Geld & Recht alle pijlers

Bezwaar tegen het CBR

20-03-2023 20:00 169 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon die heeft rijlessen en mag binnenkort afrijden. Hij moest hiervoor een gezondheidsverklaring invullen.
Toen hij 8 jaar was heeft hij een hersentumor gehad en deze is operatief verwijderd. De tumor was goedaardig. Aangezien zij de tumor niet in zijn geheel konden verwijderen is er nog een stukje resttumor over. In begin moest hij elk half jaar voor een scan. Sinds zijn 18e is de controle eens per 2 jaar. De tumor is stabiel sinds de operatie.
Bij de gezondheidsverklaring was de vraag, ben je ooit neurologisch behandeld? daar heeft hij ja op geantwoord. Daarna mocht hij niet gelijk afrijden maar moest bij een afhankelijke neuroloog controleren of hij rijgeschikt was. Deze heeft geconstateerd dat hij niet mag examineren voor groep 2. Dit houdt hij dat hij onder code 100 valt, wat betekent dat hij uitsluitend voor prive redenen mag rijden. De reden dat dit geconstateerd werd komt omdat hij nog onder controle is, eens per 2 jaar.

Mijn zoon wil hier bezwaar tegen indienen omdat hij zich niet beperkt voelt vanwege zijn medische verleden in zijn dagelijkse leven. Is hier iemand die hier ervaring mee heeft of er kans van slagen is dat hij dit kan winnen? Zijn eigen oncoloog heeft ook aangegeven per mail dat er geen behandelingen zijn en /of nodig zijn, maar uitsluitend alleen controles.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankje voor de uitleg Irish en Lemoos.
Had zelf ook zoiets, ik kan best nog wel rijden waarom zou ik het doorgeven. Vind het zeker goed dat, dit er is. Helaas zijn er nog veel mensen die toch eigenlijk niet meer zouden mogen rijden. Snap het wel, stel je word afgekeurd raak je toch een stukje zelfstandigheid kwijt.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het systeem van rijbewijzen verlengen of aanvragen, deugt van geen kant.

Ik heb, ruim nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, een chronische aandoening gekregen (diabetes type 1). Ik kan mijn rijbewijs zonder problemen verlengen. Iemand die diabetes type 1 heeft en daar mee gediagnosticeerd is vóór het doen van een rijexamen, moet naar een keuringsarts, een onafhankelijk oogarts etc etc en is daar ruim 100 euro aan kwijt en krijgt een rijbewijs voor 5 jaar.

Ik ben niet verplicht om aan te geven dat ik diabetes type 1 heb.

Ongelooflijk krom.

Idem voor diagnose autisme. Vriendin van dochter moet door de hele molen, want diagnose autisme. Genoeg mensen die na het halen van het rijbewijs autisme blijken te hebben, maar zij kunnen zonder problemen hun rijbewijs verlengen, want voor verlengen hoef je geen gezondheidsverklaring in te vullen.

Het systeem is verre van kloppend.

En prijzen die gevraagd worden voor keuringen en al het papierwerk is absurd. Dat mag wel aangepakt worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ja, strikt genomen ben je zelf dus wel verplicht aan je verzekeraar aan te geven dat je diabetes hebt. Als je een ongeluk zou krijgen, en het blijkt dat dat bijvoorbeeld komt door een stijging/daling in je bloedsuiker, dan hang je wel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
29-03-2023 11:01
Nou ja, strikt genomen ben je zelf dus wel verplicht aan je verzekeraar aan te geven dat je diabetes hebt. Als je een ongeluk zou krijgen, en het blijkt dat dat bijvoorbeeld komt door een stijging/daling in je bloedsuiker, dan hang je wel natuurlijk.
Verzekeraar? Wat bedoel je?

Het is niet verplicht om het door te geven aan het CBR en daar ging het om.
flipflop wijzigde dit bericht op 29-03-2023 11:12
11.72% gewijzigd
Irish_Wasser_Woman schreef:
29-03-2023 11:01
Nou ja, strikt genomen ben je zelf dus wel verplicht aan je verzekeraar aan te geven dat je diabetes hebt. Als je een ongeluk zou krijgen, en het blijkt dat dat bijvoorbeeld komt door een stijging/daling in je bloedsuiker, dan hang je wel natuurlijk.

Inderdaad dit is eigen verantwoordelijkheid om dit door te geven. Maar wordt in de praktijk nauwelijks gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het systeem is ook krom. Bij veel mensen gaan de ogen achteruit , maar een ogentest is niet nodig voor verlengen rijbewijs. Mijn man heeft een aangeboren oogafwijking die niet achteruit kan gaan, maar moet elke 10 jaar gekeurd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
29-03-2023 11:11
Inderdaad dit is eigen verantwoordelijkheid om dit door te geven. Maar wordt in de praktijk nauwelijks gedaan.
Het is niet verplicht nee, dus waarom zou je, als je hypo's prima voelt en er niks aan de hand is met je zicht.

Daarom is het dus ook enorm krom dat je het wél moet aangeven als je die diagnose hebt voor je examen gaat doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
29-03-2023 11:14
Het is niet verplicht nee, dus waarom zou je, als je hypo's prima voelt en er niks aan de hand is met je zicht.

Daarom is het dus ook enorm krom dat je het wél moet aangeven als je die diagnose hebt voor je examen gaat doen.
Omdat je dus onverzekerd rondrijdt. Dáárom moet je het wél doorgeven. En nee, idd niet aan het CBR, maar wél aan je verzekeraar.
Je kan met een gebroken (linker)been ook prima in een automaat rijden, maar toch mag je dat niet doen, als je geen toestemming hebt van je verzekeraar.
Het CBR doet vervolgens de keuring (in de meeste gevallen).

Iedereen moet het zelf weten hoor, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden hoe het verzekeringstechnisch in elkaar steekt, want men denkt vaak dat het zo'n vaart niet loopt, maar goed, je zal maar net degene zijn bij wie het wél een probleem geeft.

Er is echt maar één instantie die gaat over jouw rijvaardigheid, en dat is het CBR. Alles wat anders is dan tijdens je rij-examen, kán van invloed zijn op je rijvaardigheid, en er is dan ook maar één instantie die daar wettelijk iets over kan en mag zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
29-03-2023 11:52
Omdat je dus onverzekerd rondrijdt. Dáárom moet je het wél doorgeven. En nee, idd niet aan het CBR, maar wél aan je verzekeraar.
Je kan met een gebroken (linker)been ook prima in een automaat rijden, maar toch mag je dat niet doen, als je geen toestemming hebt van je verzekeraar.
Het CBR doet vervolgens de keuring (in de meeste gevallen).

Iedereen moet het zelf weten hoor, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden hoe het verzekeringstechnisch in elkaar steekt, want men denkt vaak dat het zo'n vaart niet loopt, maar goed, je zal maar net degene zijn bij wie het wél een probleem geeft.

Er is echt maar één instantie die gaat over jouw rijvaardigheid, en dat is het CBR. Alles wat anders is dan tijdens je rij-examen, kán van invloed zijn op je rijvaardigheid, en er is dan ook maar één instantie die daar wettelijk iets over kan en mag zeggen.
Snap ik, alleen ging daar de discussie niet over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb met een zelfde soort situatie gezeten. Ik ben op mijn achttiende gediagnosticeerd met het syndroom van Asperger. En heb op mijn twintigste mijn rijbewijs gehaald. Ik heb uiteindelijk op de verklaring ingevuld dat ik niet leed aan een stoornis binnen het autistische spectrum. Omdat een mijn diagnose niet van invloed is op mijn rijvaardigheid. Ik heb dit ook gedaan na overleg met de professor die de diagnose gesteld heeft. Zij was het er ook absoluut niet mee eens dat het CBR deze info wil weten zonder dat ze er genoeg verstand van hebben om er goed hun mening over te geven. Mijn verzekeringsmaatschappij waar ik mijn autoverzekeringen heb lopen weet het overigens wel en die vroegen zich af waarom ik het meldde omdat mijn diagnose geen invloed heeft op mijn rijvaardigheid. Maar zo zul je tegen meer dingen aan gaan lopen. Ik kan door mijn diagnose bij bijna de helft van de banken geen hypotheek krijgen. En mijn overlijdsrisico verzekering is 3 keer zo hoog als die van mijn man. Het is allemaal heel scheef.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stacey86 schreef:
10-04-2023 18:41
Ik heb met een zelfde soort situatie gezeten. Ik ben op mijn achttiende gediagnosticeerd met het syndroom van Asperger. En heb op mijn twintigste mijn rijbewijs gehaald. Ik heb uiteindelijk op de verklaring ingevuld dat ik niet leed aan een stoornis binnen het autistische spectrum. Omdat een mijn diagnose niet van invloed is op mijn rijvaardigheid. Ik heb dit ook gedaan na overleg met de professor die de diagnose gesteld heeft. Zij was het er ook absoluut niet mee eens dat het CBR deze info wil weten zonder dat ze er genoeg verstand van hebben om er goed hun mening over te geven. Mijn verzekeringsmaatschappij waar ik mijn autoverzekeringen heb lopen weet het overigens wel en die vroegen zich af waarom ik het meldde omdat mijn diagnose geen invloed heeft op mijn rijvaardigheid. Maar zo zul je tegen meer dingen aan gaan lopen. Ik kan door mijn diagnose bij bijna de helft van de banken geen hypotheek krijgen. En mijn overlijdsrisico verzekering is 3 keer zo hoog als die van mijn man. Het is allemaal heel scheef.
Dus eigenlijk heb je de gezondheidsverklaring niet naar waarheid ingevuld en is de verzekering hiermee akkoord gegaan?
Maar stel dat je iemand aanrijdt en de verzekering wil liever niet uitkeren of de kosten op jou verhalen, ben je dan niet bang dat ze deze info tegen jou gaan gebruiken?

Ik zou verzekeringen niet zo 123 vertrouwen als ze mondeling iets verklaren.

Tenzij het formulier meer dan 15 jaar geleden is ingevuld (=bewaartermijn CBR)
Alle reacties Link kopieren Quote
Arizona15 schreef:
20-03-2023 20:20
Ik vind alcohol wel wat anders dan iemand die geen last meer heeft van zijn operatie 12 jaar geleden.

Het feit dat hij tegen zijn neuroloog kan zeggen dat hij geen controle meer zou willen, dan heeft hij praktisch geen verdere controles en had hij gewoon normaal zijn examen kunnen doen.
Nee niet helemaal waar want hij moet op zijn eigen verklaring nog steeds aangeven dat hij in het verleden neurologisch behandeld is.
Echter je leest verkeerd en de code 100 is niet alleen maar voor woon-werkverkeer maar voor privégebruik, dus hij kan naar Spanje met de auto maar hij mag nooit beroepschauffeur worden, dus ook geen taxichauffeur met alleen een B rijbewijs nodig
Dit staat gewoon op de site van het CBR. Neem anders eens contact op met het CBR want je ziet het zwarter dan het is.

Code 100 betekent dat je een rijbewijs hebt voor privégebruik. Woon-werkverkeer valt ook onder privé-gebruik. –
Alle reacties Link kopieren Quote
Stacey86 schreef:
10-04-2023 18:41
Ik heb met een zelfde soort situatie gezeten. Ik ben op mijn achttiende gediagnosticeerd met het syndroom van Asperger. En heb op mijn twintigste mijn rijbewijs gehaald. Ik heb uiteindelijk op de verklaring ingevuld dat ik niet leed aan een stoornis binnen het autistische spectrum. Omdat een mijn diagnose niet van invloed is op mijn rijvaardigheid. Ik heb dit ook gedaan na overleg met de professor die de diagnose gesteld heeft. Zij was het er ook absoluut niet mee eens dat het CBR deze info wil weten zonder dat ze er genoeg verstand van hebben om er goed hun mening over te geven. Mijn verzekeringsmaatschappij waar ik mijn autoverzekeringen heb lopen weet het overigens wel en die vroegen zich af waarom ik het meldde omdat mijn diagnose geen invloed heeft op mijn rijvaardigheid. Maar zo zul je tegen meer dingen aan gaan lopen. Ik kan door mijn diagnose bij bijna de helft van de banken geen hypotheek krijgen. En mijn overlijdsrisico verzekering is 3 keer zo hoog als die van mijn man. Het is allemaal heel scheef.
Het CBR heeft daar inderdaad geen verstand van....daarom sturen ze je door naar een onafhankelijk arts die jouw rijvaardigheid beoordeeld. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een verzekering zegt dat het voor hun geen probleem is dat jij een CBR richtlijn hebt overtreden
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
11-04-2023 07:19
Het CBR heeft daar inderdaad geen verstand van....daarom sturen ze je door naar een onafhankelijk arts die jouw rijvaardigheid beoordeeld. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een verzekering zegt dat het voor hun geen probleem is dat jij een CBR richtlijn hebt overtreden
Raar inderdaad
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
11-04-2023 07:17
Nee niet helemaal waar want hij moet op zijn eigen verklaring nog steeds aangeven dat hij in het verleden neurologisch behandeld is.
Echter je leest verkeerd en de code 100 is niet alleen maar voor woon-werkverkeer maar voor privégebruik, dus hij kan naar Spanje met de auto maar hij mag nooit beroepschauffeur worden, dus ook geen taxichauffeur met alleen een B rijbewijs nodig
Dit staat gewoon op de site van het CBR. Neem anders eens contact op met het CBR want je ziet het zwarter dan het is.

Code 100 betekent dat je een rijbewijs hebt voor privégebruik. Woon-werkverkeer valt ook onder privé-gebruik. –
Dat weet TO, dat staat ook in de OP. Maar haar zoon wil het gebruiken voor zijn bijbaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
11-04-2023 07:40
Dat weet TO, dat staat ook in de OP. Maar haar zoon wil het gebruiken voor zijn bijbaan.
Ik zie in de OP niets over een bijbaan hoor maar goed....jij krijgt gelijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Het staat idd niet in de OP maar ik heb het later wel vermeld.
Bezwaar is trouwens afgewezen. Hij laat het voor nu wat het is en probeert het over 3 jaar nog eens. Wellicht dat de situatie dan heel anders is (geen controles meer).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees hier over rijbewijskeuringen voor veel geld maar vaak kan de huisarts ook het formulier invullen. Mijn moeder heeft niets hoeven betalen en ikzelf ook niet(andere huisarts, moeder leeftijdskeuring en ik medisch). Formulier van CBR naar de huisarts gestuurd en die stuurt het ingevuld weer digitaal naar het CBR. In de brief van het CBR stond bij mij dat ik gekeurd moest worden door een keurend arts maar dit na telefonisch contact bleek dat dit ook mijn eigen huisarts mocht zijn.
isditechtwaar wijzigde dit bericht op 11-04-2023 09:44
Reden: Aanvulling
21.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
11-04-2023 07:52
Ik zie in de OP niets over een bijbaan hoor maar goed....jij krijgt gelijk
nee niet over bijbaan. Maar wel over rijden voor privégebruik, dat is toch wat jij vetgedrukt neerzet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven