Geld & Recht alle pijlers

Bij eigen bedrijf altijd trouwen op HV?

04-03-2011 21:11 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend heeft een eigen bedrijfje en we gaan binnenkort trouwen. Nu krijgen we verschillende adviezen, de één zegt trouwen op huwelijkse voorwaarden en volgens de ander maakt dat niet uit...

Wie weet wat het verstandigste is?
Huwelijkse voorwaarden dacht ik. Wat van jou is blijft van jou, wat van hem is blijft van hem. Meestal wel zo veilig.
In het geval van een eigen bedrijf, altijd op huwelijkse voorwaarden!!
Here I am - now what are your other two wishes...
Bij eigen bedrijf altijd op huwelijkse voorwaarden trouwen.
Ik zou een vrijblijvende afspraak maken met de notaris.

Mijn zus is wel op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Maar niet alleen vanwege het bedrijf van haar man. Ze had zelf ook nog een flinke som geld ingebracht.

Verder ken ik een stel, waarvan haar winkel failliet ging. Ze mochten alsnog het huis verkopen, ondanks huwelijkse voorwaarden.
Ik zou zoiezo altijd op huwelijkse voorwaarden trouwen!
Heel verstandig op huwelijkse voorwaarden.
Bij een eenmanszaak ben je prive aansprakelijk. misschien verstandig om dan huwelijkse voorwaarden te doen zodat bij een e.v.t. faillissement ze niet aan jouw spullen kunnen komen. ik ben zelf ook op h.v. getrouwd. Je kunt veel dingen vastleggen dus het kan héél uitsluiterig of wat minder.
Dat lijkt mij wel zo verstandig ja, op huwelijkse voorwaarden trouwen.
Ben ik nou echt heel gek dat ik eigenlijk altijd op huwelijkse voorwaarden zou trouwen?

Ben 1x eerder getrouwd geweest,op HV

En als ik met mijn huidige vriend zou trouwen zou ik dat ook weer doen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Summerdance wat leg je dan precies vast? Jij hebt de eettafel gekocht en ik de tv, zoiets? Of moet ik nog veel verder denken?
quote:Summerdance schreef op 04 maart 2011 @ 21:38:

Ben ik nou echt heel gek dat ik eigenlijk altijd op huwelijkse voorwaarden zou trouwen?

Ben 1x eerder getrouwd geweest,op HV

En als ik met mijn huidige vriend zou trouwen zou ik dat ook weer doenNee hoor ik ook, altijd ik zou en ga ook op huwelijkse voorwaarde trouwen, en er is hier geen eigen bedrijf
Ik ben ook op HV getrouwd.

Je maakt elk jaar een 'balans' op met daarop de verdeling wat van wie is (geld, bezittingen enz.). Als je dit niet doet wordt het alsnog gezien als GvG, dus het is wel belangrijk om elk jaar zo'n verrekening te maken. Allebei handtekening er onder en klaar....
Als het een BV is hoef je toch niet op HV te trouwen? Dan ben je toch niet persoonlijk aansprakelijk? Of zeg ik nu iets heel stoms?
Ik zou sowieso op HV trouwen, eigen bedrijf of niet.

Beter nu in vrede alles regelen als straks in het heetst van de strijd.
Kun je GvG ook later nog omzetten in HV?
quote:tandpasta schreef op 04 maart 2011 @ 21:50:

Als het een BV is hoef je toch niet op HV te trouwen? Dan ben je toch niet persoonlijk aansprakelijk? Of zeg ik nu iets heel stoms?

Als je wanbeleid voert kun je alsnog persoonlijk aansprakelijk worden gesteld, maar goed... dat is natuurlijk een stuk minder voorkomend.

Ik zou ook altijd op HV trouwen. Als je gewoon bij elkaar blijft is er niks aan de hand, als je gaat scheiden is het voor beide partijen ook duidelijk.

Overigens staat er in HV vaak vermeld dat, mocht je een BV hebben, je niet al je geld daar in mag 'oppotten' maar jezelf naar redelijkheid loon en dividend moet uitkeren.
quote:snoopy78 schreef op 04 maart 2011 @ 21:56:

Kun je GvG ook later nog omzetten in HV?In principe wel, maar dit is veel duurder (en kan bijv. niet als je bedrijf op randje failliet is geloof ik)

Kun je GvG ook later nog omzetten in HV?Ja, dat kan, moet je wel bij de notaris laten doen.
Huwelijkse voorwaarden.
quote:Bokito schreef op 04 maart 2011 @ 21:45:

Summerdance wat leg je dan precies vast? Jij hebt de eettafel gekocht en ik de tv, zoiets? Of moet ik nog veel verder denken?

Bijvoorbeeld,

Zoals net al werd geschreven, 1x per jaar de balans opmaken en klaar is Kees

weet je, en ook dat werd net al gezegd, je kan het beter goed regelen als je nog vrienden bent als, mocht het ooit misgaan als twee kemphanen tegenover elkaar.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Hoi Bokito, ik zou zeggen: altijd trouwen op HV (ook zonder bedrijf) hoe je de HV inricht, kun je in overleg met de notaris doen. Bij GVG ben jij ook altijd aansprakelijk voor alle schulden. Je deelt ook in de winst, dat wel.

Zorg ervoor dat bij HV jij niet op straat komt te staan als het huwelijk stuk loopt, zeker omdat jezelf weinig verdient. Ik weet niet of er nog steeds met verrekeningsbedingen gewerkt moet worden, maar dat houdt (hield) in dat je ieder jaar officieel met elkaar afrekent.

Laat je voorlichten door een notaris, zij zijn tenslotte de echte deskundigen.

Wij zijn ook onder HV getrouwd, als het in GVG moest, was ik helemaal niet getrouwd. Niet dat we bezittingen of schulden hadden, maar omdat je met een huwelijk een contract sluit. Ik zie buiten de romantiek het huwelijk ook als een contract tussen 3 partijen. De echtgenoten en de staat. Ik was overigens wel van plan een eigen zaak te beginnen, maar dit is om redenen er niet van gekomen. Wij doen daarom eigenlijk niets met de voorwaarden. We hebben gezamenlijke spaarrekeningen en het huis staat op beider namen. Maar dit kunnen we zo weer veranderen.

Wij hebben een boedellijst ingebracht waarop bv familieantiek op naam staat en een kleine erfenis die nog geincasseerd moet worden, buiten de boedel gehouden wordt. Voor de rest geldt dat je bonnen van grote aankopen op naam moet laten zetten en dat duidelijk aanwijsbare persoonlijke spullen (lijfsieraden bv) ook van 1 persoon zijn. Ik geloof dat het nu niet meer hoeft, maar wij moesten echt aparte bankrekeningen hebben en de levensverzekeringen kruislings betalen ivm successierechten, maar ik geloof dat nu een juiste tenaamstelling voldoende is (dat jij de verzekeringnemer bent van de overlijdingsrisicoverzekering op het leven van je man).

Maar nogmaals: ga naar de notaris, het kost misschien geld, maar kan zoveel ellende voorkomen. En hij/zij is de enige die je helemaal juist kan voorlichten.
Ik zou in jullie geval trouwen op huwelijkse voorwaarden, maar je moet natuurlijk wel goed weten wat je in die voorwaarden zet. HV kunnen ook voor jou heel ongunstig uitpakken, is helemaal afhankelijk van de inhoud.

Kun je GvG ook later nog omzetten in HV?

Ja, dat kan, maar je moet hiervoor eerst een verzoekschrift indienen bij de rechtbank, kost je een hoop griffierecht, plus nog de notariskosten erbij.

Je kunt beter van te voren naar de notaris gaan, dat is goedkoper.

Over een tijdje is toestemming van de rechtbank volgens mij niet meer nodig, maar het is nog niet duidelijk wanneer dat in gaat.

Ik heb wel eens "lijsten van aanbrengsten" gezien, en dan vond ik het wel bijzonder dat de man een bedrijfje had, en de potten, pannen en stoelen op zijn lijstje had staan. De vrouw had dan allerlei moeilijke technische apparatuur op haar lijstje staan.

Zou de man failliet gaan, dan konden de deurwaarders geen beslag leggen op "haar" spullen.

Met een eigen huis wordt alles nog wat lastiger, ga naar een notaris en laat je goed voorlichten.
Als je aanstaande een Bv heeft kun je gewoon in gemeenschap van goederen trouwen hoor. Tenzij jij zelf al een behoorlijk kapitaal hebt dan kun je kiezen voor hv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven