Geld & Recht alle pijlers

Bijstand....ervaringen?

04-05-2021 18:08 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die nu in de bijstand zitten/recent hebben gezeten? Ik moet vanwege persoonlijke omstandigheden straks waarschijnlijk een tijdje in de bijstand zitten (heb geen recht meer op WW) om een periode te overbruggen voordat ik een baan vind....ik vroeg me af hoe het allemaal werkt? Moet ik me elke week bij de gemeente melden met overzicht van sollicitaties of word ik straks naar allerlei trainingen gestuurd om mij snel aan werk te krijgen? Zijn er ook andere verplichtingen??
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:37
dit is bullshit van de bovenste plank. kpn geeft echt niet elk rendebiel die maar binnenloopt een vast contract van 40 uur. hoe kom je erbij ? :nut:
en nogmaals, ze hoeft niet het een of het ander te doen. ze kan allebei doen want niets is gegarandeerd (ook de bijstand niet)!
Vanad wel.

En KPN heeft genoeg uitzendkrachten rondlopen die er 40 uur werken en wel elke randdebiel een baan geven, weet ik uit ervaring. Heb er zelf in 2020 rondgelopen, zolang je "Annet" het systeem volgt vinden ze het allemaal best. Ik had een collega die niet wist wat het woord "unstable" betekende en ook niet wist hoe ze het uit moest spreken. Ze werkt er nog steeds.

Zelfde geldt voor vodafon/ziggo daar lopen mensen rond die niet eens middelbare school hebben afgemaakt.
pizzavreter wijzigde dit bericht op 04-05-2021 19:42
6.72% gewijzigd
granny71 schreef:
04-05-2021 19:34
Denk je dat ze, als ze bijstand aanvraagt, het geld binnen een week op haar rekening heeft?
Echt niet hoor.
Daar kunnen zo 8 weken overheen gaan.
In sommige gemeentes kan je een voorschot in de vorm van een lening krijgen maar in de meeste gemeentes moet je gewoon afwachten en krijg je, als het toegekend wordt, met terugwerkende kracht, geld.
bij ons mag ze de aanvraag doen 4 weken voordat haar inkomsten stoppen. dus wellicht kan TO nu al de aanvraag indienen.
ze kan ook een voorschot aanvragen mocht ze echt niks meer hebben na die 4 weken, maar meestal is de aanvraag ruim binnen 4 weken wel rond hoor.
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 19:12
Dit dus...dank je wel dat je het zo mooi hebt verwoord. Ik ben echt benieuwd welk callcentrum of een productielijn een WOer gaat van wie ze weten dat die op zoek naar iets op niveau is...

Daarom reageer ik ook niet op de berichten van anderen.
Joh, een ik ben permanent zoekende naar afgestudeerde WO’ers voor een baan op niveau. Studierichting interesseert mij geen biet, een gedegen motivatie wel. En als ik hoor dat jij uit “vermoeidheid” eerst nog even in de bijstand hebt gezeten zijn we erg snel klaar.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:37
dit is bullshit van de bovenste plank. kpn geeft echt niet elk rendebiel die maar binnenloopt een vast contract van 40 uur. hoe kom je erbij ? :nut:
en nogmaals, ze hoeft niet het een of het ander te doen. ze kan allebei doen want niets is gegarandeerd (ook de bijstand niet)!
Waarom blijf je zo hameren op dat call center?
Er is zoveel meer dan dat.
En op het moment dat TO een uitkering aanvraag is haar opleidingsniveau totáál niet meer belangrijk.
Dan heeft ze precies dezelfde verplichtingen als iemand zonder diploma.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
04-05-2021 19:44
Waarom blijf je zo hameren op dat call center?
Er is zoveel meer dan dat.
En op het moment dat TO een uitkering aanvraag is haar opleidingsniveau totáál niet meer belangrijk.
Dan heeft ze precies dezelfde verplichtingen als iemand zonder diploma.
Dat niet alleen ook in horeca is doorstroom extreem hoog, dat het ze niet boeit of je WO hebt. En ook daar kun je vaak meteen aan de slag, maar dan moet je wel je handjes willen wapperen.
granny71 schreef:
04-05-2021 19:44
Waarom blijf je zo hameren op dat call center?
Er is zoveel meer dan dat.
En op het moment dat TO een uitkering aanvraag is haar opleidingsniveau totáál niet meer belangrijk.
Dan heeft ze precies dezelfde verplichtingen als iemand zonder diploma.
ik blijf erop hameren omdat er iemand continu beweert dat KPN iedereen en alles een baan geeft, een vast contract nog wel. nou dat is echt onzin anders had KPN de hele werkeloosheid in zijn eentje kunnen oplossen denk je niet.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:42
bij ons mag ze de aanvraag doen 4 weken voordat haar inkomsten stoppen. dus wellicht kan TO nu al de aanvraag indienen.
ze kan ook een voorschot aanvragen mocht ze echt niks meer hebben na die 4 weken, maar meestal is de aanvraag ruim binnen 4 weken wel rond hoor.
Zoals al door velen is gezegd, het is per gemeente heel verschillend dus wat jij zegt is niet persé van toepassing op TO.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met bijstand (gelukkig), maar ik weet wel dat hier in de randstad momenteel heel veel werk te vinden is bij zgn Corona spoedtest bedrijfjes, ik hoor het hier om me heen van allerlei studenten die hun bijbaan in de horeca hebben ingeruild voor een baan op een spoedtestlocatie, verdient kennelijk ook een stuk beter. Dus misschien ook nog een idee. Succes!
"Who would've thought it?"
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-05-2021 18:55
En als ze een (k..) baantje voor je hebben moet je die accepteren
Zn baantje hadden ze dus voor mij gevonden. Hele dagen zakjes mos inpakken.
Ik was al aangenomen elders maar had nog 2 weken te overbruggen. Dus vond de sociale dienst datik daar prima 2 weken kon werken.

(Ga nu de rest lezen)
To is wo-er in de ict
Die moet toch zo aan het werk zijn?
(Als ze wil..)
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:47
ik blijf erop hameren omdat er iemand continu beweert dat KPN iedereen en alles een baan geeft, een vast contract nog wel. nou dat is echt onzin anders had KPN de hele werkeloosheid in zijn eentje kunnen oplossen denk je niet.
Ik heb gezegd dat VAnad meteen een vaste baan geeft KPN niet.

En KPN neemt echt wel iedereen aan, heb er zelf gesolliciteerd en zelf gewerkt en gezien wat er rond liep. Sollicitatie kpn callcenter ging als volgt, maandag uitzenburo bellen, vrijdag groepsgesprek KPN. Maandag erop in de training en dit was 2020.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat zo veel mensen hier denken dat TO dom of zelfs 'idioot' is met haar vraag over de bijstand. Het is juist slim dat ze onderzoek doet naar bepaalde situaties die er zouden kunnen ontstaan na afstuderen. Dat wil echt niet zeggen dat ze ook gelijk in de bijstand wil leven. Ik neem aan dat TO ook gewoon solliciteert op alles wat los en vast zit. En nee niet elke callcenter staat te springen om medewerkers. Ik heb pas geleden gesolliciteerd bij de GGD (jullie weten wel, contactonderzoek en dergelijke) met een mooie brief en passend profiel. Maar ik mocht nog niet op gesprek komen. Zelf zit ik bijna in dezelfde situatie als TO maar ik kon gelukkig nog twee baantjes te pakken krijgen. Daar red ik het voorlopig (hopelijk) mee.
emblema wijzigde dit bericht op 04-05-2021 19:52
0.40% gewijzigd
En werk, alles, wat dan ook, is een voorliggende voorziening op de bijstand
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip, ik heb geen moreel oordeel over je bijstandsplan, maar kan je uit ervaring vertellen dat je veel makkelijker een baan op niveau zult vinden als je solliciteert vanuit een andere baan. Ik heb veel profijt gehad van al mijn bijbanen op mijn cv toen ik na mijn ('kansloze') studie op goede banen in mijn studiegebied ging solliciteren. Ik heb sindsdien nooit zonder werk gezeten, van baan naar baan vrij snel naar een topinstituut in mijn werkveld opgeklommen.

Dus de tip om tijdelijk een minder leuk baantje te zoeken, is in die zin echt een goede.
laflamande wijzigde dit bericht op 04-05-2021 19:51
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-05-2021 19:49
To is wo-er in de ict
Die moet toch zo aan het werk zijn?
(Als ze wil..)
Niemand wil een luie werknemer.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
04-05-2021 19:21
Tuurlijk, mevrouw zoekt iets op niveau.
Je moet nog zo'n 45 jaar werken waarschijnlijk en je bent nu al moe van een oh zo'n zware studie. Dat wordt nog wat in de toekomst.
Volgens mij hoeft TO geen 45 jaar meer te werken, of de pensioenleeftijd moet heel erg omhoog gaan...
Heb even geloept, volgens mij is TO 30+, heeft ze een hbo opleiding gedaan, daarna gewerkt, daarnaast een WO opleiding gestart. Dat werd te veel, om haar opleiding af te kunnen ronden tijdelijk gestopt met werken en nu de opleiding bijna is afgerond zal ze moeten gaan solliciteren om weer aan het werk te kunnen.

Maar alsnog; het sociale vangnet is voor mensen die om welke reden dan ook niet kunnen werken. De vraag op de arbeidsmarkt is momenteel behoorlijk groot, wellicht vind je niet meteen iets op niveau, maar er zal gewoon brood op de plank moeten komen.
En sowieso, wat denk je dat beter overkomt bij een toekomstige werkgever/op je cv, laten zien dat je tijdelijk onder je niveau hebt gewerkt om in je levensonderhoud te voorzien of een gat in je cv?
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 19:02
En daarom vroeg ik naar recente ervaringen....
Het is in die twintig jaar alleen maar strenger geworden 😄 en dat is maar goed ook gezien jouw gedachtegang.
Tadderak30 schreef:
04-05-2021 19:43
Joh, een ik ben permanent zoekende naar afgestudeerde WO’ers voor een baan op niveau. Studierichting interesseert mij geen biet, een gedegen motivatie wel. En als ik hoor dat jij uit “vermoeidheid” eerst nog even in de bijstand hebt gezeten zijn we erg snel klaar.
Dat schrijft ze toch niet? TO vond haar studie te zwaar om ernaast te werken met als gevolg dat ze nu geen bijbaan heeft die ze na haar studie kan houden of uitbreiden.
Alle reacties Link kopieren
Emblema schreef:
04-05-2021 19:50
Ik snap niet dat zo veel mensen hier denken dat TO dom of zelfs 'idioot' is met haar vraag over de bijstand. Het is juist slim dat ze onderzoek doet naar bepaalde situaties die er zouden kunnen ontstaan na afstuderen. Dat wil echt niet zeggen dat ze ook gelijk in de bijstand wil leven. Ik neem aan dat TO ook gewoon solliciteert op alles wat los en vast zit. En nee niet elke callcenter staat te springen om medewerkers. Ik heb pas geleden gesolliciteerd bij de GGD (jullie weten wel, contactonderzoek en dergelijke) met een mooie brief en passend profiel. Maar ik mocht nog niet op gesprek komen. Zelf zit ik bijna in dezelfde situatie als TO maar ik kon gelukkig nog twee baantjes te pakken krijgen. Daar red ik het voorlopig (hopelijk) mee.
Dat is niet nodig bij: KPN, Ziggo/Vodafone/NLE/Zilveren Kruis. Gewoon een kwestie van uzb bellen, cv opsturen die niet eens is aangepast aan de functie en gaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet nu al solliciteren / regelen dat je t.z.t. werk hebt?
En hoe komt iemand die studeert aan W.W.?

Het getuigt in elk geval niet van vooruit denken als je denkt "te moeten (?)" overbruggen met een bijstandsuitkering.

Bovendien getuigt het van een vreemde instelling dat iemand aansluitend aan zijn studie eens even rustig op kosten van de gemeenschap wil "overbruggen".
Onder het motto van regeren is vooruitzien had je kunnen sparen, tijdig starten met solliciteren, etc.

Dus waarschijnlijk vergroot je je kansen op een baan die op jouw niveau ligt op deze manier niet; deze werkwijze spreekt potentiële werkgevers meestal niet zo aan.
Alle reacties Link kopieren
Oei, ik heb niet alle reacties doorgelezen dus misschien heb je al uitleg gehad. Zelf heb ik bijna 2 maanden in de bijstand gezeten toen ik 18 was. Heel lang verhaal maar daar zal ik je niet mee lastigvallen :) Bij het aanvragen werd verteld dat ik eerst vier (of zes) weken moest solliciteren voor ze de procedure in gang zouden zetten. Daarnaast heb ik mijn rekeningafschriften van de voorgaande maanden moeten opsturen en aangegeven welke waardevolle bezittingen ik had en hoeveel ik aan spaargeld had. Vervolgens ben ik meteen in een traject geplaatst met een andere groep werkelozen, kreeg ik sollicitatietrainingen en moest ik me iedere week bij de gemeente melden voor een vacatureronde, dit hield in: Stapels vacatures doorspitten, samen andere werkelozen, alles wat ik interessant vond kopieerde ik. Thuis solliciteerde ik en stuurde een bewijs van sollicitatie naar de gemeente (dit was verplicht). Verder moest ik mijn contactpersoon ieder begin van de week een update geven van de sollicitaties en reacties hierop.
Ik vond het vreselijk, voelde me gekleineerd en schaamde me tussen de andere werkelozen.. Ik wil nooit, nooit meer in die situatie terechtkomen waarbij ik me zo klein en afhankelijk voel. Voelde me waardeloos en was zo enorm opgelucht toen ik na 8 weken een baan had. Hoop echt voor je dat je die uitkering niet hoeft aan te vragen en dat je voor die tijd een baan vindt. Het scheelt echt veel ellende en is beter voor je eigenwaarde (althans, zo voelde het voor mij)
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
04-05-2021 19:52
Volgens mij hoeft TO geen 45 jaar meer te werken, of de pensioenleeftijd moet heel erg omhoog gaan...
Heb even geloept, volgens mij is TO 30+, heeft ze een hbo opleiding gedaan, daarna gewerkt, daarnaast een WO opleiding gestart. Dat werd te veel, om haar opleiding af te kunnen ronden tijdelijk gestopt met werken en nu de opleiding bijna is afgerond zal ze moeten gaan solliciteren om weer aan het werk te kunnen.
O. Ik zal voortaan eerst gedegen vooronderzoek doen voordat ik reageer :sarcastic:
...
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
04-05-2021 19:52
Volgens mij hoeft TO geen 45 jaar meer te werken, of de pensioenleeftijd moet heel erg omhoog gaan...
Heb even geloept, volgens mij is TO 30+, heeft ze een hbo opleiding gedaan, daarna gewerkt, daarnaast een WO opleiding gestart. Dat werd te veel, om haar opleiding af te kunnen ronden tijdelijk gestopt met werken en nu de opleiding bijna is afgerond zal ze moeten gaan solliciteren om weer aan het werk te kunnen.

Maar alsnog; het sociale vangnet is voor mensen die om welke reden dan ook niet kunnen werken. De vraag op de arbeidsmarkt is momenteel behoorlijk groot, wellicht vind je niet meteen iets op niveau, maar er zal gewoon brood op de plank moeten komen.
En sowieso, wat denk je dat beter overkomt bij een toekomstige werkgever/op je cv, laten zien dat je tijdelijk onder je niveau hebt gewerkt om in je levensonderhoud te voorzien of een gat in je cv?
Dat maakt haar houding alleen maar sneuer.
Alle reacties Link kopieren
Wat me vooral verbaasd is het korte tijdspad. Over het algemeen worden WO-ers opgeleid om verder vooruit te denken, scenario's door te denken.
En toch lijkt TO verbaasd over het feit dat ze over een maand klaar is, dan een baan moet zoeken en dan dus tijdelijk een periode moet overbruggen zonder inkomen. Dat is toch geen verrassing? Waarom heb je er niet voor gekozen om daar spaargeld voor opzij te zetten. Als werken naast de studie niet lukt desnoods door even een paar maanden je duo omhoog te doen om een buffertje op te bouwen. Als je straks een baan op niveau hebt, heb je die twee maanden buffer ook nog wel een keer weggewerkt.
Maar ook: waarom ben je niet al veel eerder begonnen met het zoeken van een baan en wek je zelfs de indruk pas na je afstuderen te beginnen.
Heb je niet een bedrijf van je afstudeerstage waar een plek voor je is? Hoe doen je medestudenten dit?

Je houding zoals deze overkomen in je posts verbaasd me voor een WO-er. Niet bepaald pro-actief.
Je hebt rechten en plichten in de bijstand.

Gelukkig hebben we in Nederland een heel goed sociaal vangnet. Wat betekent dat je gewoon RECHT hebt op een bijstandsuitkering als je geen inkomsten hebt.
(gelukkig maar, anders hadden we heel veel daklozen, agressie en misdaad)
Dat willen we ook niet met z'n allen.
Je hebt ook een plicht, een sollicitatieplicht en je best doen om aan de slag te komen mits je gezond bent.
Dus daar ontkom je niet aan Pompoenschip. Hoe zwaar je het gaat krijgen in de bijstand ligt heel erg aan wat voor een klantmanager je krijgt. Misschien krijg je een hele lieve die met je meedenkt en je niet het leven zuur wil maken.
Je kan het ook heel slecht treffen en een bitch krijgen die je iedere dag stalkt met telefoontjes over sollicitaties en wat je allemaal al gedaan hebt die dag. Tot je denkt: Ik zet mijn telefoon uit. Niet wetende dat je een maand later30% gekort wordt op je uitkering omdat je een dag niet bereikbaar bent geweest.

Zelf hoop ik dat z.s.m het Basisinkomen ingevoerd gaat worden voor iedereen.
Alle uitkeringen de deur uit, Wia, wajong, wao , ww en bijstand.

Ik vind het schrijnend hoe mensen met een bijstandsuitkering behandeld worden door van de sociale dienst. Als slaven aan het werk gezet 40 uur per week met behoud van uitkering. Die controle op hun bankrekening en of ze niet stiekem samenwonen. Als minderwaardig uitschot behandeld worden verdiend niemand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven