Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigen door een tijd niet meer shoppen, wie doet mee?

22-01-2009 12:13 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vanwege verschillende redenen (die ik hieronder op zal sommen) wil ik de komende periode, om te starten eens twee maanden, niet meer gaan shoppen. Ik ben op zoek naar mensen die tips hebben om dit 'vol te houden', om bewuster te worden van wat je nodig hebt of niet (wat heb ik echt nodig en wat wil ik alleen maar heel graag hebben), en misschien zijn er wel meer mensen die een tijd lang heel bewust flink willen 'consuminderen'. En nee, dit is niet alleen voor 'een tijdje' maar het doel is om me uiteindelijk zo bewust te zijn van mijn uitgaven en de consequenties die dat heeft, zodat ik in de toekomst veel minder snel impulsaankopen doe, of dat nou in een kledingwinkel, supermarkt of via internet is.

Mijn redenen zijn:- Ik moet een studie waarmee ik ga stoppen nog afbetalen, hiervoor moet ik de komende maanden 1800 euro voor zien te sparen.

- Ik wil volgend schooljaar wel weer gaan studeren, dus ik moet dan collegegeld en boekengeld van rond de 2500 p.j. op kunnen hoesten.

- Op dit moment zit ik langdurig ziek thuis (burn-out) dus ik kom over een paar weken (einde tijdelijk contract) in de ziektewet, dus mijn inkomen is zowiezo onzeker.

- Voor het milieu: Als iedereen, te beginnen bij mezelf, met wat minder kleding, schoenen, gadgets en frutsels en overbodige voeding (snoep, koek, meer dan 125 gr. vlees p.d., enzovoort) zou doen, zou dat enorm veel schelen voor het milieu.

- Ik wil puur voor mezelf bewuster worden van dingen die ik heel graag wil hebben en dingen die ik als impuls aankoop. Ik verwacht uiteindelijk van de dingen die ik echt graag wil hebben veel blijer te worden als ik impuls aankopen weglaat.

Ik ga per vandaag beginnen. Ik ga nog wel naar mijn kappersafspraak toe (alleen knippen), de laatste keer dat ik ben geweest is eind augustus 2008.

Verder ga ik ook nog naar een outletshop hier in de stad die een opheffingsuitverkoop heeft voor basics die ik daar laatst heb zien liggen en voor ondergoed voor mijn vriend. Daarna gaat de portemonnee 'op slot' voor alle kleding, tassen, schoenen, extra's en luxe die niet nodig is. Dat betekent dus ook dat ik in de supermarkt echt ga bedenken wat we wel en niet nodig hebben (bijv. brood en beleg ja, maar niet 5 soorten beleg als het ook met 3 kan, koffie ja, maar slagroom voor in de koffie nee, enzovoort).

Mijn doel is om de komende twee maanden 500 euro over te houden, dus 250 euro p.m. (normaal gesproken ben ik al blij als ik 100 euro overhoud van mijn salaris van een kleine 1200 euro van een parttime baan). Ik woon trouwens samen hoor, dus van die 1200 euro hou ik na aftrek van de gezamenlijke vaste lasten nog zo'n 700 euro over om mijn eigen vaste lasten en extra's van te doen.

Nou, het is best een lang verhaal geworden zo. Ik ben benieuwd naar jullie tips en eigen ervaringen.

Groetjes Miauwww
Bambina: Dat met dat brood doen wij ook! Wentelteefjes of tosti's wordt het dan, eventueel aangevuld met wat pannenkoeken (ook lekker goedkoop en makkelijk!)

Maar zovaak hebben we geen oud brood, want we halen iedere dag de aantal snee die we nodig hebben uit de diepvries... Het blijft dus alleen liggen als we onverwacht ergens anders eten bijvoorbeeld.

Growing: Ik had inderdaad zelf ook geen geld bij me... Heel handig en toch gezellig :-) Ik ben wel vast aan het rondkijken wat de nieuwe lente/zomer collectie wordt, maar ik heb van vorig jaar nog hele leuke dingen hangen en ik wacht met mijn eerste aankopen toch tot de vaste-klanten-dagen bij verschillende winkels, waarbij je vaak standaard 20 of 30 % korting krijgt op de hele collectie. Scheelt veel geld en daardoor blijft het nu nog makkelijk in de portemonnee (ehh op de spaarrekening) zitten.

Kleding via marktplaats verkopen is echt de moeite waard. Ik zet er natuurlijk geen troep op, maar gewoon de dingen die nog goed zijn maar die we zelf niet meer aantrekken. Heeft me in totaal al wel een paar honderd euro opgeleverd het afgelopen jaar... En eerst mocht ik daar van mezelf dan weer nieuwe dingen van kopen, maar nu gaat dat geld allemaal als extra naar een spaarrekening. Nog leuker! :-)

Liefs Miauwww
Leuk Miauwww, dat je nog zoveel verdiend hebt op Marktplaats met kleding. Ik zal de kast ook nog eens doorspitten.

Brood houden wij ook niet zo vaak over omdat we ook per keer uit de vriezer halen. Toch blijft er wel eens wat over. Dat laat ik hard worden (zodat het niet schimmelt) en naar de eendjes! Die vliegen er op af en ik heb er ook plezier van!

Ik vind het met kleding kopen sowieso altijd al de kunst om voor weinig geld veel te kopen. Het hoeft bij mij ook niet een bepaald merk te zijn. Een spijkerbroek van meer dan ¤ 100 komt er bij mij echt niet in! Terwijl ik ook wel eens mensen hoor praten over dat soort bedragen alsof het heel normaal is. Ieder moet het natuurlijk zelf weten maar ik kick meer op de koopjes of onbekende merken.

Enne...ik 'moet' binnenkort echt 'n keer hoor (met portemonnee)!
Oke, gisteren even wat meer uitgegeven dan mocht... bijna 27 euro aan twee hele mooie kussens voor op de bank en wat kattensnoepjes voor mijn twee kleine pluizige schatjes... Flink boven budget en het enige excuus dat ik naar mezelf heb, is dat ik de laatste twee weken op marktplaats meer verdiend had dan gedacht... Maar het staat gewoon genoteerd op het lijstje van mijn budget...

Liefs miauwww
Zoals gezegd, na mijn ziek-zijn 'moest' ik gewoon weer even de stad in! Dat heb ik inmiddels gedaan. Soms loopt zoiets voor geen meter en de andere keer gaat het als vanzelf. Zoals nu dus! Leuk hoor. Behalve wat noodzakelijk ondergoed voor Growingman en mezelf, ook wat leuks gekocht. Afgeprijsd, dus redelijk verantwoord! Ha, ik heb mijn behoefte weer voor even vervuld.
Heerlijk Growing, ik wil ook! Heb vandaag weer zooooooooooo'n zin om te shoppen, ik word er helemaal gek van! Maar goed, ik heb me deze keer serieus voorgenomen om het even niet meer te doen, dus ga me er echt aan houden. Pffff....

Vroeg me trouwens af, bezuinigen jullie alleen op het shoppen voor de fun of proberen jullie ook andere uitgaven te verminderen zoals je boodschappenbudget? Ik wil eigenlijk ook op dat gebied graag wat besparen, ik vind dat 150 euro met 2 personen en 1 baby best wel veel is. Maar ik vind het nog wel erg moeilijk. Wat geven jullie ongeveer aan je boodschappen uit?
Ik lees al een tijdje mee op dit topic alleen zelf niets gepost. Nu ook bij ons thuis de kredietcrisus wel merkbaar wordt wil ik ook wat minder uitgeven. Vorig jaar eens op een rijtje gezet wat ik aan kleding heb gekocht, kreeg bijna een hartverzakking bij het zien van totaalbedrag, daar kopen mensen een leuke middenklasse auto voor. Nog erger is dat het vaak ongedragen in de kast blijft hangen of op marktplaats beland ( dat doe ik sinds kort, voorheen gaf ik het gewoon aan iemand...)

Deze maand was voor mijn doen redelijk, heb maar 1 paar laarzen gekocht van 119 euro ( voor het voorjaar) en een rode bh van chantelle met dito slips ( liep ook nog aardig op) Verder kijk ik bewuster naar de boodschappen. Misschien niet zo goed als de rest dat hiet doet maar voor mij al een hele stap. Geloof me ik ben echt shop verslaafd, ik werk in de stad, en kom/kwam bijna elke dag in de lunchpauze wel met iets terug
Ik kijk niet veel meer naar Oprah, maar laatst bleef ik toch hangen. Het ging over bezuinigen en hoe je schulden af kon lossen. Echt erg, hoeveel Amerikanen rood staan bij creditcard-maatschappijen. Ik heb 1 creditcard en die gebruik ik eigenlijk alleen voor vakanties. Amerikanen hebben rustig 25 creditcards waarbij ze allemaal een krediet hebben, dus niet meteen afbetalen. Gelukkig is het bij mij in ieder geval niet zo erg, ik heb geen schulden, behalve dan mijn hypotheek.

Maar wat me vooral heeft getroffen is de manier om te gaan winkelen. Als je iets wilt kopen moet je eerst kijken of je het nodig hebt (need) of alleen maar wilt (want). Nu denk ik eerst na als ik iets ga kopen "is it need or want?" Meestal is het eigenlijk willen en helemaal niet nodig hebben. Ik ben dus goed aan het bezuinigen geslagen. En het helpt al. Ik heb vorige maand 200 euro overgehouden! Ik houd vol!
Ja dames, als we zo gaan beginnen, dan komt er nooit een einde aan de kredietcrisis!

We moeten juist nu gaan shoppen!
quote:yoyo2 schreef op 19 februari 2009 @ 09:49:

Ja dames, als we zo gaan beginnen, dan komt er nooit een einde aan de kredietcrisis!

We moeten juist nu gaan shoppen!Dus dan winkel ik eigenlijk voor een goed doel... mmm.. heel ander perspectief ineens haha
Hoihoi,

Ik ben een paar dagen op vakantie geweest en heb geen souvernirs in de vorm van super-geweldige-mooie kleding of schoenen ofzo gekocht :-) We hebben met ons 2en deze midweek 200 euro uitgegeven incl. benzine en alle eten/drinken. Best heel netjes dus! Het chaletje waar we zaten was incl. 2 huurfietsen ook maar 180 euro dus voor in verhouding weinig geld zijn we er even lekker tussenuit geweest.

Morgen gaan we weer de reguliere boodschappen doen, ik maak vanavond vast een lijstje en daar ga ik me weer aan houden!

Groetjes Miauwww
nou, ik heb niets meer gekocht hoor. maar volgende week krijg ik weer loon en gaat mij toch weer wat dingen kosten:

nieuwe lampjes

verjaardagkado's 4 x

heb nieuwe spijkerbroeken nodig. en écht nodig, niet omdat ik daar zin in heb.

Verder wil ik mij proberen in te houden.
Ik ben sinds het meeschrijven ook begonnen met het opschrijven van alle uitgaven (ook boodschappen) in een schriftje. Dat helpt enorm, je wordt je heel bewust van hoeveel geld je onnodig uitgeeft. Veel dingetjes koop ik niet omdat ze nodig zijn, maar omdat ik er zo van geniet. Bijvoorbeeld een extra shampootje zodat ik kan afwisselen met m'n vaste merk of lekkere krentenbolletjes en croissantjes voor het weekend. Op zich moet het kunnen, maar EN krentenbollen EN croissantjes is natuurlijk wat overdreven.

Maar......... ik vind het echt heel moeilijk, ik ben zo gewend aan funshoppen! Ik ga dus ook nog veel te vaak de fout in... Vandaag wat inkopen gedaan bij een tuincentrum en toch weer thuisgekomen met dingen die ik niet nodig had. Bah.
Bambina: Herkenbaar, tuincentra, verleidelijk spul allemaal he... vooral nu de drang naar lente zo groot is (bij mij tenminste). Ik heb dit weekend een kweeksetje gekocht op wat groenteplantjes op te kweken enzo, erg leuk, maar niet iets wat ik 100% nodig had...

Met de boodschappen vind ik het nog wat moeilijker om alles bij te houden, kost voor mijn gevoel zoveel tijd en dat gaat ook allemaal van een andere rekening dan 'mijn eigen dingetjes'. Maar morgen is het weer payday en dus het begin van een 'nieuwe maand'. Dus ik ga toch maar even doorbijten daarmee!

Liefs Miauwww

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven