Geld & Recht alle pijlers

belasting invullen

22-02-2012 13:26 30 berichten
Ik heb een vraagje, ik vul altijd mijn belasting zelf in maar nu ga ik het voor mijn broer doen.

Hij heeft een auto van de zaak, welke gegevens heb ik daar voor nodig en waar moet ik dat precies invullen?

Tevens heeft hij denk ik recht op zorgtoeslag omdat hij in zijn eentje woont en 31 000 euro verdiend.

Volgens hem heeft hij dat ooit aangevraagd maar niet toegewezen gekregen, wat ik erg raar vind want hij voldoet aan alle eisen.

Nu nog 1 vraag, heeft zorgtoeslag iets te maken met je voorlopige teruggave van de belasting dat het daar al bij zit die zorg toeslag dat het verrekend is? Moet je ook iets invullen wanneer je belasting terug gaat vragen?
oke tot zover alles duidelijk maar dan nog vraag ik me af waarom er dan niet op zijn jaaropgave 41000 of iets in die richting maar onder de 35000 dat zou niet moeten kloppen
Alle reacties Link kopieren
quote:marcaro schreef op 22 februari 2012 @ 14:27:

oke tot zover alles duidelijk maar dan nog vraag ik me af waarom er dan niet op zijn jaaropgave 41000 of iets in die richting maar onder de 35000 dat zou niet moeten kloppen

Zou kunnen kloppen als zijn auto 14% bijtelling heeft. En als alle door jou verwachtte bedragen kloppen, zonder ze nog echt op papier te hebben gezien.

Maar zijn jaaropgave hoort gewoon te kloppen, dus neem dat over en daar zit zeker de auto al bij in.

Overigens gelden al die bijtellingen wel alleen als hij meer dan 500km pj privé rijdt, anders heb je helemaal geen bijtelling en kun je daarvoor een verklaring tekenen.

Edit: Waarom twijfel je eigenlijk aan die 35k? Of heeft hij de auto dit jaar pas voor het eerst? Misschien vermeldde hij altijd al wel het verkeerde bedrag, omdat hij niet precies wist wat er wel of niet bij in zat ofzo? Want dat de auto is meegerekend, is dus al jaren zo.
Gewoon afwachten tot je zijn jaaropgave ziet. De loon die daarop vermeld staat is INCLUSIEF de bijtelling voor de auto. Voor een auto van de zaak hoef je zelf niets extras in te vullen.
Kijk ook even op zn maandstaat. Daarop moet duidelijk te zien zijn dat er bij zijn bruto maandsalaris een bedrag aan bijtelling wordt bijgeteld.

Als er sprake is van een auto vd zaak incl privé gebruik zit de bijtelling verwerkt in het bruto jaarsalaris wat daarop staat vermeld.
Bij toeslagen gaat men uit van het verzamelinkomen Box 1, 2 en 3 (toetsingsinkomen) Ik heb al zo vaak gezien dat mensen met een dikke ¤ 40.000 inkomen (alleenstaand) of partners met een dikke ¤ 60.000 inkomen toch in aanmerking komen voor zorgtoeslag.

Hoe? Omdat er een nogal grote hypotheekrenteaftrek is (of andere aftrekpost). Stel: 10.000 hypothekrenteaftrek. Het verzamelinkomen Box 1 komt dan uit op ¤ 30.000. Met recht op zorgtoeslag.

De zorgtoeslag over 2011 kan nog worden aangevraagd (tot 1 april as, tenzij er uitstel van aangifte is – dan tot 1 september as). Maximaal verzamelinkomen 2011: ¤ 36.022. Voor 2012 is de grens lager: ¤ 35.059

NB: het kan heel goed kloppen dat uw broer in het verleden zorgtoeslag heeft moeten terugbetalen bij een inkomen dik onder ¤ 30.000 De grenzen voor huurtoeslag zijn in de laatste 5 jaren flink opgerekt naar boven. Door de negatieve ervaring in het verleden, hebben velen gedacht dat er geen recht meer was op zorgtoeslag. Een kwalijk misverstand. Aanvragen dus! Zie:

Aanvragen zorgtoeslag 2011

--------------------------------------------------------------------------------------

U vraagt:

Nu nog 1 vraag, heeft zorgtoeslag iets te maken met je voorlopige teruggave van de belasting dat het daar al bij zit die zorg toeslag dat het verrekend is? Moet je ook iets invullen wanneer je belasting terug gaat vragen?

U heeft kennelijk nog niet veel ervaring opgedaan met toeslagen. De VA is van geen enkele invloed op de hoogte van de toeslag. De hoogte van de toeslag is gebaseerd op het definitief vastgestelde verzamelinkomen Box 1, 2 , 3. Dit inkomen moet van te voren geschat worden. Het teveel of te weinig uitgekeerd bedrag wordt achteraf verrekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven