Geld & Recht alle pijlers

Bezwaar tegen het CBR

20-03-2023 20:00 169 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon die heeft rijlessen en mag binnenkort afrijden. Hij moest hiervoor een gezondheidsverklaring invullen.
Toen hij 8 jaar was heeft hij een hersentumor gehad en deze is operatief verwijderd. De tumor was goedaardig. Aangezien zij de tumor niet in zijn geheel konden verwijderen is er nog een stukje resttumor over. In begin moest hij elk half jaar voor een scan. Sinds zijn 18e is de controle eens per 2 jaar. De tumor is stabiel sinds de operatie.
Bij de gezondheidsverklaring was de vraag, ben je ooit neurologisch behandeld? daar heeft hij ja op geantwoord. Daarna mocht hij niet gelijk afrijden maar moest bij een afhankelijke neuroloog controleren of hij rijgeschikt was. Deze heeft geconstateerd dat hij niet mag examineren voor groep 2. Dit houdt hij dat hij onder code 100 valt, wat betekent dat hij uitsluitend voor prive redenen mag rijden. De reden dat dit geconstateerd werd komt omdat hij nog onder controle is, eens per 2 jaar.

Mijn zoon wil hier bezwaar tegen indienen omdat hij zich niet beperkt voelt vanwege zijn medische verleden in zijn dagelijkse leven. Is hier iemand die hier ervaring mee heeft of er kans van slagen is dat hij dit kan winnen? Zijn eigen oncoloog heeft ook aangegeven per mail dat er geen behandelingen zijn en /of nodig zijn, maar uitsluitend alleen controles.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
21-03-2023 08:58
ja dat klopt, Maar ik reageerde op iemand die zei, dat als je goedgekeurd bent door het CBR de verzekering je dan niks meer kan maken.
Maar als het CBR iemand rijgeschikt verklaart, wat zou de verzekering dáár nog tegen in kunnen brengen (los van alcohol/drugs/medicatie gebruik)?

Dus als een 75 jarige goedgekeurd wordt, vervolgens een ongeluk veroorzaakt wegens slecht oogzicht, terwijl het CBR hem daar nou net voor heeft goedgekeurd...wat kan de verzekering daar nu tegenin brengen?
elinas schreef:
21-03-2023 09:02
Wat ik ooit gelezen heb is dat iemand met een lui oog geen auto mocht rijden (van CBR) en dat zijn buurman die blind was aan een oog dat wel mocht.

Dat kan kloppen idd. Maar degene die blind was aan 1 oog heeft daarvoor wel die keuringen ondergaan en is rijgeschikt bevonden. Wanneer dat lui oog blijvend is zal hetzelfde gelden. Ze kijken namelijk in eerste instantie of je aandoening blijvend of tijdelijk is. Met een tijdelijke aandoening mag je niet rijden met een blijvende mag je met eventuele aanpassingen/keuringen wel rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 08:55
Bij je eerstgenoemde verhaal vind ik het onbegrijpelijk dat de familie zelf niet afraad om nog te rijden. Zo'n keuringsarts kan natuurlijk heel weinig bewijzen als ze de plaatjes uit hun hoofd leren en dus een voldoende ogentest hebben. Ik krijg heel vaak vragen voor een rijtest van ouderen. Daar ga ik dan mee rijden en 9/10 keer is mijn advies helaas om niet meer te rijden. Willen ze dan toch die rijtest dan vallen ze daar wel door de mand. Ik zou pleiten voor een rijtest voor iedereen vanaf 75 jaar maar helaas is dit vgm pas vanaf 80 jaar verplicht.

Vwb je zoon met ASS, ik krijg behoorlijk wat leerlingen met die diagnose, en ik vind het logisch dat zij die keuring en eventuele rijtest moeten doen. Nu verschilt het per leerling hoe ze ermee omgaan en in welke mate dit speelt maar je merkt wel in de rij-opleiding dat zij extra begeleiding nodig hebben of zelfs dat het beter is om te rijden in een automaat ipv schakelauto. Dat laatste zie je wel steeds vaker (gelukkig).

Met het laatste ben ik het wel eens. Er zouden strengere voorwaarden moeten zijn voor het behouden van een rijbewijs. Neem de theoretische kennis alleen al, ik weet bijna 100% zeker dat iemand na 5 jaar niet meer slaagt voor zijn theorie.
En wat kun je als familie dan doen als je (schoon)ouders van mening zijn dat ze nog prima kunnen rijden? Bespreekbaar maken is niet te doen, het (laatste stuk) onafhankelijkheid wordt ze afgenomen. We hebben het heus gezegd, maar het wordt weggewuifd, ze worden boos. Sleutels afpakken van mensen die verder, hetzij met enige moeite, nog volledig zelfstandig functioneren?
Voor dit soort zaken hoor je geen familie in te schakelen, maar is een instantie als het CBR er nou juist.
Ga beter keuren, ga met die mensen de weg op inplaats van een paar simpele medische testjes en niet pas als ze al 80 zijn.

Wbt die keuring voor ASS; prima. Maar ook hier is de uitvoering zó verschrikkelijk bedroevend. Echt geen wonder dat mensen denken dat zo’n arts het alleen makkelijk cashen vindt, want de keuring zelf slaat kant noch wal.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 21-03-2023 09:14
0.66% gewijzigd
Fairway schreef:
21-03-2023 09:03
Precies. Ja mensen rijden met medicijnen die hun rijvaardigheid beïnvloeden, mensen rijden met drank op, mensen rijden ziek. Maar op het moment dat je een ongeval veroorzaakt, en dan vooral eentje waar miljoenen mee gemoeid zijn (iemand invalide gereden bijvoorbeeld), en het blijkt dat je weet of had moeten weten dat je rijvaardigheid negatief beïnvloed was, dan ben je gigantisch de sjaak. 'Ja maar iedereen doet het' gaat dan niet op.
Precies.
Zo lang alles goed gaat of een ongeluk met alleen materiële schade is het allemaal te overzien. Een ernstig ongeluk met letselschade of dodelijk ongeluk wordt echt wel veel verder onderzocht dus met direct afnemen van bloed.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 09:07
Dat kan kloppen idd. Maar degene die blind was aan 1 oog heeft daarvoor wel die keuringen ondergaan en is rijgeschikt bevonden. Wanneer dat lui oog blijvend is zal hetzelfde gelden. Ze kijken namelijk in eerste instantie of je aandoening blijvend of tijdelijk is. Met een tijdelijke aandoening mag je niet rijden met een blijvende mag je met eventuele aanpassingen/keuringen wel rijden.
Aha, duidelijk, ik vond dat raar om te lezen toen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 09:08
Precies.
Zo lang alles goed gaat of een ongeluk met alleen materiële schade is het allemaal te overzien. Een ernstig ongeluk met letselschade of dodelijk ongeluk wordt echt wel veel verder onderzocht dus met direct afnemen van bloed.
Nooit geweten! Doet de politie dat dan ter plaatste? Wat als die persoon zélf (zwaar) gewond is op dat moment?
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 09:05
Maar als het CBR iemand rijgeschikt verklaart, wat zou de verzekering dáár nog tegen in kunnen brengen (los van alcohol/drugs/medicatie gebruik)?

Dus als een 75 jarige goedgekeurd wordt, vervolgens een ongeluk veroorzaakt wegens slecht oogzicht, terwijl het CBR hem daar nou net voor heeft goedgekeurd...wat kan de verzekering daar nu tegenin brengen?
die keuring is sowieso maar een momentopname. Zelf heb je ook nog een verantwoordelijkheid. Jouw zicht kan ook na de keuring nog verder achteruitgaan. Maar het gaat toch niet alleen om de verzekering? Het gaat toch ook om de veiligheid van jezelf en anderen? Mijn moeder is na een hersenletsel uiteindelijk ook rijgeschikt verklaard, no way dat ik naast haar in de auto ging zitten (voor het hersenletsel eigenlijk al niet). Ik heb het haar ook afgeraden uiteraard. Uiteindelijk auto total loss gereden, verder gelukkig geen letsel. Maar jij zou een hersentumor oid niet eens melden, want daar komen ze toch niet achter.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 09:11
Nooit geweten! Doet de politie dat dan ter plaatste? Wat als die persoon zélf (zwaar) gewond is op dat moment?
nou dan wordt hij/zij naar ziekenhuis gebracht en wordt daar bloed afgenomen.
LaFleurNoire schreef:
21-03-2023 09:08
En wat kun je als familie dan doen als je (schoon)ouders van mening zijn dat ze nog prima kunnen rijden? Bespreekbaar maken is niet te doen, het laatste stuk onafhankelijkheid wordt ze afgenomen. We hebben het heus gezegd, maar het wordt weggewuifd, ze worden boos. Sleutels afpakken van mensen die verder nog volledig zelfstandig functioneren?
Voor dit soort zaken hoor je geen familie in te schakelen, maar is een instantie als het CBR er nou juist.
Ga beter keuren, ga met die mensen de weg op inplaats van een paar simpele medische testjes en niet pas als ze al 80 zijn.

Wbt die keuring voor ASS; prima. Maar ook hier is de uitvoering zó verschrikkelijk bedroevend. Echt geen wonder dat mensen denken dat zo’n arts het alleen makkelijk cashen vindt, want de keuring zelf slaat kant noch wal.

Ik ben het met je eens hoor. Dat dit lastig is voor de familie maar zij kunnen mss wel aandringen op het nemen van een rijles en dan kan die instructeur een inschatting doen. Ik heb dit al meermaals gedaan op verzoek van familie of omdat er een oproep was voor een rijtest. En ik heb na goede gesprekken ook aan kunnen geven dat het rijden gewoon niet meer verantwoord is. Dit hoeft niet direct bij het CBR te zijn. Een rijschool kan die taak ook overnemen mits die persoon ervoor openstaat. Ja het is zeker een gevoelig iets... begrijpelijk ook.

En ook eens dat die keuringen kant noch wal raken en bizar veel geld kosten. Dit is in mijn ogen gewoon graaierij maar er wordt gewoonweg niks tegen gedaan door de politiek of het CBR.
elinas schreef:
21-03-2023 09:11
Nooit geweten! Doet de politie dat dan ter plaatste? Wat als die persoon zélf (zwaar) gewond is op dat moment?

Nee dat gebeurd op het politiebureau of in het ziekenhuis. Dus niet ter plaatse.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elinas, zelfs je telefoon wordt ingenomen om na te gaan of je aan het appen was. Waarom denk je dat de bestuurder vaak gearresteerd wordt na zo'n zwaar ongeval? Juist om dat soort diepgravend onderzoek uit te kunnen voeren!

Niemand is heilig, iedereen maakt wel eens een foutje, maar willens en wetens blijven rijden terwijl je weet dat je een bepaalde aandoening moet melden is gewoon je kop in het zand steken.
fairway wijzigde dit bericht op 21-03-2023 09:18
32.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
21-03-2023 09:12
die keuring is sowieso maar een momentopname. Zelf heb je ook nog een verantwoordelijkheid. Jouw zicht kan ook na de keuring nog verder achteruitgaan. Maar het gaat toch niet alleen om de verzekering? Het gaat toch ook om de veiligheid van jezelf en anderen? Mijn moeder is na een hersenletsel uiteindelijk ook rijgeschikt verklaard, no way dat ik naast haar in de auto ging zitten (voor het hersenletsel eigenlijk al niet). Ik heb het haar ook afgeraden uiteraard. Uiteindelijk auto total loss gereden, verder gelukkig geen letsel. Maar jij zou een hersentumor oid niet eens melden, want daar komen ze toch niet achter.
Absoluut dat de veiligheid van anderen zeer belangrijk is!
Een hersentumor niet melden??Tuurlijk wel! Die heb je dan toch op dat moment ...
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
21-03-2023 09:12
die keuring is sowieso maar een momentopname. Zelf heb je ook nog een verantwoordelijkheid. Jouw zicht kan ook na de keuring nog verder achteruitgaan. Maar het gaat toch niet alleen om de verzekering? Het gaat toch ook om de veiligheid van jezelf en anderen? Mijn moeder is na een hersenletsel uiteindelijk ook rijgeschikt verklaard, no way dat ik naast haar in de auto ging zitten (voor het hersenletsel eigenlijk al niet). Ik heb het haar ook afgeraden uiteraard. Uiteindelijk auto total loss gereden, verder gelukkig geen letsel. Maar jij zou een hersentumor oid niet eens melden, want daar komen ze toch niet achter.
Absoluut dat de veiligheid van anderen zeer belangrijk is!
Een hersentumor niet melden??Tuurlijk wel! Die heb je dan toch op dat moment ...
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
21-03-2023 09:15
Elinas, zelfs je telefoon wordt ingenomen om na te gaan of je aan het appen was. Waarom denk je dat de bestuurder vaak gearresteerd wordt na zo'n zwaar ongeval? Juist om dat soort diepgravend onderzoek uit te kunnen voeren!
Nou gelijk hebben ze! Dit soort gedrag in het verkeer mag wat mij betreft heel hard gestraft worden.
Het ging mij vooral om de vragenlijst en ts haar zoon waarbij zelfs de arts aangeeft dat hij rijgeschikt is
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 09:13
Ik ben het met je eens hoor. Dat dit lastig is voor de familie maar zij kunnen mss wel aandringen op het nemen van een rijles en dan kan die instructeur een inschatting doen. Ik heb dit al meermaals gedaan op verzoek van familie of omdat er een oproep was voor een rijtest. En ik heb na goede gesprekken ook aan kunnen geven dat het rijden gewoon niet meer verantwoord is. Dit hoeft niet direct bij het CBR te zijn. Een rijschool kan die taak ook overnemen mits die persoon ervoor openstaat. Ja het is zeker een gevoelig iets... begrijpelijk ook.

En ook eens dat die keuringen kant noch wal raken en bizar veel geld kosten. Dit is in mijn ogen gewoon graaierij maar er wordt gewoonweg niks tegen gedaan door de politiek of het CBR.
Mijn schoonvader hoeft geen rijles want hij kan nog prima rijden en hij is toch zeker net goedgekeurd door het CBR? Die keuring is zijn houvast.
Hoe ouder ze worden, hoe weerspanniger. Naar ons gaat hij zeker niet luisteren. We zijn al heel blij dat ze sinds twee jaar in ieder geval niet meer met de caravan heel Frankrijk doorcrossen en dat komt vooral omdat mijn schoonmoeder fysiek zo belabberd is dat ze de caravan niet eens meer in komt, niet omdat ze doorhebben dat het niet meer verantwoord is.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
21-03-2023 09:25
Mijn schoonvader hoeft geen rijles want hij kan nog prima rijden en hij is toch zeker net goedgekeurd door het CBR? Die keuring is zijn houvast.
Hoe ouder ze worden, hoe weerspanniger. Naar ons gaat hij zeker niet luisteren. We zijn al heel blij dat ze sinds twee jaar in ieder geval niet meer met de caravan heel Frankrijk doorcrossen en dat komt vooral omdat mijn schoonmoeder fysiek zo belabberd is dat ze de caravan niet eens meer in komt, niet omdat ze doorhebben dat het niet meer verantwoord is.
Ik vind dit gevaarlijker dan de situatie van ts haar zoon..
LaFleurNoire schreef:
21-03-2023 09:25
Mijn schoonvader hoeft geen rijles want hij kan nog prima rijden en hij is toch zeker net goedgekeurd door het CBR? Die keuring is zijn houvast.
Hoe ouder ze worden, hoe weerspanniger. Naar ons gaat hij zeker niet luisteren. We zijn al heel blij dat ze sinds twee jaar in ieder geval niet meer met de caravan heel Frankrijk doorcrossen en dat komt vooral omdat mijn schoonmoeder fysiek zo belabberd is dat ze de caravan niet eens meer in komt, niet omdat ze doorhebben dat het niet meer verantwoord is.

Ja dit zijn echt van die lastige vraagstukken... mensen ontkennen ook hun eigen achteruitgang.

Laatst een vrouw van ongeveer 80 jaar die een rijtest moest doen. Ze bleef volhouden dat ze veilig kon rijden en dat het aan de andere auto lag terwijl de rijtest niet eens volledig afgenomen was. Ze mocht het nog een keer proberen maar na 2 extra rijlessen en overleg met ons en de familie hebben we die kunnen annuleren. Ze was er overigens nooit doorgekomen hoor dat terzijde. Maar het scheelt wel in de kosten van extra rijlessen.
elinas schreef:
21-03-2023 09:27
Ik vind dit gevaarlijker dan de situatie van ts haar zoon..

Helemaal mee eens. Maarja.. ga er maar aanstaan. Benieuwd hoe wij reageren als we die leeftijd mogen halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
21-03-2023 09:29
Helemaal mee eens. Maarja.. ga er maar aanstaan. Benieuwd hoe wij reageren als we die leeftijd mogen halen.
Geen idee, ergens snap ik die weerstand wel, maar als iemand voor zijn omgeving overduidelijk niet meer rijgeschikt is dan tóch door de keuring komt klopt er iets niet (ten opzichte van een jonge knul die volgens zijn arts wel geschikt is)
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
Alle reacties Link kopieren Quote
Als kinderen wil je toch ook niet dat je (schoon)ouders verongelukken?
Wij zitten met hetzelfde hoor, mijn ouders worden steeds slechter en wonen in een dorp met zeer slecht OV en zonder supermarkt. Langere stukken rijden wij, en daar vragen ze gelukkig ook om, ze willen zelf niet meer zo ver rijden. Maar twee dorpen verderop boodschappen halen rijden ze nog wel zelf. Ik weet ook niet hoe we dat over een poosje, als ze nog slechter worden, zouden moeten verhinderen. Ik denk dat we vooral gaan aangeven dat we niet willen dat zij een ongeluk krijgen. Mijn vader is afgelopen jaar inderdaad weer door de keuring gekomen, en ze waren er erg blij mee dat het nu voor vijf jaar weer goed is.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
21-03-2023 09:20
Nou gelijk hebben ze! Dit soort gedrag in het verkeer mag wat mij betreft heel hard gestraft worden.
Het ging mij vooral om de vragenlijst en ts haar zoon waarbij zelfs de arts aangeeft dat hij rijgeschikt is
zoon van TO mag toch rijden?
een onafhankelijke arts heeft alleen aangegeven dat hij alleen privé mag rijden.
pelle wijzigde dit bericht op 21-03-2023 10:11
11.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel eens een melding gedaan bij de politie, dat ik iemand echt onverantwoord vond rijden. Was een buurman van mijn moeder die per se moest inparkeren op 'zijn' parkeerplaats op die tijd, terwijl mijn moeder daar stond om mijn baby in de auto vast te zetten. Ze kon nog net wegspringen. Excuus van de buurman toen ik er wat van zei; 'Ja, ik zag het niet.'
Dan moet je dus niet rijden. Er is alleen toen niets met de melding gedaan, want er geldt dat 1 melding geen melding is. Een paar weken later zag hij een bedrijfsbusje niet, en is hij na 3 weken ziekenhuisopname alsnog overleden. Gelukkig was verder niemand gewond geraakt, maar ook hij had niet gewond hoeven te raken, en te sterven. Als mensen eerder ingegrepen hadden. Maar het is gewoon moeilijk met oude mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hij mag rijden en hij gaat binnenkort ook zijn examen afleggen. Wat hem vooral dwars zit is dat hij dus de code 100 op zijn rijbewijs krijgt en elke 10 jaar opnieuw weer gekeurd moet worden. Hij was nu al 400 euro kwijt voor een gesprek met 10 minuten met een neuroloog.
Hij studeert nu nog en heeft een bijbaan. Vergelijk het met werken in de AH waarbij je van vulploegmedewerker achter de kassa mag. Hij zou nu de vulploegmedewerker zijn terwijl hij liever kassa zou draaien.

Hij gaat iig contact opnemen met het juridisch loket. Volgende maand heeft hij ook zijn 2 jaarlijkse afspraak met zijn oncoloog, daar gaat hij het ook nog bespreken. Ook hoe lang hij nog onder controle moet blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vermoed dat het grootste struikelblok ook het verdienmodel en de werkwijze van het cbr is:

Een keuring van 15 minuten met een korte vraagstelling ad €300 vraagt om moeilijkheden. Als ik ervoor betaal dan wil ik ook een degelijke keuring.

Stel dat:
Ik heb de morele verplichting om een aandoening te melden maar de kostenpost en de wijze van keuring zou mij doen besluiten om het mooi te laten. De wachtlijst helpt ook niet en als je afhankelijk bent van de auto dan laat je het wel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven