Geld & Recht alle pijlers

Beter financieel overzicht

13-10-2019 22:49 33 berichten
Wie heeft er tips om beter inancieel overzicht te hebben gedurende de maand?

We hebben nu 1 rekening voor vaste lasten, die is erg overzichtelijk maar dan de rest...... we sparen een vast bedrag maar de rest staat dus op 1 rekening. Dit is voor benzine, boodschappen, leuke dingen, kleding enz. Omdat dit 1 grote vergaarbak is en we op 2 momenten in de maand salaris krijgen is het erg lastig om overzicht te houden en boeken we dus toch regelmatig geld terug van de spaarrekening. Wie heeft tips? Geld pinnen begin vd maand heb ik al geprobeerd maar dat vind ik dus erg lastig omdat je best op veel plekken alleen maar kunt pinnen en je dus best veel cash bij hebt. Iemand praktische tips?
Alle reacties Link kopieren
Heel klassiek een huishoudboekje bijhouden?
Excel-file bijhouden?

Links de inkomsten.
Rechts de uitgaven.

Dagelijks of wekelijks bijwerken.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook per week pinnen natuurlijk.
Lijstje maken met alle vaste lasten.
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar eens gaan rekenen. Wat zijn jullie vaste lasten? Houd ook rekening met jaarlijkse terugkerende kosten en deel die door 12.

Dat geld ben je sowieso kwijt.

Kijk dan eens naar wat je gemiddeld voor de rest uitgeeft (tanken boodschappen drogist kapper kleding ed). Bedenk je daarna of je dat een redelijk bedrag of niet vindt en ga daarnaartoe werken.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bijhouden in een overzicht?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Misschien handiger om boodschappen en benzine ook bij de vaste laten te rekenen. Als je plezierrekening dan op is, is het op en kun je even niks uitgeven aan kleding, bioscoop etc. Misschien dat je dan minder geneigd bent om het van je spaarrekening terug te boeken. Is dat een ideetje?
Wij hebben een grote rekening voor inkomsten en vaste lasten en een "kleine" rekening waar we elke maand geld op zetten om van te leven. Benzine, boodschappen, leuke dingen. Werkt goed en ik hou een Excel bij met extra rekeningen, vaste lasten en spaargeld
Alle reacties Link kopieren
Iedere inkomende en uitgaande cent registreren in excel.

Ik heb de volgende kopjes
Inkomsten
Sparen
Vaste lasten (inc wisselende kinderopvang)
Flex uit (boodschappen benzine e.d.)
Huis en tuin
Luxe (uitjes, kleding, pin)

Afhankelijk van je uitgavepatroon kan je de kopjes verder splitsen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Youneedabudget

Ynab.com
Alle reacties Link kopieren
kijk de afgelopen maanden na op welke momenten er geld in en uit gaat en waaraan en maak hier een mndelijks exeloverzichtje van (of wekelijks)... ik deel bijv mnd gewoon op in weken en heb dan een kolom verwachte kosten/inkomsten en "werkelijke" dan kan ik waar nodig bijstellen voor volgende mnd als werkelijk toch anders blijkt, wat ik wil sparen neem ik ook op in het overzicht en dan kun je natuurlijk vooraf al zien of je scheef dreigt te gaan in je planning door de verwachte inkomsten/uitgaven
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alles met pin betalen en wekelijks in een excel bijhouden wat je hebt uitgegeven aan boodschappen en tanken (allebei noidzakelijk) en wat aan lunches, tijdschriftjes, uitgaan, kleding, etc (allemaal niet perse noodzakelijk). Dit zie je beter als je met pin betaalt en regelmatig je banktransacties noteert.
Alle reacties Link kopieren
Breng ook in kaart of die variable kosten van maand tot maand sterk verschillen. Bijv in 1 maand aantal grote niet maandelijkse kosten (bijv. Contributie sport, grote beurt auto, winterkleding oid). Dan is het niet erg om in die maanden spaargeld te gebruiken en dat in andere maanden weer bij te sparen.

Maar alles begint bij overzicht en inzicht in je uitgaven en inkomsten.
Marnamai schreef:
13-10-2019 22:57
Excel-file bijhouden?

Links de inkomsten.
Rechts de uitgaven.

Dagelijks of wekelijks bijwerken.
Vast heb ik goed in beeld. Hier gebruiken we aparte betaalrekeningen voor waar vast gedeelte salaris opkomt en vaste lasten van betaald worden. Het is meer de rest wat rommelig is, vooral ook omdat er op 2 momenten geld binnenkomt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een ynab fan. Je kunt het gratis uitproberen. Het is even wennen, en je moet het wel regelmatig bijhouden, maar als je dat doet dan maakt het je financiën zeer overzichtelijk.
rosings schreef:
13-10-2019 23:01
Youneedabudget

Ynab.com
Thanks ga ik eens bekijken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Excel een overzicht gemaakt van alle maandelijkse vaste lasten (dus ook dingen die 1x per jaar komen / 12). Dat bedrag is dus de maandelijkse vaste lasten.

Daarnaast 2 bankrekeningen, 1 vaste lasten, 1 leefrekening. Alles komt binnen op de leefrekening. Automatisch wordt iedere 1e van de maand het totale uitgerekende maandbedrag op de vaste lasten rekening gezet, daarna gaat er vast bedrag naar de spaarrekening, de rest is om van te leven die maand op de leefrekening. Hier worden de boodschappen van betaald, kapper, uitstapjes, extraatjes. op=op (maar wel altijd zekerheid dat er gespaard is en de vaste lasten betaald zijn) Heel simpel en overzichtelijk.

Hier ook verschillende data van betalingen, man heeft 4 weken salaris. Maar is kwestie van wennen, de eerste maand dat we dit met automatische afschrijving deden hebben we wat moeten overbruggen.
Enkele maanden bijhouden hoeveel er uitgegeven wordt aan boodschappen en benzine, zodanig dat je daar een realistisch beeld van krijgt.

Deze posten afsplitsen van je vergaarbak met luxe, zodat een duur paar schoenen er niet voor zorgt dat je geld moet bijstorten omdat je anders geen boodschappen kunt doen.

Misschien ook handiger om de inkomsten op de rekening voor de vaste lasten te laten storten en vanaf daar over te boeken, zodat er nooit extra geld terechtkomt op de rekening voor extra's. Vast bedrag naar spaar, vast bedrag naar boodschappen/benzine en restbedrag voor de fun.
Als die laatste rekening voortijdig op nul komt te staan, is dit jammer maar niet meer dan dat.
Groenevingers1982 schreef:
13-10-2019 22:49
omdat we op 2 momenten in de maand salaris krijgen is het erg lastig om overzicht te houden

Deze gedachten moet je zien te tackelen want dat is een feit dat niet gaat veranderen.

Bij ons komt het salaris binnen op de rekening voor vaste lasten en grote uitgaven. Benzine zien wij als vaste last. Van die vaste-lasten-rekening gaat maandelijks een vast bedrag naar de boodschappenrekening en een vast bedrag naar de rekening voor kleding, cadeautjes en uitstapjes. Hierdoor heb ik prima overzicht.

Voordeel van dit systeem: Door de salarissen binnen te laten komen bij de vaste lasten belanden extraatjes zoals vakantiegeld en dertiende maand nooit ongemerkt bij het vrij uit te geven bedrag.
Je geeft aan dat jullie regelmatig geld van de spaarrekening moeten boeken omdat je op 2 momenten in de maand salaris krijgt.

Dan komt dat toch niet door de momenten maar heb je een structureel tekort? AndeRs zou eenmalig genoeg zijn.
WakeUpje schreef:
14-10-2019 07:26
Je geeft aan dat jullie regelmatig geld van de spaarrekening moeten boeken omdat je op 2 momenten in de maand salaris krijgt.

Dan komt dat toch niet door de momenten maar heb je een structureel tekort? AndeRs zou eenmalig genoeg zijn.

Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt ook terugboeken omdat je nu iets moet betalen en het salaris morgen pas komt. En dan morgen dat bedrag weer sparen. Dat is geen structureel te kort, maar ligt aan het moment.
Doe net of je de eerste betaling pas krijgt tegelijk met de tweede betaling.

Volg de volgende stappen:

Maak een overzicht van al je vaste lasten over een heel jaar. Tel op en deel dit bedrag door 12.
Trek dit bedrag af van je netto inkomen.
Het bedrag wat je overhoudt kun je verdelen in posten als:
1. boodschappen
2. kleding
3. benzine
4.uitstapjes, etentjes enz.
5. wat je verder nog aan posten kunt bedenken.

Ik ken echt maar 1 manier om goed uit te komen en dat is budgetteren, budgetteren,
budgetteren.
En je daar strak aan houden.

Je zou eenmalig een bedrag van je spaarrekening kunnen overmaken naar je betaalrekening omdat je dan nooit meer tekort komt in maanden waarin je veel vaste lasten tegelijk moet betalen.

Doe al je betalingen met pin omdat je dan goed kunt teruglezen waaraan het is uitgegeven.

Succes!
Andersom schreef:
14-10-2019 07:39
Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt ook terugboeken omdat je nu iets moet betalen en het salaris morgen pas komt. En dan morgen dat bedrag weer sparen. Dat is geen structureel te kort, maar ligt aan het moment.


Je moet zorgen dat je je betalingen pas hoeft te doen nadat je salaris allemaal binnen is. Anders klopt er iets niet in je boekhouding.
herfstappeltaart schreef:
14-10-2019 08:39
Je moet zorgen dat je je betalingen pas hoeft te doen nadat je salaris allemaal binnen is. Anders klopt er iets niet in je boekhouding.

Dat kan toch niet altijd. Mijn garage levert niet op rekening. Als mijn auto nu gerepareerd wordt, moet ik vandaag betalen ook al komt mijn salaris pas de 26e als ik pas na mijn salaris wil betalen zit ik veertien dagen zonder auto.

En als je ruim in het geld zit is het allemaal veel makkelijker natuurlijk. Wij boeken elke eerste van de maand bedragen voor huishouden en diverse andere dingen naar twee rekeningen. Ook als ons salaris onverhoopt niet gestort is kunnen die bedragen overgeboekt worden. Ik zit nooit te wachten op mijn geld. Maar er zijn natuurlijk genoeg mensen voor wie dat niet zo werkt, die nul reserves hebben en ook geen reserves kunnen opbouwen.
Andersom schreef:
14-10-2019 09:08
Dat kan toch niet altijd. Mijn garage levert niet op rekening. Als mijn auto nu gerepareerd wordt, moet ik vandaag betalen ook al komt mijn salaris pas de 26e als ik pas na mijn salaris wil betalen zit ik veertien dagen zonder auto.

En als je ruim in het geld zit is het allemaal veel makkelijker natuurlijk. Wij boeken elke eerste van de maand bedragen voor huishouden en diverse andere dingen naar twee rekeningen. Ook als ons salaris onverhoopt niet gestort is kunnen die bedragen overgeboekt worden. Ik zit nooit te wachten op mijn geld. Maar er zijn natuurlijk genoeg mensen voor wie dat niet zo werkt, die nul reserves hebben en ook geen reserves kunnen opbouwen.

Als je nul reserves hebt is het inderdaad moeilijk ja. Maar hoe je je boekhouding dan ook voert, dan blijft het moeilijk als je de garage moet betalen.
Als je nu eenmaal een auto hebt zul je moeten proberen hier een reserveringspot voor op te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven