Geld & Recht alle pijlers

Bijstand....ervaringen?

04-05-2021 18:08 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die nu in de bijstand zitten/recent hebben gezeten? Ik moet vanwege persoonlijke omstandigheden straks waarschijnlijk een tijdje in de bijstand zitten (heb geen recht meer op WW) om een periode te overbruggen voordat ik een baan vind....ik vroeg me af hoe het allemaal werkt? Moet ik me elke week bij de gemeente melden met overzicht van sollicitaties of word ik straks naar allerlei trainingen gestuurd om mij snel aan werk te krijgen? Zijn er ook andere verplichtingen??
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen recht op bijstand, wanneer je niet actief beschikbaar stelt voor alle algemeen geaccepteerde arbeid.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-05-2021 20:09
3.20% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
04-05-2021 20:04
Wat me vooral verbaasd is het korte tijdspad. Over het algemeen worden WO-ers opgeleid om verder vooruit te denken, scenario's door te denken.
En toch lijkt TO verbaasd over het feit dat ze over een maand klaar is, dan een baan moet zoeken en dan dus tijdelijk een periode moet overbruggen zonder inkomen. Dat is toch geen verrassing?
Heb je niet een bedrijf van je afstudeerstage waar een plek voor je is? Hoe doen je medestudenten dit?

Je houding zoals deze overkomen in je posts verbaasd me voor een WO-er. Niet bepaald pro-actief.
Zou me niet verbazen als deze houding haar opbreekt bij banen op "nivo".
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:40
Mijn OP was heel kort door de bocht. De situatie is dat ik over een maand (als het goed is) klaar ben met school, maar mijn opleiding vond ik best zwaar dus ik de afgelopen tijd niet meer gewerkt (ook geen bijbaan en zo) en heb me volledig op mijn opleiding gestort. Dus de periode is eigenlijk voor de tijd na mijn afstuderen (want geen DUO en mijn spaargeld zit ook al bijna op) totdat ik een baan vind.
Hier krijg je meestal geen bijstand als je nog thuis woont want dan verwacht men dat je ouders je onderhouden. Of je moet werken in ruil voor je uitkering. Dan plaatsen ze je ergens.
Alle reacties Link kopieren
waterlelieke schreef:
04-05-2021 20:07


Ik vind het schrijnend hoe mensen met een bijstandsuitkering behandeld worden door van de sociale dienst. Als slaven aan het werk gezet 40 uur per week met behoud van uitkering. Die controle op hun bankrekening en of ze niet stiekem samenwonen. Als minderwaardig uitschot behandeld worden verdiend niemand.
Voorals je bedenkt dat er heel veel mensen inzitten omdat dingen als WaJong enzo strenger zijn geworden.... Heel schrijnend.
Alle reacties Link kopieren
waterlelieke schreef:
04-05-2021 20:07
Ik vind het schrijnend hoe mensen met een bijstandsuitkering behandeld worden door van de sociale dienst.
Dat komt voor het grootste deel door mensen als TO,die denken dat de bijstand er is om even een paar maanden betaald rust te kunnen nemen.
waterlelieke schreef:
04-05-2021 20:07
Ik vind het schrijnend hoe mensen met een bijstandsuitkering behandeld worden door van de sociale dienst. Als slaven aan het werk gezet 40 uur per week met behoud van uitkering. Die controle op hun bankrekening en of ze niet stiekem samenwonen. Als minderwaardig uitschot behandeld worden verdiend niemand.

Zeker niet elke gemeente is zo hoor. Waar ik werk zijn we gewoon menselijk en dienstverlenend. Overigens hebben wij ook maar deze wet uit voeren. De regering heeft ‘m bedacht.
viva-amber schreef:
04-05-2021 20:08
Je hebt geen recht op bijstand, wanneer je niet actief beschikbaar stelt voor alle algemeen geaccepteerde arbeid.

Dat kun je niet zo stellig zeggen. Voor een 27 plusser klopt dit zeker niet. Het is geen WW. Wel kan je uitkering dan (als je niet solliciteert of een baan weigert) tijdelijk lager zijn.
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
04-05-2021 20:18
Dat kun je niet zo stellig zeggen. Voor een 27 plusser klopt dit zeker niet. Het is geen WW. Wel kan je uitkering dan (als je niet solliciteert of een baan weigert) tijdelijk lager zijn.
Staat gewoon in de wet: Iedereen die een bijstandsuitkering aanvraagt heeft de verplichting om naar zogenaamde algemeen geaccepteerde arbeid te zoeken en dit werk te aanvaarden als het wordt aangeboden. ... In de bijstandswet (officieel: de Wet werk en bijstand, afgekort WWB) kennen wij dan ook de zogenaamde arbeidsplicht.

