Geld & Recht alle pijlers

Beginnen met beleggen (Degiro)

13-01-2021 10:18 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier mensen die ook nog gestart zijn met beleggen en die het leuk vinden om hier over t kletsen?

Voor mij is het nu meer voor de lol, met kleine bedragen het allemaal een beetje te kijken. Verder kijk ik youtube video's van oa het geldcollege om wat meer kennis op te doen.

Op den duur misschien meer beleggen in indexfondsen om daadwerkelijk over 1000 jaar een buffer op te bouwen.
Ik beleg ruim twee jaar. Via DeGiro en in crypto. Ik heb twee ETFs (Blockchain en AI ETFs) en losse aandelen. Voor de aandelen probeer ik ze uit te kiezen op 'distruptive technology' want ik geloof meer in de nieuwe wereld dan in oude. Het opbouwen van een divident portefeuille komt wel als ik dichter bij mijn pensioen kom. Ik volg Cathy Woods van ARK invest, zij is mijn grootste inspiratie.

Voor iedereen die de markt wil timen vind ik dit een interesant rekenvoorbeeld https://www.reddit.com/r/financialindep ... lute_best/ waarbij ze uitleggen waarom iedere maand inleggen waarschijnlijk beter werkt dan de markt timen. "length in the market is more important than market timing". Maar resultaten uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst.
Ik zou niet zomaar lukraak ETF's of aandelen gaan kopen. Of ja, voor kleine bedragen kan dat best, maar als je met grotere bedragen gaat werken zou ik eerst een duidelijke strategie bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg ook bij degiro. Ergens in kwartaal 2 2020 aandelen gekocht. Sta nu gemiddeld 20% in de plus. Ik neig om te verkopen nu alles hoog staat.

Nu aandelen is risico lopen. De beurzen staan erg hoog. De wereld gaat in recessie door Corona. Wacht liever tot de grote klap / crisis.

Laag kopen en hoog verkopen.
Alle reacties Link kopieren
plekk schreef:
14-01-2021 21:10
Ik zou niet zomaar lukraak ETF's of aandelen gaan kopen. Of ja, voor kleine bedragen kan dat best, maar als je met grotere bedragen gaat werken zou ik eerst een duidelijke strategie bepalen.
Lukraak kopen is hetzelfde als gokken. 90% verliest direct..
En de 10% die niet verliezen door geluk zullen de winst+inleg meestal weer herinvesteren. Uiteindelijk ga je kopje onder.
Alle reacties Link kopieren
*Moxxie* schreef:
14-01-2021 15:39
Oh dat lijkt me zo tof, daytraden! Maar is dat niet een beetje een uitstervend ras Elmoni?
Haha,dat zou ik niet weten. Het is eigenlijk in coronatijd een beetje uit de hand gelopen. Door de lockdowns kreeg ik veel meer tijd en de beurzen waren erg volatiel. Daarnaast heeft Trump mij ook veel geld opgeleverd. Iedere keer als hij weer iets mafs bedacht of een idiote uitspraak deed zakte veel aandelen. Dus lekker kopen en 1 a 2 dagen later weer verkopen. Ik ga die man missen. Just kidding. Ik hou mijn hart vast voor aankomende periode. Ze zijn daar aardig van het padje.
Alle reacties Link kopieren
Ben na lang twijfelen ook begonnen met beleggen. Alleen ik doe dan precies waarvan iedereen zegt dat je het niet moet doen. Timing the market. De rendementen zijn leuk :)
Alle reacties Link kopieren
Al een paar jaar aan het beleggen. Beetje in ETFs maar meeste direct in aantal aandelen van verschillende bedrijven. Beleg voor lange termijn
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
13-01-2021 18:31
Mag ik vragen welke EFT’s jij koopt?

Kun je trouwens idd van die kernlijst 1x gratis aankopen per aandeel of per transactie?
Bij mij op nummer 1 staat toch wel Vanguard (vwrl) World.
Die wordt door zoveel mensen aangeraden dat ik er niet omheen kan.

Daarnaast heb ik nog Vanguard S&P 500, iShares Core S&P 500 en iShares world.
Omdat ik nog €15 over had, heb ik nog 2 van iShares FTSE 100 ucits aangeschaft.

De koers is aardig omhoog gegaan, was €8 omhoog gegaan in 10 dagen tijd, maar dat zal vast weer snel veranderen! :)
Maandelijks blijven kopen en dan zit je aardig 'gemiddeld'. Wil er niet teveel tijd aan besteden.
ETF's zijn in mijn ogen altijd wel goed omdat zij de 'hoogste' bedrijven volgen.

Ik heb deze vier allemaal in dezelfde maand gekocht (4 à 5 januari). Je kan ze per maand eenmalig gratis aankopen :)
Dus ik heb bijvoorbeeld die iShares FTSE 100 Ucits 2x gekocht, heb ik dat wel in één keer gedaan. Dus ik heb er twee voor dezelfde prijs van €7, bij wijze van :)

Mijn drive is, kopen en laten staan. Ik ben geen dagtrader/buyer. Ik kijk voor de langere termijn.
Als ik zie dat mijn vader het liefst vroeger ook was begonnen met beleggen .. Wil ik het graag doen en me erin verdiepen.
Ik heb het boek 'blondjes beleggen beter' ook gelezen en daar werd ik zeker wijzer van :)

Je kan ook eerst beginnen met maandelijks 1 ETF kopen. Je hebt ze in verschillende bedragen. Ik woon nog thuis en werk fulltime, dus ik kan wel 'wat' geld missen. Mocht ik binnenkort/over een paar jaar een huis kopen/huren dan zal ik qua beleggen wel wat rustiger aandoen en vooral als er kinderen zijn/komen. Je weet nooit hoe de tijd loopt en gaat en wat er gebeurd..
Geld inleggen wat je kán missen voor tien(tallen) jaren. €50 of €100 per maand of per kwartaal .. per jaar. Alles kan en alles is mogelijk! :)

Ik wens je heel veel succes met je ontdekking/onderzoek. :)
Alle reacties Link kopieren
Letten jullie er ook op of jullie aandelen in euro's kopen, of kopen jullie ook gewoon in andere valuta? En kopen jullie ook op bijvoorbeeld de beurs in Duitsland of Engeland, of zelfs Amerika? Ik ben beginneling (lees 2 dagen geleden rekening geopend) en ik lees me wel in en kijk veel filmpjes, maar komen er dan geen andere kosten bij? En zeker in andere valuta, zit je toch ook moet waardestijging/daling van bijv. pond of dollar?
het is zoals het is
dropsleutel schreef:
16-01-2021 06:24
Letten jullie er ook op of jullie aandelen in euro's kopen, of kopen jullie ook gewoon in andere valuta? En kopen jullie ook op bijvoorbeeld de beurs in Duitsland of Engeland, of zelfs Amerika? Ik ben beginneling (lees 2 dagen geleden rekening geopend) en ik lees me wel in en kijk veel filmpjes, maar komen er dan geen andere kosten bij? En zeker in andere valuta, zit je toch ook moet waardestijging/daling van bijv. pond of dollar?
Ik heb nu een aardig bedrag in euro's op mijn beleggingsrekening staan. Zelf zit ik eraan te denken om dit te laten staan en mijn nieuwe investeringen voor een tijdje in dollars te doen. Ik ben ook wel benieuwd of anderen dit hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
xLuminous5 schreef:
15-01-2021 20:19
Bij mij op nummer 1 staat toch wel Vanguard (vwrl) World.
Die wordt door zoveel mensen aangeraden dat ik er niet omheen kan.

Daarnaast heb ik nog Vanguard S&P 500, iShares Core S&P 500 en iShares world.
Omdat ik nog €15 over had, heb ik nog 2 van iShares FTSE 100 ucits aangeschaft.

Waarom koop je steeds dezelfde index van verschillende aanbieders? Is dat een bewuste keuze? Want als je transactiekosten betaalt is dat wel een beetje gek. Ook in Vanguard World en iShares World is USA het grootste, dus je investeert heel veel in dezelfde bedrijven via steeds verschillende aanbieders.

Als je meer spreiding wil kan je bijvoorbeeld 1 world etf kiezen met een small cap etf bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
xLuminous5 schreef:
15-01-2021 20:19
Bij mij op nummer 1 staat toch wel Vanguard (vwrl) World.
Die wordt door zoveel mensen aangeraden dat ik er niet omheen kan.

Daarnaast heb ik nog Vanguard S&P 500, iShares Core S&P 500 en iShares world.
Omdat ik nog €15 over had, heb ik nog 2 van iShares FTSE 100 ucits aangeschaft.

De koers is aardig omhoog gegaan, was €8 omhoog gegaan in 10 dagen tijd, maar dat zal vast weer snel veranderen! :)
Maandelijks blijven kopen en dan zit je aardig 'gemiddeld'. Wil er niet teveel tijd aan besteden.
ETF's zijn in mijn ogen altijd wel goed omdat zij de 'hoogste' bedrijven volgen.

Ik heb deze vier allemaal in dezelfde maand gekocht (4 à 5 januari). Je kan ze per maand eenmalig gratis aankopen :)
Dus ik heb bijvoorbeeld die iShares FTSE 100 Ucits 2x gekocht, heb ik dat wel in één keer gedaan. Dus ik heb er twee voor dezelfde prijs van €7, bij wijze van :)

Mijn drive is, kopen en laten staan. Ik ben geen dagtrader/buyer. Ik kijk voor de langere termijn.
Als ik zie dat mijn vader het liefst vroeger ook was begonnen met beleggen .. Wil ik het graag doen en me erin verdiepen.
Ik heb het boek 'blondjes beleggen beter' ook gelezen en daar werd ik zeker wijzer van :)

Je kan ook eerst beginnen met maandelijks 1 ETF kopen. Je hebt ze in verschillende bedragen. Ik woon nog thuis en werk fulltime, dus ik kan wel 'wat' geld missen. Mocht ik binnenkort/over een paar jaar een huis kopen/huren dan zal ik qua beleggen wel wat rustiger aandoen en vooral als er kinderen zijn/komen. Je weet nooit hoe de tijd loopt en gaat en wat er gebeurd..
Geld inleggen wat je kán missen voor tien(tallen) jaren. €50 of €100 per maand of per kwartaal .. per jaar. Alles kan en alles is mogelijk! :)

Ik wens je heel veel succes met je ontdekking/onderzoek. :)
Dankjewel! Ik ben van plan 100/150 euro per maand te beleggen ongeveer volgens een van die voorbeelden uit t boek blondjes beleggen beter zodat de spreiding goed is.
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
16-01-2021 06:24
Letten jullie er ook op of jullie aandelen in euro's kopen, of kopen jullie ook gewoon in andere valuta? En kopen jullie ook op bijvoorbeeld de beurs in Duitsland of Engeland, of zelfs Amerika? Ik ben beginneling (lees 2 dagen geleden rekening geopend) en ik lees me wel in en kijk veel filmpjes, maar komen er dan geen andere kosten bij? En zeker in andere valuta, zit je toch ook moet waardestijging/daling van bijv. pond of dollar?
Ja ik wil niet teveel in dollar hebben (VWRL), daarom heb ik de Northern Trust World etf en Northern Trust Emerging Markets etf erbij, die zijn in euro.

Daarnaast nog losse aandelen, vaak van Nederlandse bedrijven, die ook in euro zijn.
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
16-01-2021 06:24
Letten jullie er ook op of jullie aandelen in euro's kopen, of kopen jullie ook gewoon in andere valuta? En kopen jullie ook op bijvoorbeeld de beurs in Duitsland of Engeland, of zelfs Amerika? Ik ben beginneling (lees 2 dagen geleden rekening geopend) en ik lees me wel in en kijk veel filmpjes, maar komen er dan geen andere kosten bij? En zeker in andere valuta, zit je toch ook moet waardestijging/daling van bijv. pond of dollar?
Ik beleg ook in andere valuta. Daar komt een wisselkoers bij (2x als je ook weer teruggaat in euro's) en inderdaad stijging of daling. Soms pakt dat goed uit, soms niet. Dus het risico is groter.
Alle reacties Link kopieren
Nu koop ik alleen als er 'eam' voor staat, dat is de Amsterdamse beurs volgens mij, letten jullie daar ook op? Ik wilde iets kopen daar stond 'mil' voor, zal Milaan wel zijn, wel in euro's maar ik weet niet of dat wat uitmaakt of niet, dus toch maar voor 'eam' gegaan. Zou dat echt wat uitmaken, welke beurs, mijn gevoel zegt zolang het euro's zijn zal het niets uitmaken, maar dat weet ik dus niet zeker.
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
16-01-2021 11:47
Nu koop ik alleen als er 'eam' voor staat, dat is de Amsterdamse beurs volgens mij, letten jullie daar ook op? Ik wilde iets kopen daar stond 'mil' voor, zal Milaan wel zijn, wel in euro's maar ik weet niet of dat wat uitmaakt of niet, dus toch maar voor 'eam' gegaan. Zou dat echt wat uitmaken, welke beurs, mijn gevoel zegt zolang het euro's zijn zal het niets uitmaken, maar dat weet ik dus niet zeker.
Dat maakt wel verschil. De beurzen in bv Duitsland en Frankrijk rekenen meer belasting of andere kosten per transactie. Ook hebben bedrijven aandelen op verschillende beurzen uitgebracht. De votaliteit wil ook nog wel eens per beurs verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
16-01-2021 11:00
Ja ik wil niet teveel in dollar hebben (VWRL), daarom heb ik de Northern Trust World etf en Northern Trust Emerging Markets etf erbij, die zijn in euro.

Daarnaast nog losse aandelen, vaak van Nederlandse bedrijven, die ook in euro zijn.
Misschien stomme vraag maar vwrl is er toch ook in euro’s? Zag er dacht ik twee staan dollar en euro. Bij mij staat er EAM voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 1.5 jaar een beleggingsrekening bij mijn bank die door hen wordt beheerd en heb zojuist een rekening geopend bij bux zero om het zelf te proberen. Zit aan 50euro per maand te denken om in te leggen en aandelen of ETF's van te kopen. Kom er alleen nog niet uit hoe je het moet verkopen zodat je het geld kan opnemen :')
Ik ben me ook aan het inlezen om voor de lange termijn te kunnen investeren ik luister ook de podcast Jong beleggen. Vind ik ook erg interessant en erg veel van geleerd al qua spreiding, dividend vs. groeiaandelen etc.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
16-01-2021 14:06
Misschien stomme vraag maar vwrl is er toch ook in euro’s? Zag er dacht ik twee staan dollar en euro. Bij mij staat er EAM voor.
Nee Vanguard is in Amerikaanse dollar
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
16-01-2021 17:50
Nee Vanguard is in Amerikaanse dollar
VWRL staat eam voor en in euro's, daar heb ik ook duidelijk op gelet. Wordt het dan in dollars omgezet? Ben het nu even kwijt geloof ik. Ik dacht goed te zitten door erop te letten dat er eam voor staat en dat het in euro's is
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
17-01-2021 07:26
VWRL staat eam voor en in euro's, daar heb ik ook duidelijk op gelet. Wordt het dan in dollars omgezet? Ben het nu even kwijt geloof ik. Ik dacht goed te zitten door erop te letten dat er eam voor staat en dat het in euro's is
Ik weet niet bij welke bank jij zit, maar bij mij (ING) zit er een soort folder “essentiële beleggersinformatie” bij waarbij als de “basisvaluta” USD staat. Dat “eam” zie ik nergens terug maar staat volgens mij inderdaad voor de Amsterdamse beurs. Misschien dat ze de ingelegde euro’s gebruiken om Europese aandelen te kopen?

Ik denk echter dat je de Amsterdamse beurs en de valuta afzonderlijk moet zien.

Als je echt euro-gebonden etf’s wil hebben, kies dan voor Northern Trust. Of iShares (uit Ierland).
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
17-01-2021 14:23
Ik weet niet bij welke bank jij zit, maar bij mij (ING) zit er een soort folder “essentiële beleggersinformatie” bij waarbij als de “basisvaluta” USD staat. Dat “eam” zie ik nergens terug maar staat volgens mij inderdaad voor de Amsterdamse beurs. Misschien dat ze de ingelegde euro’s gebruiken om Europese aandelen te kopen?

Ik denk echter dat je de Amsterdamse beurs en de valuta afzonderlijk moet zien.

Als je echt euro-gebonden etf’s wil hebben, kies dan voor Northern Trust. Of iShares (uit Ierland).
Ik zit bij deGiro. Ik heb net het boek besteld van blondjes beleggen beter, want het is nog een hoop abracadabra voor mij.
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Vanguard VWRL houdt ca 6775 aandelen van bedrijven over de hele wereld aan waaronder ca 55% van Amerikaanse bedrijven.
DIe Amerikaanse bedrijven zijn genoteerd in usd, dus die gevoeligheid voor de usd-koers zit sowieso ook aan VWRL gekleefd.
Of je die VWRL nu in EUR koopt aan de Amsterdamse beurs of niet.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
16-01-2021 11:00
Ja ik wil niet teveel in dollar hebben (VWRL), daarom heb ik de Northern Trust World etf en Northern Trust Emerging Markets etf erbij, die zijn in euro.

Daarnaast nog losse aandelen, vaak van Nederlandse bedrijven, die ook in euro zijn.
VWRL (zie ticker VWRL.AS) en Northern Trust World ETF zijn allebei te verhandelen in euro's.
En het klopt dat er er in beide veel Amerikaanse bedrijven zitten.

Een groot verschil tussen beide is dat Northern Trust World ETF een ESG is: rekening houdend met Enviromental, Social, Governance. Dus geen aandelen bevat met tabak, olie etc. erin. Dus duurzamer is. Echter is deze volgens mij niet te koop via DeGiro.

Verder wordt er gesproken dat VWRL een 'kleine' dividendlekkage (vanwege de Amerikaanse belastingen) heeft en Northern Trust niet.
I was reminded that my bloodtype is B positive.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven