Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.

zaterdag 21 september 2019 om 21:33
zaterdag 21 september 2019 om 21:35
Dat is te simpel gedacht. Het probleem is namelijk niet het niveau, maar alle bijkomende zaken: het naar school gaan, plannen, prikkels, concentreren, enz. enz.
Daarbij: op mbo zou hij intellectueel zich kapot vervelen, terwijl al die bijkomende zaken hetzelfde blijven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 21 september 2019 om 21:36
ik heb al eerder in dit topic gezegd dat werkenden het zeker beter mogen hebben dan mensen met een uitkering dus je vraag is overbodig.
En waar wat vanaf kan? Alles waar geld over de balk wordt gesmeten en dat gebeurt heel veel
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

zaterdag 21 september 2019 om 21:39
Wil niet te kritisch zijn, want ken je kinderen niet, maar zijn er geen speciale scholen en opleidingsinstituten voor mensen met autisme?Solomio schreef: ↑21-09-2019 21:35Dat is te simpel gedacht. Het probleem is namelijk niet het niveau, maar alle bijkomende zaken: het naar school gaan, plannen, prikkels, concentreren, enz. enz.
Daarbij: op mbo zou hij intellectueel zich kapot vervelen, terwijl al die bijkomende zaken hetzelfde blijven.
Nogmaals alles is beter dan zo jong al in een wia te gaan zitten, zo zonde.

zaterdag 21 september 2019 om 21:41

zaterdag 21 september 2019 om 21:42
None, het is uiteraard beter voor de maatschappij om ze eruit te zetten, ze een tijdje dakloos te laten rondzwerven.doornroosje9 schreef: ↑21-09-2019 21:28Hoe kan jij in godsnaam oordelen over mensen die je totaal niet kent? Wat je schrijft, is ontzettend, ontzettend kwetsend en gemeen.
Natuurlijk zijn er autisten die kunnen werken, maar de zoons van Solo dus niet. En nee, ook niet als ze 'niet thuis mochten hangen'.
Wow.
En ze dan in een dure voorziening te plaatsen. Waar men er surprise surprise achterkomt dat ze de middelen niet hebben om ze goed een op een te begeleiden, wat thuis wel kon.
En het weer een paar jaren extra duurt plus nog wat extra faalervaringen, voor de kwetsbare ontwikkeling weer kan worden hervat. Want we moeten allemaal in dezelfde lijn ons ontwikkelen.
je moet ook je principes hebben als ouder natuurlijk.
zaterdag 21 september 2019 om 21:44
Waarom is thuis zitten nutteloos en opgeven slecht? Dit vraag ik in het algemeen.
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 21 september 2019 om 21:45
Zo jong hebben we het over Wajong en helaas komen veel jongeren met autisme daarin terecht.
De verhalen in de media, over al die fijne projecten om autisten aan het werk te helpen, zijn gebaseerd op een vrij eenzijdig stereotype beeld van autisten. Een kleine groep zal daarmee geholpen zijn, het gros niet.
En mijn kinderen hebben op speciale scholen gezeten en krijgen nog steeds speciale begeleiding, maar heel eerlijk: de combinatie van zo'n hoog IQ en zo zwaar autisme is niet eenvoudig en de begeleiding is ook ingewikkeld.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 21 september 2019 om 21:46
Ik ben wel wat gewent inmiddels als het over bijstand gaat maar dit is wel echt heel fout! Zo over jou / je zoons schrijven!Solomio schreef: ↑21-09-2019 21:09Maar hoezo 'veel mensen'?
Dat ze er zijn is duidelijk, maar hoeveel het er zijn is helemaal niet duidelijk.
Wat je over autisten schrijft is ronduit kwetsend, maar dat is uiteraard ook gewoon de bedoeling.
Ja, er zijn autisten die (kunnen) werken. Er zijn er ook heel veel die dat niet kunnen. Autisme kent vele vormen.
Maar blijkbaar kunnen mijn zoons niet werken omdat ik ermee instemde dat ze thuis bleven hangen.
Natuurlijk omdat ik ook liever thuis een uitkering trek dan zelf te werken voor mijn geld.
Bubbel lekker nog even door.
Je weet gelukkig wel beter maar wil wel ff laten weten dat ik het echt over de grens vind.
zaterdag 21 september 2019 om 21:47
Weet je wat zonde is? Jaren en jaren je tekort voelen schieten omdat je zo ontzettend hard probeert, maar het lukt niet. Jaren en jaren horen van anderen dat je nutteloos bent als je thuis zit en het zonde is als je Wia krijgt. Jaren en jaren toch maar doorgaan en doodongelukkig zijn. Dat is pas zonde.
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 21 september 2019 om 21:48
dit en ik vind het nogal aanmatigend om er vanuit te gaan dat Solo niks heeft gedaan om haar jongens verder te helpendoornroosje9 schreef: ↑21-09-2019 21:47Weet je wat zonde is? Jaren en jaren je tekort voelen schieten omdat je zo ontzettend hard probeert, maar het lukt niet. Jaren en jaren horen van anderen dat je nutteloos bent als je thuis zit en het zonde is als je Wia krijgt. Jaren en jaren toch maar doorgaan en doodongelukkig zijn. Dat is pas zonde.

En dan nog de enorme wachtlijsten als je al iets passends vindt.Solomio schreef: ↑21-09-2019 21:45Zo jong hebben we het over Wajong en helaas komen veel jongeren met autisme daarin terecht.
De verhalen in de media, over al die fijne projecten om autisten aan het werk te helpen, zijn gebaseerd op een vrij eenzijdig stereotype beeld van autisten. Een kleine groep zal daarmee geholpen zijn, het gros niet.
En mijn kinderen hebben op speciale scholen gezeten en krijgen nog steeds speciale begeleiding, maar heel eerlijk: de combinatie van zo'n hoog IQ en zo zwaar autisme is niet eenvoudig en de begeleiding is ook ingewikkeld.
Die van mij zijn allebei al vrij jong uit huis gegaan, naar dat soort dure voorzieningen, in de hoop dat ze daar met de nodige begeleiding wel verder zouden komen, omdat me van alle kanten wel duidelijk was geworden dat mijn lauwe opvoeding waardeloos was.Het-groepje schreef: ↑21-09-2019 21:42None, het is uiteraard beter voor de maatschappij om ze eruit te zetten, ze een tijdje dakloos te laten rondzwerven.
En ze dan in een dure voorziening te plaatsen. Waar men er surprise surprise achterkomt dat ze de middelen niet hebben om ze goed een op een te begeleiden, wat thuis wel kon.
En het weer een paar jaren extra duurt plus nog wat extra faalervaringen, voor de kwetsbare ontwikkeling weer kan worden hervat. Want we moeten allemaal in dezelfde lijn ons ontwikkelen.
je moet ook je principes hebben als ouder natuurlijk.
Dus eigenlijk is het de schuld van de dure begeleiding dat mijn kinderen nutteloos thuis zitten.
David Dunning
David Dunning
Nee, dat schrijf ik helemaal niet, ik heb het over fraudeurs. Bijvoorbeeld pijnklachten kun je ook simuleren en dat is vaak moeilijk te controleren door een arts. Dan gaat het dus niet om pijn die dokters niet begrijpen, maar om pijn die er niet eens is. Ik heb een kennis die is afgekeurd op vermoeidheidsklachten, maar iedere dag loopt ze vele kilometers met haar honden. Je maakt mij dan niet wijs dat je niet eens een paar uur op een kantoor werkzaamheden kunt verrichten. Verder ben ik best gezellig hoor.YellowLemon schreef: ↑21-09-2019 20:00Stel je nou pijn die dokters nog niet begrijpen gelijk aan het hebben van zweetvoeten? Gezellig persoon ben jij.
Wat hebben zweetvoeten er eigenlijk mee te maken?
Nergens zijn zoveel mensen arbeidsongeschikt en dan vooral ook jongeren als in Nederland.
fizz wijzigde dit bericht op 21-09-2019 21:49
5.70% gewijzigd

zaterdag 21 september 2019 om 21:49
Dat denk ik, maar of de meesten het ook vinden weet ik niet.doornroosje9 schreef: ↑21-09-2019 21:44Waarom is thuis zitten nutteloos en opgeven slecht? Dit vraag ik in het algemeen.
zaterdag 21 september 2019 om 21:50

zaterdag 21 september 2019 om 21:50
Dan klopt de redenatie van ikbenmama dan toch niet?
Waar wordt er wat jou betreft geld over de balk gesmeten, en hoe kan dat voorkomen worden? De meeste projecten worden met goede bedoelingen opgestart, echter pakt dat niet altijd even goed uit. Kunnen ze dat van tevoren weten? Hoe dan?
Lijkt me knap als jij dat allemaal weet, dan zie ik je graag in de 2e kamer!
zaterdag 21 september 2019 om 21:52
Omdat ik vanuit dat idee enorm heb geworsteld met het accepteren van het feit dat ik niet kan werken, heb ik mijn kinderen wel geprobeerd mee te geven dat niemand nutteloos is en dat niet alleen een betaalde baan je waarde als mens bepaalt.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 21 september 2019 om 21:55
Wat dacht je van al die interims in de zorg, bij de overheid, bij gemeente?Theamuts schreef: ↑21-09-2019 21:50Dan klopt de redenatie van ikbenmama dan toch niet?
Waar wordt er wat jou betreft geld over de balk gesmeten, en hoe kan dat voorkomen worden? De meeste projecten worden met goede bedoelingen opgestart, echter pakt dat niet altijd even goed uit. Kunnen ze dat van tevoren weten? Hoe dan?
Lijkt me knap als jij dat allemaal weet, dan zie ik je graag in de 2e kamer!

zaterdag 21 september 2019 om 21:57
Ik zal wel steeds net de uitzondering zijn..Geronimo2 schreef: ↑21-09-2019 21:12Als je iedereen eruit zou halen met een arbeidshandicap van meer dan 50% en de rest gewoon aan het werk zou zetten dan zou het van mij betreft hoger mogen zijn en ook hogere onkostenvergoeding voor zorg. Zolang je gezond bent kan je werken en je hoeft geen Nederlands te kunnen spreken voor het afsteken van asperges of plukken van tomaten. Als er meer dan 2 generaties in de bijstand zitten dan mag wat mij betreft de gemeente ingrijpen en kinderen van die ouders meer begeleiding geven om hun kinderen wel aan het werk te krijgen. Cijfers geven allang aan dat in de bijstand zitten vaak overerfelijk is. Als je ouders het prima deden in de bijstand dan is er geen enkele prikkel om het zelf niet te doen.
Mijn zoon is alles behalve van plan om in de bijstand te komen. ( garantie heb je nooit. Zelfs jij kan er afhankelijk van worden)
Zoon doet erg zijn best, wil gaan studeren. En de reden is.. Hij weet uit ervaring dat bijstand helemaal niet zo leuk is. En.. Ik heb hem geleerd dat je gewoon kunt werken als je daartoe in staat bent.
Het hele dagen niks doen lijkt zelfs een puber van 15 niks terwijl hij echt dol is op gamen en Netflix.
Hij heeft wensen en dromen, net als iedere jongere. Een huis, een auto, wintersport, verre vakantie. En hij weet uit ervaring dat deze dingen niet haalbaar zijn in de bijstand.
Ik ga er ook gewoon vanuit dat hij gaat studeren en werken. En zal hem in zijn wens wat studie betreft steunen zover mogelijk.
Zo ksn het dus net zo goed werken...

zaterdag 21 september 2019 om 21:58
Respect.
Lijkt me toch best wel een lijdensweg.
Niet kunnen werken is erg, maar constant jezelf moeten verdedigen voor het feit dat je daardoor een uitkering ontvangt, ook hier op Viva, lijkt me erger.
zaterdag 21 september 2019 om 22:00
Vooral hier op Viva......
David Dunning
David Dunning

zaterdag 21 september 2019 om 22:03
Als je nog recht hebt op zorgtoeslag vind ik niet dat je nu zo'n hoog inkomen hebt, eerlijk gezegd. Dan zit je ruim onder modaal.Kumiko schreef: ↑21-09-2019 20:00Ik proef hier wat sarcasme![]()
Maar Ik vind de toeslagen wel hoog, en soms oneerlijk verdeelt.
Ik heb een prima inkomen, en krijg als alleenstaande moeder met een koopwoning ruim €400 aan kgb en zorgtoeslag. Ik heb het in principe niet nodig om van te leven, en gaat daarom naar de spaar. Daarnaast betaal Ik netto heel weinig aan de bso door de hoge kot.
Allemaal gratis geld zou je denken, maar het is niet zo, want Ik werk er wel voor.
Am Yisrael Chai!