Weigeren van algemeen geaccepteerde arbeid (kan) leiden tot een maatregel van 100%.

Bestaat ook jurisprudentie van: https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... :2018:1293

Belanghebbende heeft baan geweigerd van 2-3 maanden die zij kon aanvaarden, via haar arbeidscoach. Vanwege het salaris heeft zij geweigerd en de maatregel is 100%.
Het hoger beroep daar tegen slaagt niet.

Je uitkering komt dan niet tot uitbetaling.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-05-2021 20:34
21.89% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
_Branwen_ schreef:
04-05-2021 20:18
Dat kun je niet zo stellig zeggen. Voor een 27 plusser klopt dit zeker niet. Het is geen WW. Wel kan je uitkering dan tijdelijk lager zijn.
bij ons zitten er mensen in de bijstand die al jaren niks meer horen van de sociale dienst, op 1 of 2 brieven na per jaar. die zijn gewoon hopeloos en dat weten ze ook.
gelukkig is TO dat niet, en ik betwijfel dat een klantmanager voor de lol haar allerlei rotbaantjes gaat laten doen alleen maar daarom.
de meeste denken echt wel mee en het is je reinste onzin dat ze van alles moet bewijzen alvorens een uitkering te ontvangen.

op de site van de gemeente kun je lezen wat ze van je vragen en wat je kunt verwachten vwb trajecten ed. het zijn beslist geen slavendrijvers die je 10 uur per dag als kamermeisje gaan inzetten zoals ik in dit topic voorbij heb zien komen. echt, hoe verzinnen mensen het. :nut:
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 20:30
bij ons zitten er mensen in de bijstand die al jaren niks meer horen van de sociale dienst, op 1 of 2 brieven na per jaar. die zijn gewoon hopeloos en dat weten ze ook.
gelukkig is TO dat niet, en ik betwijfel dat een klantmanager voor de lol haar allerlei rotbaantjes gaat laten doen alleen maar daarom.
de meeste denken echt wel mee en het is je reinste onzin dat ze van alles moet bewijzen alvorens een uitkering te ontvangen.

op de site van de gemeente kun je lezen wat ze van je vragen en wat je kunt verwachten vwb trajecten ed. het zijn beslist geen slavendrijvers die je 10 uur per dag als kamermeisje gaan inzetten zoals ik in dit topic voorbij heb zien komen. echt, hoe verzinnen mensen het. :nut:
Er zitten ook mensen met een aandoening in de bijstand of die vrijwilligers werk doen, maar gezonde hoog opgeleide mensen die beroepen kunnen uitvoeren waar vraag naar is, die worden wel degelijk achter hun broek aan gezeten om uit te stromen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
04-05-2021 20:29
Staat gewoon in de wet: Iedereen die een bijstandsuitkering aanvraagt heeft de verplichting om naar zogenaamde algemeen geaccepteerde arbeid te zoeken en dit werk te aanvaarden als het wordt aangeboden. ... In de bijstandswet (officieel: de Wet werk en bijstand, afgekort WWB) kennen wij dan ook de zogenaamde arbeidsplicht.

Weigeren van algemeen geaccepteerde arbeid (kan) leiden tot een maatregel van 100%.

Bestaat ook jurisprudentie van: https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... :2018:1293

Belanghebbende heeft baan geweigerd van 2-3 maanden vanwege het salaris en de maatregel is 100%.
Het hoger beroep daar tegen slaagt niet.
als TO niet op een rotbaan solliciteert kan ze de baan ook niet weigeren he.
neem maar van mij aan dat een klantmanager bij een eerste gesprek niet direct van een WO'er gaat eisen dat ze op alle schoonmaak en productiewerk solliciteert. ze zijn menselijk en proberen met je mee te denken wat meer passend is in jouw situatie, bijvoorbeeld een sollicitatietraining of werkleertraject.
viva-amber schreef:
04-05-2021 20:35
Er zitten ook mensen met een aandoening in de bijstand of die vrijwilligers werk doen, maar gezonde hoog opgeleide mensen die beroepen kunnen uitvoeren waar vraag naar is, die worden wel degelijk achter hun broek aan gezeten om uit te stromen.
klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze je de eerste de beste hotelkamermeisje baan aanbieden zoals hier gesuggereerd word.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet de enige bent zonder geld aan het einde van je studie.
Seizoenswerk, iets in je oude werkveld of alvast bij een stage of opdracht proberen te peuteren.

Ik heb juist via de banen onder mijn niveau de eerste zes maanden iets van een inkomen binnen geharkt en uit de heel veel brieven, en die baantjes, een baan.

Want ik wist hoe het er aan toe ging in een ander deel van zo'n bedrijf. Door die baantjes. En ik ging van werk naar werk.

Juist tijdens een opleiding heb je ook vakantie. Ik heb nog nooit zoveel vakantie gehad als tijdens een opleiding. Heb je toen niet gewerkt voor een buffer en op een plek waar je weer terug kan? Er gaat weer veel open nu.

Ik hoop dat je snel een baan vind.
En dat ie leuk betaalt.
En dat je op tijd je studie af kan ronden.

Voel je niet te goed voor banen, je kan overal iets leren.
Vertel iedereen die je kent dat je een baan zoekt, en wat je goed kan.
Ga naar een uitzendbureau.
Bespaar nu wat je kan.

En zeg niet dat je recht op een baan hebt als je al ergens vrijwilligerswerk doet. Als je niet voldoet zijn er genoeg anderen.

Succes met zoeken, ik vond het een onzekere periode.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 20:30
echt, hoe verzinnen mensen het. :nut:
Omdat mensen dat meemaken.

Mijn vroegere bovenbuurman moest om in het werkritme te blijven aan de slag (met behoud van uitkering) als conciërge op precies dezelfde middelbare school waardoor hij was ontslagen na een fusie. Weigeren is geen optie.
Ik "mocht", om te bewijzen dat ik echt niet meer belastbaar was, 4 weken lang 40 uur per week, mentos-rolletjes inpakken. Gelukkig zagen ze na 3 dagen ook in dat ik gelijk had.
Heeft me overigens wel 4 dagen ziekenhuis opgeleverd wegens overbelast.

Jij doet steeds maar alsof het beleid van jouw gemeente overal zo is maar dat is onzin!
viva-amber schreef:
04-05-2021 20:29
Staat gewoon in de wet: Iedereen die een bijstandsuitkering aanvraagt heeft de verplichting om naar zogenaamde algemeen geaccepteerde arbeid te zoeken en dit werk te aanvaarden als het wordt aangeboden. ... In de bijstandswet (officieel: de Wet werk en bijstand, afgekort WWB) kennen wij dan ook de zogenaamde arbeidsplicht.

Weigeren van algemeen geaccepteerde arbeid (kan) leiden tot een maatregel van 100%.

Bestaat ook jurisprudentie van: https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... :2018:1293

Belanghebbende heeft baan geweigerd van 2-3 maanden die zij kon aanvaarden, via haar arbeidscoach. Vanwege het salaris heeft zij geweigerd en de maatregel is 100%.
Het hoger beroep daar tegen slaagt niet.

Je uitkering komt dan niet tot uitbetaling.
Maar wat Branwen schrijft klopt toch?
Als ik die uitspraak lees zie ik exact wat zij schrijft.
viva-amber schreef:
04-05-2021 20:29
Staat gewoon in de wet: Iedereen die een bijstandsuitkering aanvraagt heeft de verplichting om naar zogenaamde algemeen geaccepteerde arbeid te zoeken en dit werk te aanvaarden als het wordt aangeboden. ... In de bijstandswet (officieel: de Wet werk en bijstand, afgekort WWB) kennen wij dan ook de zogenaamde arbeidsplicht.

Weigeren van algemeen geaccepteerde arbeid (kan) leiden tot een maatregel van 100%.

Bestaat ook jurisprudentie van: https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... :2018:1293

Belanghebbende heeft baan geweigerd van 2-3 maanden die zij kon aanvaarden, via haar arbeidscoach. Vanwege het salaris heeft zij geweigerd en de maatregel is 100%.
Het hoger beroep daar tegen slaagt niet.

Je uitkering komt dan niet tot uitbetaling.

Het heet sinds 2015 de Participatiewet (Pw).

Jij zegt Je hebt geen recht op bijstand, wanneer je niet actief beschikbaar stelt voor alle algemeen geaccepteerde arbeid.

Zich actief beschikbaar stellen is geen Pw term. Het is ook geen uitsluitingsgrond voor het recht op bijstand (Pw). Dat men wel een arbeidsverplichting heeft gaf ik al aan, en ook dat de uitkering lager kan zijn als men zich daar niet aan houdt. Dat hoeft overigens niet eens perse 100% lager te zijn. Dit is sterk afhankelijk van hoe de gemeente daar zelf mee om gaat.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 20:53
0.04% gewijzigd
granny71 schreef:
04-05-2021 20:43
Omdat mensen dat meemaken.

Mijn vroegere bovenbuurman moest om in het werkritme te blijven aan de slag (met behoud van uitkering) als conciërge op precies dezelfde middelbare school waardoor hij was ontslagen na een fusie. Weigeren is geen optie.
Ik "mocht", om te bewijzen dat ik echt niet meer belastbaar was, 4 weken lang 40 uur per week, mentos-rolletjes inpakken. Gelukkig zagen ze na 3 dagen ook in dat ik gelijk had.
Heeft me overigens wel 4 dagen ziekenhuis opgeleverd wegens overbelast.

Jij doet steeds maar alsof het beleid van jouw gemeente overal zo is maar dat is onzin!
ben jij een wo'er en schoolverlater ?
het klopt dat het per gemeente kan verschillen en daarom schrijf ik hoe het bij ons gaat. in dit topic schrijven haast alleen maar forummers die menen dat je meteen na de aanvraag een rotbaan in de schoenen geschoven krijgt en dat je 3x per week uit bed gelicht zal worden door een ambtenaar die je huis onderste boven gaat doorzoeken. een tegengeluid mag hopelijk wel of niet,
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 20:38
als TO niet op een rotbaan solliciteert kan ze de baan ook niet weigeren he.
Dan hoop ik dat TO per week (minimaal) 4 topfuncties kan vinden om op te solliciteren.
Want dat wordt er namelijk van haar verwacht als ze een bijstandsuitkering heeft/aanvraagd
Ik ben na de eerste 2 bladzijdes gestopt met lezen, wat zijn er een hoop mensen die zo lelijk praten over de bijstand en waarom mensen er in zitten.

Soms loopt het leven nou eenmaal zo en kan je er niks aan doen dat je even tijdelijk in de bijstand terecht komt. Of voor sommige mensen is het zo dat ze nooit meer uit de bijstand komen om welke rede dan ook.

En deze mensen hebben ook gewoon het recht op een normale manier behandeld te worden. Ik vind dat veel gemeentes echt veel te ver gaan. Triest voor de mensen in de bijstand.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 20:50
een tegengeluid mag hopelijk wel of niet,
Niet als het TO een vertekend beeld geeft. Dan wek je verwachtingen die (hoogstwaarschijnlijk) niet uit gaan komen.
Zoals het bij jou gaat gaat het helaas niet in het overgrote deel van de gemeentes.
Alle reacties Link kopieren
TO als je toch wil uitrusten en geld wil verdienen na je studie, kun je traininghoppen en welbekend fenomeen binnen callcenters. Ik zal het voor je uitkouwen op basis van kennis en ervaring van 2019/2020/2021.

Training nummer 1: Je belt Timing uitzendburo en je zegt dat je wil werken bij KPN, gaan ze regelen. Binnen een week heb je een groepsgesprek, ze nemen praktisch iedereen aan (ook mensen die niet weten wat het woordje "unstable" betekent en het niet kunnen uitsprken). Opvolgende week na groepsgesprek heb je KPN training die duurde in 2020 tien dagen.

Training nummer 2: Op dag 6 van training bij KPN, bel je Conduent en zeg je ik wil werken voor Vodafone/Ziggo omdat je gehoord hebt dat de sfeer leuker is dan bij KPN. En dat als je aangenomen wordt bij Vodafone/Ziggo allerlei leuke voordeeltjes krijgt (gratis NS business card waarmee je ook prive eerste klas mag reizen bijv.) Als je het goed uitkient. Dan start je training bij Ziggo/Vodafone na de laatste trainingsdag kpn. De training bij Ziggo/Vodafone duurt ook 10 dagen.

Training nummer 3: Op dag 6 van training van Ziggo/Vodafone bel je met Young Capital en zeg je ik werken bij Budget energie. Zij regelen gesprek en Budget Energie was zo relaxed in 2019 daar kon je maandochtend het gesprek doen om 9:00 en een uur later zat je in de training van 6 dagen.

Wil je nog meer uitrusten dat kan!

Training nummer 4: Op dag 4 van training bij Budget Energie, bel je Vanad en zeg je ik wil werken voor Ben. Bij Vanad krijg je meteen een vaste baan, met twee maanden proeftijd. Training Ben duurt 15 dagen.


Zo kun je alleen maar betaald trainingen volgen, zonder te hoeven werken. Als je het een beetje utkient, iets wat jij wel moet kunnen als WO'er heb je alle trainingen aansluitend op elkaar.

Geloof me callcenters zijn fabrieken, die trainingen en sollcitaties gaan aan 1 stuk door. Bij genoemde bedrijven hoef je geen mooie brief met aangepaste cv op te sturen. Zo wanhopig zijn ze.

Sterker nog, woon je bij Vanad in de buurt. Dan kan het zijn dat de soos je linea directa naar hun toeverwijst. Zij werken samen met Vanad namelijk (AANZET heet die samenwerking geloof ik) en dat moet je wel met een HEEL goed verhaal aankomen waarom jij het niet bent geworden.

Mocht je nog meer tips willen om aan trainingen te komen laat het me weten!
pizzavreter wijzigde dit bericht op 04-05-2021 20:58
0.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 20:40
klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze je de eerste de beste hotelkamermeisje baan aanbieden zoals hier gesuggereerd word.
Daar vergis jij je nogal in. Ik ken namelijk genoeg gemeenten waarbij dit wel het geval is. Juist omdat ze deze doelgroep willen afschrikken en niet in de bijstand willen. Omdat zij liever hun tijd en geld investeren in mensen die het echt nodig hebben, die niet zomaar en misschien nooit uit de bijstand kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
moeras schreef:
04-05-2021 20:55
Ik ben na de eerste 2 bladzijdes gestopt met lezen, wat zijn er een hoop mensen die zo lelijk praten over de bijstand en waarom mensen er in zitten.

Soms loopt het leven nou eenmaal zo en kan je er niks aan doen dat je even tijdelijk in de bijstand terecht komt. Of voor sommige mensen is het zo dat ze nooit meer uit de bijstand komen om welke rede dan ook.

En deze mensen hebben ook gewoon het recht op een normale manier behandeld te worden. Ik vind dat veel gemeentes echt veel te ver gaan. Triest voor de mensen in de bijstand.
Dat ben ik met je eens, maar TO met haar WO opleiding kan zo ergens aan de bak. Ze twe weken voor ze afstudeerde iets kunnen regelen.
moeras schreef:
04-05-2021 20:55
Ik ben na de eerste 2 bladzijdes gestopt met lezen, wat zijn er een hoop mensen die zo lelijk praten over de bijstand en waarom mensen er in zitten.

Soms loopt het leven nou eenmaal zo en kan je er niks aan doen dat je even tijdelijk in de bijstand terecht komt. Of voor sommige mensen is het zo dat ze nooit meer uit de bijstand komen om welke rede dan ook.

En deze mensen hebben ook gewoon het recht op een normale manier behandeld te worden. Ik vind dat veel gemeentes echt veel te ver gaan. Triest voor de mensen in de bijstand.
als het aan de meeste forummers ligt moet je nooit en te nimmer een bijstand aanvragen want dan ben je gewoon lui en handjes ophouder tenzij je armen en benen geamputeerd zijn en dan nog gaan ze vragen of je niet iets mondelings kan doen.

ik vind de vraag van TO een valide. uiteraard moet ze zoveel als mogelijk solliciteren op (bij) baantjes maar dat is echt geen garantie op een stabiel inkomen tot ze een baan op niveau heeft. daarom is het niet verkeerd om ook te kijken waar ze eventueel recht op kan hebben via de bijstand
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 21:02
als het aan de meeste forummers ligt moet je nooit en te nimmer een bijstand aanvragen want dan ben je gewoon lui en handjes ophouder tenzij je armen en benen geamputeerd zijn en dan nog gaan ze vragen of je niet iets mondelings kan doen.

ik vind de vraag van TO een valide. uiteraard moet ze zoveel als mogelijk solliciteren op (bij) baantjes maar dat is echt geen garantie op een stabiel inkomen tot ze een baan op niveau heeft. daarom is het niet verkeerd om ook te kijken waar ze eventueel recht op kan hebben via de bijstand
Callcenter is dat op dit moment wel degelijk, 40 uur per week gegarandeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven