Geld & Recht alle pijlers

beroepschrift indienen HELP

20-07-2010 13:07 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik woon een half jaar helemaal zelfstandig en heb tijdje terug HARO ontheffingen gekregen. Nu kan ik dat met alleen studiefinanciering niet betalen dus kreeg ik de papieren voor kwijtschelding.

Deze papieren netjes ingevuld. Met erbij alle spaarrekeningen en ook de schuld die ik bij ibgroep heb. Ik spaar dus alle lening die ik niet gebruik op om dat meteen terug te betalen als ik aanvullende beurs krijg.

Nu hebben ze bij de gemeente besloten dat ik met die spaarrekening dus makkelijk dat vele geld kan missen.

Daar ben ik het niet mee eens want we schieten eindelijk een klein beetje op bij de ibg. Dit bedrag wil ik dus zo groot mogelijk houden om het terug te betalen.

Moet ik in het beroepschrift ditzelfde zetten? ja toch?

en ik las net op een site van de overheid voor info over beroepschrift. daar staat ook van alles over een hoorzitting enzo.. maar dat gaat mij toch allemaal niet alsnog geld kosten ofzo?

Ik ga donderdag op Vakantie voor een tijdje dus ik moet vandaag die brief maken vandaar dat ik jullie hulp vraag.

(ik hoop dat ik alles heb verteld wat nodig was)
quote:moeilijkenaam schreef op 20 juli 2010 @ 13:07:

Hallo,

Ik woon een half jaar helemaal zelfstandig en heb tijdje terug HARO ontheffingen gekregen. Nu kan ik dat met alleen studiefinanciering niet betalen dus kreeg ik de papieren voor kwijtschelding.

Deze papieren netjes ingevuld. Met erbij alle spaarrekeningen en ook de schuld die ik bij ibgroep heb. Ik spaar dus alle lening die ik niet gebruik op om dat meteen terug te betalen als ik aanvullende beurs krijg.

Nu hebben ze bij de gemeente besloten dat ik met die spaarrekening dus makkelijk dat vele geld kan missen.

Daar ben ik het niet mee eens want we schieten eindelijk een klein beetje op bij de ibg. Dit bedrag wil ik dus zo groot mogelijk houden om het terug te betalen.

Moet ik in het beroepschrift ditzelfde zetten? ja toch?

en ik las net op een site van de overheid voor info over beroepschrift. daar staat ook van alles over een hoorzitting enzo.. maar dat gaat mij toch allemaal niet alsnog geld kosten ofzo?

Ik ga donderdag op Vakantie voor een tijdje dus ik moet vandaag die brief maken vandaar dat ik jullie hulp vraag.

(ik hoop dat ik alles heb verteld wat nodig was)

Tja, tuurlijk kun je dat in je bezwaarschrift zetten, maar of het zinvol is?

Studiefinanciering is namelijk om je studie te betalen, en om in je levensonderhoud te voorzien.

Die Haro-heffing hoort bij de kosten van het leven, die moet je dus betalen.

Dat jij kunt sparen is mooi meegenomen, maar het spaardoel wat voor jou heel belangrijk is (en voor mij begrijpelijk) is voor de gemeente niet zo belangrijk.

als ze jou dat bedrag kwijtschelden, dan moeten die kosten toch door de gemeenschap opgebracht worden. Heel kort door de bocht gesteld: Jouw buurman betaald dan jouw lasten omdat jij wil sparen...
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Waarom betaal je het niet gewoon?

Je hebt het geld. Dat jij het aan je lening bij de IBG wilt besteden, daar heeft de gemeenschap geen boodschap aan. Kwijtschelding van een heffing is alleen voor mensen die het echt niet kunnen betalen.

Ik baal ook dat ik het moet betalen omdat ik teveel spaargeld heb (ben ook student), maar zo is het nou eenmaal.
maar ik heb de situatie uitgelegd toen ik om kwijtschelding vroeg en toen is gezegd dat ik wel gewoon kwijtschelding kreeg omdat het inkomsten bedrag al te laag lag.
Dan hebben ze je verkeerd voorgelicht. Als je namelijk nog een aanzienlijk bedrag op je spaarrekening hebt staan, zul je het daar van moeten betalen (in mijn gemeente in ieder geval wel).
Ik schat je kansen voor het slagen van het beroep ook minimaal in. Je hebt aantoonbaar geld en dus moet je betalen, ik denk (en hoop) dat je daar niet onderuit kunt komen. Zoals anderen al stellen, de gemeenschap hoeft niet voor jou te zorgen als je dat zelf kunt.
quote:moeilijkenaam schreef op 20 juli 2010 @ 13:19:

maar ik heb de situatie uitgelegd toen ik om kwijtschelding vroeg en toen is gezegd dat ik wel gewoon kwijtschelding kreeg omdat het inkomsten bedrag al te laag lag.

Dan stel ik de vraag anders:

Toen je de kwijtschelding aanvroeg, heb je toen aangegeven dat je GEEN inkomsten had uit betaalde arbeid, dat je WEL een studiebeurs had, en dat je WEL een X duizend euro op een spaarrekening had staan?

heb je toen voldoende informatie gegeven? het kan namelijk zo zijn, dat je door dat spaargeld en de hoeveelheid spaargeld boven een bepaalde norm bent gekomen.
even geknipt en geplakt van het net

Betalen van een aanslag

Kwijtschelding van de belasting

De betaling van de aanslagen kan voor sommige mensen problemen opleveren. Wij denken dat nog lang niet iedereen die er recht op heeft, gebruik maakt van de mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen. Vooral voor mensen met een inkomen op bijstandsniveau of lager kan het de moeite lonen om een kwijtscheldingsverzoek in te dienen. De kwijtschelding kan alleen worden aangevraagd voor de afvalstoffenheffing, het rioolrecht en de onroerende-zaakbelastingen. Voor de hondenbelasting wordt geen kwijtschelding verleend.

Beoordeling van de aanvraag om kwijtschelding

Behalve uw inkomen zijn er bij de beoordeling nog andere zaken van belang, zoals vermogen en eventuele schulden. Kwijtschelding wordt in beginsel niet verleend als u beschikt over vermogen. Hieronder wordt verstaan: bezittingen verminderd met de bedragen die u schuldig bent aan schuldeisers. De kwijtscheldingsregeling verstaat onder vermogen onder meer: een eigen woning, spaartegoeden, auto's, garage, grond, tweede woning, (sta-)caravan of boot.

Ik neem aan, maar dat is een aanname dat het in jou gemeente net zo gaat.
ja ik heb dat toen aangegeven met dus de uitleg meteen voor de ibg te kunnen betalen omdat die nog bezig zijn met het uitrekenen(e.d.) voor aanvullende beurs.
Hier een voorbeeld van een model waar je het mee uit kan rekenen. Deze hoort toevallig bij de gemeente groningen.

https://eloket.groningen. ... BEL_ADVIES_KWIJTSCHELDING

En ik vind inderdaad, je hebt het geld dus je moet gewoon betalen. Kwijtschelding is er voor mensen die anders echt niet kunnen betalen en in de problemen raken. Jij raakt niet in de problemen, zoals ik het vanaf hier kan zien. Je doet er hoogstens wat langer over om je lening terug te betalen. Tsjah, dat hoort bij studeren.
Je kansen voor beroep zijn minimaal. Je hebt geld en kunt de heffingen dus best betalen, alleen wil je dit liever niet, omdat je het geld wilt sparen. Tja. Ik wil eigenlijk ook liever sparen dan dat ik m'n heffingsgebeuren betaal. Maar daar heeft men geen boodschap aan, en da's trouwens maar goed ook: denk dat mijn buren ook niet zo'n zin hebben om voor míjn betalingen op te draaien omdat dat mij wat beter uitkomt.

Oh, en beroepschriften kunnen idd geld kosten. Ben zelf weleens in beroep gegaan tegen een beslissing van het CJIB, hier kwam een rechtszaak van. Deze kosten moet ik voorschieten (griffiekosten, iets van honderdzoveel euro) en die zou ik terugkrijgen van het CJIB als ik de zaak zou winnen. Ik heb 'm gewonnen, maar was dat niet het geval geweest dan had ik dus én het CJIB moeten betalen én de griffiekosten.
@ jojanneke

Hieronder wordt verstaan: bezittingen verminderd met de bedragen die u schuldig bent aan schuldeisers.

dit betekend toch dat als het bedrag dat voor de lening nog op mijn spaarrekening staat lager is dat de schuld, hij niet geld als vermogen?
quote:moeilijkenaam schreef op 20 juli 2010 @ 13:25:

ja ik heb dat toen aangegeven met dus de uitleg meteen voor de ibg te kunnen betalen omdat die nog bezig zijn met het uitrekenen(e.d.) voor aanvullende beurs.

heb je echt verteld hoeveel spaargeld je had? (om hoeveel gaat het trouwens?)

Of heb je de indruk gewekt dat als jij wist hoeveel je aan beurs zou krijgen, en je had teveel gekregen je dat METEEN terug moest betalen?

Ik heb nu namelijk de indruk dat jij aan het sparen bent voor als je de beurs over een X-aantal jaren terug moet betalen.

Klopt mijn indruk?
Ik kan me ook niet voorstellen dat er akkoord wordt gegaan met je beroep, maar als je het toch wil indienen:

Ik neem aan dat je in het beroep een alinea besteedt aan het hoogte van je spaarsaldo? Je moet een afschrift van je spaarrekening overleggen? Dan zou ik daar wel in zetten waar je spaarsaldo uit opgebouwd is, ja.

Maar nogmaals, ik ben bang dat de Gemeente hier geen boodschap aan heeft.
nee omdat meteen te kunnen doen, want ik hoor al anderhalf jaar mijn aanvullende beurs te hebben en moet dus om rond te kunnen komen lenen.

De schuld is meer dan dubbel zo hoog als het spaartegoed.

en nee ze weten wel hoe het werkt met de ibg
quote:moeilijkenaam schreef op 20 juli 2010 @ 13:27:

@ jojanneke

Hieronder wordt verstaan: bezittingen verminderd met de bedragen die u schuldig bent aan schuldeisers.

dit betekend toch dat als het bedrag dat voor de lening nog op mijn spaarrekening staat lager is dat de schuld, hij niet geld als vermogen?

ja, als je leent heb je een schuld bij de IB groep. ALLEEN... De IB groep ligt nu niet op de stoep om de hele schuld in één keer te op te eisen.

je hebt dus wel een schuld, maar tegelijkertijd heb je ook geen schuld.
Voor studenten gelden uitzonderingen daarvoor. Kijk maar in het rekenmodel wat ik heb geplaatst.
Het is mij niet duidelijk waarom precies, maar ik heb altijd begrepen dat in heel veel gevallen de schuld bij IBG niet "meetelt" voor het berekenen van allerlei dingen. Ik denk dan ook dat je bij de gemeente bot vangt als je je spaarsaldo weg wil laten strepen tegen je schuld bij het IBG.
Iets anders
Dat kan volgens mij ook niet, Babsjuh. De leningen bij de IBG zijn nogal anders dan anders.
quote:moeilijkenaam schreef op 20 juli 2010 @ 13:30:

nee omdat meteen te kunnen doen, want ik hoor al anderhalf jaar mijn aanvullende beurs te hebben en moet dus om rond te kunnen komen lenen.

De schuld is meer dan dubbel zo hoog als het spaartegoed.

en nee ze weten wel hoe het werkt met de ibg

Goed, ik geef het op.

Ik snap er niet veel meer van.

jij krijgt een studiebeurs, maar te weinig.

je leent om rond te kunnen komen.

Tegelijkertijd spaar je om de IBgroep terug te kunnen betalen.

Ik snap het niet meer.

JOjanneke
ik zet het geld wat ik steeds overhoud van de lening appart omdat je iets ook moet hebben om je kappotte wasmachine te betalen e.d. en om terug te betalen als ik toegekent word, maar goed ik lees al wel terug dat ik het gewoon ga proberen en dan wel zie.

iig bedankt!

PS @ zwup,

heb daar idd even gekeken en daar komt ook uit teveel spaar tegoed. maar hier word nergens naar schulden gevraagd.
maar ik vind sowieso alles wat met geld te maken heeft erg lastig geregeld met alle uitzonderingen van dien.
http://gemeente.groningen ... ingaanslag/kwijtschelding

Ze hebben het hier niet over schulden. Ik denk dat de combinatie spaargeld en schulden niet samengaat. Normaal gesproken heb je namelijk geen spaargeld als je schulden hebt. En bovendien....studenten met een ibg lening vallen toch in een wat andere categorie.
Hoe kan het trouwens dat je al 1,5 jaar wacht op een aanvullende beurs?
quote:jojanneke66 schreef op 20 juli 2010 @ 13:34:

[...]

jij krijgt een studiebeurs, maar te weinig.

je leent om rond te kunnen komen.

Tegelijkertijd spaar je om de IBgroep dan in één keer terug te kunnen betalen.

Ik snap het niet meer.

Ik ook niet.... want dan heb je toch die lening eigenlijk niet nodig??

Of verwacht je met terugwerkende kracht die aanvullende beurs te krijgen? Dan krijg je toch ook in één keer een bedrag dat je kunt gebruiken om die lening af te betalen?

Anyway: volgens mij moet je gewoon betalen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven