Geld & Recht alle pijlers

Baby ziek, man meldt zich af op werk

24-10-2021 20:07 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Mijn man en ik hebben samen twee kinderen (peuter en baby), waarvan de baby nu ziek is. Morgen kan ze dus niet naar het kinderdagverblijf. Mijn man werkt, ik ben bezig met mijn master (+ onderzoeksstage). De kinderen gaan drie keer in de week naar het kinderdagverblijf, waardoor ik zoveel mogelijk in die drie dagen moet 'proppen'. De twee andere dagen kan ik niet werken aan mijn stage of studie, want dan ben ik met de kinderen (ze kunnen zichzelf ook niet even bezig houden). In het weekend is het voor mij heel lastig om te studeren: ik ben vaak doodmoe en man ook. Daarnaast hebben we een gezin. Ik studeer dan alleen als ik echt moet (tentamenweek of heel belangrijke deadline bijv.), maar dat vind ik ontzettend zwaar.

Normaal gezien doen man en ik het om en om: dan meldt hij zich af, dan ik, of we zoeken een alternatief. Hij heeft zich nu één keer eerder afgemeld. Voor mij is afmelden ook niet heel makkelijk: dat houdt in dat ik meteen een achterstand heb met mijn taken en inhalen is vanwege de vermoeidheid en de weinig vrije studie-uren niet 'even gedaan' of zelfs blijvend. Daarom neemt mijn man ook de verantwoordelijkheid voor de kinderen. Het is in ons belang dat ik van de zomer kan afstuderen en daarna ook kan werken. Tot zo ver context.

Ik heb dus morgen ook weer mijn stage en in de middag moet ik naar de universiteit. Onze baby is ziek. Mijn man heeft op zijn werk laten weten dat de baby ziek is en daarom helaas niet naar werk kan komen. Nu schreef zijn manager terug dat hij morgen echt nodig is op het werk en of zijn vrouw (ik dus) niet thuis voor de kinderen kan zorgen. Vervolgens heeft hij contact gehad met HR en liet haar hetzelfde weten, maar dat hij probeert te zoeken naar een alternatief. Ze liet weten dat het fijn is dat hij iets gaat regelen, gezien ze morgen echt iemand op kantoor nodig heeft.

Ik was best verbaasd over de reacties van zijn manager en HR. Kan dit zomaar? In zijn team heeft trouwens verder niemand kinderen. We hebben nu geregeld dat ik morgenochtend thuis werk voor mijn onderzoeksstage en thuis blijf met de baby, maar dat man in de middag thuis is met de baby. Dit liet hij aan zijn werk weten. Hij werd vriendelijk verzocht dan wel thuis te werken (wat hij natuurlijk zoveel mogelijk probeert te doen, maar dat is voor ons beiden natuurlijk afhankelijk van de grillen van de baby).

Wat vinden jullie? Kan de manager zoiets zomaar zeggen? We snappen dat het druk is en dat er al veel verzuim is op het werk, maar een ziek kind is een ziek kind, toch?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
24-10-2021 20:29
Man wil verlof nemen, maar werkgever blijft porren tot werken.
Ook niet erg netjes.
Dat lees ik ook nergens, Hij meldt zich af.
wolkenwietje schreef:
24-10-2021 21:21
Dat lees ik ook nergens, Hij meldt zich af.
Dan moet je beter lezen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie verdeling is vrij ambitieus en te krap... Je hebt de week opgedeeld en verder niks achter de hand?
Van de pakweg 45 werkweken in een jaar is er 50% van de tijd iets niet standaard: kleine kinderen kunnen vaak ziek zijn, zelf ziek zijn, tandarts, iets met ouders, afspraak dokter/tandarts, andere afspraken die alleen overdag gaan, hulp familie lid, auto kapot, aquarium overstroomd, een crematie etc etc.

Je hebt terugval opties nodig en. Minstens 2 oppassen op de achterhand, meer is beter.
@TO: kunnen de kinderen niet een dag extra naar het KDV?

Even los van ziekte van kind en wie dan thuis blijft, lijkt het wel handig voor jou dat je een extra dag hebt die je kan gebruiken om ongestoord te studeren. Heb je recht op KOT voor 4 dagen opvang?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af of het nou zo handig is om een masteropleiding te combineren met twee (hele) kleine kinderen en een man die (fulltime?) werkt. Mensen krijgen wel van minder een burnout.
Alle reacties Link kopieren
Yolo666 schreef:
24-10-2021 21:22
Dan moet je beter lezen.
Ga je lekker?
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
24-10-2021 21:24
Ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af of het nou zo handig is om een masteropleiding te combineren met twee (hele) kleine kinderen en een man die (fulltime?) werkt. Mensen krijgen wel van minder een burnout.
Lekker off-topic dit.
feniks02 schreef:
24-10-2021 21:23
Jullie verdeling is vrij ambitieus en te krap... Je hebt de week opgedeeld en verder niks achter de hand?
Van de pakweg 45 werkweken in een jaar is er 50% van de tijd iets niet standaard: kleine kinderen kunnen vaak ziek zijn, zelf ziek zijn, tandarts, iets met ouders, afspraak dokter/tandarts, andere afspraken die alleen overdag gaan, hulp familie lid, auto kapot, aquarium overstroomd, een crematie etc etc.

Je hebt terugval opties nodig en. Minstens 2 oppassen op de achterhand, meer is beter.
Waar kan ik die pot met oppassen halen? Kan ik namelijk ook wel gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Atypical schreef:
24-10-2021 21:26
Lekker off-topic dit.
Vind ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Yolo666 schreef:
24-10-2021 21:22
Dan moet je beter lezen.
Waar dan? Hij gaat uit van zorgverlof, dat is iets anders dan verlof opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
24-10-2021 21:11
Tja, en daardoor gaat de manager werknemer zijn werknemers manager nog minder vertrouwen (want als manager werknemer heb je heus wel door of een ziekmelding echt is er sprake is van wantrouwen in je arbeidsethos) en raak je in een neerwaartse spiraal qua vertrouwen op de werkvloer. Maar ja: who cares, het gaat alleen maar om je inkomen een werknemer.
paterpen wijzigde dit bericht op 24-10-2021 21:30
2.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Soomroesje schreef:
24-10-2021 21:26
Waar kan ik die pot met oppassen halen? Kan ik namelijk ook wel gebruiken.
Zullen we delen??
Alle reacties Link kopieren
Soomroesje schreef:
24-10-2021 21:26
Waar kan ik die pot met oppassen halen? Kan ik namelijk ook wel gebruiken.
Tsssk, die had je minstens 48 maanden voor aanvang eerste zwangerschap klaar moeten hebben, vastgelegd bij de notaris.
Anders verdien je het niet om kinderen te hebben in combinatie met een baan.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
24-10-2021 21:28
Tsssk, die had je minstens 48 maanden voor aanvang eerste zwangerschap klaar moeten hebben, vastgelegd bij de notaris.
Anders verdien je het niet om kinderen te hebben in combinatie met een baan.
Oh shit.
PaterPen schreef:
24-10-2021 21:28
Zullen we delen??

Nou, ik heb er minstens 2 nodig. Meer is gewenst. Grote pot delen we 50/50 en anders krijg je 1/3! :high5:
Alle reacties Link kopieren
Soomroesje schreef:
24-10-2021 21:30
Nou, ik heb er minstens 2 nodig. Meer is gewenst. Grote pot delen we 50/50 en anders krijg je 1/3! :high5:
Tof!! Ik kan alles gebruiken nu, ik heb een 1/5 oppas!
Pozzebok schreef:
24-10-2021 21:28
Tsssk, die had je minstens 48 maanden voor aanvang eerste zwangerschap klaar moeten hebben, vastgelegd bij de notaris.
Anders verdien je het niet om kinderen te hebben in combinatie met een baan.


Enige optie is dan om de kinderen weg te geven. Zit niks anders op. Die baan is natuurlijk veel belangrijker, je zal maar andere prioriteiten hebben.
wolkenwietje schreef:
24-10-2021 21:25
Ga je lekker?
Ja sorry dan moet je beter terug lezen. :)
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
24-10-2021 21:15
Ja, een kapotte auto is precies hetzelfde als een zieke baby.
Echt mensen, wat een niveau hier.
Wablief? NIks mis met mijn niveau hoor. En ook niet met mijn arbeidsethos. Slap gedoe. Overal slachtoffer van zijn, niks zelf kunnen oplossen. Krijg er jeuk van.
Alle reacties Link kopieren
Die opvang of achtervang geldt voor iedereen die werkt met jonge kinderen. En het is bijna niet te doen als je niet een familielid of oppas achter de hand hebt. Zeker als je beiden fulltime bezig bent. Betekent gewoon dat er bij het minste of geringste er iets geregeld moet worden.
Gaat het er in dit geval vooral om dat men op het werk van je man lijkt te vinden dat de vrouw maar voor de kinderen moet zorgen?
En dat dat in het verkeerde keelgat schiet?
PaterPen schreef:
24-10-2021 21:28
Ysje schreef: ↑24-10-2021 21:11
Tja, en daardoor gaat de manager werknemer zijn werknemers manager nog minder vertrouwen (want als manager werknemer heb je heus wel door of een ziekmelding echt is er sprake is van wantrouwen in je arbeidsethos) en raak je in een neerwaartse spiraal qua vertrouwen op de werkvloer. Maar ja: who cares, het gaat alleen maar om je inkomen een werknemer.
:applause:
anoniem_645dedd9e40ab wijzigde dit bericht op 24-10-2021 21:33
69.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
24-10-2021 21:24
Ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af of het nou zo handig is om een masteropleiding te combineren met twee (hele) kleine kinderen en een man die (fulltime?) werkt. Mensen krijgen wel van minder een burnout.
Het is inderdaad intensief, maar het einde is nu wel in zicht. Die studie moet natuurlijk wel af. Man werkt fulltime omdat ik geen geld binnen breng. Hij kan om die reden op het moment niet minder werken. Vanaf volgend jaar gelukkig wel, ervan uitgaand dat ik dan een baan heb.

De vermoeidheid heeft/had er voornamelijk mee te maken dat baby tot voor kort 2x per nacht wakker werd. Ze slaapt nu een week ongeveer door. Gelukkig!

Meer kinderdagverblijf betekent meer betalen. Dat is momenteel niet heel handig. Het zou misschien wel kunnen, maar we hebben de kinderen liever niet 4x per week in het kdv. We merken dat het voor vooral onze peuter heel veel is.
Hakuna Matata
Pozzebok schreef:
24-10-2021 21:28
Tsssk, die had je minstens 48 maanden voor aanvang eerste zwangerschap klaar moeten hebben, vastgelegd bij de notaris.
Anders verdien je het niet om kinderen te hebben in combinatie met een baan.
Geen kinderen, wel een baan of wel kinderen, geen baan. Je mag uit deze twee kiezen. Wat zullen al die werkgevers blij zijn, met alleen nog maar werknemers zonder kinderen. En een schreeuwend tekort aan mensen.
Alle reacties Link kopieren
Yolo666 schreef:
24-10-2021 21:31
Ja sorry dan moet je beter terug lezen. :)
Waar dan?
spinnetje_ schreef:
24-10-2021 21:33
Het is inderdaad intensief, maar het einde is nu wel in zicht. Die studie moet natuurlijk wel af. Man werkt fulltime omdat ik geen geld binnen breng. Hij kan om die reden op het moment niet minder werken. Vanaf volgend jaar gelukkig wel, ervan uitgaand dat ik dan een baan heb.

De vermoeidheid heeft/had er voornamelijk mee te maken dat baby tot voor kort 2x per nacht wakker werd. Ze slaapt nu een week ongeveer door. Gelukkig!

Meer kinderdagverblijf betekent meer betalen. Dat is momenteel niet heel handig. Het zou misschien wel kunnen, maar we hebben de kinderen liever niet 4x per week in het kdv. We merken dat het voor vooral onze peuter heel veel is.
To je hoeft je niet te verantwoorden, het gaat erom dat je baby ziek is en er iemand (man) thuis moet zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven