Geld & Recht alle pijlers

Boete voor rijden met telefoon

19-12-2025 15:40 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ontving net een boete van 439 en toen ik de foto checkte via DigiD snap ik helemaal de verwarring. Ik houd 1 vinger omhoog en net daarboven zit de knoop van mijn jas (donkere wollen schippersjas). De knoop lijkt een camera. Het lijkt dus net of ik een zwarte telefoon vast houd. Ik heb alleen geen zwarte telefoon, maar een witte. Met een hoesje met kleurtjes. Mijn zoon zat naast mij en weet ook 100% zeker dat ik niet op de telefoon zat. Want als hij naast mij zit, en ik moet ff iets met maps of spotify doet hij dat. Ik wil wel in bezwaar gaan, omdat het écht een optische illusie is. Maar hoe toon ik dat aan :|

Ik ben bang dat ik nog tig boetes krijg door die jas :nooo:
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
19-12-2025 16:50
Het lijkt meer alsof ik iets zit te lezen.
Heb je een android of een iphone?
Hecamel schreef:
19-12-2025 16:24
Je kan toch aantonen dat je op dat tijdstip niet gebeld hebt? Door je belhistorie te laten zien, maar je kan ook je provider vragen om een afschrift.

Snap het maken van de foto niet zo goed eigenlijk. Het gaat erom dat je aantoont dat je op dat moment je telefoon niet in gebruik had.
Als je belt via whatsapp weet de provider dat niet. Die ziet alleen data. En dat gebruik je eigenlijk altijd in meer en mindere mate zolang de telefoon aan staat.
Nu ben ik benieuwd naar een foto van je jas met hand bij de knoop ;-D
Appletje schreef:
19-12-2025 17:15
Als je belt via whatsapp weet de provider dat niet. Die ziet alleen data. En dat gebruik je eigenlijk altijd in meer en mindere mate zolang de telefoon aan staat.
Klopt, maar je kan wel in de app geschiedenis aantonen dat je niet gebeld hebt, of via instellingen het gebruik tijdens het moment van de foto. Heb net bij mezelf gecheckt, maar kan 4 weken terug kijken, dus helaas heb je daar weinig aan in het geval van een boete (tenzij die eerder bezorgd worden tegenwoordig).
Zittende in de auto met je jas aan zou je die foto kunnen reconstrueren, dat lijkt me je beste kans.

Hopelijk kun je het betalen, anders komt de boete op arm zijn er nog overheen.
Ik zou het werkelijk waar niet weten. Bij mij hádden ze niet eens een foto én geen staandehouding, maar ik moest mooi betalen omdat 1 agent zich waarschijnlijk vergist heeft in een letter van het kenteken. Dus ja…
Hecamel schreef:
19-12-2025 17:31
Klopt, maar je kan wel in de app geschiedenis aantonen dat je niet gebeld hebt, of via instellingen het gebruik tijdens het moment van de foto. Heb net bij mezelf gecheckt, maar kan 4 weken terug kijken, dus helaas heb je daar weinig aan in het geval van een boete (tenzij die eerder bezorgd worden tegenwoordig).
En dat bewijst alleen dat TO niet háár telefoon gebruikte, kan ook de telefoon van een ander zijn geweest. Echt, deze aanpak leidt helemaal nergens toe.
Gewoon schrijven wat je hier schrijft. Eventueel met foto gemaakt door de voorruit.

Ik doe mijn winterjas altijd uit in de auto, is ook veiliger.
Partner is advocaat, hij zegt altijd bezwaar aantekenen en eventueel voor laten komen ….
Hecamel schreef:
19-12-2025 17:02
Heb je een android of een iphone?
iPhone
Ik ben na lang turen erachter dat het een schouderband van mijn schoudertas is en daar zit een zilveren ring aan. En dat lijkt dus net een camera van een telefoon.

Ja ik ben raar. Ik heb een jas aan en een tasje om
Jeetje wat balen. Ik zou bezwaar indienen en proberen uitleg te geven.

Misschien kun je hier nog iets mee: https://www.nationaleombudsman.nl/polit ... klopt-niet
Liv8 schreef:
19-12-2025 17:01
Nou vind ik zelf een icepack tegen je wang aanhouden ook niet zo best eigenlijk. Je hebt namelijk één hand gewoon echt niet beschikbaar voor het autorijden. Bij TO is dat anders.
Ik zou het ook niet doen, maar het gebeurt dus wel vaker dat het systeem iets anders dan een mobiel registreert.
Liv8 schreef:
19-12-2025 17:01
Nou vind ik zelf een icepack tegen je wang aanhouden ook niet zo best eigenlijk. Je hebt namelijk één hand gewoon echt niet beschikbaar voor het autorijden. Bij TO is dat anders.
Ik rijd echt nooit met twee handen aan het stuur, niets "niet zo best" aan imo.
Maleficent schreef:
19-12-2025 19:07
iPhone

Je zou dan kunnen proberen om naar instellingen te gaan, dan naar schermtijd, dan naar "Bekijk alle app- en website activiteiten" misschien dat je geluk hebt en hij bij jou het langer terug haalt. Misschien dat je daarmee aan zou kunnen tonen dat je op het moment van maken van de foto niet op je telefoon zat.
apppie schreef:
19-12-2025 20:15
Ik ook niet altijd, maar ik heb het ook niet over 'niet twee handen aan het stuur'. Ik heb het over 'één hand volledig bezet voor iets anders, en dus niet beschikbaar voor rijden'.
liv8 wijzigde dit bericht op 19-12-2025 20:59
7.03% gewijzigd
Liv8 schreef:
19-12-2025 20:46
Ik ook niet, maar ik heb het ook niet over 'niet twee handen aan het stuur'. Ik heb het over 'één hand volledig bezet voor iets anders, en dus niet beschikbaar voor rijden'.
Als je je hoofd er maar bij hebt. Als er nood aan de man is, maak je die hand uit reflex meteen leeg.
apppie schreef:
19-12-2025 20:15
Nou dat vind ik niet iets om trots op te zijn.
Laatst was er zoiets in het nieuws, iemand had ook een dikke boete gekregen, hij zat met zijn hand aan zijn oor of zoiets en het leek net of hij belde. Ik geloof dat dat werd kwijtgescholden uiteindelijk. Ik schrok daar wel van, want ik zit heel vaak even aan mijn haar of oor of gezicht in de auto, ben nu steeds bang dat ik ook gefotografeerd wordt waarbij het net lijkt of je belt. Als je het aan kunt tonen zou de boete moeten vervallen, maar dat is zo'n gedoe. Toch maar doen voor zo'n bedrag, succes!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Liv8 schreef:
19-12-2025 20:46
Ik ook niet altijd, maar ik heb het ook niet over 'niet twee handen aan het stuur'. Ik heb het over 'één hand volledig bezet voor iets anders, en dus niet beschikbaar voor rijden'.
Uit reflex laat je die icepack echt wel los hoor.
Gewoon _melon met login problemen
Hecamel schreef:
19-12-2025 20:25
Je zou dan kunnen proberen om naar instellingen te gaan, dan naar schermtijd, dan naar "Bekijk alle app- en website activiteiten" misschien dat je geluk hebt en hij bij jou het langer terug haalt. Misschien dat je daarmee aan zou kunnen tonen dat je op het moment van maken van de foto niet op je telefoon zat.
Tja dan toon je dat alleen voor die specifieke telefoon aan... Je mag geen enkele telefoon in je hand hebben en het helpt dus niet als je kan bewijzen dat je niet je eigen telefoon vast hield.

Dus ik denk dat de reconstructie (voor zover mogelijk) kansrijker is.
De afgelopen drie jaar twee keer zo’n boete gehad (een keer met een zwarte jas met glimmende knopen en een keer toen mijn rechterwijsvinger in een spalk zat i.c.m. een heel erg glimmend pasje dat nog om mijn nek hing waardoor het leek of ik zat te appen). Twee keer bezwaar aangetekend (bestaande uit: ‘op getoonde afbeelding heb ik géén telefoon in mijn hand maar ziet u een knoop/pasje, iemand die zit te appen of te bellen heeft doorgaans het telefoonscherm naar zich toe gedraaid i.p.v. zich afgekeerd’) en twee keer niet hoeven te betalen. Er werd niet eens een verdere toelichting gevraagd aan mij. Beide keren wel een wazige foto van een of ander geautomatiseerd gedoe.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
En een vriendin van mij heeft het één keer gehad en zij had bij haar bezwaar een foto meegestuurd van haar car kit met de mededeling dat haar telefoon standaard in de car kit zit om te laden. Zij heeft ook niet hoeven te betalen.
Moest je dan wel eerst de boete betalen en kreeg je het geld later terug, of helemaal niet hoeven betalen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
19-12-2025 21:37
Moest je dan wel eerst de boete betalen en kreeg je het geld later terug, of helemaal niet hoeven betalen?
Ik heb, ondanks instructie van CJIB in de brief, beide keren niet alvast betaald. Mijn zus (advocaat van beroep) zei dat ik alleen al moest betalen als mijn bezwaar werd afgewezen en ik beroep zou aantekenen. Maar zover kwam het dus niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven