Geld & Recht alle pijlers

Auto schade gereden

27-06-2019 10:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Afgelopen week ben ik per ongeluk tegen een geparkeerde auto aan gereden.. Bestuurder was nergens te bekennen, dus ik heb een briefje achter gelaten. Ook heb ik de politie gebeld om me te melden. Ik zag overigens zo direct geen schade. Tot nu toe heb ik vanuit beide partijen nog niets gezien/gehoord. Als die bestuurder om wat voor reden dan ook mijn nummer niet meer heeft en hij meld het bij de politie, bellen ze mij dan direct? Of wordt dit automatisch via de verzekering geregeld zonder dat ik iets hoor?

Nu mijn dilemma. Misschien moet ik me vermannen, maar ik rij een auto van de zaak. Nu heb ik mijn auto een paar maanden geleden laten maken, omdat ik op een andere auto ben gereden. Schade zelf was al een dik half jaar geleden gereden, maar gewoon laat gerepareerd. En eerlijk gezegd durf ik nu niet aan te komen bij mijn baas dat ik ALWEER schade heb gereden. Dit is dan al de derde keer in 3 jaar (de eerste keer was niet mijn schuld en op de tegenpartij te verhalen). Tegen een stilstaande auto aanrijden, ik voel me zó dom. Het is te verklaren door de zon die op mijn zonnebril stond, maar nog steeds. Heel.erg.dom. Ik ben de enige op mijn werk die zoveel schade rijdt.

Ik weet niet hoe ik het over het hoofd heb gezien, maar ik zag in het eerste opzicht niks bij mij. Uiteindelijk heb ik misschien de koplamp van die andere auto geraakt en is daarom mijn fragiele achterbumper ingedeukt en gescheurd aan de zijkant. Hier kom ik vanochtend achter. Kan ik aangeven dat ik een paaltje over het hoofd heb gezien en daarom schade heb gereden, maar (omdat ik het netjes vind) het eigen risico zelf betaal. Of de reparatie, mocht dit maar een paar honderd euro zijn en dus gunstiger dan het te claimen. De premie zal omhoog schieten bij een tweede ongeluk in 1 jaar tijd. En straks word ik op een of andere manier tóch benaderd door die tegenpartij.. Zat er ook aan te denken om gewoon langs de garage te rijden, te vragen hoe duur het is om de bumper te repareren en dit buiten iedereen om te doen. Maar ik lees ook dat je verplicht bent om schade aan je verzekering te melden en dat je dan uiteindelijk kunt kijken of je de schade claimt of zelf betaald?

Op dit moment zijn mijn beide werkgevers niet aanwezig, dus heb ook nog niemand iets verteld wat er is gebeurd.
Kan je hier iets mee?

https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/vervo ... -leaseauto
Heb je foto's gemaakt van de andere auto? Anders zou deze een schade kunnen claimen die niet eens van jou kan zijn.

Als werkgever zou ik hier niet blij van worden. Drie keer schade in 1 jaar waarvan twee keer je eigen schuld is nogal pittig.
Achter hun rug om iets laten repareren zou ik niet doen. Liegen ook niet (als in: oh, geen idee, dat zal een ander gedaan hebben op een parkeerplaats of zo...).
Naar hen toe, bespreekbaar maken, aanbieden het zelf te betalen (als zij dat willen, aanbieden de premieverhoging te betalen) en eens gaan nadenken of je niet eventueel een extra training nodig hebt w.b. autorijden.
eerlijk duurt het langst..... het is niet anders, je moet je verantwoordelijkheid nemen dat hoort nou eenmaal bij volwassen worden/zijn (krijg de indruk dat je nog niet zo heel oud bent)
Dus bespreekbaar maken op het werk idd en aanbieden zelf te betalen.
Vind het wel zorgelijk dat je zoveel schade rijdt. ik heb bijna 20 jaar mijn rijbewijs en heb een keer een paaltje geraakt. Heb je geen parkeersensoren? een lease-auto is doorgaans geen oud autootje zonder moderne snufjes.
Don't cry, buy a bag and move on.
Jeetje, dat is wel vaak, ook al was de eerste keer niet jouw schuld. Ik zou me eens achter de oren krabben.

En eerlijk zijn, niet liegen of stiekem iets gaan regelen.
Ik vind ook dat je eerlijk moet zijn naar je werkgever en daarnaast ook eerlijk naar je aandeel moet kijken. Ik rijd ook al lang maar nog nooit schade gereden of berokkend. Is je bril goed genoeg of zou je er eentje nodig hebben? En reed je niet veel te hard op de parkeerplaats, als je bumper gescheurd is?

Eerlijkheid duurt het langst en het is ook niets om je voor te schamen, maar wel iets om realistisch naar te kijken: hoe kan dit gebeuren en hoe voorkom je het?
daenerys79 schreef:
27-06-2019 10:29
eerlijk duurt het langst..... het is niet anders, je moet je verantwoordelijkheid nemen dat hoort nou eenmaal bij volwassen worden/zijn (krijg de indruk dat je nog niet zo heel oud bent)
Dus bespreekbaar maken op het werk idd en aanbieden zelf te betalen.
Vind het wel zorgelijk dat je zoveel schade rijdt. ik heb bijna 20 jaar mijn rijbewijs en heb een keer een paaltje geraakt. Heb je geen parkeersensoren? een lease-auto is doorgaans geen oud autootje zonder moderne snufjes.
Een auto van de zaak betekent niet per definitie een lease-auto en hoeft dus ook geen nieuwe auto te zijn.

Dat terzijde, TO, je dient wel echt eerlijk te zijn tegen je werkgever en het meteen te melden.
Een bumper kost je al gauw €1000,-
Van de winter was een auto tegen mijn bumpertje gegleden en hoewel de schade niet heel groot leek was het toch een flink bedrag.

Het is niet jouw auto dus ik zou het toch melden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Als de bumper gescheurd en gedeukt is aan de zijkant, zou het misschien mogelijk zijn dat dat gerepareerd wordt i.p.v. de bumper te vervangen. Maar dat ligt aan het materiaal waar de bumper van is gemaakt, waar de schade precies zit en hoe de scheur loopt t.o.v. de bevestigingspunten van de bumper.

Je omschrijft de bumper als fragiel, maar een bumper is niet gemaakt om heel te blijven maar om de impact van de aanrijding te verkleinen om meer schade/narigheid te voorkomen.
Om die reden kan het ook zijn dat bijvoorbeeld de bumpersteunen/-bevestigingspunten afgebroken zijn. Ook die dingen zijn niet gemaakt om heel te blijven maar om meer schade te voorkomen.
Of ze afgebroken zijn is vaak pas te zien als de bumper gedemonteerd wordt.

De bumper laten repareren zonder je werkgever in te lichten, zou ik niet doen. Als alleen de optische schade wordt aangepakt maar er blijkt later meer schade te zijn (afgebroken steun bijvoorbeeld), dan is dat niet te verklaren als jij deze schade niet hebt gemeld. En dan kunnen er weer vervelende vragen komen.

Eerlijkheid duurt het langst.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
lise1985 schreef:
27-06-2019 10:51
Een auto van de zaak betekent niet per definitie een lease-auto en hoeft dus ook geen nieuwe auto te zijn.

Dat terzijde, TO, je dient wel echt eerlijk te zijn tegen je werkgever en het meteen te melden.
klopt, aanname van mijn kant :-$
Don't cry, buy a bag and move on.
Bedankt voor jullie reacties. Op de reacties dat ik 'niet zou kunnen rijden'; De eerste keer (3 jaar geleden) schoot iemand mijn rijbaan op zonder mij te zien, de vorige keer waren we allen aan het optrekken en trapte de eerste plots op zijn rem. Dit werd een 'kettingbotsing' waarbij er toevallig niemand achter mij zat. Hiermee schuif ik de schuld overigens niet af. Ja, er zijn mensen die niet vaak schade rijden, maar heb vaak zat uit situaties moeten manoeuvreren waar de andere anders fout had gezeten. Maar dat terzijde.

Buiten dit; kan ik dit waarschijnlijk inderdaad misschien het beste melden en voorstellen de schade zelf te vergoeden. Wellicht compleet zodat de premie niet omhoog gaat en zij er in principe dus niks van merken.
Niekie020 schreef:
27-06-2019 13:42
Bedankt voor jullie reacties. Op de reacties dat ik 'niet zou kunnen rijden'; De eerste keer (3 jaar geleden) schoot iemand mijn rijbaan op zonder mij te zien, de vorige keer waren we allen aan het optrekken en trapte de eerste plots op zijn rem. Dit werd een 'kettingbotsing' waarbij er toevallig niemand achter mij zat. Hiermee schuif ik de schuld overigens niet af. Ja, er zijn mensen die niet vaak schade rijden, maar heb vaak zat uit situaties moeten manoeuvreren waar de andere anders fout had gezeten. Maar dat terzijde.

Buiten dit; kan ik dit waarschijnlijk inderdaad misschien het beste melden en voorstellen de schade zelf te vergoeden. Wellicht compleet zodat de premie niet omhoog gaat en zij er in principe dus niks van merken.

Staat dat ergens? Mensen vinden het veel, dat is alles. En dat is het toch ook? Niet zo uit je panty knappen, hoor.
Je oplossing lijkt mij de verstandigste, succes!
Eerlijk doorgeven. En als je baas het niet leuk vindt.. tja.. dat is dan jammer en vervelend.. hij gaat je heus niet slaan of uitschelden. Ik zou aangeven dat je het heel erg vervelend vindt. En dan afwachten hoe je baas voorstelt het af te handelen. Er zijn vast regels voor (althans zo ken ik het bij lease-auto's), aanbieden om zelf te betalen zou ik niet direct doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven