Geld & Recht alle pijlers

Bijstand uitkering

02-05-2018 20:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!2 weken geleden heb ik een kennis voor hulp gevraagd tot ik op vakantie was om te zorgen voor me kat.Hij was/is eigenlijk dakloos,zogenaamd,hij heeft toen ongeveer 3weken geleden voor een bijstand uitkering aangevraagd bij gemeente Zaanstad.Ze hebben alles onderzoekt,ook hij familie,bankrekening.Ik heb soms een beetje geld geleend voor hem,overgemaakt.Dus deze mensen,van gemeente Zaanstad hebben beslist ze gaan mij ook onderzoeken,wat is nonsens.
Deze mensen kwamen naar mijn appartement,ik was op vakantie dus helaas.
Mijn vraag is,is dit allemaal legal hier in Nederland?Mensen mogen mij zomaar controleren,onderzoeken,terwijl ik heb absolut niks mee te maken.Mag ik dit weigeren?Beinvloed ik dan de beslissing voor dit dakloze persoon?
Het lijkt voor mij als een form van communisme,wat ik heb zelf meegemaakt anno
Ik denk dat mevrouw teksten vertaald via een vertaal machine.
Ben nou off topic benieuwd wat voor taal mevrouw spreekt.
Santaaa schreef:
03-05-2018 03:02
Ik denk dat mevrouw teksten vertaald via een vertaal machine.
Ben nou off topic benieuwd wat voor taal mevrouw spreekt.

Dan wel eentje waar de spaties op waren.
Ze kan dan wel niet goed NLs maar ze heeft haar leven beter voor elkaar dan de meeste hier..

Huis, werk, relatie!

You go TO!
TheSky=moreBlue@Malibu
Het mag alleen als er sprake is van gegronde twijfel aan de opgegeven woonsituatie. De gemeente moet dan wel in het onderzoeksdossier duidelijk maken op basis van welke concrete feiten of omstandigheden getwijfeld wordt aan de juistheid van de inlichtingen van de aanvrager over zijn woonsituatie.

In principe ben je natuurlijk niet verplicht om mee te werken, aangezien je geen aanvrager bent. Dit kan wel tot gevolg hebben dat de bijstandsuitkering van de aanvrager wordt afgewezen, omdat het recht op bijstand ‘niet vast te stellen’ is.

Is het huisbezoek geweigerd en blijkt achteraf dat er geen twijfel is (op basis van concrete feiten of omstandigheden) over de juistheid van de inlichtingen over de opgegeven woonsituatie, dan mag de weigering van het huisbezoek niet tot gevolg hebben dat de bijstandsuitkering wordt afgewezen. Het is dus een gok.

Wat de betalingen betreft: stel geldleningsovereenkomsten op. Het is aan de aanvrager om met “objectieve en verifieerbare” bewijsstukken aan te tonen dat er sprake is van een lening. Doet de aanvrager dit niet, dan mogen de stortingen in mindering worden gebracht op de uitkering. Soms wordt echter ook bepaald dat het recht op bijstand niet vast te stellen is.

Maar ze zijn al, als ik je goed begrijp, in je woning geweest?
Weet je heel zeker dat hij niet op jouw adres ingeschreven staat? Dat kun je navragen bij de gemeente.
Madderijn schreef:
03-05-2018 07:22
Weet je heel zeker dat hij niet op jouw adres ingeschreven staat? Dat kun je navragen bij de gemeente.

Precies. Misschien heeft hij zich wel ingeschreven in de tijd dat je op vakantie was. Als de gemeente jou toen een brief heeft gestuurd om te controleren of hij zich wel bij jou mocht inschrijven heeft hij die mooi kunnen onderscheppen en beantwoorden.
Trotter schreef:
03-05-2018 07:26
Precies. Misschien heeft hij zich wel ingeschreven in de tijd dat je op vakantie was. Als de gemeente jou toen een brief heeft gestuurd om te controleren of hij zich wel bij jou mocht inschrijven heeft hij die mooi kunnen onderscheppen en beantwoorden.
Laatste keer dat ik mij ergens inschreef waar al mensen woonde moest hoofdbewoner met id mee.
Klopt, dat moest mijn man ook toen hij bij mij introk, maar misschien verschilt dat per gemeente? Ik heb geen idee.
Heb je zelf een bijstandsuitkering?

Dan moet je de gemeente eerlijk vertellen wat er aan de hand is.

Anders is hoeft u niet mee te werken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
yourlocalhero schreef:
03-05-2018 08:07
Laatste keer dat ik mij ergens inschreef waar al mensen woonde moest hoofdbewoner met id mee.
Hier kon mijn vriend dat gewoon zelf regelen
Next2UinMalibu schreef:
03-05-2018 06:21
Ze kan dan wel niet goed NLs maar ze heeft haar leven beter voor elkaar dan de meeste hier..

Huis, werk, relatie!

You go TO!
Idd!!
En als je de gewoontes van bijstand niet kent is dat óók positief toch?
Kans dat TO mee wil werken is er gewoon. Dat je ff checkt of dit normaal is...niks mis mee.

Gewoon meewerken TO. Is er niks aan de hand!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven