Geld & Recht alle pijlers

Belastingteruggave eigen woning?

26-06-2013 10:19 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van ons hebben vorig jaar een nieuwe woning gekocht. Nu vertelden ze dat ze dit jaar de tuin gaan laten aanleggen van het geld dat ze terugkrijgen van de belastingdienst: ongeveer 5000 euro! Toen wij ons huis kochten heb ik de notariskosten etc ook opgegeven, maar wij kregen volgens mij maar 1000 euro ofzo terug. Hebben wij het destijds dan wel goed gedaan? Ik moet er wel bij vermelden dat wij destijds meer dan 42.000 euro aan spaargeld hadden en dat een van onze vrienden een tijdje 2 banen had. Maar maakt dat zoveel verschil?
Ik denk dat je hier geen antwoord op kunt geven, je weet toch nooit hoeveel geld mensen terug krijgen van de belastingdienst en waarom? Daar zijn wel 20 factoren voor.

Dit jaar zouden wij inderdaad ook zo'n tuin aan kunnen laten leggen, andere jaren is dat weer anders.
Aftrekbare kosten

Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:

◾afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening

◾notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw

◾betaalde boeterente of oversluitkosten

◾taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)

◾kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie

◾bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst

◾kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)
Misschien hebben ze niet maandelijks de hypotheekrente aftrek laten uit betalen, maar in één keer. Wie weet hadden ze veel medische kosten en konden ze die ook van de belasting aftrekken. Wie weet doet er één een studie en konden ze deze ook aftrekken enzovoorts
quote:eiland schreef op 26 juni 2013 @ 10:32:

Misschien hebben ze niet maandelijks de hypotheekrente aftrek laten uit betalen, maar in één keer. Wie weet hadden ze veel medische kosten en konden ze die ook van de belasting aftrekken. Wie weet doet er één een studie en konden ze deze ook aftrekken enzovoortsJa precies, dat bedoel ik. Gecombineerd met de dingen die je af mag trekken bij de aankoop van een huis. Misschien zorgt het nu maar hebben van een baan ipv twee er wel voor dat ze minder belasting hoeven te betalen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 26 juni 2013 @ 10:35:

Ja precies, dat bedoel ik. Gecombineerd met de dingen die je af mag trekken bij de aankoop van een huis. Misschien zorgt het nu maar hebben van een baan ipv twee er wel voor dat ze minder belasting hoeven te betalen.Het hebben van twee banen zorgt juist voor extra belastingteruggave in het jaar daarna. Je kunt maar bij één werkgever de heffingskorting laten toepassen, dus werkgever 2 moet maximaal belasting inhouden. Bij de aangifte over dat jaar blijkt dan meestal dat er teveel belasting is ingehouden en krijg je een leuk bedrag terug in juni, althans, dat is bij mij altijd het geval
Is dat dan een bedrag met 3 nullen? Want dan kan ik het verschil enigzins plaatsen
Het kan volgens mij prima, ook wij krijgen iets meer als 5000 euro terug. Vorig jaar ons huis gekocht in augustus, geen belastingteruggaaf gevraagd voor 2013, en dus daarnaast nog de kosten voor aankoop terug gevraagd. Tevens medische kosten die ik kon declareren en studiekosten+reiskosten dus ligt denk echt aan de persoon die het terug vraagt
Het is natuurlijk heel simpel: als je veel belasting hebt betaald, krijg je allicht meer terug dan wanneer je weinig hebt betaald.

Als jij 3000 betaalt waar je 40% van terugkrijgt, krijg je 1200

Betaalden die vrienden 20.000 waar ze 40% van terugkrijgen, krijgen ze 8000.

Klinkt natuurlijk leuk, maar per saldo heb jij in het voorbeeld 1800 betaald en zij 12.000!
Belastingaangiftes vergelijken heeft weinig zin omdat er teveel persoonlijke factoren zijn. De totale aftrek is uiteraard het bedrag inclusief de voorlopige teruggaaf, er zijn best veel mensen die liever het bedrag van het eerste jaar in 1x terug krijgen en geen voorlopige teruggaaf aanvragen.

Als je een huis koopt aan het begin van een jaar krijg je ook meer terug dan als je het huis koopt aan het einde van een jaar. Simpelweg omdat je naast de aankoopkosten over meer maanden rente hebt betaald. De rente is het belangrijkste component, dus als je een ander rentepercentage hebt kan dat al veel schelen. Als je in een hoger belastingtarief valt heb je ook meer aftrek etc.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
5000 euro terugkrijgen is op zich geen vreemd bedrag. Wij kregen dit jaar 2000 euro en we krijgen ook nog hypotheekrenteaftrek. Dat is voor ons per jaar ook ongeveer 2000 euro. Maar we laten het per maand uitbetalen. Dus we zitten zo al op 4000 euro per jaar.
Grappig topic dit (al is het vast niet zo bedoeld )

Een andere persoonlijke factor is de prijs van het huis. Bij een hoge hypotheek is de kans dat je meer rente betaalt groot en dan krijg je natuurlijk ook meer terug dan een ander (en ook dan geldt weer, je betaalt ook meer )

Overigens hoor je mij nooit klagen als ik meer moet betalen aan de Belastingdienst hoor, dat betekent meestal dat ik ook meer verdien!
Wees blij dat je minder terugkrijgt; dat betekent waarschijnlijk ook dat je minder hebt betaald!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven