Geld & Recht alle pijlers

Autoschade

21-08-2014 21:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames (en heren uiteraard). Ik heb echt even advies nodig met het volgende probleem;



Ik had mijn auto geparkeerd en hier is de tegenpartij tegenop gereden tegen de achterkant. Gevolg: achterlicht is naar binnen gedrukt waardoor er nu ruimte is tussen de klep van de kofferbak. En hierbij de bumper beschadigd en gedeukt. De tegenpartij heeft heel netjes een briefje achter gelaten met haar telefoonnummer en naam. Wij hebben contact met de tegenpartij opgenomen en zij wou het graag afhandelen zonder de verzekering in te schakelen. Wel moesten wij dan even langs de garage voor de prijsopgaaf. Zo gezegd, zo gedaan. Resultaat: 1500 euro schade dus economisch total loss. Nu wil de tegenpartij maximaal 100 euro betalen, en dat is inclusief de kosten voor het opstellen van het schade rapport.



De tegenpartij wil geen schade formulieren invullen omdat onze auto al oud is ('97) en al deuken heeft. Die hebben wij ook netjes benoemd en hier hoeft de tegenpartij uiteraard niet voor te betalen. Alleen de plekken waar zij duidelijk schade heeft aangericht doordat daar de lak van haar auto op zit.



Handig om te weten, onze auto hebben wij gekocht met de nodige deuken omdat wij ons niet iets beters kunnen veroorloven. Het feit is dat de auto volledig afgesloten was. Ook bij de kofferbak die al lichtelijk ingedeukt was. Hier hebben wij specifiek naar gekeken omdat ik in verwachting ben en de auto gewoon goed moet zijn.



De tegenpartij heeft inmiddels een juridisch bureau ingeschakeld en deze vertelde ons dat de tegenpartij in principe niks hoeft te betalen omdat er aan de voorkant ook een deuk zit, en omdat ons soort auto goedkoop word aangeboden via marktplaats. En dat wij blij mogen zijn dat de tegenpartij in ieder geval iets wil betalen.



Mag dit zomaar? Wat zijn hierin mijn rechten? Op advies van de schade expert ga ik morgen aangifte doen maar heeft dit nut?



Ik heb al aan de tegenpartij aangegeven dat ik het via de verzekering verder wil afhandelen omdat dit een niettus wellus spelletje word en daar zijn wij beide niet mee geholpen. De tegenpartij weigert echter om de schadeformulieren in te vullen.
I may be young, but I'm not dumb.
Heb je een rechtsbijstand bij je WA verzekering afgesloten? Dan gewoon een ingevuld schadeformulier met ook haar gegevens naar jouw verzekering sturen en zij handelen het verder af.



Dat de tegenpartij geen formulier wilt invullen is niet jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Als de auto dan total-loss is lijkt het mij dat je niet meer kan krijgen dan de dagwaarde helaas. Maar dat moet toch meer zijn dan 100 euro?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:De tegenpartij heeft inmiddels een juridisch bureau ingeschakeld en deze vertelde ons dat de tegenpartij in principe niks hoeft te betalen omdat er aan de voorkant ook een deuk zit, en omdat ons soort auto goedkoop word aangeboden via marktplaats. En dat wij blij mogen zijn dat de tegenpartij in ieder geval iets wil betalen.

Weer je zeker dat het een juridisch bureau is, en niet bijvoorbeeld de buurman van de veroorzaker, die maar wat wauwelt?

En heb je die bewering op schrift?



Bel gewoon je eigen verzekering en vraag wat je moet doen. Dat de tegenpartij besluit om max 100,- te betalen en geen schadeformulier in wil vullen komt heel vreemd op mij over.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Bianca2612 schreef op 21 augustus 2014 @ 21:44:

Heb je een rechtsbijstand bij je WA verzekering afgesloten? Dan gewoon een ingevuld schadeformulier met ook haar gegevens naar jouw verzekering sturen en zij handelen het verder af.



Dat de tegenpartij geen formulier wilt invullen is niet jouw probleem.Goede oplossing idd, en even callrecorder op je telefoon installeren als je nogmaals telefonisch contact hebt zodat je duidelijk op band hebt dat zij tegen jou is aangereden. Niet dat ze dat straks ook nog gaan verdraaien.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 21 augustus 2014 @ 21:45:

Als de auto dan total-loss is lijkt het mij dat je niet meer kan krijgen dan de dagwaarde helaas. Maar dat moet toch meer zijn dan 100 euro?Dagwaarde is ongeveer 1000 euro zoals globaal is geschat door de schade expert
I may be young, but I'm not dumb.
Alle reacties Link kopieren
quote:ironwill schreef op 21 augustus 2014 @ 21:48:

[...]





Dagwaarde is ongeveer 1000 euro zoals globaal is geschat door de schade expertDan is dat volgens mij wat je maximaal krijgt, en niet die 1500 euro. Maargoed ik ben ook geen expert alleen zoiets staat me bij. Die 100 euro die zij bieden slaat dan natuurlijk helemaal nergens op.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Bel je eigen verzekeraar en laat hen uitzoeken waar je tegenpartij verzekerd is. Je kunt je vordering dan rechtstreeks bij die verzekeraar indienen. Ik neem aan dat je de correspondentie op de mail hebt staan, dus dan lijkt mij het ongeluk bewijzen ook niet meer lastig!



Je hebt, zogezegd, een rechtstreeks vorderingsrecht op haar verzekeraar.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 21 augustus 2014 @ 21:46:quote:De tegenpartij heeft inmiddels een juridisch bureau ingeschakeld en deze vertelde ons dat de tegenpartij in principe niks hoeft te betalen omdat er aan de voorkant ook een deuk zit, en omdat ons soort auto goedkoop word aangeboden via marktplaats. En dat wij blij mogen zijn dat de tegenpartij in ieder geval iets wil betalen.

Weer je zeker dat het een juridisch bureau is, en niet bijvoorbeeld de buurman van de veroorzaker, die maar wat wauwelt?

En heb je die bewering op schrift?



Bel gewoon je eigen verzekering en vraag wat je moet doen. Dat de tegenpartij besluit om max 100,- te betalen en geen schadeformulier in wil vullen komt heel vreemd op mij over.



Ik weet niet of het een juridisch advies bureau is. De naam van het adviesbureau is niet eens genoemd nu ik mij dit zo bedenk.



Ik heb de bewering niet op schrift. Ik heb wel het papiertje van haar waar haar naam en telefoonnummer opstaat met het opschrift; "tegen uw auto aan gereden"
I may be young, but I'm not dumb.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 21 augustus 2014 @ 21:49:

[...]





Dan is dat volgens mij wat je maximaal krijgt, en niet die 1500 euro. Maargoed ik ben ook geen expert alleen zoiets staat me bij. Die 100 euro die zij bieden slaat dan natuurlijk helemaal nergens op.Sterker nog, wij hebben 350 euro genoemd om alleen de kofferbak weer goed sluitend te krijgen. Maar ze blijft vasthouden aan die 100 euro. Dat ben ik al bijna kwijt alleen al aan het schaderapport
I may be young, but I'm not dumb.
Alle reacties Link kopieren
Tegenpartij dient de veroorzaakte schade te betalen, als de schade hoger is dan de dagwaarde, dan zal dat de dagwaarde zijn. Voor het vaststellen van de schade moet onderscheid gemaakt worden tussen de oude, reeds aanwezige schade en de door haar veroorzaakte schade. Dit zal een schadeexpert moten doen.



Heb je een rechtsbijstandsverzekering die verkeerszaken dekt, dan kun je die verzoeken de schade in behandeling te nemen. Ben je wa verzekerd dan kun je de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de schade. Deze verzekeraar zal dan ook een schadeexert inschakelen om de schade vast te stellen. Om te achterhalen waar de tegenpartij verzkerd is, kun je contact opnemen met je eigen verzekeraar. Morgen even bellen dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:marietje40 schreef op 21 augustus 2014 @ 21:50:

Bel je eigen verzekeraar en laat hen uitzoeken waar je tegenpartij verzekerd is. Je kunt je vordering dan rechtstreeks bij die verzekeraar indienen. Ik neem aan dat je de correspondentie op de mail hebt staan, dus dan lijkt mij het ongeluk bewijzen ook niet meer lastig!



Je hebt, zogezegd, een rechtstreeks vorderingsrecht op haar verzekeraar.



Succes!



Wij hebben helaas alleen telefonisch contact gehad. Ze weigert alles tot nu toe om gegevens uit te wisselen.



We weten inmiddels wel waar zij werkt... Ze is werkzaam bij mijn verloskundigen bureau
I may be young, but I'm not dumb.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sterker nog, wij hebben 350 euro genoemd om alleen de kofferbak weer goed sluitend te krijgen. Maar ze blijft vasthouden aan die 100 euro. Dat ben ik al bijna kwijt alleen al aan het schaderapportDat is toch gewoon een offerte van een autoschadebedrijf? 2x schade gehad en er werd even gekeken en 5 minuten later had ik een bedrag. Dat hebben ze doorgegeven aan mijn verzekering, die wilde in 1 geval een schade-expert laten langskomen. Die heeft toen nog gekeken. Klaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Nou dan zou ik daar langs gaan en vragen of ze het schadeformulier invult. Doet ze dat niet dan heeft ze meteen een mooie beurt op haar werk. Ik begrijp dat je geen kenteken van de auto van haar hebt? Dan morgen even jouw verzekeraar bellen en vragen of naam en telefoonnr ook voldoende is om een schadeformulier in te vullen omdat de tegenpartij niet meewerkt.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het mens helemaal niet verzekerd is. Dat is strafbaar
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu, 24 seconden geleden

Ik denk dat het mens helemaal niet verzekerd is. Dat is strafbaarNiet verzekerd lijkt me erg sterk. Bang om haar no-claim (deels) kwijt te raken lijkt me waarschijnlijker.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
?? Ze willen niet meer betalen omdat er een deuk aan de voorkant zit, whoehahaha,



Echt sorry.



Neem contact op met je verzekering, geef het briefje (mail het of maak een kopie en stuur op) en adres van diegene. Je kan namelijk op hun autoverzekering claimen ook zonder hun toestemming, vul zelf een schadeformulier in met uitleg en stuur het op naar je verzekering.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 21 augustus 2014 @ 21:57:quote:Sterker nog, wij hebben 350 euro genoemd om alleen de kofferbak weer goed sluitend te krijgen. Maar ze blijft vasthouden aan die 100 euro. Dat ben ik al bijna kwijt alleen al aan het schaderapportDat is toch gewoon een offerte van een autoschadebedrijf? 2x schade gehad en er werd even gekeken en 5 minuten later had ik een bedrag. Dat hebben ze doorgegeven aan mijn verzekering, die wilde in 1 geval een schade-expert laten langskomen. Die heeft toen nog gekeken. Klaar.Ik hoor daar inderdaad meer over dat het gewoon gratis had gekund. Nu ben ik er (gelukkig) helemaal niet in thuis maar als ik dat eerder had geweten.. Maar goed, als het via de verzekering gaat en het word gemaakt of de auto word total loss verklaard dan is die 80 euro direct weg gescholden
I may be young, but I'm not dumb.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd
Alle reacties Link kopieren
Punt blijft dat jij haar een gunst doet om het in eerste instantie buiten de verzekering om te doen. Op haar verzoek dus.



Als ze dan niet meewerkt, prima dan doe je het gewoon alsnog via de verzekering.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:carrie-bradshaw schreef op 21 augustus 2014 @ 22:09:

Punt blijft dat jij haar een gunst doet om het in eerste instantie buiten de verzekering om te doen. Op haar verzoek dus.



Als ze dan niet meewerkt, prima dan doe je het gewoon alsnog via de verzekering.Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 21 augustus 2014 @ 22:09:

Punt blijft dat jij haar een gunst doet om het in eerste instantie buiten de verzekering om te doen. Op haar verzoek dus.



Als ze dan niet meewerkt, prima dan doe je het gewoon alsnog via de verzekering.Dit inderdaad! Wil ik het voor haar makkelijker maken en dan is dit haar dank. Nou ja, dan alsnog via de verzekering. Ik heb haar de kans gegeven en die is helaas afgeslagen.
I may be young, but I'm not dumb.
Alle reacties Link kopieren
Dat iemand zijn no-claim niet wil kwijtraken, is zijn/haar probleem. No way dat ik daar ooit aan meewerk.



In de tijd dat de politie nog kwam (doen ze niet meer) was ik passagier bij een aanrijding veroorzaakt door een ander.

Die wilde het zonder politie en zonder verzekering afhandelen. Gewoon een bedrag contant.

De bestuurder van de auto waar ik in zat, wilde dat liever niet, maar ging er niet echt tegenin. Toen heb ik de politie gebeld. Andere bestuurder niet blij. De mijne wel (achteraf). Alles is netjes via de verzekering afgehandeld.



Nu zou ik me er niet meer tegenaan bemoeien bij een ander, maar bij mezelf...never! Altijd via de officiële kanalen. Pech voor je no-claim. Moet je maar beter uitkijken, minder hard rijden, bumperkleven, whatever.
Alle reacties Link kopieren
Er is m.i. nooit een argument voor het afhandelen buiten de verzekering om. Als je dat wilt kun je als veroorzaker altijd later alsnog zelf het bedrag betalen om je no claim niet te verliezen.



Ik zou als TO als de donder een schadeformulier invullen. Eenzijdig. Formeel ben je nl. verplicht schade z.s.m. te melden bij je verzekeraar. Als de tegenpartij niet samen wil invullen is dat vervelend, maar niet onoverkomelijk. Vul de gegevens in die bij jou bekend zijn en laat het verder over aan je verzekeraar.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
De verzekering word nu inderdaad ingeschakeld. Zij waren er wel mee eens dat de auto nu total loss word verklaard dus dan krijgen we 200 van de tegenpartij. Hier werk ik niet aan mee. Vanaf nu gaat alles via de officiële weg.



Heel erg bedankt voor jullie adviezen!
I may be young, but I'm not dumb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven