Geld & Recht alle pijlers

Bezwaar tegen het CBR

20-03-2023 20:00 169 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon die heeft rijlessen en mag binnenkort afrijden. Hij moest hiervoor een gezondheidsverklaring invullen.
Toen hij 8 jaar was heeft hij een hersentumor gehad en deze is operatief verwijderd. De tumor was goedaardig. Aangezien zij de tumor niet in zijn geheel konden verwijderen is er nog een stukje resttumor over. In begin moest hij elk half jaar voor een scan. Sinds zijn 18e is de controle eens per 2 jaar. De tumor is stabiel sinds de operatie.
Bij de gezondheidsverklaring was de vraag, ben je ooit neurologisch behandeld? daar heeft hij ja op geantwoord. Daarna mocht hij niet gelijk afrijden maar moest bij een afhankelijke neuroloog controleren of hij rijgeschikt was. Deze heeft geconstateerd dat hij niet mag examineren voor groep 2. Dit houdt hij dat hij onder code 100 valt, wat betekent dat hij uitsluitend voor prive redenen mag rijden. De reden dat dit geconstateerd werd komt omdat hij nog onder controle is, eens per 2 jaar.

Mijn zoon wil hier bezwaar tegen indienen omdat hij zich niet beperkt voelt vanwege zijn medische verleden in zijn dagelijkse leven. Is hier iemand die hier ervaring mee heeft of er kans van slagen is dat hij dit kan winnen? Zijn eigen oncoloog heeft ook aangegeven per mail dat er geen behandelingen zijn en /of nodig zijn, maar uitsluitend alleen controles.
Alle reacties Link kopieren Quote
U bent als bestuurder verantwoordelijk voor uw eigen veiligheid. En voor die van anderen. U mag alleen rijden als u volgens de wet ‘rijgeschikt’ bent. Dat wil zeggen: zowel geestelijk als lichamelijk in staat om te rijden.
Weet u niet zeker of u nog wel veilig en verantwoord kunt rijden? Maar gaat u toch de weg op en veroorzaakt u een ongeluk? Dan kunt u in bepaalde gevallen aansprakelijk gesteld worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar wat als hij gewoon 'nee' had ingevuld?
Als ik lees dat ogen laseren ook gemeld moet worden, maar wat is het gevolg als iemand dat NIET doet?
Ik bedoel: een verzekeringsmaatschappij gaat toch niet zo diep in een persoonlijk dossier dat ze uit gaan spitten of je je ooglasering ooit hebt doorgegeven aan het cbr...
Alcohol, drugs of bellen achter het stuur, oke, maar heb nog nooit gehoord dat een verzekeringsmaatschappij de vragenlijst van het CBR uitgeplozen heeft...
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 07:50
Maar wat als hij gewoon 'nee' had ingevuld?
Als ik lees dat ogen laseren ook gemeld moet worden, maar wat is het gevolg als iemand dat NIET doet?
Ik bedoel: een verzekeringsmaatschappij gaat toch niet zo diep in een persoonlijk dossier dat ze uit gaan spitten of je je ooglasering ooit hebt doorgegeven aan het cbr..
Hangt ervanaf hoeveel belang ze daarbij hebben. Als je een ongeluk hebt kan dat groot zijn, want dan ben je niet verzekerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
21-03-2023 07:52
Hangt ervanaf hoeveel belang ze daarbij hebben. Als je een ongeluk hebt kan dat groot zijn, want dan ben je niet verzekerd.
Ik ken geen enkele situatie waarin de verzekering zo diep in is gedoken.
Een vriendin van mij had een ongeluk veroorzaakt: gewoon niet goed voorbij een andere auto gekeken, tegen een andere auto aangeknald, flinke schade aan beide auto's. Er werd niet eens gecheckt of ze had gedronken of drugs in haar lijf had (had ze niet: drinkt niet en anti drugs), kan me niet voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij naar het cbr belt om de vragenlijst uit te spitten. Alcohol en drugsgebruik worden meestal (bij ernstig ongeluk) wel onderzocht. Ja of nee hebben ingevuld op de vragenlijst ivm bv ooglaseren volgens mij écht niet hoor.
elinas wijzigde dit bericht op 21-03-2023 08:09
14.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
21-03-2023 07:23
Officieel moet dat dus wel, maar niemand doet dat.
Dat denk je omdat de worst case scenario zich zelden voordoet. Maar op het moment dat jij voor miljoenen aan schade veroorzaakt en het blijkt dat je je beginnende parkinson (ik noem maar wat) niet gemeld hebt...dan heb jij een probleem.

Zie het anders, waarom zou je je nog verzekeren als je weet dat je mogelijk niet gedekt bent? Uiteindelijk is melden veel makkelijker dan verzwijgen.




Niet voor niets raden alle verzekeringswebsites je met klem aan ziekte die rijvaardigheid beïnvloedt te melden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
21-03-2023 08:03
Dat denk je omdat de worst case scenario zich zelden voordoet. Maar op het moment dat jij voor miljoenen aan schade veroorzaakt en het blijkt dat je je beginnende parkinson (ik noem maar wat) niet gemeld hebt...dan heb jij een probleem.

Zie het anders, waarom zou je je nog verzekeren als je weet dat je mogelijk niet gedekt bent? Uiteindelijk is melden veel makkelijker dan verzwijgen.




Niet voor niets raden alle verzekeringswebsites je met klem aan ziekte die rijvaardigheid beïnvloedt te melden.
Mensen gaan de rijbaan op met medicijnen die nog niet uit hun lichaam zijn op het moment dat ze achter het stuur zitten.
(Keur het niet goed, maar ik weet bijna zeker dat veel mensen dingen verzwijgen en dat de verzekering daar nooit achter kan komen)
elinas wijzigde dit bericht op 21-03-2023 08:11
8.49% gewijzigd
Spring_time schreef:
21-03-2023 07:23
Volgensmij moet je tegenwoordig steeds de gezondheidsverklaring invullen bij het vernieuwen van je rijbewijs. Maar ja, het blijft voor mij een soort willekeur. Als je niets invult komt er waarschijnlijk niemand achter maar als je ja invult kom je in de molen terecht waar je mag dokken tot het einde der tijden en bent overgeleverd aan de willekeur van het CBR. Ik vond mezelf moreel verplicht om wegens epilepsie wel ja in te vullen natuurlijk, maar voor het gros van de mensen zou ik het echt afraden...

Nee dat is niet waar je moet deze alleen invullen bij het behalen van een nieuw rijbewijs. Dus bij B, B/E, C, D en C/E D/E.
Bij het verlengen van het rijbewijs hoeft niet niet.

Daarnaast moet je idd melding maken bij het CBR wanneer je een neurologische aandoening hebt gehad. Na een herseninfarct mag je bijvoorbeeld 6 of 8 weken niet autorijden, je arts vertelt dit tegen je. Duren de klachten langer moet je het melden en is er kans op het moeten doen van een rijtest. Ook na een ooglaser behandeling moet officieel de code op je rijbewijs aangepast worden.

Dat het omslachtig is klopt en dat de keuringsartsen belachelijk veel kosten is ook helemaal waar maar deze maatregelen zijn natuurlijk niet voor niks. Ze moeten de veiligheid in het verkeer waarborgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:10
Nee dat is niet waar je moet deze alleen invullen bij het behalen van een nieuw rijbewijs. Dus bij B, B/E, C, D en C/E D/E.
Bij het verlengen van het rijbewijs hoeft niet niet.

Daarnaast moet je idd melding maken bij het CBR wanneer je een neurologische aandoening hebt gehad. Na een herseninfarct mag je bijvoorbeeld 6 of 8 weken niet autorijden, je arts vertelt dit tegen je. Duren de klachten langer moet je het melden en is er kans op het moeten doen van een rijtest. Ook na een ooglaser behandeling moet officieel de code op je rijbewijs aangepast worden.

Dat het omslachtig is klopt en dat de keuringsartsen belachelijk veel kosten is ook helemaal waar maar deze maatregelen zijn natuurlijk niet voor niks. Ze moeten de veiligheid in het verkeer waarborgen.
Ik ken niemand die dit doet. Een vriend van mij wil binnenkort zijn ogen laten laseren, zal hem hier op wijzen, maar weet bijna 99% zeker dat hij dat niet zou doen..
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 07:50
Maar wat als hij gewoon 'nee' had ingevuld?
Als ik lees dat ogen laseren ook gemeld moet worden, maar wat is het gevolg als iemand dat NIET doet?
Ik bedoel: een verzekeringsmaatschappij gaat toch niet zo diep in een persoonlijk dossier dat ze uit gaan spitten of je je ooglasering ooit hebt doorgegeven aan het cbr...
Alcohol, drugs of bellen achter het stuur, oke, maar heb nog nooit gehoord dat een verzekeringsmaatschappij de vragenlijst van het CBR uitgeplozen heeft...
Niet per se de vragenlijst van het CBR. Maar als jij een epileptische aanval had wat het ongeluk heeft veroorzaakt en uit onderzoek blijkt dat jij gewoon ben gaan rijden, terwijl je wist dat je een verhoogd risico had, kun je aansprakelijk gesteld worden en keert de verzekering niet uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooglaseren hoef je niet te melden. Maar je moet wel eerst groen licht hebben van de arts:

Na een ooglaserbehandeling mag u niet zelf autorijden. Dit is niet alleen omdat het zicht door de behandeling wazig kan zijn, maar ook omdat u dan niet verzekerd bent. Na uw eerste controle (na een week) hoort u of u weer kunt autorijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hetzelfde geldt voor een herseninfarct. Als jij groen licht hebt van de arts, mag je weer rijden. Dit hoef je niet te melden bij het CBR. Tenzij je na 3 maanden nog steeds stoornissen hebt, waardoor je niet kunt rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 08:02
Ik ken geen enkele situatie waarin de verzekering zo diep in is gedoken.
Een vriendin van mij had een ongeluk veroorzaakt: gewoon niet goed voorbij een andere auto gekeken, tegen een andere auto aangeknald, flinke schade aan beide auto's. Er werd niet eens gecheckt of ze had gedronken of drugs in haar lijf had (had ze niet: drinkt niet en anti drugs), kan me niet voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij naar het cbr belt om de vragenlijst uit te spitten. Alcohol en drugsgebruik worden meestal (bij ernstig ongeluk) wel onderzocht. Ja of nee hebben ingevuld op de vragenlijst ivm bv ooglaseren volgens mij écht niet hoor.
Klinkt alsof ze geluk had onder de omstandigheden. Het lijkt me geen prettig idee om onverzekerd rond te rijden. Ik wil me niet voorstellen dat de verzekeringsmaatschappij mijn formulier zou bekijken en zien dat er nee staat waar ja zou moeten. Heb wel mijn rijbewijs en ja het CBR is en blijft een shit show.
elinas schreef:
21-03-2023 08:13
Ik ken niemand die dit doet. Een vriend van mij wil binnenkort zijn ogen laten laseren, zal hem hier op wijzen, maar weet bijna 99% zeker dat hij dat niet zou doen..

Nee dat klopt bijna niemand doet dit omdat eigenlijk niemand hiervan op de hoogte is. Daarnaast is er ook een groot percentage mensen die het niks kan schelen.

Hoe vaak ik niet een incorrect ingevulde Gezondheidsverklaring heb gezien willen jullie niet weten. Gewoon overal "nee" invullen omdat de ouders vinden dat die "medische molen" te lang gaat duren. Mensen met add/adhd medicatie of zelfs bloeddrukverlagers of hartmedicatie.
Echt je schrikt ervan!

Een examinator mag zelfs na het afnemen van een examen bij het vermoeden van een onjuist ingevulde Gezondheidsverklaring de kandidaat zelf op "medisch" zetten. Dan kom je alsnog in die molen terecht. Het gebeurd gelukkig niet vaak ik heb het nog maar q keer meegemaakt.

Na een onvoldoende ogentest ook eenmaal meegemaakt dat de kandidaat na het examen alsnog naar een opticien werd gestuurd maar haar examen was wel voldoende. Zij mocht alleen haar rijbewijs nog niet aan gaan vragen omdat eerst die Gezondheidsverklaring geregeld moest worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sja, je kan natuurlijk gokken met dit soort zaken. Het financiële gevolg kan echter zeer groot zijn als je het niet meldt en aansprakelijk wordt gesteld. Overigens snap ik best dat je zelf denkt dat het allemaal wel meevalt, rijden met een bepaalde aandoening, maar die regels zijn er natuurlijk niet voor niks. Dat anderen hier wel risico's mee nemen, wil niks zeggen. TO, je kan natuurlijk altijd proberen om bezwaar te maken, maar ik zou niet te veel meegaan in de stelling van je zoon dat een beperking in zijn rijbewijs onzin is. Dat kan jij als medisch leek nou eenmaal minder goed vaststellen dat de mensen die de richtlijnen voor het CBR hebben opgesteld.
Pelle schreef:
21-03-2023 08:17
Ooglaseren hoef je niet te melden. Maar je moet wel eerst groen licht hebben van de arts:

Na een ooglaserbehandeling mag u niet zelf autorijden. Dit is niet alleen omdat het zicht door de behandeling wazig kan zijn, maar ook omdat u dan niet verzekerd bent. Na uw eerste controle (na een week) hoort u of u weer kunt autorijden.

Ik had een code voor bril op mijn rijbewijs en deze moest gewijzigd worden na het ondergaan van een laserbehandeling dus officieel moet je het wel degelijk melden om die code te wijzigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:10
Dat het omslachtig is klopt en dat de keuringsartsen belachelijk veel kosten is ook helemaal waar maar deze maatregelen zijn natuurlijk niet voor niks. Ze moeten de veiligheid in het verkeer waarborgen.
Al vraag ik me wel af wat de keuringsarts deed anders dan geld opstrijken. Het gesprek zei niets over rijveiligheid of alertheid of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
21-03-2023 08:14
Niet per se de vragenlijst van het CBR. Maar als jij een epileptische aanval had wat het ongeluk heeft veroorzaakt en uit onderzoek blijkt dat jij gewoon ben gaan rijden, terwijl je wist dat je een verhoogd risico had, kun je aansprakelijk gesteld worden en keert de verzekering niet uit.
Dat begrijp ik, maar dat is ook iets wat gelijk duidelijk is op het moment zélf. Maar iemand die (tijdelijk) bepaalde medicatie gebruikt of net als de zoon van ts "nee" invult op de vragenlijst van het CBR, dat zijn zaken waar een verzekeringsmaatschappij nauwelijks inzage in heeft.
Ik ga er niet vanuit dat bij er bij een ongeluk ter plaatse bloed wordt afgenomen om te kijken of je bepaalde medicatie hebt gebruikt. Tegen de tijd dat de verzekering ermee aan de slag gaat, is de medicatie allang uit je bloed. Hoe moet de verzekering er dan achter komen dat jij op dat moment een pil in had genomen die dat ongeluk heeft veroorzaakt...

Op fok of bokt (geloof ik) las ik ooit dat men elkaar afraadt om op 'ja' in te vullen op de vragenlijst bij dingen uit een ver verleden die nu niet meer spelen, omdat het alleen maar gedoe en ellende oplevert met het CBR

Ik denk dat in de praktijk de vragenlijst van het CBR (mbt dingen uit het verleden die NIET meer spelen) en een verzekering weinig relatie met elkaar hebben dan het CBR wil laten denken
madamzonderm schreef:
21-03-2023 08:26
Al vraag ik me wel af wat de keuringsarts deed anders dan geld opstrijken. Het gesprek zei niets over rijveiligheid of alertheid of zo.

Nee die controleert je bloeddruk, suiker, gewicht en ogen thats it. Dus eigenlijk zo maar heel weinig al is controle op je suiker wel belangrijk ivm een eventuele hypo die je kunt krijgen.

Je gaat ook alleen naar die arts voor het verlengen van een CVV rijbewijs en niet voor andere rijbewijzen wanneer je verder niet medisch bekend bent.

Voor andere aandoeningen moet je bij het behalen van een nieuw rijbewijs weer dezelfde stappen ondernemen als bij het behalen van je B rijbewijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
21-03-2023 08:22
Klinkt alsof ze geluk had onder de omstandigheden. Het lijkt me geen prettig idee om onverzekerd rond te rijden. Ik wil me niet voorstellen dat de verzekeringsmaatschappij mijn formulier zou bekijken en zien dat er nee staat waar ja zou moeten. Heb wel mijn rijbewijs en ja het CBR is en blijft een shit show.
Ze was wél verzekerd, maar ze vond het zelf vreemd dat ze niet gecontroleerd werd op drugs of alcohol (wat ze nooit gebruikt).
Lijkt me dat een verzekering daar als eerste op moet controleren. Nou niet gebeurt, dus laat staan dat ze even het CBR gaan bellen om de vragenlijst van 30 jaar terug op te vragen
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 08:34
Ze was wél verzekerd, maar ze vond het zelf vreemd dat ze niet gecontroleerd werd op drugs of alcohol (wat ze nooit gebruikt).
Lijkt me dat een verzekering daar als eerste op moet controleren. Nou niet gebeurt, dus laat staan dat ze even het CBR gaan bellen om de vragenlijst van 30 jaar terug op te vragen
Na een ernstig ongeluk doet de politie onderzoek. Daar hoeft de verzekeraar niet het CBR voor te bellen.
jij hebt het nu over 1 ongeluk. Waren er zwaargewonden of doden?
elinas schreef:
21-03-2023 08:02
Ik ken geen enkele situatie waarin de verzekering zo diep in is gedoken.
Een vriendin van mij had een ongeluk veroorzaakt: gewoon niet goed voorbij een andere auto gekeken, tegen een andere auto aangeknald, flinke schade aan beide auto's. Er werd niet eens gecheckt of ze had gedronken of drugs in haar lijf had (had ze niet: drinkt niet en anti drugs), kan me niet voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij naar het cbr belt om de vragenlijst uit te spitten. Alcohol en drugsgebruik worden meestal (bij ernstig ongeluk) wel onderzocht. Ja of nee hebben ingevuld op de vragenlijst ivm bv ooglaseren volgens mij écht niet hoor.

Maar het voorbeeld wat jij noemt is geen ernstig ongeluk dat kan "simpel" opgelost worden met het invullen van een schadeformulier en vaak komt de politie niet eens voor alleen materiële schade tenzij je problemen hebt met dat schadeformulier.

Als er ernstig gewonden vallen of zelfs een dodelijk ongeluk wordt er echt wel veel verder gekeken door politie en verzekering.

Ik heb helaas al meermaals een ongeluk gehad met alleen materiële schade en daar is nooit enig ander onderzoek geweest door politie of verzekering.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:22
Nee dat klopt bijna niemand doet dit omdat eigenlijk niemand hiervan op de hoogte is. Daarnaast is er ook een groot percentage mensen die het niks kan schelen.

Hoe vaak ik niet een incorrect ingevulde Gezondheidsverklaring heb gezien willen jullie niet weten. Gewoon overal "nee" invullen omdat de ouders vinden dat die "medische molen" te lang gaat duren. Mensen met add/adhd medicatie of zelfs bloeddrukverlagers of hartmedicatie.
Echt je schrikt ervan!


Een examinator mag zelfs na het afnemen van een examen bij het vermoeden van een onjuist ingevulde Gezondheidsverklaring de kandidaat zelf op "medisch" zetten. Dan kom je alsnog in die molen terecht. Het gebeurd gelukkig niet vaak ik heb het nog maar q keer meegemaakt.

Na een onvoldoende ogentest ook eenmaal meegemaakt dat de kandidaat na het examen alsnog naar een opticien werd gestuurd maar haar examen was wel voldoende. Zij mocht alleen haar rijbewijs nog niet aan gaan vragen omdat eerst die Gezondheidsverklaring geregeld moest worden.
Dat zijn dus zaken waar een verzekering niet achter zou kunnen komen. Die vragenlijst wordt niet bovengehaald en al helemaal niet bij dit soort diagnoses. Terwijl het dus wettelijk gezien wel zou moeten, maar die ouders weten ook dat het voor de verzekering nauwelijks te controleren is
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:23
Ik had een code voor bril op mijn rijbewijs en deze moest gewijzigd worden na het ondergaan van een laserbehandeling dus officieel moet je het wel degelijk melden om die code te wijzigen.
Ik heb ook een bril/lenzen en heb geen code op mijn rijbewijs. Dus ik hoef laseren niet te melden. Wel mag ik pas weer rijden als de arts zegt dat het kan.
elinas schreef:
21-03-2023 08:08
Mensen gaan de rijbaan op met medicijnen die nog niet uit hun lichaam zijn op het moment dat ze achter het stuur zitten.
(Keur het niet goed, maar ik weet bijna zeker dat veel mensen dingen verzwijgen en dat de verzekering daar nooit achter kan komen)

Dat klopt. Sommige pijnstillers mag je niet bij rijden maar mensen doen het toch. Veroorzaak je dan een ernstig ongeluk en volgt er een bloedonderzoek dan ben je wel degelijk de sjaak.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 08:38
Dat zijn dus zaken waar een verzekering niet achter zou kunnen komen. Die vragenlijst wordt niet bovengehaald en al helemaal niet bij dit soort diagnoses. Terwijl het dus wettelijk gezien wel zou moeten, maar die ouders weten ook dat het voor de verzekering nauwelijks te controleren is
Jij hamert maar op die vragenlijst. Je kunt gewoon aansprakelijk gesteld worden als je gaat rijden, terwijl het niet verantwoord is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven