 24 mei 2012 om 16:23
Inderdaad, op de snelweg ( en vooral met rukwinden) vind ik zelfs mijn Opel Corsa af en toe wat onstabiel en die is toch wel een maatje groter dan de genoemde auto's.
Ik heb zelf gekeken naar de Toyota Aygo, proefrit in gemaakt, maar uiteindelijk was mijn vader het die zei dat hij liever een wat grotere auto voor me kocht ( wat uiteindelijk een nieuwe Opel Corsa werd) , dan dat ik in deze auto zou rijden en in gevaar zou komen bij een aanrijding. Niet dat je niet in gevaar bent of kunt komen met een grotere auto, maar het is wel zo dat de auto kleiner is en dat je dan nauwelijks speling hebt bij een botsing. Achteraf ben ik maar wat blij met mijn Opeltje, sinds een nogal heftige aanrijding ( van achteren) , waarbij we net genoeg ruimte hadden om vrij te kunnen komen. Bij een Aygo was ons dat niet gelukt volgens de expert.

donderdag 24 mei 2012 om 16:28
Een nieuwe auto kopen als beginnend bestuurder is niet verstandig. Ongelukje zit in een klein hoekje, en die kleine hoekjes zijn de eerste jaren toch vrij groot.
Daarnaast is het sowieso niet slim om een nieuwe auto aan te schaffen, want er is bijna niets wat zijn waarde zo snel verliest als een niewe auto!
Ga naar een goeie dealer, en koop een leuke 2e hands. kan je jaren plezier van hebben!!
Daarnaast is het sowieso niet slim om een nieuwe auto aan te schaffen, want er is bijna niets wat zijn waarde zo snel verliest als een niewe auto!
Ga naar een goeie dealer, en koop een leuke 2e hands. kan je jaren plezier van hebben!!
donderdag 24 mei 2012 om 16:30
Ik moet wel zeggen dat ik altijd alleen in de auto zit, voor een gezin met 2 kinderen zou ik meer ruimte willen. In m'n eentje heb ik geen grotere auto nodig.
Ook op de snelweg is een kleine zeker zuiniger, daarmee kan je je hele tank 140 rijden en dan rijdt mijn auto niet zuinig voor zijn doen, maar wel zuinig in vergelijking met andere auto's. 1:17.
Als ik normaal rij (dus niet in Duitsland) dan haal ik met gemak 1:20. Bij een grote auto kan je wel 1:19 halen maar dan mag je niet harder dan 80 op de snelweg, altijd uit laten rollen en weinig gas geven, dat vind ik dan weer onverantwoordelijk, 80 rijden op de snelweg. Een vriend van mij doet dat namelijk met zijn slurpbak, koop dan gewoon een zuinige auto denk ik dan.
Ook op de snelweg is een kleine zeker zuiniger, daarmee kan je je hele tank 140 rijden en dan rijdt mijn auto niet zuinig voor zijn doen, maar wel zuinig in vergelijking met andere auto's. 1:17.
Als ik normaal rij (dus niet in Duitsland) dan haal ik met gemak 1:20. Bij een grote auto kan je wel 1:19 halen maar dan mag je niet harder dan 80 op de snelweg, altijd uit laten rollen en weinig gas geven, dat vind ik dan weer onverantwoordelijk, 80 rijden op de snelweg. Een vriend van mij doet dat namelijk met zijn slurpbak, koop dan gewoon een zuinige auto denk ik dan.

donderdag 24 mei 2012 om 16:33
Ow btw, die eend is ook nog eens een goede investering
http://www.automobielmana ... de-beste-investering.html
En voor 4000 euro heb je een hele mooi hoor haha!

En voor 4000 euro heb je een hele mooi hoor haha!

donderdag 24 mei 2012 om 17:06
Wij hebben deze week ook onze eerste auto gekocht. Als het aan mij lag werd het ook een fiat500, peugeot107 of Citroenc1 maar helaas, manelf dacht dat anders over. Dus nu hebben wij een stoere zwarte fiatstilo sport editie voor nog geen 4500 euro, inclusief garantie,nieuwe apk, 150.000 op de teller en tja, helemaal verliefd en dat voor een zeer nette prijs. Kzie het al gebeuren dat we een splinter nieuwe auto kopen en er gelijk deuken in rijden ;) zonde van het geld
donderdag 24 mei 2012 om 19:50
donderdag 24 mei 2012 om 19:53
Het is toch van de gekke dat een 21-jarige die al een studieschuld heeft zich nog verder in de schulden werkt voor een auto die ze absoluut niet kan betalen.
(Niet dat wij TO van gedachten kunnen laten veranderen, maar toch... )
(Niet dat wij TO van gedachten kunnen laten veranderen, maar toch... )
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
vrijdag 25 mei 2012 om 09:38
Heb 150 gulden voor mijn eerste autootje betaald, in 2000 of zo.
Recent zochten wij ook een andere auto, de vorige auto had het begeven en toen tijdelijk in een Chinquecento van ¤300,- gereden. Vervolgens een betere auto (vooral comfortabeler gekocht). De Chinquecento is naar een bekende van me gegaan en hij rijdt er na 1,5 jaar nog steeds met veel plezier in!
Voor een ¤500, of ¤1000,- kun je prima een eerste autootje kopen, zeker als je minder geld te besteden hebt.
Recent zochten wij ook een andere auto, de vorige auto had het begeven en toen tijdelijk in een Chinquecento van ¤300,- gereden. Vervolgens een betere auto (vooral comfortabeler gekocht). De Chinquecento is naar een bekende van me gegaan en hij rijdt er na 1,5 jaar nog steeds met veel plezier in!
Voor een ¤500, of ¤1000,- kun je prima een eerste autootje kopen, zeker als je minder geld te besteden hebt.

vrijdag 25 mei 2012 om 10:43
Dus als het een investering is is het opeens helemaal ok om geld te lenen? Die zou ik nog eens overdenken! Als jij drie jaar geleden een huis had gekocht dan kon jij voor de restschuld die jij nu zou hebben een joekel van een auto kopen

Het bewijst maar weer dat we ingebakken ideeën hebben over wat wel en wat niet mag m.b.t. schulden. Rationeel is het niet. We zitten in deze crisis omdat mensen huizen hebben gekocht. Als ze zich beperkten tot autootjes dan was er niet veel aan de hand geweest.
vrijdag 25 mei 2012 om 11:31
Ik snap wat je bedoelt maar de huizenprijzen dalen met iets van 5% per jaar. Dat "investeert" toch net iets minder fijn

Voor 8000 euro kan TO een neiuwe kleine auto kopen. Leent ze elders geld tegen een scherp tarief, dan staat ze erg sterk in de onderhandelingen met de dealer: 't gaat niet lekker met de automarkt, ze heeft geen inruil, en de financiering heeft ze al geregeld.
Lijkt me wel slim als ze dan een auto neemt met met 5 of 7 jaar garantie. (KIA of Hyundai bijvoorbeeld)