Geld & Recht alle pijlers

Bijstand?

06-05-2014 16:24 644 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn partner en ik gaan uit Elkaar waar door ik genoodzaakt Ben om opzoek te gaan naar een andere woning samen met ons 10 maand oude zoontje.

Ik kan dus een woning krijgen, maar nu zit ik met een vraag. Ik weet dat je dan een Alleen staande uitkering/bijstand Kung aanvragen voor max 5 jaar, waar door je dus niet hoeft te solliciteren. Maar MOET je dan perse een opleiding volgen? Zo ja is dat ook van toepassing als je al gewoon een diploma hebt?

Hopelijk kan iemand mij opheldering hierover geven. En het is niet dat ik te lui Ben om te werken, ik vraag me dit Alleen af.

Alvast bedankt
quote:Trotter schreef op 07 mei 2014 @ 09:05:

[...]

Nee, je vroeg je wanhopig af of je verplicht kan worden om een opleiding te volgen. Terwijl je nog niet eens een opleiding op MBO-niveau hebt, als ik het goed begrijp (want waarom zou je anders een MBO-opleiding overwegen?). En je schreef dat je liever bij je kind blijft dan te gaan werken. Denk je dat andere ouders ook niet liever thuis met hun kind blijven tutten? Of om een andere hobby uit te oefenen? Waarom zou de gemeenschap daaraan moeten bijdragen? Als je niet anders kunt (bijvoorbeeld uit gezondheidsoverwegingen) vind ik het een ander verhaal, maar bij voorbaat al een bijstandsuitkering als enige optie zien in plaats van op zoek te gaan naar werk is een zwaktebod.

Maar nu je toch zo hoog van de toren blaast over dat je nooit hebt gezegd dat ... blablabla ...: hoeveel sollicitatiebrieven heb je al verstuurd de afgelopen tijd? Wat heb je allemaal al ondernomen om in je eigen onderhoud te kunnen voorzien?

Diploma's heb ik al hoor

Mbo zorg en welzijn heb je nodig om als gastgezin aan het werk te gaan. En Aangezien ik nooit de zorg Kant Ben op gegaan maar hele andere Kant zou ik dat eerst moeten halen.
Wat heb je allemaal al gedaan om een baan te vinden?
Overigens maakt het financieel inderdaad weinig uit. Als TO op minimum loon 40 uur gaat werken, en het kind in de opvang doet krijgt ze 1024 euro aan KOT.

Dat is meer dan een bijstandsuitkering. Veel mensen die stellen hun eigen broek op te houden worden ook zwaar gesubsidieerd. Al werken die uiteraard wel als tegenprestatie.

Ik ben er zo langzamerhand voor dat wie (deels) thuis wil zitten, daar een nuttige bezigheid heeft en daarmee tevreden is, dat dan maar moet doen. Er is toch niet genoeg werk voor iedereen.

Ik vind wel dat pa niet zomaar helemaal zijn snor kan drukken, qua opvoeding en aanwezigheid. Een soort voorkeurs co-ouderschap is wat dat betreft misschien niet zo'n slecht idee.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:saartjuhzes schreef op 07 mei 2014 @ 09:15:

[...]

De meeste mensen die geen vermogen hebben opgebouwd hebben dat niet omdat ze lekker hebben lopen reizen, hoor.

Die hebben dat omdat ze een laag inkomen hebben. Of omdat ze altijd aan het lijntje zijn gehouden met tijdelijke contracten, en nooit een huis hebben kunnen kopen.

En ik snap dat dat steekt, dat je je spaargeld dan aan zorg uit moet geven terwijl zij alles 'krijgen'. Maar om dan uit een soort jaloezie ook uit de staatsruif te gaan trekken?

Da's in mijn ogen hetzelfde als ook maar in de bijstand gaan want 'als TO niet hoeft te werken waarom ik dan wel?'

Spaargeld wordt vaak gezien als 'geld voor de oude dag'. Dan vind ik het geen gekke verwachting dat je het daar dan ook aan uit geeft, aan zorg als je ouder wordt. Zodat de mensen die echt geen andere kant op kunnen, de 'staatsruif' beschikbaar blijft.

In principe zorg je voor jezelf: je eigen inkomen, en bijstand als echt niet anders kan. En zelf je zorg betalen, en pas als je er geen geld voor hebt, schiet de gemeenschap je te hulp.Dat is niet hoe ik het bedoel. Ik gaf aan dat 2 gezinsinkomens gelijk zijn, maar dat de een gekozen heeft voor leuk leven en de ander heel sober heeft geleefd en daardoor spaargeld heeft.
quote:lamaatje schreef op 06 mei 2014 @ 21:47:

[...]

Ieder moeder blijft liever bij haar babietje van 10 maanden. Dat lijkt me vrij logisch.Wat een onzin.
Ja Pingu, het is ook oneerlijk..

Ik heb ook zo'n geval in mijn omgeving.

De dame in kwestie is alleen met 3 kinderen, krijgt bijstand en alle beschikbare toeslagen en de kinderen gratis sport enz. Ook heeft ze zwart 5 schoonmaakadressen per week.

Ze heeft een netto inkomen van rond de 2100,- en een spaarpotje van 40k in het buitenland.

En ik? ik werk 5 dagen per week en heb een inkomen van rond de 2000,- en mijn kind dump ik iedere dag bij het KDV.

Conclusie: ik ben hartstikke dom !!!!
quote:huggies2014 schreef op 07 mei 2014 @ 10:25:

[...]

Diploma's heb ik al hoor

Mbo zorg en welzijn heb je nodig om als gastgezin aan het werk te gaan. En Aangezien ik nooit de zorg Kant Ben op gegaan maar hele andere Kant zou ik dat eerst moeten halen.

Aah fijn, dus zo dom ben je niet, alhoewel je wel zo overkomt.

Heb je al besloten wat je gaat doen?
quote:milouda schreef op 07 mei 2014 @ 13:25:

De dame in kwestie is alleen met 3 kinderen, krijgt bijstand en alle beschikbare toeslagen en de kinderen gratis sport enz. Ook heeft ze zwart 5 schoonmaakadressen per week.

Ze heeft een netto inkomen van rond de 2100,- en een spaarpotje van 40k in het buitenland.

En ik? ik werk 5 dagen per week en heb een inkomen van rond de 2000,- en mijn kind dump ik iedere dag bij het KDV.

Conclusie: ik ben hartstikke dom !!!!Ik zou het gewoon melden. Dank zij zulke types betaalt een ander zich blauw.
quote:milouda schreef op 07 mei 2014 @ 13:25:

Toch knap dat jij van iemand in je omgeving precies weet wat ze op een buitenlandse spaarrekening heeft staan en wat ze per maand binnenhaalt.

Maar wat weerhoudt je ervan om haar aan te geven als je het zo zeker weet?
quote:saartjuhzes schreef op 07 mei 2014 @ 09:15:

[...]

De meeste mensen die geen vermogen hebben opgebouwd hebben dat niet omdat ze lekker hebben lopen reizen, hoor.

Die hebben dat omdat ze een laag inkomen hebben. Of omdat ze altijd aan het lijntje zijn gehouden met tijdelijke contracten, en nooit een huis hebben kunnen kopen.

En ik snap dat dat steekt, dat je je spaargeld dan aan zorg uit moet geven terwijl zij alles 'krijgen'. Maar om dan uit een soort jaloezie ook uit de staatsruif te gaan trekken?

Da's in mijn ogen hetzelfde als ook maar in de bijstand gaan want 'als TO niet hoeft te werken waarom ik dan wel?'

Spaargeld wordt vaak gezien als 'geld voor de oude dag'. Dan vind ik het geen gekke verwachting dat je het daar dan ook aan uit geeft, aan zorg als je ouder wordt. Zodat de mensen die echt geen andere kant op kunnen, de 'staatsruif' beschikbaar blijft.

In principe zorg je voor jezelf: je eigen inkomen, en bijstand als echt niet anders kan. En zelf je zorg betalen, en pas als je er geen geld voor hebt, schiet de gemeenschap je te hulp.Dit dus
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
*
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:granny71 schreef op 07 mei 2014 @ 14:03:

[...]

Toch knap dat jij van iemand in je omgeving precies weet wat ze op een buitenlandse spaarrekening heeft staan en wat ze per maand binnenhaalt.

Maar wat weerhoudt je ervan om haar aan te geven als je het zo zeker weet?quote:Pingu schreef op 07 mei 2014 @ 09:20:

Pingu schreef op 07 mei 2014 @ 09:20:

Ik word hier echt zo boos om. Ik ken een meisje dat op haar 19e moeder is geworden. Woont met kind bij ouders maar is zogenaamd uitwonend. Voert geen zak uit, maar krijgt wel 1100 euro handje contantje van de staat aan uitkeringen en toeslagen! De verhoudingen lopen echt zo scheef! Weet zeker dat ze binnen een jaar weer een kind krijgt, van een andere vader ofzo. Want dit gaat zo makkelijk! Net als deze. Volgens mij woont ze er mee samen dat ze het allemaal zo goed weet....
quote:Pingu schreef op 07 mei 2014 @ 09:20:

Ik word hier echt zo boos om. Ik ken een meisje dat op haar 19e moeder is geworden. Woont met kind bij ouders maar is zogenaamd uitwonend. Voert geen zak uit, maar krijgt wel 1100 euro handje contantje van de staat aan uitkeringen en toeslagen! De verhoudingen lopen echt zo scheef! Weet zeker dat ze binnen een jaar weer een kind krijgt, van een andere vader ofzo. Want dit gaat zo makkelijk!

Waar zou ze dan zogenaamd uitwonend zijn? Wel eens van huisbezoeken gehoord?

En nogmaals, waarom heb je haar niet aangegeven als je het zo erg vindt allemaal?
Wie zou TO als collega of werknemer willen hebben? Mogelijk is ze buiten dit forum een enthousiast en betrokken persoon, maar zoals ze hier overkomt... Nee dank je. Ik betaal graag wat extra belasting om mijn werkplezier niet te laten vergallen door collega's die zich gedragen zoals zij zich nu op dit topic gedraagt.
quote:granny71 schreef op 07 mei 2014 @ 14:03:

[...]

Maar wat weerhoudt je ervan om haar aan te geven als je het zo zeker weet?

Ik ken haar goed, en ze meldt haar inkomen zelf aan mij, en lacht mij uit omdat ik ieder dag om 7uur op moet en mijn dochter bij het KDV dumpt.

En nee, ik ga haar niet aangeven, ben niet zo een verklikker.
quote:tallyho schreef op 07 mei 2014 @ 14:07:

[...]

[...]

Net als deze. Volgens mij woont ze er mee samen dat ze het allemaal zo goed weet....Voor iemand die beweert op een topuniversiteit te hebben gezeten, vind ik dit echt een domme reactie.
Meid blijf jij maar lekker teren op je bijstand hoor! Gelukkig zijn er nog mensen zoals ik die wel werken zodat jou bijstand uitgekeerd kan worden!
quote:milouda schreef op 07 mei 2014 @ 14:34:

En nee, ik ga haar niet aangeven, ben niet zo een verklikker.

Zou je dat ook denken als er bij je ingebroken wordt en er dure spullen van je gestolen worden?

Waarom is het aangeven van de ene diefstal klikken, en het aangeven van een andere diefstal niet?
quote:milouda schreef op 07 mei 2014 @ 14:36:

[...]

Voor iemand die beweert op een topuniversiteit te hebben gezeten, vind ik dit echt een domme reactie.Tja, dat jouw intelligentie niet verder reikt.............daar kan ik natuurlijk niets aan doen. En dat jij zo dom bent om je door je vriendin te laten opnaaien met mooie verhalen....daar kan ik ook niks aan doen. Sorry....
quote:lammy schreef op 07 mei 2014 @ 11:59:

[...]

Dat is niet hoe ik het bedoel. Ik gaf aan dat 2 gezinsinkomens gelijk zijn, maar dat de een gekozen heeft voor leuk leven en de ander heel sober heeft geleefd en daardoor spaargeld heeft.

In de praktijk zul je dat niet tegen komen, zo'n 'tweeling' scenario

Dus waarom zou je de staat laten opdraaien voor jouw zorgkosten, omdat je jaloers bent op een fictief, abstract persoon?
quote:milouda schreef op 07 mei 2014 @ 14:34:

[...]

Ik ken haar goed, en ze meldt haar inkomen zelf aan mij, en lacht mij uit omdat ik ieder dag om 7uur op moet en mijn dochter bij het KDV dumpt.

En nee, ik ga haar niet aangeven, ben niet zo een verklikker.Je bent een lafaard en een hypocriet, dat is nog erger.
quote:Trotter schreef op 07 mei 2014 @ 14:47:

[...]

Zou je dat ook denken als er bij je ingebroken wordt en er dure spullen van je gestolen worden?

Waarom is het aangeven van de ene diefstal klikken, en het aangeven van een andere diefstal niet?Wellicht omdat de ene diefstal wel echt plaatsvindt en de andere niet? Wat er niet is kun je natuurlijk ook niet aangeven.
quote:tallyho schreef op 07 mei 2014 @ 14:51:

[...]

Tja, dat jouw intelligentie niet verder reikt.............daar kan ik natuurlijk niets aan doen. En dat jij zo dom bent om je door je vriendin te laten opnaaien met mooie verhalen....daar kan ik ook niks aan doen. Sorry....Het gaat niet om het feit of ik wel of niet wordt opgenaaid door vriendin, maar om jouw vooroordeel dat ik het allemaal zo goed weet en dat ik misschien ook zo'n profiteur zo kunnen zijn.
quote:tallyho schreef op 07 mei 2014 @ 14:07:

[...]

[...]

Net als deze. Volgens mij woont ze er mee samen dat ze het allemaal zo goed weet....Dit noemen ze dus vooroordelen Tallyho.
quote:Trotter schreef op 07 mei 2014 @ 14:47:

[...]

Waarom is het aangeven van de ene diefstal klikken, en het aangeven van een andere diefstal niet?Omdat er 3 jonge kinderen bij betrokken zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven