Geld & Recht alle pijlers

Bezwaar tegen het CBR

20-03-2023 20:00 169 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon die heeft rijlessen en mag binnenkort afrijden. Hij moest hiervoor een gezondheidsverklaring invullen.
Toen hij 8 jaar was heeft hij een hersentumor gehad en deze is operatief verwijderd. De tumor was goedaardig. Aangezien zij de tumor niet in zijn geheel konden verwijderen is er nog een stukje resttumor over. In begin moest hij elk half jaar voor een scan. Sinds zijn 18e is de controle eens per 2 jaar. De tumor is stabiel sinds de operatie.
Bij de gezondheidsverklaring was de vraag, ben je ooit neurologisch behandeld? daar heeft hij ja op geantwoord. Daarna mocht hij niet gelijk afrijden maar moest bij een afhankelijke neuroloog controleren of hij rijgeschikt was. Deze heeft geconstateerd dat hij niet mag examineren voor groep 2. Dit houdt hij dat hij onder code 100 valt, wat betekent dat hij uitsluitend voor prive redenen mag rijden. De reden dat dit geconstateerd werd komt omdat hij nog onder controle is, eens per 2 jaar.

Mijn zoon wil hier bezwaar tegen indienen omdat hij zich niet beperkt voelt vanwege zijn medische verleden in zijn dagelijkse leven. Is hier iemand die hier ervaring mee heeft of er kans van slagen is dat hij dit kan winnen? Zijn eigen oncoloog heeft ook aangegeven per mail dat er geen behandelingen zijn en /of nodig zijn, maar uitsluitend alleen controles.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 08:34
Ze was wél verzekerd, maar ze vond het zelf vreemd dat ze niet gecontroleerd werd op drugs of alcohol (wat ze nooit gebruikt).
Lijkt me dat een verzekering daar als eerste op moet controleren. Nou niet gebeurt, dus laat staan dat ze even het CBR gaan bellen om de vragenlijst van 30 jaar terug op te vragen
Bizar wel. Ik ken iemand die voor nee invulde waar ja moest en die had wel vertrouwen in dat het goed zou komen. Als ik die onnauwkeurigheden hier lees kan ik me dat enigszins voorstellen. Ik heb lang gewacht met het halen van mijn rijbewijs door die molen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonouders moesten laatst voor hun 75+ rijkeuring van het CBR. Die keuring is echt een wassen neus en je kunt daar echt nooit uit opmaken of iemand nog wel rijgeschikt is. Schoonvader wist niet zeker of zijn gezichtsvermogen nog oké was en heeft al die plaatjes uit zijn hoofd geleerd.
Mijn schoonmoeder was toen ze nog “goed” was al een gevaar op de weg, maar ook zij kwam prima de de keuring door. Ook de plaatjes uit haar hoofd geleerd terwijl ze met één oog nauwelijks nog wat ziet en met grote regelmaat verward is.

Zoon heeft ASS en moest ook naar de keuringsarts. Nog geen 2 minuten binnen, kreeg een paar vragen waaruit bleek dat de arts geen kaas had gegeten van autisme en een paar honderd euro armer.

Dat dit soort keuringen de veiligheid in het verkeer dienen te waarborgen is vast ooit een prima idee geweest, maar de uitvoering is echt bagger en volstrekt ontoereikend voor een groep chauffeurs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
21-03-2023 08:38
Na een ernstig ongeluk doet de politie onderzoek. Daar hoeft de verzekeraar niet het CBR voor te bellen.
jij hebt het nu over 1 ongeluk. Waren er zwaargewonden of doden?
Dat snap ik,maar de politie doet onderzoek naar drugs en alcohol, niet naar het feit dat je een paar uur ervoor een pil hebt geslikt die volgens de bijsluiter je rijvaardigheid beïnvloedt. Of dat je op de vragenlijsten nee 30 jaar geleden nee hebt ingevuld bij een niet meer actuele situatie
Alle reacties Link kopieren Quote
Plus dat je valsheid in geschrifte promoot.... Dat mensen dit doen wil nog niet zeggen dat het verstandig is om het te adviseren :S
Pelle schreef:
21-03-2023 08:39
Ik heb ook een bril/lenzen en heb geen code op mijn rijbewijs. Dus ik hoef laseren niet te melden. Wel mag ik pas weer rijden als de arts zegt dat het kan.

Had jij ten tijde van het doen van je examen lenzen in of nog geen bril? Dat kan dat staat die code idd niet op je rijbewijs en wordt daar nooit meer naar gevraagd.
elinas schreef:
21-03-2023 08:38
Dat zijn dus zaken waar een verzekering niet achter zou kunnen komen. Die vragenlijst wordt niet bovengehaald en al helemaal niet bij dit soort diagnoses. Terwijl het dus wettelijk gezien wel zou moeten, maar die ouders weten ook dat het voor de verzekering nauwelijks te controleren is

Bij het veroorzaken of betrokken zijn bij een ernstig ongeluk wordt bloed afgenomen en daarin kunnen ze medicijngebruik ook vinden. Daarnaast zal in zo'n geval de verwerking wel verder gaan spitten dan alleen bij blikschade omdat het bij laatstgenoemde teveel werk is en ook weer te weinig personeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
21-03-2023 08:42
Mijn schoonouders moesten laatst voor hun 75+ rijkeuring van het CBR. Die keuring is echt een wassen neus en je kunt daar echt nooit uit opmaken of iemand nog wel rijgeschikt is. Schoonvader wist niet zeker of zijn gezichtsvermogen nog oké was en heeft al die plaatjes uit zijn hoofd geleerd.
Mijn schoonmoeder was toen ze nog “goed” was al een gevaar op de weg, maar ook zij kwam prima de de keuring door. Ook de plaatjes uit haar hoofd geleerd terwijl ze met één oog nauwelijks nog wat ziet en met grote regelmaat verward is.

Zoon heeft ASS en moest ook naar de keuringsarts. Nog geen 2 minuten binnen, kreeg een paar vragen waaruit bleek dat de arts geen kaas had gegeten van autisme en een paar honderd euro armer.

Dat dit soort keuringen de veiligheid in het verkeer dienen te waarborgen is vast ooit een prima idee geweest, maar de uitvoering is echt bagger en volstrekt ontoereikend voor een groep chauffeurs.
Nou hier kan een verzekering dan weinig tegen in brengen na een ongeluk
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:43
Had jij ten tijde van het doen van je examen lenzen in of nog geen bril? Dat kan dat staat die code idd niet op je rijbewijs en wordt daar nooit meer naar gevraagd.
Ik heb ook geen code op mijn rijbewijs en mét bril rijexamen gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:43
Had jij ten tijde van het doen van je examen lenzen in of nog geen bril? Dat kan dat staat die code idd niet op je rijbewijs en wordt daar nooit meer naar gevraagd.
Ik had lenzen in. Verder is het bijna 30 jaar gelden, dus weet verder niet precies meer wat ik destijds heb moeten invullen.

Maar het punt is, dat je veel medische zaken (als je al een rijbewijs hebt) niet per se hoeft te melden bij het CBR, maar je arts moet wel eerst aangeven dat je weer verantwoord kunt rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 08:45
Nou hier kan een verzekering dan weinig tegen in brengen na een ongeluk
als jij weet dat jouw zicht niet voldoende is, kun je alsnog aansprakelijk gesteld worden. De keuring van het CBR is niet heilig,
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 08:45
Nou hier kan een verzekering dan weinig tegen in brengen na een ongeluk
Nee, maar de keuringsarts vond haar wél rijgeschikt. Daar gaat dan toch iets heel erg fout.
Gelukkig rijdt ze al jaren niet meer, maar ze is er wel van overtuigd dat ze nog zo in de auto kan stappen en prima de weg op kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn opa zorgde altijd dat hij de keuringsafspraak ‘s morgens had na een goede nacht slaap. Dan kon hij precies dat halve uurtje netjes rijden voor hij weer een gevaar op de weg werd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik droeg bijv tijdens mijn rijexamen geen bril. Nu zou ik echt niet meer kunnen rijden zonder bril, maar nérgens staat vermeld dat ik nu altijd een bril moet dragen tijdens het rijden, wat ik trouwens wel altijd doe (en resevebril in auto)

Ik ken iemand die last heeft gekregen van nachtblindheid. Ze wist niet of ze dit nu moest doorgeven aan de verzekering en of dit nodig was.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
21-03-2023 08:51
Mijn opa zorgde altijd dat hij de keuringsafspraak ‘s morgens had na een goede nacht slaap. Dan kon hij precies dat halve uurtje netjes rijden voor hij weer een gevaar op de weg werd.
Oei...waarop werd hij gekeurd
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
21-03-2023 08:48
als jij weet dat jouw zicht niet voldoende is, kun je alsnog aansprakelijk gesteld worden. De keuring van het CBR is niet heilig,
Maar het doel van die keuring is juist ongelukken te voorkomen. Als zo’n keuring een wassen neus is, schiet het volledig zijn doel voorbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:33
Nee die controleert je bloeddruk, suiker, gewicht en ogen thats it. Dus eigenlijk zo maar heel weinig al is controle op je suiker wel belangrijk ivm een eventuele hypo die je kunt krijgen.

Je gaat ook alleen naar die arts voor het verlengen van een CVV rijbewijs en niet voor andere rijbewijzen wanneer je verder niet medisch bekend bent.

Voor andere aandoeningen moet je bij het behalen van een nieuw rijbewijs weer dezelfde stappen ondernemen als bij het behalen van je B rijbewijs.
Ook die dingen zijn niet gedaan. Het zal vast nuttig zijn te testen, maar wat LaFleurNoire ook schetst, de keuring is in de praktijk onder de maat. De mensen waar ik mee te maken had waren alle drie nogal incompetent. Mijn huisarts gaf aan geen gevaar te zien voor mij op de weg, dat legde CBR naast zich neer.
LaFleurNoire schreef:
21-03-2023 08:42
Mijn schoonouders moesten laatst voor hun 75+ rijkeuring van het CBR. Die keuring is echt een wassen neus en je kunt daar echt nooit uit opmaken of iemand nog wel rijgeschikt is. Schoonvader wist niet zeker of zijn gezichtsvermogen nog oké was en heeft al die plaatjes uit zijn hoofd geleerd.
Mijn schoonmoeder was toen ze nog “goed” was al een gevaar op de weg, maar ook zij kwam prima de de keuring door. Ook de plaatjes uit haar hoofd geleerd terwijl ze met één oog nauwelijks nog wat ziet en met grote regelmaat verward is.

Zoon heeft ASS en moest ook naar de keuringsarts. Nog geen 2 minuten binnen, kreeg een paar vragen waaruit bleek dat de arts geen kaas had gegeten van autisme en een paar honderd euro armer.

Dat dit soort keuringen de veiligheid in het verkeer dienen te waarborgen is vast ooit een prima idee geweest, maar de uitvoering is echt bagger en volstrekt ontoereikend voor een groep chauffeurs.

Bij je eerstgenoemde verhaal vind ik het onbegrijpelijk dat de familie zelf niet afraad om nog te rijden. Zo'n keuringsarts kan natuurlijk heel weinig bewijzen als ze de plaatjes uit hun hoofd leren en dus een voldoende ogentest hebben. Ik krijg heel vaak vragen voor een rijtest van ouderen. Daar ga ik dan mee rijden en 9/10 keer is mijn advies helaas om niet meer te rijden. Willen ze dan toch die rijtest dan vallen ze daar wel door de mand. Ik zou pleiten voor een rijtest voor iedereen vanaf 75 jaar maar helaas is dit vgm pas vanaf 80 jaar verplicht.

Vwb je zoon met ASS, ik krijg behoorlijk wat leerlingen met die diagnose, en ik vind het logisch dat zij die keuring en eventuele rijtest moeten doen. Nu verschilt het per leerling hoe ze ermee omgaan en in welke mate dit speelt maar je merkt wel in de rij-opleiding dat zij extra begeleiding nodig hebben of zelfs dat het beter is om te rijden in een automaat ipv schakelauto. Dat laatste zie je wel steeds vaker (gelukkig).

Met het laatste ben ik het wel eens. Er zouden strengere voorwaarden moeten zijn voor het behouden van een rijbewijs. Neem de theoretische kennis alleen al, ik weet bijna 100% zeker dat iemand na 5 jaar niet meer slaagt voor zijn theorie.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
21-03-2023 08:49
Nee, maar de keuringsarts vond haar wél rijgeschikt. Daar gaat dan toch iets heel erg fout.
Gelukkig rijdt ze al jaren niet meer, maar ze is er wel van overtuigd dat ze nog zo in de auto kan stappen en prima de weg op kan.
dat ben ik met je eens. Helaas ken ik daar ook een paar van, die denken dat ze nog prima de weg op kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
21-03-2023 08:51
Mijn opa zorgde altijd dat hij de keuringsafspraak ‘s morgens had na een goede nacht slaap. Dan kon hij precies dat halve uurtje netjes rijden voor hij weer een gevaar op de weg werd.
Het stikt hier van dit soort oudere chauffeurs op de weg. Geen fatsoenlijk openbaar vervoer en per se zelf de weg nog op willen want dat kan nog best. Levensgevaarlijk en er gebeuren ook heel regelmatig flinke ongelukken.
Pelle schreef:
21-03-2023 08:47
Ik had lenzen in. Verder is het bijna 30 jaar gelden, dus weet verder niet precies meer wat ik destijds heb moeten invullen.

Maar het punt is, dat je veel medische zaken (als je al een rijbewijs hebt) niet per se hoeft te melden bij het CBR, maar je arts moet wel eerst aangeven dat je weer verantwoord kunt rijden.

Je hebt niks in hoeven vullen want destijds bestond die Gezondheidsverklaring nog niet. Alleen de examinator kon die code toevoegen wanneer hij zag dat je brildragend was en ook hij kon het vergeten.

Voor het dragen van een bril of lenzen hoef je ook geen "ja" in te vullen op je rijbewijs dus ik vraag me af of die code nog bestaat eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
TVP
Ga ik over nadenken.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
21-03-2023 08:53
Maar het doel van die keuring is juist ongelukken te voorkomen. Als zo’n keuring een wassen neus is, schiet het volledig zijn doel voorbij.
ja dat klopt, Maar ik reageerde op iemand die zei, dat als je goedgekeurd bent door het CBR de verzekering je dan niks meer kan maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:57
Je hebt niks in hoeven vullen want destijds bestond die Gezondheidsverklaring nog niet. Alleen de examinator kon die code toevoegen wanneer hij zag dat je brildragend was en ook hij kon het vergeten.

Voor het dragen van een bril of lenzen hoef je ook geen "ja" in te vullen op je rijbewijs dus ik vraag me af of die code nog bestaat eigenlijk?
Wat ik ooit gelezen heb is dat iemand met een lui oog geen auto mocht rijden (van CBR) en dat zijn buurman die blind was aan een oog dat wel mocht.
Pelle schreef:
21-03-2023 08:56
dat ben ik met je eens. Helaas ken ik daar ook een paar van, die denken dat ze nog prima de weg op kunnen.

Klopt en dat is ook een groot probleem. Maar iemand die alleen ouder wordt en verder niets mankeert komt idd makkelijk door die keuring. Daarom is een verplichte rijtest vanaf 75 jaar helemaal niet zo'n gek idee.

Wanneer ouderen wel iets komen te mankeren of zelfs wanneer je niet oud bent, dan is de kans op een rijtest wel groter. Het probleem is ook daar weer personeelstekort. Een aantal jaar geleden liep het faliekant mis met de Gezondheidsverklaringen bij het CBR en de wachttijden waardoor mensen soms wel 6 maanden moesten wachten op een verlenging van een rijbewijs. Hierdoor kwamen veel mensen in de problemen omdat zij niet meer mochten rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:40
Dat klopt. Sommige pijnstillers mag je niet bij rijden maar mensen doen het toch. Veroorzaak je dan een ernstig ongeluk en volgt er een bloedonderzoek dan ben je wel degelijk de sjaak.
Precies. Ja mensen rijden met medicijnen die hun rijvaardigheid beïnvloeden, mensen rijden met drank op, mensen rijden ziek. Maar op het moment dat je een ongeval veroorzaakt, en dan vooral eentje waar miljoenen mee gemoeid zijn (iemand invalide gereden bijvoorbeeld), en het blijkt dat je weet of had moeten weten dat je rijvaardigheid negatief beïnvloed was, dan ben je gigantisch de sjaak. 'Ja maar iedereen doet het' gaat dan niet op.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven