Geld & Recht alle pijlers

Bespaartips

09-02-2026 22:53 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie nog goede bepaartips?
Of weten jullie hele leuke aanbiedingen?
Dit topic is geopend om elkaar te helpen.
Mangogogo schreef:
10-02-2026 11:12
Hier Nederland/ België. Bespaart me momenteel bijna 50ct per liter met tanken en tank dan ook 2 jerrycan vol dus per tankbeurt zon 30 euro.

Duitsland is ook niet heel ver weg, maar moet zeggen dat we daar zelden boodschappen doen.
Ja België is ook een goede optie :-D
Voor iedereen een groene tuin
Kruidvat heeft regelmatig aanbiedingen, met name wasmiddelen en afwaspods.
In Duitsland paar x bij DM geweest, dochter gaat zich idd te buiten, ik heb toen ook eea gekocht maar toiletartikelen is het nét niet. Loop ik daar in supermarkt dan zijn al die goedkopere zaken geen dingen die ik normaal zou kopen.
Wel uitgerekend met tanken in Belgie, daar ga ik 10 km meer rijden om vervolgens nog 15 cent per liter minder te betalen dan net over de grens
Veel zinnige dingen gelezen al.

Begin met kijken wat je hebt.

Als in: door alle voorraadkasten gaan, door alle kledingkasten, de berging. Wegdoen wat niet meer werkt/past. Daardoor krijg je een beter inzicht in wat je hebt, wat je leuk en belangrijk vindt. En waar je teveel van hebt gekocht zonder dat je er echt baat bij hebt.

Dan een prioriteitenlijst maken. Wat moet echt, wat niet. Wat is optioneel.

En waar word je echt blij van? Dat kan een merk ketchup zijn, een hobby. Mij helpt het om genietdingen te hebben èn tegelijk spaarzaam te zijn. Het moet een levensstijl worden die bij je past, die niet enkel op wilskracht gebaseerd is.

Ook heb ik jaren geleden de supermarkt survivalgids van Teun van der Keuken gelezen. Het maakt dat ik me meer bewust ben van visuele prikkels in een winkel.

Daarom ga ik eenmaal per week alle online folders door van de winkels die ik bezoek.
Per winkel noteer ik de aanbiedingen die voor mij relevant zijn. Dat papiertje (notitie op mobiel kan natuurlijk ook) is mijn visuele leidraad in de winkel. Daardoor kijk ik veel minder om me heen en heb ik minder impulsaankopen. En kan ik me blij en tevreden voelen met scoren van aanbiedingen.

Tgtg broodpakket van een goede bakker (hier de natuurwinkel) en een vriezer met voldoende ruimte, is een fijne combinatie waardoor ik voor een prikkie kwaliteitsbrood eet. Vereist wel wat flexibiliteit, want ik weet niet wat ik precies krijg.
In de ochtend vroeg het brood van de vorige dag kopen. Hier bij de AH liggen de broden dan voor 50 cent. Ik bewaar het brood thuis in de vriezer, niks mis mee.
En al bekend met woolsocks?
martje55 schreef:
10-02-2026 08:58
Mensen die nog een contract van tig jaar geleden hebben, hoeven vanaf 1-1-2027 niet te stoppen met salderen, omdat het nog in hun contract staat. Daar zijn al meerdere rechtszaken over geweest. Ik stap wel elk jaar over, dus ik heb pech.
Bedoel je als je contract doorloopt tot na 1-1-2027? Of als je bijvoorbeeld al twintig jaar bij dezelfde leverancier zit en je contract bijv halverwege 2026 afloopt?
CreaMus schreef:
10-02-2026 13:01
In de ochtend vroeg het brood van de vorige dag kopen. Hier bij de AH liggen de broden dan voor 50 cent. Ik bewaar het brood thuis in de vriezer, niks mis mee.
En al bekend met woolsocks?
En hier heeft de AH dagelijks de Overblijvers. Bijvoorbeeld 2 bakken blauwe bessen voor €1,-. Of een zak aardappelen voor €1,-. Soms neem ik wel 6 Overblijvers mee. Ik loop daar eerst langs en pas daarna de rest van de boodschappen daar op aan. Ook vind ik het prettig dat de AH app laat zien welke dingen tegen de datum aan zitten. Zo koop ik altijd de koffiecups (oa Nespresso en Starbucks) met 70% korting. Echt niet dat dat betreft als je dat een maandje later drinkt.
Feline83 schreef:
10-02-2026 07:31
Je wekelijkse boodschappen online doen. Je hebt een veel beter overzicht van de promoties van de week en je komt minder in de verleiding om iets te kopen wat je niet nodig hebt.
Mee eens. Veel beter overzicht wat je nodig hebt want je kunt tot een dag tevoren je lijstje aanpassen. (AH).
Goed letten op de bonusaanbiedingen en een buurtmoment kiezen voor de bezorging. Kost hier 1,70. En anders moet ik er met de auto heen.
Overigens ga ik tussendoor ook 1x per week naar de lidl want bepaalde dingen vinden wij daar lekkerder. En is op loopafstand.
Marieke schreef:
10-02-2026 12:05
Kruidvat heeft regelmatig aanbiedingen, met name wasmiddelen en afwaspods.
In Duitsland paar x bij DM geweest, dochter gaat zich idd te buiten, ik heb toen ook eea gekocht maar toiletartikelen is het nét niet. Loop ik daar in supermarkt dan zijn al die goedkopere zaken geen dingen die ik normaal zou kopen.
Wel uitgerekend met tanken in Belgie, daar ga ik 10 km meer rijden om vervolgens nog 15 cent per liter minder te betalen dan net over de grens
Ze hebben dezelfde merken als hier bij de kruidvat hoor ;)
Ik bespaar juist bij de online boodschappen omdat ik veel bewuster boodschappen doe en daardoor dan ook geen impulsaankopen doe.

Als ik dan wel eens 1+1 gratis chips in mn online winkelmand pleur haal ik het er 9 v.d 10 keer ook weer uit de volgende dag.

Zo doe ik van maandag t/m donderdag (vrijdag eind middag vaste bezorgtijd) zo'n beetje over mijn boodschappen.
Dat online boodschappen vind ik helemaal niks. Ook nooit gedaan. Ik bestel best veel online, maar boodschappen doe ik toch lekker echt in de winkel :mrgreen:
GroenTuintje schreef:
10-02-2026 14:11
Dat online boodschappen vind ik helemaal niks. Ook nooit gedaan. Ik bestel best veel online, maar boodschappen doe ik toch lekker echt in de winkel :mrgreen:
ik doe het 1x in de maand en vul dan alle voorraad bij. Met name voor de katten. Maar ook alles in pakken en flessen en zo. En omdat ik weet dat in 1x per maand een bestelling doe, staat er altijd een lijst open in de AH app. En dan gooi ik daarin, wat ik binnenkort nodig ga hebben.
greenmoustache schreef:
10-02-2026 14:01
Ik bespaar juist bij de online boodschappen omdat ik veel bewuster boodschappen doe en daardoor dan ook geen impulsaankopen doe.
Dat is persoonlijk. Ik maak van tevoren thuis een boodschappenlijstje, waarbij ik ook op de aanbiedingen let, maar ik zet er dus wel alleen dingen op die ik nodig heb. Als ik dat lijstje in de supermarkt volg, gaat het ook goed.
Soms zet ik er boodschappen op die ik er net zo lang op laat staan tot het in de aanbieding is.

En nooit met honger naar de supermarkt.

Verder bespaar ik het meest door inzicht. Voor mij is het een balans tussen besparen en ook leven. Als ik weet dat mijn horeca budget van de maand al bereikt is, is het makkelijker om de keuze te maken thuis te eten. Want vaak denk je dat het wel meevalt, totdat je het onder elkaar zet. Zelfde met koffie to go of lunch halen op werk. Het is elke dag een paar euro, maar het tikt wel aan.
Hier ook geen last van impuls aankopen, gewoon lijstje maken en meenemen naar de winkel
GroenTuintje schreef:
10-02-2026 15:26
Hier ook geen last van impuls aankopen, gewoon lijstje maken en meenemen naar de winkel
Ik ben dol op impuls aankopen!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven