Geld & Recht alle pijlers

Autoschade zelf betalen

27-01-2020 18:26 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Aflgelopen week heb ik in de file mijn auto per ongeluk laten afslaan in versnelling 3. Hierdoor schokte mijn auto naar voren en heb ik een Honda insight geraakt. Onhandig, nu zit er bij de mevrouw van de Honda een scheurtje in de bumper. De schade is volgens een pro forma rekening van de garage 700 euro. Ik wil zelf betalen omdat anders mijn no claim eraan gaat en dat is nadeliger dan zelf betalen. Echter, de garage wil geen factuur geven aan mij na de reparatie en mevrouw wil het geld voor de reparatie op haar privérekening gestort krijgen. De garage heeft vast een pro forma rekening rekening gemaakt maar ik wil betalen als de reparatie daadwerkelijk is uitgevoerd. De reparatie gaat pas over een maand plaatsvinden. Ben ik te achterdochtig? Of sta ik in mijn recht. Wil best betalen maar niet als ze er niets aan laat doen. Dan een lager bedrag.
Of je betaalt hoe zij wil, of je regelt het via de verzekering.

Je hebt geen herstelplicht bij schade.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het ook door je verzekering laten regelen.

Achteraf kan je dan aangeven dat je de schade alsnog voor eigen rekening wil nemen omdat je niet wil terugzakken in no-claim en Het uitgekeerde schadebedrag terugbetalen aan de verzekeringsmaatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw hoeft helemaal niet te repareren. Jij moet de schade gewoon betalen. Of ze wel of niet repareert is aan haar.
sugarmiss schreef:
27-01-2020 18:41
Je kan het ook door je verzekering laten regelen.

Achteraf kan je dan aangeven dat je de schade alsnog voor eigen rekening wil nemen omdat je niet wil terugzakken in no-claim en Het uitgekeerde schadebedrag terugbetalen aan de verzekeringsmaatschappij.
Dit inderdaad, dan kost het jou niets en als ze de boel flessen steekt de verzekering er wel een stokje voor.
gizzmo-returns schreef:
27-01-2020 18:41
Of je betaalt hoe zij wil, of je regelt het via de verzekering.

Je hebt geen herstelplicht bij schade.
Nee, maar wel bewijslast als het gaat om de omvang van de schade en daar gaat het hier natuurlijk om.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
27-01-2020 18:47
Dit inderdaad, dan kost het jou niets en als ze de boel flessen steekt de verzekering er wel een stokje voor.
Hoezo de boel flessen ? Al koopt die mevrouw 700 Marsen van dat geld : dat mag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
27-01-2020 18:50
Hoezo de boel flessen ? Al koopt die mevrouw 700 Marsen van dat geld : dat mag.
Ik schreef 'als'. De reactie van de garage is een beetje schimmig, dus een 1 -2tje tussen die garage en die mevrouw lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Dus dan is het beter om verzekering in te schakelen, die kan inschatten of de begroting reëel is of een expert inschakelen. Natuurlijk mag ze 700 Marsen kopen, maar niet schade claimen die er niet is in die omvang.
Ik had ook eens een tegenpartij die bang was dat ik een slaatje wilde slaan uit de door hem veroorzaakte schade. Dat heb ik dus gewoon via de verzekering gedaan. Ik wil best iemand helpen maar ga daarvoor niet extra risico lopen.
MinkeDeWit schreef:
27-01-2020 19:00
Ik had ook eens een tegenpartij die bang was dat ik een slaatje wilde slaan uit de door hem veroorzaakte schade. Dat heb ik dus gewoon via de verzekering gedaan. Ik wil best iemand helpen maar ga daarvoor niet extra risico lopen.
Precies, en daar betaal je ook mede premie voor.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
27-01-2020 18:41
Je kan het ook door je verzekering laten regelen.

Achteraf kan je dan aangeven dat je de schade alsnog voor eigen rekening wil nemen omdat je niet wil terugzakken in no-claim en Het uitgekeerde schadebedrag terugbetalen aan de verzekeringsmaatschappij.
Dit zou ik ook doen :)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties, ga inderdaad de verzekering erop zetten. Dat er geen herstelplicht is vind ik bijzonder maar is helaas niet anders. Ik weiger alleen om een bedrag te betalen op basis van een pro forma rekening van 700 euro waarvan 400 euro arbeidsloon als er vervolgens niets gebeurd. Dan laat ik liever een schade expert komen. Bedankt!
Nelly54 schreef:
27-01-2020 19:10
Dat er geen herstelplicht is vind ik bijzonder maar is helaas niet anders.
Dat is toch niet zo bijzonder. Je hebt schade veroorzaakt waardoor de auto nu minder waard is. Of je die schade nu laat maken zodat je auto weer even veel waard is of de auto (tzt) voor een lagere prijs verkoopt maakt toch niet uit.
Alle reacties Link kopieren
maar ik wil betalen als de reparatie daadwerkelijk is uitgevoerd.Je kunt wel zoveel willen... De reparatie gaat pas over een maand plaatsvinden. Ben ik te achterdochtig? Of sta ik in mijn recht. nee Wil best betalen maar niet als ze er niets aan laat doen. zo werkt het niet. Als jij voor 700 euro schade maakt moet je 700 euro ophoesten. Ongeacht of de schade hersteld wordt of niet. Dan een lager bedrag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
27-01-2020 18:41
Je kan het ook door je verzekering laten regelen.

Achteraf kan je dan aangeven dat je de schade alsnog voor eigen rekening wil nemen omdat je niet wil terugzakken in no-claim en Het uitgekeerde schadebedrag terugbetalen aan de verzekeringsmaatschappij.
Zo heb ik het inderdaad ook gedaan toen ik eens schade had gereden. De verzekering heeft alles geregeld en die €400 heb ik toen zelf overgemaakt (naar de verzekering uiteraard).
Alle reacties Link kopieren
De schade is volgens een pro forma rekening van de garage 700 euro.

Juist: de schade die jij veroorzaakt hebt is 700 euro en die dien je te vergoeden. Aan de ander om dan te kiezen wat zij met dat bedrag doet, daar heb jij werkelijk minder dan niets over te zeggen.




de garage wil geen factuur geven aan mij na de reparatie en mevrouw wil het geld voor de reparatie op haar privérekening gestort krijgen.

Ja dus? Natuurlijk gaat die garage jou niet die factuur geven, wat dacht je ervan dat je geen partij bent in deze en dat er nog een dingetje is als privacy? Kom op hé. En waar had die mevrouw het geld dan naartoe moeten laten storten? De rekening van een goed doel?



ik wil betalen als de reparatie daadwerkelijk is uitgevoerd. De reparatie gaat pas over een maand plaatsvinden. Ben ik te achterdochtig? Of sta ik in mijn recht. Wil best betalen maar niet als ze er niets aan laat doen. Dan een lager bedrag.

Nogmaals: jij hebt schade gemaakt en die dien jij te vergoeden. Wat die mevrouw met die vergoeding doet is aan haar dus nee, jij staat niet in je recht en al helemaal niet om een lager bedrag te stellen (300 euro zeker?) als ze het niet laat repareren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven