Geld & Recht alle pijlers

belastingaangifte van mijn moeder

27-03-2016 11:06 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben bezig om de aangifte 2015 te doen.

dat jaar is mijn moeder voor het eerst het gehele jaar alleenstaand (vader is overleden in 2014)

nu moet ze belasting betalen, wel 775 euro.

situatie:

nabestaandenb pensioen 14350 belasting 2661 (laagste schijf)

nabestaanden pensioen 869 belasting 160 (laagste schijf)

eigen pensioen 1404 belasting 261 (laagste schijf)

aow 14153 geen belasting

toch moet ze terug betalen.

Hoe kan dit ?

als ik de pensioen bij elkaar op tel komt ik niet boven de laagste schijf uit 19000 nog wat

word de aow daar dan ook bij opgeteld?

dan kom ik een schijf hoger uit , terwijl de aow niet belastingplichtig is (bouwjaar 1939)
Alle inkomens worden bij elkaar opgeteld. Dus ook de AOW. Zou ze alleen AOW krijgen dan zou het niet belast zijn. Daardoor komt ze in een hogere belastingschijf en moet ze dus terug betalen. Dit is een situatie die bij heel veel ouderen voorkomt.
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
Klopt. Bij mijn vader gebeurde hetzelfde. Na twee jaar bijbetalen, kreeg hij vervolgens dit jaar een voorlopige aanslag (om het van tevoren te betalen).
Inderdaad, alles wordt bij elkaar opgeteld.

Daarnaast, heeft je moeder misschien spaargeld? Als koppel is het vrijgestelde bedrag ongeveer 40.000 euro en als alleenstaande 20.000 euro. Het zou kunnen dat er nu wel over spaargeld betaald moet worden terwijl dat voorheen niet zo was.
Je moeder heeft een mooi inkomen (rond de 27.000 euro). Het lijkt me logisch dat ze dan ook gewoon belasting betaalt. Het is geen minimuminkomen.
Spaargeld heeft ze niet.

Qua pensioen zit ze er zeker niet verkeerd bij.

Vind het alleen vreemd dat de AOW word meegeteld en je er dan toch nog belasting over betaald ,over de AOW
quote:scooby1970 schreef op 28 maart 2016 @ 12:31:

Spaargeld heeft ze niet.

Qua pensioen zit ze er zeker niet verkeerd bij.

Vind het alleen vreemd dat de AOW word meegeteld en je er dan toch nog belasting over betaald ,over de AOWWat is daar vreemd aan?
De belasting over de AOW is ongeveer gelijk aan de algemene heffingskorting en ouderenkorting. Over het pensioen is het lage tarief ingehouden, dus het verschil zit in het 33% tarief en het tarief van de laagste schijf. Dat is wat je nu nog moet betalen. Je betaalt immers altijd belasting over je totale inkomen, en pas aan het eind worden de heffingskortingen eraf getrokken.
Elke pensioeninstantie berekent alleen loonbelasting over de eigen uitkering. Elke uitkering apart blijft zo ongeveer in de onderste belastingschijf, dus overal wordt het laagste tarief ingehouden.

Bij elkaar opgeteld komt het inkomen in een hogere schijf. Over een deel van het inkomen wordt daarom te weinig loonbelasting ingehouden. Dat moet vervolgens worden nabetaald. Je kunt het ook vooraf per maand betalen met een voorlopige aanslag, maar nu kom je er pas naderhand achter. Heel veel pensionado's hebben hier last van. Erg vervelend, maar de uitkeringsinstanties kunnen er eigenlijk niet veel aan doen.

Let ook op dat er maar op hooguit 1 plek de heffingskorting wordt toegepast. Dat is een korting die je krijgt op de totale belasting die je moet betalen. Als je die korting overal laat toepassen, moet je ook nabetalen.
..
quote:MinkeDeWit schreef op 28 maart 2016 @ 12:41:

De belasting over de AOW is ongeveer gelijk aan de algemene heffingskorting en ouderenkorting. Over het pensioen is het lage tarief ingehouden, dus het verschil zit in het 33% tarief en het tarief van de laagste schijf. Dat is wat je nu nog moet betalen. Je betaalt immers altijd belasting over je totale inkomen, en pas aan het eind worden de heffingskortingen eraf getrokken.De eerste zin is helemaal juist. Alleenstaande AOW-ers met een inkomen geheel vallend in schijf 1 hoeven geen belasting bij te betalen. Als er geen Box 3 is en geen aftrekposten komt het te betalen / te ontvangen bedrag op € 0 uit. Als een deel van het inkomen echter in schijf 2 terechtkomt is de bijtelling 5,5% over dit deel van het inkomen - het verschil in inkomstenbelasting schijf 2 en 1: hier 13,85% minus 8,35%. // Waar het 33% tarief in deze situatie vandaan komt is mij volledig onduidelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven