Bijstand uitkering
woensdag 2 mei 2018 om 20:53
Hoi!2 weken geleden heb ik een kennis voor hulp gevraagd tot ik op vakantie was om te zorgen voor me kat.Hij was/is eigenlijk dakloos,zogenaamd,hij heeft toen ongeveer 3weken geleden voor een bijstand uitkering aangevraagd bij gemeente Zaanstad.Ze hebben alles onderzoekt,ook hij familie,bankrekening.Ik heb soms een beetje geld geleend voor hem,overgemaakt.Dus deze mensen,van gemeente Zaanstad hebben beslist ze gaan mij ook onderzoeken,wat is nonsens.
Deze mensen kwamen naar mijn appartement,ik was op vakantie dus helaas.
Mijn vraag is,is dit allemaal legal hier in Nederland?Mensen mogen mij zomaar controleren,onderzoeken,terwijl ik heb absolut niks mee te maken.Mag ik dit weigeren?Beinvloed ik dan de beslissing voor dit dakloze persoon?
Het lijkt voor mij als een form van communisme,wat ik heb zelf meegemaakt anno
Mijn vraag is,is dit allemaal legal hier in Nederland?Mensen mogen mij zomaar controleren,onderzoeken,terwijl ik heb absolut niks mee te maken.Mag ik dit weigeren?Beinvloed ik dan de beslissing voor dit dakloze persoon?
woensdag 2 mei 2018 om 21:01
Ik weet echt niks van dit onderwerp, maar dit vond ik op Google:
https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... uisbezoek/
https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... uisbezoek/
woensdag 2 mei 2018 om 21:03
Ik wordt ook nooit zo blij van bijstandscontroleurs, maar dat is omdat ze mij ooit eens wakker gebeld hebben om een uur of zeven 's ochtends omdat ze wilden weten of er iemand inwoonde bij de buurvrouw. Ik dacht op zijn minst dat er iets ernstigs was met één van mijn naasten of zo.
(overigens pleegde de buurvrouw destijds inderdaad bijstandsfraude volgens mij, maar ik had niet echt zin om mee te werken nadat ze mij op die manier wakker gemaakt hadden en een verontschuldiging er niet af kon).
Ze hadden toen ook serieus foto's bij zich, gemaakt van een afstand van de deur van de buurvrouw met mensen die in en uit gingen.
(overigens pleegde de buurvrouw destijds inderdaad bijstandsfraude volgens mij, maar ik had niet echt zin om mee te werken nadat ze mij op die manier wakker gemaakt hadden en een verontschuldiging er niet af kon).
Ze hadden toen ook serieus foto's bij zich, gemaakt van een afstand van de deur van de buurvrouw met mensen die in en uit gingen.
woensdag 2 mei 2018 om 21:04
Heeft hij een uitkering aangevraagd en aangegeven dat hij op jouw adres woont?
Het is namelijk zo dat je als dakloze geen normale bijstandsuitkering kunt krijgen.
Als de gemeente ervan uitgaat dat jullie samenwonen zullen ze jouw inkomsten gaan onderzoeken. Zijn die onder het bijstandsniveau voor mensen die samenwonen dan krijgt jouw kennis een aanvulling tot dat bedrag. Maar dan moet hij wel ingeschreven staan op jouw adres. Pas maar op: straks "woon je samen" zonder dat je er erg in hebt.
Het is namelijk zo dat je als dakloze geen normale bijstandsuitkering kunt krijgen.
Als de gemeente ervan uitgaat dat jullie samenwonen zullen ze jouw inkomsten gaan onderzoeken. Zijn die onder het bijstandsniveau voor mensen die samenwonen dan krijgt jouw kennis een aanvulling tot dat bedrag. Maar dan moet hij wel ingeschreven staan op jouw adres. Pas maar op: straks "woon je samen" zonder dat je er erg in hebt.
woensdag 2 mei 2018 om 21:16
Hij slaapt niet in me huis,ik heb geen relatie met dit persoon,ik woon in een andere gemeente.nvrmndrnbw schreef: ↑02-05-2018 20:53Hoi!2 weken geleden heb ik een kennis voor hulp gevraagd tot ik op vakantie was om te zorgen voor me kat.Hij was/is eigenlijk dakloos,zogenaamd,hij heeft toen ongeveer 3weken geleden voor een bijstand uitkering aangevraagd bij gemeente Zaanstad.Ze hebben alles onderzoekt,ook hij familie,bankrekening.Ik heb soms een beetje geld geleend voor hem,overgemaakt.Dus deze mensen,van gemeente Zaanstad hebben beslist ze gaan mij ook onderzoeken,wat is nonsens.
Sorry voor de niveau,ik ben idd super onduidelijk en niet te begrijpen.Mijn vraag is als ik mag negeren de bezoekjes en als dat geen gevolgens heeft voor de beslissing over de goedkeuring van de bijstanduitkering van dit persoon.Ik werk en betaal mijn rekeningen en belastingen,het is niet nodig om mij te onderzoeken denk ik
woensdag 2 mei 2018 om 21:39
Inkomsten uit giften niet doorgeven is bijstandsfraude, en kan ervoor zorgen dat je de giften + 100% boete moet betalen. Of erger, dat ze zelfs de hele uitkering met 100% boete terugvorderen. Iemand aanraden er niet over te reppen is dus een heel slecht advies.francieneke schreef: ↑02-05-2018 21:32Als je 'm iets geeft, doe dat dan contant. Hij en jij moeten daar niet over reppen. Het is gewoon lief dat je hem helpt.
woensdag 2 mei 2018 om 21:44
Nevermind rainbow gok ik......
En ik gok ook zomaar, dat het adres van TO op de aanvraag staat. Vriend van TO heeft fijn van de gelegenheid gebruik gemaakt.
Don't cry, buy a bag and move on.
woensdag 2 mei 2018 om 21:52
Allebei goed gegokt denk ikdaenerys79 schreef: ↑02-05-2018 21:44Nevermind rainbow gok ik......
En ik gok ook zomaar, dat het adres van TO op de aanvraag staat. Vriend van TO heeft fijn van de gelegenheid gebruik gemaakt.
Mafdinges!
donderdag 3 mei 2018 om 00:54