Geld & Recht alle pijlers

Bespaartips

09-02-2026 22:53 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie nog goede bepaartips?
Of weten jullie hele leuke aanbiedingen?
Dit topic is geopend om elkaar te helpen.
Djessy schreef:
10-02-2026 20:54
Helemaal niet voorspoelen. Echt nutteloze onzin.
Ik ben alleen, dus dat ding staat maar een keer in de vier dagen aan. Dus als ik niet eerst alles even afspoel, gaat die vaatwasser echt onwijs meuren. Soort gore mix van knoflook, zure melk en uien.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
smorre schreef:
10-02-2026 20:09
Dit is niet besparen maar fraude.
Zozo, fraude nog wel. Toe maar.

NL Ziet: de gebruikers hoeven niet in hetzelfde huis te wonen, zelfs niet in hetzelfde land, mits binnen de EU.
Spotify: ik deel het Wifi abonnement met mijn buurvrouw, daarom kan Spotify ook gedeeld worden. Ik woon niet in Nederland. Hier mag dat dus gewoon.
El4ra schreef:
10-02-2026 19:27
O, dan ben ik nog Spartaanser :O
Jij doucht helemaal nooit ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Fantasy schreef:
10-02-2026 21:25
Zozo, fraude nog wel. Toe maar.

NL Ziet: de gebruikers hoeven niet in hetzelfde huis te wonen, zelfs niet in hetzelfde land, mits binnen de EU.
Spotify: ik deel het Wifi abonnement met mijn buurvrouw, daarom kan Spotify ook gedeeld worden. Ik woon niet in Nederland. Hier mag dat dus gewoon.
Maar waar geef je dan 1.650 aan uit, als je hypotheekvrij woont en zo sober leeft?
Fantasy schreef:
10-02-2026 19:31
. Wat is er mis met een museumjaarkaart,……
Ik had speciaal gequote wat ik Spartaans vind. Dat was niet de museumjaarkaart. Wel het spaarzame douchen en de lage cv stand.
blijfgewoonbianca schreef:
10-02-2026 21:40
Ik had speciaal gequote wat ik Spartaans vind. Dat was niet de museumjaarkaart. Wel het spaarzame douchen en de lage cv stand.
CV stand valt toch wel mee? Hier ook ‘s nachts 15 graden en overdag plus ‘s avonds 18 graden. Goed te doen.
.
Zoefff schreef:
10-02-2026 21:43
CV stand valt toch wel mee? Hier ook ‘s nachts 15 graden en overdag plus ‘s avonds 18 graden. Goed te doen.
Niet echt behaaglijk, vind ik, tenzij je altijd met een vest / plaid op de bank zit.
10-02-2026 21:47
Niet echt behaaglijk, vind ik, tenzij je altijd met een vest / plaid op de bank zit.
Ik heb het sowieso niet zo snel koud. En ik blijf schoon genoeg met mijn washandje en 2x per week een douche.

Maarja, dat ben ik, zo doe ik het. Anderen besparen misschien weer op dingen waar ik dan weer niet op wil besparen.
Veel vegetarisch eten is best goed voor de portemonnee.

Geen frisdrank en geen koffie, maar water en thee. Ik drink losse thee, meer smaak dan in voorverpakte zakjes. Man drinkt wel koffie.

Ik koop wat ik nodig heb en meer niet.

Kruiden bij buitenlandse winkeltjes.

Ik kan nog wel wat winnen door grootverpakkingen, maar je moet het ook goed kunnen opslaan.
Dus ik koop vooral verpakkingen waar ongedierte niet makkelijk in kan.
Vooral open voedselverpakkingen, brr.
Ik heb twee keer een riool/motvliegjesplaag gehad (compleet met maden), één keer als student. En een keer muizen, nou die houden ook van open verpakkingen in je la.
Dus dat doe ik niet meer, hehe.

En ja je kunt van koopjes houden, maar wat een andere poster al zei: niet kopen is echt het goedkoopste en beste voor het milieu.
Is het mij vorig jaar gelukt? Qua kleding weer niet, wel voor de helft tweedehands nu, maar ik schrok van het bedrag wat ik had gespendeerd. Dat moet dit jaar echt wel beter kunnen!

Dus hier minimale kosten aan eten (75-80 e per week voor 2 personen), maar ergens anders financiële grote lek hehe.
Pelle schreef:
10-02-2026 21:37
Maar waar geef je dan 1.650 aan uit, als je hypotheekvrij woont en zo sober leeft?
Ik leef niet sober, dat ten eerste. Maar okay, komt 'ie:

Boodschappen, 350 euro (Oostenrijk is peperduur), peuken zo'n 200 euro (zijn hier spotgoedkoop), VvE 200, gas en licht 230, kijk/luistergeld 15, TV en Internet 35, medicijnen en dierenarts kat 150, medicijnen voor mezelf 75 euro, Spotify en NL Ziet 20 euro, OV 30, en de rest gaat op aan een kop koffie in de stad, de kapper, uitjes, drogist, kadootjes, mijn hobby's etc. In de praktijk hou ik meestal nog zo'n honderd euro over.
Zoefff schreef:
Oh dan heb ik het echt te koud. Ik heb hem 's nachts op 16 graden en als ik overdag thuis ben tussen de 20-21 graden. Soms zet ik hem naar 22 graden en zodra die dat heeft bereikt en ik schakel hem dan terug naar de 18 of 19 graden, dan blijft de temperatuur gewoon 20-21 graden.
Lady*Voldemort schreef:
10-02-2026 17:13
Dat zijn ook alleen maar leuke tips als je geld zat hebt en een enorme bijkeuken om de boel op te slaan.
En je zit dan de komende 10 jaar aan die shampoo vast.
Pelle schreef:
10-02-2026 21:37
Oh dat gaat er hier ook wel vlot uit in een maand hoor. Alleen al de maandelijkse boodschappen beslaan de helft van dat bedrag. Ik vind het ook veel en er zou hier voor ons ook wel echt op te bezuinigen zijn. Verzekeringen, benzine...
Stoppen met roken levert ook best veel op;-)
smorre schreef:
10-02-2026 22:29
Stoppen met leven ook.
martje55 schreef:
10-02-2026 08:58
Mensen die nog een contract van tig jaar geleden hebben, hoeven vanaf 1-1-2027 niet te stoppen met salderen, omdat het nog in hun contract staat. Daar zijn al meerdere rechtszaken over geweest. Ik stap wel elk jaar over, dus ik heb pech.
Echt? Dan zal ik eens goed (alle lettertjes in) mijn contract gaan lezen.
Want dat salderen zit er bij mij wel aan te komen. Of niet, misschien.
Bedankt voor deze tip!!
wanneer was de laatste keer dat je iets voor het eerst deed?!
smorre schreef:
10-02-2026 22:29
Ja, dus?
Op dure producten die je leven verkorten kun je (zeker in NL) een hoop geld besparen, maar die keuze ligt bij de gebruiker. Ik denk een interessante discussie voor een ander topic.

Goede tips al genoemd!
Zoefff schreef:
Zo doe ik het ook. Ik ben overdag of niet thuis of in de weer. En als ik 's avonds een uurtje op de bank zit dan zet ik gewoon mijn elektrische dekentje aan. Ga niet voor zo'n korte tijd enorm stoken.

En ja, ik heb thuis meestal een dikke trui of een fleece-achtig vest aan. En wollen sokken.
- Afwasmachineblokjes halveren

- 1 erin, 1 eruit. Als ik een nieuw kledingstuk koop, moet er eenzelfde kledingstuk uit.
Wil ik een nieuwe broek, dan moet er een oude broek uit m’n kast (weggeven/ kringloop/ iets anders). Als ik geen van m’n broeken weg wil doen, koop ik geen nieuwe.
Je bespaart geld; je koopt minder nieuw
Je kledingkast wordt nooit meer voller dan ie nu is
wanneer was de laatste keer dat je iets voor het eerst deed?!
ZeepBelle schreef:
10-02-2026 23:03
- Afwasmachineblokjes halveren

- 1 erin, 1 eruit. Als ik een nieuw kledingstuk koop, moet er eenzelfde kledingstuk uit.
Wil ik een nieuwe broek, dan moet er een oude broek uit m’n kast (weggeven/ kringloop/ iets anders). Als ik geen van m’n broeken weg wil doen, koop ik geen nieuwe.
Je bespaart geld; je koopt minder nieuw
Je kledingkast wordt nooit meer voller dan ie nu is

Hoewel dat wel wat discipline vereist, vind ik jouw tips over kleding de moeite waard om uit te proberen!
Ik wil eigenlijk ook geen van mijn broekem of jasjes weg doen maar vind het tegelijkertijd ook leuk om meer afwisseling te hebben... dilemma...
Bespaartips die nog niet genoemd is:
Ik knip sinds kort tubes door midden (tandpasta, dagcrème etc). Ongelofelijk hoeveel je er dan nog uit kunt halen!

En vegetarisch eten scheelt ook veel.
10-02-2026 21:47
Jij bent ook al wat ouder, toch?
Bij oudere mensen is het bijna altijd heel warm, die zetten hem op 22 graden. Ik vind dat echt veel te warm.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven