Geld & Recht alle pijlers

Belasting op spaargeld

06-09-2019 16:36 132 berichten
Hehe eindelijk gerechtigheid. De overheid gaat alleen nog belasting heffen over het werkelijke rendement van het spaargeld en niet de belachelijke belasting over een rendement van 4% wat niemand meer krijgt.
Jammer alleen dat het weer tot 2022 moet duren tot het wordt ingevoerd. " Door problemen bij de belastingdienst".... :-?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-09-2019 18:22
Niet meer dan terecht. Nu de erfbelasting nog afschaffen graag.
Waarom niet het toptarief naar 45%? Waarom wel mensen belasten die voor hun geld werken en niet voor mensen die het in hun schoot geworpen krijgen?
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2300591-geen-bel ... -2022.html

Staat wel degelijk in het artikel dat het komt door problemen bij de belangdienst, dat het duurt tot 2022 voor het wordt ingevoerd. Is geen eigen invulling van TO.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
06-09-2019 19:54
Dan gaat straks de BTW op je boodschappen wel weer omhoog of wordt je zorgverzekering weer wat duurder.
Zorgverzekering is niet van de overheid. Daar gaan immers alle discussies over wel of niet privatiseren over.
😎😎👍 Super!!
Jammer alleen dat het pas in 2021/2022 ingaat.
Alle reacties Link kopieren
Het heffingsvrije vermogen verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een vrijstelling van 400 belastingvrij box 3 inkomen. Je kunt 400.000 spaargeld hebben, maar als je belegt word je geacht 5,33% rendement te maken dus dan ga je al betalen vanaf 8.000 aan belegd vermogen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
06-09-2019 20:36
Waarom niet het toptarief naar 45%? Waarom wel mensen belasten die voor hun geld werken en niet voor mensen die het in hun schoot geworpen krijgen?
Die erfenis heeft ook iemand hard voor gewerkt, en belasting over afgedragen, en waarschijnlijk op ingeteerd vanwege de rentestand.
Sommige mensen sparen voor hun kinderen, laten er veel voor omdat ze willen dat hun kinderen het geld krijgen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
De erfbelasting vind ik de grootste graaierij. Natuurlijk is het een luxeprobleem maar dat geld daar heeft men vaak al belasting over betaald. En de percentages zijn niet mis.
Alle reacties Link kopieren
De erfbelasting vind ik juist de meest rechtvaardige belasting. Diegene die erft heeft niets gedaan voor die erfenis, die krijgt die gewoon. Die heeft daar geen enkele verdienste aan. Een van de doelen van belastingen betalen, is net het herverdelingsdoel.
En het argument dat de overledene al belastingen heeft betaald, is een non-argument. Ik betaal over mijn inkomen uit arbeid ook verschillende keren belasting...op inkomen, BTW, belastingen op huis, voor gemeente,....(ik probeer het te omschrijven, geen idee hoe welke belastingen in Nederland noemen...maar neem aan dat het wat gelijk loopt met België waar belastingen op worden geheven).
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
06-09-2019 20:22

Als mensen hun geld op de bank laten staan, is er straks weer minder werkgelegenheid. Meer werklozen kost de overheid ook weer geld. Dan zijn er minder werkenden die meer uitkeringen moeten ophoesten.
huh? leg dat eens uit.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
06-09-2019 20:36
Waarom niet het toptarief naar 45%? Waarom wel mensen belasten die voor hun geld werken en niet voor mensen die het in hun schoot geworpen krijgen?
Want opa die 3 banen had omdat hij graag zijn kinderen wat na wilde laten kreeg het in de schoot geworpen??
Eh ok.
En newsflash. Mensen die kunnen sparen wérken bijna altijd voor hun geld. Hoe komen ze er anders aan :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
JapjapII schreef:
07-09-2019 03:33
De erfbelasting vind ik juist de meest rechtvaardige belasting. Diegene die erft heeft niets gedaan voor die erfenis, die krijgt die gewoon. Die heeft daar geen enkele verdienste aan. Een van de doelen van belastingen betalen, is net het herverdelingsdoel.
En het argument dat de overledene al belastingen heeft betaald, is een non-argument. Ik betaal over mijn inkomen uit arbeid ook verschillende keren belasting...op inkomen, BTW, belastingen op huis, voor gemeente,....(ik probeer het te omschrijven, geen idee hoe welke belastingen in Nederland noemen...maar neem aan dat het wat gelijk loopt met België waar belastingen op worden geheven).
Ik vind het juist de meest onrechtmatige belasting. Degene die het bij elkaar heeft geschraapt heeft er loonbelasting, inkomstenbelasting al over betaalt. Waarom dan nóg een keer betalen?

Erven is goed voor de economie. Op deze manier krijg je dat mensen het niet meer opsparen maar met warme hand en dus kleine beetjes gaan geven. Niks geen huis of mooie auto maar een weekendje weg en gewoon een paar extra boodschappen.
aloha66 schreef:
07-09-2019 04:08
Ik vind het juist de meest onrechtmatige belasting. Degene die het bij elkaar heeft geschraapt heeft er loonbelasting, inkomstenbelasting al over betaalt. Waarom dan nóg een keer betalen?

Erven is goed voor de economie. Op deze manier krijg je dat mensen het niet meer opsparen maar met warme hand en dus kleine beetjes gaan geven. Niks geen huis of mooie auto maar een weekendje weg en gewoon een paar extra boodschappen.
Ik vond dit altijd een moeilijke omdat de erfgenaam er inderdaad geen verdienste aan heeft. Vroeger was ik zelfs voorstander van een erfbelasting van 100% waarbij alles in een pot zou komen en elk jaar verdeeld werd onder de burgers. Met het ouder worden heb ik echter gemerkt dat er wel degelijk een verschil is tussen de families die rijkdom opbouwen en zij die steeds moeten krabben en heb ik besloten dat deze oplossing niets zou veranderen aan de generatiearmoede en er gewoon voor zou zorgen dat er meer welvaart weg sijpelt.

huisduif schreef:
06-09-2019 20:22
Je hoeft ook niet alles uit te geven, daarvoor is het heffingsvrije vermogen in het leven geroepen.
Als mensen hun geld op de bank laten staan, is er straks weer minder werkgelegenheid. Meer werklozen kost de overheid ook weer geld. Dan zijn er minder werkenden die meer uitkeringen moeten ophoesten.
Hiermee geef je aan dat je vastzit in het dogma van de economische groei. Hoe absurd is het niet dat burgers producten/diensten zouden moeten kopen, waar ze geen behoefte aan hebben, om ervoor te zorgen dat anderen kunnen (moeten?) werken.
Is het logisch dat iemand meer gaat werken zodat hij een poetsvrouw nodig heeft, opvang voor de kinderen of een verpleger voor zijn ouders; omdat hijzelf daar geen tijd voor heeft?
Ik vind het vooral onvoorstelbaar dat je erfbelasting moet betalen als je echtgenoot overlijdt. Nou hebben wij niet zoveel vermogen maar als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent is alles van je samen, maar stel je hebt een duur huis dat voor en groot gedeelte afbetaald is van jullie gezamenlijke harde werken kan het zo zijn dat je het moet verkopen bij overlijden van je echtgenoot vanwege de erfbelasting. Ongelooflijk wat de overheid denkt zich toe te kunnen eigenen.
@Huisduif: ik vind je redeneringen op z' n zachts gezegd erg bijzonder.

Met het belastingsysteem in Nederland kun je het eens of oneens zijn. Dat bestaat zoals het is. Maar de belasting waar ik mijn topic over opende klopt gewoon niet. De bedoeling was dat de RENTE over het spaargeld van mensen zou worden belast. Deze rente was al een tijdlang veel minder en nu zo ongeveer afwezig. Dus belasten van iets wat je niet krijgt is onrechtvaardig. Snap je het nu echt niet?

Wij sparen trouwens niet om er bovenop te gaan zitten, maar wij sparen als broodnodige aanvulling op ons inkomen als mijn man over een paar jaar met pensioen gaat. Zodat wij voor onszelf kunnen zorgen en de maatschappij verder niet hoeven lastig te vallen met bijvoorbeeld zorgtoeslag.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 07-09-2019 07:58
Reden: tikfout
0.07% gewijzigd
Goed nieuws!!!

Waar de overheid dan geld vandaan zal moeten gaan halen weet ik niet. Kattenbelasting, rookwaar in prijs verdubbelen, evenals frisdrank, KGB verminderen (er is al kinderbijslag), wellicht textiel/kleding belasten, al weet ik niet of het wat oplevert, maar het houdt de kledingwegwerpmaatschappij wat tegen.
NYC schreef:
07-09-2019 07:51
Goed nieuws!!!

Waar de overheid dan geld vandaan zal moeten gaan halen weet ik niet. Kattenbelasting, rookwaar in prijs verdubbelen, evenals frisdrank, KGB verminderen (er is al kinderbijslag), wellicht textiel/kleding belasten, al weet ik niet of het wat oplevert, maar het houdt de kledingwegwerpmaatschappij wat tegen.

Goed idee. Rookwaar en alcohol mag van mij zwaar belast worden. Wordt niemand beter van. (ik drink zelf ook graag een glas wijn, maar zou het niet erg vinden als het duurder wordt.). Er zijn best goede alternatieven te bedenken. Voorlopig heb ik begrepen dat de mensen die echt met geld speculeren zwaarder belast gaan worden. Zoals onze prins met zijn huizen in Amsterdam. Prima wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Multinationals een procentje meer belasting laten betalen en je harkt met een heel kleine verandering ontzettend veel geld binnen.

Ik ben ook goed aan het sparen (omdat het kan en omdat het moet) en ondanks dat het met de 'vermogensbelasting' nog wel meevalt vind ik ook dat het te betalen percentage gelijk moet liggen aan de rente die je vangt. En als straks de rente negatief wordt, krijg je dan geld terug?
Lady_Day schreef:
07-09-2019 08:06
Multinationals een procentje meer belasting laten betalen en je harkt met een heel kleine verandering ontzettend veel geld binnen.

Ik ben ook goed aan het sparen (omdat het kan en omdat het moet) en ondanks dat het met de 'vermogensbelasting' nog wel meevalt vind ik ook dat het te betalen percentage gelijk moet liggen aan de rente die je vangt. En als straks de rente negatief wordt, krijg je dan geld terug?

Hahaha ben bang van niet :-D
Anna2208 schreef:
07-09-2019 07:41
Ik vind het vooral onvoorstelbaar dat je erfbelasting moet betalen als je echtgenoot overlijdt. Nou hebben wij niet zoveel vermogen maar als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent is alles van je samen, maar stel je hebt een duur huis dat voor en groot gedeelte afbetaald is van jullie gezamenlijke harde werken kan het zo zijn dat je het moet verkopen bij overlijden van je echtgenoot vanwege de erfbelasting. Ongelooflijk wat de overheid denkt zich toe te kunnen eigenen.
Juist als een echtgenoot overlijdt hoef je nauwelijks belasting te betalen. Tot 6 ton is belastingvrij als ik 't mij goed herinner.
Dat vind ik behoorlijk shocking aangezien je als kind wél flink moet betalen (alleen de eerste 20.000 is vrij ofzoiets)
Dat betekent dat iemand die zomaar even snel trouwt met iemand, belastingvrij recht heeft op een erfenis, maar een bloedeigen kind niet.
Heel erg krom.
Moirmel schreef:
07-09-2019 05:05
Ik vond dit altijd een moeilijke omdat de erfgenaam er inderdaad geen verdienste aan heeft. Vroeger was ik zelfs voorstander van een erfbelasting van 100% waarbij alles in een pot zou komen en elk jaar verdeeld werd onder de burgers. Met het ouder worden heb ik echter gemerkt dat er wel degelijk een verschil is tussen de families die rijkdom opbouwen en zij die steeds moeten krabben en heb ik besloten dat deze oplossing niets zou veranderen aan de generatiearmoede en er gewoon voor zou zorgen dat er meer welvaart weg sijpelt.
Shocking! Dus iedereen werkt en spaart voor de kat z'n kut als je het niet aan je familie mag nalaten?
Blij dat we hier in elk geval niet zo'n systeem hebben. Mensen met veel vermogen zullen hoogstwaarschijnlijk buiten Nederland beleggen of vast zetten.
Bij de doorsnee mensen die gewoon een afbetaald huis hebben en een kleine spaarrekening tegen de tijd dat ze sterven vind ik het asociaal aasgierengedrag dat de belastingdienst daar van mee wil profiteren.
redbulletje schreef:
07-09-2019 08:32
Juist als een echtgenoot overlijdt hoef je nauwelijks belasting te betalen. Tot 6 ton is belastingvrij als ik 't mij goed herinner.
Dat vind ik behoorlijk shocking aangezien je als kind wél flink moet betalen (alleen de eerste 20.000 is vrij ofzoiets)
Dat betekent dat iemand die zomaar even snel trouwt met iemand, belastingvrij recht heeft op een erfenis, maar een bloedeigen kind niet.
Heel erg krom.
Ik vind erfbelasting voor een kind ook niet goed maar omdat de meeste mensen gewoon trouwen omdat ze samen een leven willen opbouwen en niet voor de erfenis vind ik het voor een echtgenoot waarbij het voor de wet zo is dat alles van je samen is nog grotere onzin dat je erfbelasting moet betalen. Het vrijgestelde bedrag is daarbij mijns inziens irrelevant. Alsof het niet erg is als je je huis uitmoet als je meer dan 6 ton hebt en je man overlijdt.
Alle reacties Link kopieren
Op de site van de rijksoverheid staat de kamerbrief te lezen. Via deze link kun je hem lezen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ox-3-brief

Dit is een verkapte TVP
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-09-2019 18:25
Dat stond zo op de NOS-app
Dat deze heffing niet eerlijk is, is niet iets van vandaag of gisteren. Er gaan eerst jaren overheen voor de overheid het erkent en dan weer jaren voor het daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Enige irritatie hierover lijkt me wel op z' n plaats.
Als de belastingdienst/overheid geld van burgers wil hebben doen ze er een stuk korter over.
Oké, ik las net dat deze stelling in het Nos nieuwsbericht stond. Een volledige eigen aanname van de Nos.

Want in de kamerbrief van Staatssecretaris Menno Snel staat duidelijk dat dit wetsvoorstel pas in 2020 aan de kamer wordt aangeboden. Voordat het hele wetgeving procedure in tweede en eerste kamer plaatsvind ben je al te laat om de wijziging van het belastingstelsel te implementeren bij de belastingdienst vanaf 2021. Dus vandaar dat het pas gebeurd in 2022. Dus dat ligt niet aan de belastingdienst.

Ik reageer misschien wat sterk hierover en is helemaal off topic maar z'n opmerking, die helemaal nergens op berust is en gewoon fake is, zorgt voor een hele verkeerde beeldvorming van de belastingdienst.
summerheat schreef:
07-09-2019 10:10
Oké, ik las net dat deze stelling in het Nos nieuwsbericht stond. Een volledige eigen aanname van de Nos.

Want in de kamerbrief van Staatssecretaris Menno Snel staat duidelijk dat dit wetsvoorstel pas in 2020 aan de kamer wordt aangeboden. Voordat het hele wetgeving procedure in tweede en eerste kamer plaatsvind ben je al te laat om de wijziging van het belastingstelsel te implementeren bij de belastingdienst vanaf 2021. Dus vandaar dat het pas gebeurd in 2022. Dus dat ligt niet aan de belastingdienst.

Ik reageer misschien wat sterk hierover en is helemaal off topic maar z'n opmerking, die helemaal nergens op berust is en gewoon fake is, zorgt voor een hele verkeerde beeldvorming van de belastingdienst.

Niet door mij verzonnen in elk geval. :)
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
07-09-2019 07:51
Goed nieuws!!!

Waar de overheid dan geld vandaan zal moeten gaan halen weet ik niet. Kattenbelasting, rookwaar in prijs verdubbelen, evenals frisdrank, KGB verminderen (er is al kinderbijslag), wellicht textiel/kleding belasten, al weet ik niet of het wat oplevert, maar het houdt de kledingwegwerpmaatschappij wat tegen.
Rookwaar, drank en op afval mag wat mij betreft dan verdriedubbelt worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven