Geld & Recht alle pijlers

Bijstand en erfenis

03-08-2009 12:54 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta op het punt een erfenis te ontvangen van mijn overleden vader. Nu is het probleem dat ik in de bijstand zit en deze erfenis waarschijnlijk zal moeten 'opeten.' Weet iemand hoe de exacte procedure rond een erfenis en de bijstand in z'n werk gaat? Ik hoor dat je wel eigen vermogen mag hebben maar dat dat aan het begin van het toekennen van de uitkering wordt vastgesteld. En als je over de jaren dus al wat aan belastinggeld hebt ontvangen er maar maar weinig overblijft (ook opgemaakt geld telt mee bij je vermogen). Moet je trouwens ook je bankafschriften van de afgelopen maanden laten zien bij het definitief toekennen van de erfenis (ik ben niet zo netjes in het ordenen van dat soort dingen) of hoeft dat niet als het aan het begin vastgestelde vermogen telt? Ik heb de uitkeringsinstantie al wel gebeld maar die zeiden dat ik beter met mijn contactpersoon kon gaan praten. Echter zij is op vakantie. Hopelijk kan ik hier sneller wat belangrijke antwoorden krijgen zodat ik een beetje weet waar ik straks financieel en bureaucratisch gezien aan toe ben.
quote:Star schreef op 03 augustus 2009 @ 14:43:

[...]

Inderdaad. Elke keer als ik een leuk bedrag bij elkaar heb gewerkt, moet ik ook afdragen aan de belastingdienst.Jep. Ik werk ook ongeveer 5 maanden per jaar voor Den Haag, de rest mag ik houden.
quote:Pinksterbloempje schreef op 03 augustus 2009 @ 14:45:

[...]

Jep. Ik werk ook ongeveer 5 maanden per jaar voor Den Haag, de rest mag ik houden.
Goede vraag Elninjoo.

Maar evenal voel ik wel mee met To.
quote:kaatje_85 schreef op 03 augustus 2009 @ 14:40:

[...]

En je hoeft mij niet te vertellen hoe erg het allemaal is, ik zie dit dagelijks in de spreekkamer. Maar door mijn ervaringen kijk ik er anders tegenaan.

Ik krijg het gevoel dat je een beetje geïrriteerd raakt; moet je niet doen. Zonde van je energie.

In elk geval ontzettend goed dat jij kennelijk heel goed weet hoe je jouw cliënten het beste kunt helpen en welke regelingen er zijn. In dat geval, zoals hier al eerder door iemand anders gezegd, is het ontzettend jammer dat niet al jouw collega's van de hoed en de rand weten en de regelingen goed kennen.
quote:iry schreef op 03 augustus 2009 @ 14:42:

Ik snap het Binkie en ja dat zijn dan de schijnende gevallen die ik het van harte gun.

Maarja,regels zijn wel voor duidelijkheid en je kan niet met twee maten meten.

Ik snap verstandig dan ook dat er een lijn is die voor iedereen geldt.

Alleen soms is het verhaal erachter gevoelsmatig heel oneerlijk.

Gevoelsmatig,heel oneerlijk.

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:binkie14 schreef op 03 augustus 2009 @ 14:48:

[...]

Gevoelsmatig,heel oneerlijk.

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Maar Binkie, bekijk het eens van deze kant. Als de vader van je vriendin behoorlijk vermogend is, dan zou ze eventueel een behoorlijke erfenis krijgen. Praktisch gezien zou ze 1,5x haar uitkering per maand mogen uitgeven, zonder dat de gemeente daar moeilijk over zou gaan doen als ze na het opeten van het geld weer een uitkering gaat aanvragen. Stel ze heeft nu 800 euro per maand. Dan zou ze er door de erfenis iedere maand opeens 400 euro extra bijkrijgen. Aangezien iedereen altijd roept dat een uitkering geen vetpot is, is het dan al niet veel royaler voor je vriendin als ze opeens iedere maand 400 euro extra te besteden heeft? Dat is bijna 5000 euro per jaar extra. En je bent van alle vervelende rompslomp en controles door de gemeente af.

Lijkt me dat dit al een riante verbetering is in haar situatie.
quote:binkie14 schreef op 03 augustus 2009 @ 14:33:

[...]

Ik heb eeb vriendin,zij is 57 jaar,en zit gedeeltelijk in de bijstand.Klein baantje erbij,wordt ook keurig gekort.

Zij is niet te beroerd om te werken,maar qua gezondheid,zowel lichamelijk als geestelijk,gaat het gewoon niet.

Aangezien zij al jaren op bijstandsniveau leeft,is er nooit geld voor een extraatje geweest.

Alles in haar huisje is gedateerd.

Haar vader is oud,en bemiddeld.

De Soc.Dienst,heeft haar al gevraagd,wat er eventueel straks te erven valt.Werkelijk waar.

Hoe weet de SD dat ze een bemiddelde vader heeft dan?

Als ik haar vader was gaf ik haar nu gewoon elke maand een x bedrag handje contantje als ik daarvoor het geld had,zo valt de SD en de belastingdienst mooi naast de boot.Waar ik hard voor gewerkt heb hoeft niemand in te pikken alles is voor mijn kinderen in dat geval.
quote:Pinksterbloempje schreef op 03 augustus 2009 @ 14:55:

[...]

Maar Binkie, bekijk het eens van deze kant. Als de vader van je vriendin behoorlijk vermogend is, dan zou ze eventueel een behoorlijke erfenis krijgen. Praktisch gezien zou ze 1,5x haar uitkering per maand mogen uitgeven, zonder dat de gemeente daar moeilijk over zou gaan doen als ze na het opeten van het geld weer een uitkering gaat aanvragen. Stel ze heeft nu 800 euro per maand. Dan zou ze er door de erfenis iedere maand opeens 400 euro extra bijkrijgen. Aangezien iedereen altijd roept dat een uitkering geen vetpot is, is het dan al niet veel royaler voor je vriendin als ze opeens iedere maand 400 euro extra te besteden heeft? Dat is bijna 5000 euro per jaar extra. En je bent van alle vervelende rompslomp en controles door de gemeente af.

Lijkt me dat dit al een riante verbetering is in haar situatie.

Ik snap je redenering,Pinksterbloem.

Maar ervan uitgaande,dat ze ,de huur/ziektenkosten/toeslag,"mist"

kan al snel oplopen tot gezamenlijk 300 euro per maand,schiet vriendin in kwestie er nog niet zoveel mee op.

Vader had,gewoon met de warme hand,dochterlief eens financieel moeten bijspringen.

En ik werk ook snoeihard voor mijn centen,en Den Haag,

heb in 2006 3 ton euro,s van mijn beste vriend geerfd.

Ging 172.000 van nd belastingdienst,zijnde successierecht.

Ook sneu en zuur,maar ik klaag niet hoor.

Zeg altijd tegen mijn vriendin,ik.betaal 5 jaar jouw uitkering,mooi toch!

@ElleMichelle,

Dat is een goeie vraag.

Hoe de Soc.Dienst dat wist.

Eens in de zoveel tijd,krijg ze een heronderzoek.

Dan wordt de vraag gesteld:Verwacht U binnen afzienbare tijd een erfenis,en zoja hoeveel?"Daar heeft vriendin eerlijk op geantwoord,vandaar.
Sucksessierechten ( ) suck!

Die vader is toch nog niet overleden Binkie? Dan kan hij toch alsnog zijn dochter een extraatje toestoppen?
Dat hele successierecht mag van mij afgeschaft worden.Waarom moet de belastingdienst daar een deel van meehebben???

Er is door de overledene al jaarlijks 1.2% inkomensbelasting over betaald en de erfgename kan dat ook al jaarlijks gaan doen.

Geldinpikkerij gewoon .....
quote:binkie14 schreef op 03 augustus 2009 @ 15:17:

@ElleMichelle,

Dat is een goeie vraag.

Hoe de Soc.Dienst dat wist.

Eens in de zoveel tijd,krijg ze een heronderzoek.

Dan wordt de vraag gesteld:Verwacht U binnen afzienbare tijd een erfenis,en zoja hoeveel?"Daar heeft vriendin eerlijk op geantwoord,vandaar.Mooi stom,want wie weet maakt haar vader alles over naar een goed doel of maakt zijn geld op aan gokken of wat dan ook.Ik zou nooit een erfenis verwachten,eerst maar zien dat er wat te erven valt voordat je iemand blij maakt met een dode mus
quote:Pinksterbloempje schreef op 03 augustus 2009 @ 15:18:

Sucksessierechten ( ) suck!

Die vader is toch nog niet overleden Binkie? Dan kan hij toch alsnog zijn dochter een extraatje toestoppen?Is ook zo,maar het meeste geld zit in zijn huis..........
quote:ElleMichelle schreef op 03 augustus 2009 @ 15:18:

Dat hele successierecht mag van mij afgeschaft worden.Waarom moet de belastingdienst daar een deel van meehebben???

Er is door de overledene al jaarlijks 1.2% inkomensbelasting over betaald en de erfgename kan dat ook al jaarlijks gaan doen.

Geldinpikkerij gewoon .....

Inderdaad ElleMichelle.De lieverd heeft zijn hele leven hard gewerkt,en door middel van netjes leven,een aardig kapitaal opgebouwd.Incl.vermogensbelasting,altijd alles volgens de regels betaald.

Dan heb je net 1 maand je zuurverdiende AOWtje,en kom je te overlijden.

Dubbele meevaller voor de staat,is mijn mening.
Als paps verstandig is verkoopt hij zijn huis(kan in deze tijd jaren duren maar goed)en gaat een bejaardenwoning huren.En zo langzaam elke maand een duizendje naar dochterlief,onder de tafel door he.Bewaren in een oude grijze sok kunnen pa en dochterlief er samen van genieten.
Alles kan krom bekeken worden.

De erfenis die To krijg is ook een deel wat overgebleven is na jaren belastinggeld betalen.

En de rest wat overbleef kan weer in de pot gekiepert worden.

Successie rechten is ook krom...je levert idd nogal wat in over geld waar ook netjes geld aan de belasting is afgedragen.

Aan de andere kant,door al deze gelden kunnen we allemaal terug vallen op een vangnet wanneer nodig.
Als het sneller moet kan pa het 'gewoon'vergokken,maar ipv in de gokkast gaat het in de grijze sok:-))
quote:binkie14 schreef op 03 augustus 2009 @ 15:22:

[...]

Is ook zo,maar het meeste geld zit in zijn huis..........

hypotheek op 't huis nemen en lekker gaan leven van 't geld dat vrijkomt

successie'rechten' vind ik je reinste diefstal
Ze willen die successierechten ook veranderen, las ik laatst.
Weet je Iry,als het alleen zo was had ik er geen probleem mee om successierechten te betalen.Maar als ik zie hoeveel belastinggeld er over de balk gesmeten word,hoeveel banken miljoenen nu krijgen en dan nog miljoenen bonussen uitbetalen aan de directie steek ik mijn middelvinger op en zorg ervoor dat mijn geld voor 100% bij mijn kinderen komt.Als ik plotsklaps kom te overlijden is het jammer maar als ik de tijd zou hebben zou ik mijn vermogen langzaam wegsluizen onder de tafel door.Ik heb er keihard voor gewerkt en al genoeg belasting over betaald maar dan nogmaals successierechten...no way
Daar ben ik het ook helemaal mee eens Em.

Misschien vreselijk egosistisch,maar ik zie het geld ook liever bij mijn kinderen komen dan op de grote belastingberg.

Maar goed,beetje krom is het allemaal wel natuurlijk,de belasting wordt dan weliswaar niet allemaal besteed daar waar we het hebben willen.

Maar nog altijd bestaat er een goede sociale regeling(al is het wel dat je net niet verzuipt),ook van dat belastinggeld.

Hoewel ik ook vind dat successierechten dubbel vangen is voor de belasting.
Een vriendin van mij zit in de bijstand. Zij werd onterfd door haar ouders, maar de sociale dienst eiste van haar dat ze haar kindsdeel op ging eisen, omdat het een voorliggende voorziening is. Mijn vriendin had geen goede band met haar ouders en de zaak om het kindsdeel op te eisen, reet weer oude wonden open. Als ze het niet deed, kon ze gekort worden op haar uitkering.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
pffff...das ook kut prima.
quote:ElleMichelle schreef op 03 augustus 2009 @ 15:35:

Weet je Iry,als het alleen zo was had ik er geen probleem mee om successierechten te betalen.Maar als ik zie hoeveel belastinggeld er over de balk gesmeten word,hoeveel banken miljoenen nu krijgen en dan nog miljoenen bonussen uitbetalen aan de directie steek ik mijn middelvinger op en zorg ervoor dat mijn geld voor 100% bij mijn kinderen komt.Als ik plotsklaps kom te overlijden is het jammer maar als ik de tijd zou hebben zou ik mijn vermogen langzaam wegsluizen onder de tafel door.Ik heb er keihard voor gewerkt en al genoeg belasting over betaald maar dan nogmaals successierechten...no way

Juist ElleMichelle,en weet je wat ook zo tenenkrommend is??

Mijn vriend,was op de belastingmarkt,natuurlijk maar een kleine speler.

En altijd GOUDeerlijk geweest.

Maar als wij nu eens even denken,aan die zg.grote jongens,zoals John de Mol,Harrie Mens,Dick Scheringa,en consorten,je kent het wel die quote 500 toppers.

Nou die hebben de zaakjes heus anders geregeld,dan de spreekwoordelijke Jan met de pet.

Die timmeren dat zo goed dicht,daar krijgt de Belasting dienst echt geen vat op.

Kunnen wij nog wat van leren!

En heel veel handtassen voor kopen!
quote:Prima69 schreef op 03 augustus 2009 @ 15:49:

Een vriendin van mij zit in de bijstand. Zij werd onterfd door haar ouders, maar de sociale dienst eiste van haar dat ze haar kindsdeel op ging eisen, omdat het een voorliggende voorziening is. Mijn vriendin had geen goede band met haar ouders en de zaak om het kindsdeel op te eisen, reet weer oude wonden open. Als ze het niet deed, kon ze gekort worden op haar uitkering.Verschrikkelijk...........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven