Geld & Recht alle pijlers

Auto op afbetaling, huurkoop oid. Ervaringen gevraagd

01-02-2023 21:19 153 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allen,

Manlief en ik zijn een beetje aan het oriënteren voor een grotere auto in verband met gezinsuitbreiding. Nu vragen wij ons af:
In het buitenland (uk, usa, canada etc) is het vrij normaal om een auto aan te schaffen op afbetaling. Nu zijn wij hier vrij onzeker in. Niemand uit onze kring heeft dit ooit op deze manier gedaan maar voor ons klinkt het toch interessant.

Zijn er mensen die hier positieve of negatieve ervaringen mee hebben?

Antwoorden vooraf:
Nee, wij kunnen helaas geen geld van familie lenen.
Nee, wij kunnen een grotere auto niet zelf in 1 klap financieren. Wel in termijnen.
Ja, wij hebben in deze situatie een grotere auto nodig. In mijn oude autootje past onmogelijk een kinderwagen.
Nee, wij hebben nog geen enkele lening op onze naam staan dus voorzie daar geen problemen in.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en mening
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Nee. Een auto op afbetaling kopen is geen slim idee. Je kunt eventueel wel makkelijk kijken naar een inklapbare wandelwagen. Die van mij had afschroefbare wielen en paste zelfs in een Cuore (en ik vermoed dat jouw auto niet kleiner is).
Andere optie, maar ook best prijzig en je moet goed op de kilometers letten, is private lease.

Maar goed, ik heb een heel groot probleem met lenen voor consumptiegoederen, maar ik ben ook maar één persoon op een forum. Als jullie graag een grotere auto willen en geen geld hebben, dan is er naast diefstal niet zo veel anders mogelijk dan lenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Financieren kan gewoon. Maar kost best wel wat rente.
Ga naar een garage/ dealer en vraag naar de mogelijkheden en kosten.
Het grootste risico is dat je auto total loss is vóórdat je alles afbetaald hebt. Dan heb je geen auto, maar ook geen geld voor vervanging.

Dan zou ik nog liever lease hebben dan op afbetaling. Krijg je tenminste een vervangende auto als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je de auto op een dot rijdt heb je geen auto meer maar nog wel een lening die je af moet betalen.
Ik heb auto op afbetaling (financial lease) en vind het top. Fijne en jonge auto, nauwelijks kosten aan onderhoud, en na 5 jaar (of 3, kun je kiezen) is ie volledig van jou. Als je financiële meevaller hebt kun je ook meer afbetalen. Zonder financial lease had ik deze auto niet gehad en ben er wel echt heel blij mee. Inmiddels auto bijna 5 jaar en dus bijna afbetaald en nog geen seconde spijt gehad.
puntillita schreef:
01-02-2023 21:24
Het grootste risico is dat je auto total loss is vóórdat je alles afbetaald hebt. Dan heb je geen auto, maar ook geen geld voor vervanging.

Dan zou ik nog liever lease hebben dan op afbetaling. Krijg je tenminste een vervangende auto als dat nodig is.
Daar zijn verzekeringen voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sluit een lening of een lease contract af. Zo simpel is het. Aanbod te kust en te keur.
Alle reacties Link kopieren Quote
puntillita schreef:
01-02-2023 21:24


Dan zou ik nog liever lease hebben dan op afbetaling. Krijg je tenminste een vervangende auto als dat nodig is.
Dat ligt helemaal aan de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring hier, maar ik zou er zelf terughoudend in zijn. Een paar vragen die in mij opkomen die ik mee zou wegen:

- Wat maakt dat jullie per sé met de auto met kind+kinderwagen op stap moeten? Is een draagdoek (die in oude auto past) of OV (waar kinderwagen mee kan) een optie. In de meeste kleine auto's is wel een maxicosi achter de bijrijder te frommelen. Tot 10km kan alles op de fiets zodra het kind kan zitten (mits er geen handicap in het spel is natuurlijk) en voor incidentele uitstapjes (bijv. vakantie) is het goedkoper om een grotere auto te huren of lenen en ondertussen te sparen.

- Hoe werkt het als de auto vrij snel een grote reparatie nodig heeft of total loss gereden wordt? Heb je daar dan wel (spaar)geld voor?

- Het is om een of andere reden niet gelukt om te sparen voor een grotere auto in de afgelopen jaren. In hoeverre is het haalbaar om de lening af te betalen, terwijl je uitgaven waarschijnlijk ook omhoog gaan door de komst van je kind? Denk aan baby-uitzet, kinderopvang, kleding, luiers, later ook extra boodschappen. En wellicht inkomsten omlaag (bijv. ouderschapsverlof).

- Kun je makkelijk onder het contract uit als je om wat voor reden de auto niet meer kunt betalen (bijvoorbeeld als een van jullie werkloos raakt).

Ik zou zelf geen lening nemen voor iets wat niet strikt noodzakelijk is, en de kinderwagen meenemen in de auto valt voor mij niet onder 'noodzakelijk'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn Citroentje C1 en de bugaboo voldeed prima met de kinderen. Ik ben van de categorie niet uitgeven wat je niet hebt en zou er niet aan moeten denken om hoge vaste lasten te hebben voor een auto terwijl je het geld niet hebt voor aanschaf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tweetje2014 schreef:
01-02-2023 21:35
Mijn Citroentje C1 en de bugaboo voldeed prima met de kinderen. Ik ben van de categorie niet uitgeven wat je niet hebt en zou er niet aan moeten denken om hoge vaste lasten te hebben voor een auto terwijl je het geld niet hebt voor aanschaf.
Tja, wij dus eigenlijk ook niet maar ik weet dat het in andere landen bijna de standaard is dus vraag ik me bijna af of dat gevoel wel terecht is...
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Alle reacties Link kopieren Quote
Tweetje2014 schreef:
01-02-2023 21:35
Mijn Citroentje C1 en de bugaboo voldeed prima met de kinderen. Ik ben van de categorie niet uitgeven wat je niet hebt en zou er niet aan moeten denken om hoge vaste lasten te hebben voor een auto terwijl je het geld niet hebt voor aanschaf.
En daarbovenop nog de extra kosten die een baby/kind met zich meebrengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tenzij je een Smart hebt, past een kinderwagen eigenlijk in elke auto. Daar zijn veel kinderwagens ook voor gemaakt: dat ze in ‘mamma’s autootje’ passen.
Voor mij is het al even geleden maar mijn kinderwagens pasten prima in een (oud model) Twingo en in een Alto als mijn zus me op kwam halen. Ik had de kinderwagen er wel op uitgezocht maar er zijn prima comfortabele luxe modellen die je heel klein kunt opvouwen.

Ik zou doorsparen, een auto op afbetaling kost je uiteindelijk onder de streep zoveel meer geld aan rente tijdens het aflossen, dat is echt zonde.
Ga ook eens langs een goede kinderwagen dealer en vraag of je een model in je auto mag passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloempje115 schreef:
01-02-2023 21:26
Ik heb auto op afbetaling (financial lease) en vind het top. Fijne en jonge auto, nauwelijks kosten aan onderhoud, en na 5 jaar (of 3, kun je kiezen) is ie volledig van jou. Als je financiële meevaller hebt kun je ook meer afbetalen. Zonder financial lease had ik deze auto niet gehad en ben er wel echt heel blij mee. Inmiddels auto bijna 5 jaar en dus bijna afbetaald en nog geen seconde spijt gehad.
Hoeveel heeft je dat uiteindelijk meer gekost in die 5 jaar dan als je hem cash had afgerekend? Heb je dat wel eens uitgerekend?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nolanollie schreef:
01-02-2023 21:39
Tja, wij dus eigenlijk ook niet maar ik weet dat het in andere landen bijna de standaard is dus vraag ik me bijna af of dat gevoel wel terecht is...
Hoe bedoel je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom heb je de afgelopen jaren niet gespaard voor een auto?

En realiseer je je dat het geld wat je nu wellicht overhoudt inderdaad straks ook op gaat als er een kind is.
Hoeveel kun je wel in 1 keer financieren? Ik zou vanuit dat uitgangspunt gaan kijken. 1
Leasen is niet handig als je nog een hypotheek wil nemen mocht je dat nog van plan zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
01-02-2023 21:41
Hoe bedoel je?
Het is in veel landen helaas heel normaal om een auto op afbetaling te kopen.
Ik denk dat ze dat bedoeld.
Je betaald alleen bijna 2 keer wat de auto kost en als je niet kan betalen ben je je auto kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nolanollie schreef:
01-02-2023 21:39
Tja, wij dus eigenlijk ook niet maar ik weet dat het in andere landen bijna de standaard is dus vraag ik me bijna af of dat gevoel wel terecht is...
'Veelvoorkomend' is niet per definite gelijk aan 'een goed idee'. Voorbeeldje: er zijn ook veel mensen in de VS die geen zorgverzekering hebben, maar dat maakt het niet direct een goed idee om de jouwe op te zeggen. (Ja ik weet dat je in NL verplicht verzekerd bent, maar het gaat om het idee) Ook kun je landen niet zomaar vergelijken. In de VS ben je bijvoorbeeld veel sneller afhankelijk van een auto om ergens te komen dan in Nederland, waar we een heel fijnmazig netwerk van OV-verbindingen hebben.

Ik zou zorgen dat je je financiële situatie goed helder hebt en de realistische worst case scenario's doorrekent om te kijken of het in die situatie ook nog steeds een goed idee is. En ondertussen de resterende tijd tot baby geboren wordt gebruiken om alvast vooruit te sparen, dan heb je minder lening nodig straks (en kan je gelijk uitproberen of je het geld van de lening echt kan missen).
amaryllis wijzigde dit bericht op 01-02-2023 21:53
Reden: Aanvulling
10.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
miekemv schreef:
01-02-2023 21:46
Leasen is niet handig als je nog een hypotheek wil nemen mocht je dat nog van plan zijn.
Leasen is een contract waar je voor een bepaalde tijd aan vast zit.
Als er iets gebeurd waardoor je de lease eigenlijk niet meer op kan brengen zit je er toch tot het einde van het contract aan vast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lease kost enkele honderden euro's per maand. Ik zou dan eerder een oude auto voor een paar honderd euro kopen dan een lease contract aangaan. Die verplichting lijkt me niks. Als je niet hebt kunnen sparen voor een auto, hoe ga je dan de lening, onderhoud, verzekering , wegenbelasting en verhoogde kosten ivm aankomend kind opvangen? Zet eerst eens alles financieel op een rijtje. Wat is haalbaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe klein is jouw auto dan? In mijn Volkswagen Polo past gewoon een kinderwagen en dat is geen grote auto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er bestaan toch ook inklapbare kinderwagens.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven