Geld & Recht alle pijlers

Baby ziek, man meldt zich af op werk

24-10-2021 20:07 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Mijn man en ik hebben samen twee kinderen (peuter en baby), waarvan de baby nu ziek is. Morgen kan ze dus niet naar het kinderdagverblijf. Mijn man werkt, ik ben bezig met mijn master (+ onderzoeksstage). De kinderen gaan drie keer in de week naar het kinderdagverblijf, waardoor ik zoveel mogelijk in die drie dagen moet 'proppen'. De twee andere dagen kan ik niet werken aan mijn stage of studie, want dan ben ik met de kinderen (ze kunnen zichzelf ook niet even bezig houden). In het weekend is het voor mij heel lastig om te studeren: ik ben vaak doodmoe en man ook. Daarnaast hebben we een gezin. Ik studeer dan alleen als ik echt moet (tentamenweek of heel belangrijke deadline bijv.), maar dat vind ik ontzettend zwaar.

Normaal gezien doen man en ik het om en om: dan meldt hij zich af, dan ik, of we zoeken een alternatief. Hij heeft zich nu één keer eerder afgemeld. Voor mij is afmelden ook niet heel makkelijk: dat houdt in dat ik meteen een achterstand heb met mijn taken en inhalen is vanwege de vermoeidheid en de weinig vrije studie-uren niet 'even gedaan' of zelfs blijvend. Daarom neemt mijn man ook de verantwoordelijkheid voor de kinderen. Het is in ons belang dat ik van de zomer kan afstuderen en daarna ook kan werken. Tot zo ver context.

Ik heb dus morgen ook weer mijn stage en in de middag moet ik naar de universiteit. Onze baby is ziek. Mijn man heeft op zijn werk laten weten dat de baby ziek is en daarom helaas niet naar werk kan komen. Nu schreef zijn manager terug dat hij morgen echt nodig is op het werk en of zijn vrouw (ik dus) niet thuis voor de kinderen kan zorgen. Vervolgens heeft hij contact gehad met HR en liet haar hetzelfde weten, maar dat hij probeert te zoeken naar een alternatief. Ze liet weten dat het fijn is dat hij iets gaat regelen, gezien ze morgen echt iemand op kantoor nodig heeft.

Ik was best verbaasd over de reacties van zijn manager en HR. Kan dit zomaar? In zijn team heeft trouwens verder niemand kinderen. We hebben nu geregeld dat ik morgenochtend thuis werk voor mijn onderzoeksstage en thuis blijf met de baby, maar dat man in de middag thuis is met de baby. Dit liet hij aan zijn werk weten. Hij werd vriendelijk verzocht dan wel thuis te werken (wat hij natuurlijk zoveel mogelijk probeert te doen, maar dat is voor ons beiden natuurlijk afhankelijk van de grillen van de baby).

Wat vinden jullie? Kan de manager zoiets zomaar zeggen? We snappen dat het druk is en dat er al veel verzuim is op het werk, maar een ziek kind is een ziek kind, toch?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan zijn manager dat vragen. En man kan vervolgens zeggen dat het niet anders gaat. Krijg je trouwens geen kdv-toeslag voor die overige twee dagen, dar jullie kinderen nog 1 of 2 dagen zouden kunnen gaan? Of je man ouderschapsverlof laten opnemen.
Natuurlijk kan hij zoiets zeggen. Wat een lang verhaal over niets trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ja, volgens mij kunnen ze dit zeggen. Kan misschien een opa of oma inspringen?
Waarom zou hij dat volgens jou niet mogen vragen?
Alle reacties Link kopieren
Een ziek kind is een ziek kind ja maar het is niet de bedoeling dat de werkgever daar last van heeft doordat personeel niet kan werken dan. Het zal nog wel vaker gaan gebeuren in de toekomst want kinderen zijn nu eenmaal regelmatig verkouden etc dus ik snap werkgever wel.
Want een ziek kind is de verantwoordelijkheid van de werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons krijg je daar zorgverlof voor. Dat is een recht bij ons.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Zijn werkgever heeft toch niets te maken met dat zieke kind?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen zijn nu eenmaal af en toe ziek. Dan zul je toch een backup moeten hebben in de vorm van een buurvrouw of kennis of vriendin die dan kan bijspringen.

Ik zou het ook niet waarderen als mijn collega regelmatig niet komt wegens ziek kind.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Dan meldt hij zichzelf toch zelf ziek?

Bewijs maar eens als werkgever dat hij géén buik-griepje heeft overgenomen van de baby.

(Zolang je dat geen 5 keer per jaar doet ...)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
In mijn CAO zijn daar verlofdagen voor (max 10 per jaar).
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je calamiteiten verlof voor, werkgever moet hiervoor vrij geven.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
24-10-2021 20:16
Bij ons krijg je daar zorgverlof voor. Dat is een recht bij ons.

Nederland of Belgie
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat je baby heeft maar als die koorts en verkoudheid heeft, hou er dan rekening mee dat baby pas weer mag komen als hij/zij 24 uur klachten vrij is of een negatieve test (en geen koorts meer) of 7 dagen na de eerste klachten.

Ik had in deze situatie denk ik zelf thuis gebleven. Maar ik vind het altijd vervelend om mijn werk met dit soort problemen op te zadelen. Komt vooral ook omdat er voor mij altijd iemand anders moet komen.
Alle reacties Link kopieren
De vraag stellen is legitiem. De werkgever moet het zorgverlof wel door betalen. Het antwoord kan ook gewoon nee zijn. Het kan niet anders, maar blijkbaar kon het toch wel want jullie hebben het anders ingedeeld. Daar ben jij niet blij mee maar is dat de baas zijn probleem? Het is niet zijn ziek kind....
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
24-10-2021 20:20
Nederland of Belgie
Nederland
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Ja hij kan zorgverlof opnemen maar werkgever kan het toch vragen of er niet wat te regelen valt?
Alle reacties Link kopieren
In Nederland heb je recht op kortdurend zorgverlof.
En je zieke kind bij een ander brengen gaat nu eenmaal niet, dus er zal toch een ouder voor het kind moeten zorgen. Wellicht kan je man nog duidelijker aangeven op werk dat jullie het al om en om doen?
Dat zijn werkgever weet dat jullie die "last" niet bij 1 werkgever neerleggen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... zorgverlof
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan en mag.
En dat man zijn collega's geen kinderen hebben, wat is de meerwaarde om dit te noemen in je bericht?
cookiedevil schreef:
24-10-2021 20:20
Daar heb je calamiteiten verlof voor, werkgever moet hiervoor vrij geven.
Nee, dat is bij acute noodzaak.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... of-opnemen
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
24-10-2021 20:23
De vraag stellen is legitiem. De werkgever moet het zorgverlof wel door betalen. Het antwoord kan ook gewoon nee zijn. Het kan niet anders, maar blijkbaar kon het toch wel want jullie hebben het anders ingedeeld. Daar ben jij niet blij mee maar is dat de baas zijn probleem? Het is niet zijn ziek kind....
Ja, zijn werkgever vraagt of hij het niet anders kan regelen. Dan kan je man zeggen 'nee helaas dat gaat niet', maar blijkbaar kan het toch anders geregeld worden. Dan zal de werkgever de volgende keer de vraag ook stellen. Nu ben jij hier niet blij mee.
Een beetje manager/afdeling hr hoort ook gewoon te weten dat er voor zulke situaties wettelijk zorgverlof is geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Kan dit zomaar?

Ja, waarom vraag je jezelf dat af?
Natuurlijk kan een kind ziek worden maar je doet net alsof de werkgever zich maar aan te passen heeft.
Ik zou investeren in een goede back-up en eens kijken hoe het geregeld is mbt zorgverlof.
minnimouse wijzigde dit bericht op 24-10-2021 20:28
3.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel tekenend dat het lijkt alsof men er vanuit gaat dat de moeder het wel oplost, en dat man zich afmeld zonder gekeken te hebben of er andere mogelijkheden zijn.
Nee, je werk is niet verantwoordelijk voor een ziek kind, maar daar is zorgverlof voor. Manlief had zelf ziek kunnen zijn, en dan valt meteen het bedrijf om? Nee joh.. Ik zou er zelf veel moeite mee hebben om een ziek kindje bij iemand anders achter te laten. Dan willen kleintjes toch vaak lekker bij pappa of mamma plakken? Opa en oma zou ik er ook wel mee vertrouwen als het echt moet, maar dat is niet altijd een optie.
In dit geval zal misschien wel meespelen hoe lang het geleden is dat man zich eerder om deze reden heeft afgemeld. 1x eerder schrijf je, maar was dat 1 maand geleden?
Al met al zou ik me niet laten opjutten door werk, want de wereld vergaat echt niet als je man er niet is. Als je baby veel slaapt dan kan hij vanuit huis zoveel mogelijk werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven