Boete voor rijden met telefoon
vrijdag 19 december 2025 om 15:40
Ik ontving net een boete van 439 en toen ik de foto checkte via DigiD snap ik helemaal de verwarring. Ik houd 1 vinger omhoog en net daarboven zit de knoop van mijn jas (donkere wollen schippersjas). De knoop lijkt een camera. Het lijkt dus net of ik een zwarte telefoon vast houd. Ik heb alleen geen zwarte telefoon, maar een witte. Met een hoesje met kleurtjes. Mijn zoon zat naast mij en weet ook 100% zeker dat ik niet op de telefoon zat. Want als hij naast mij zit, en ik moet ff iets met maps of spotify doet hij dat. Ik wil wel in bezwaar gaan, omdat het écht een optische illusie is. Maar hoe toon ik dat aan
Ik ben bang dat ik nog tig boetes krijg door die jas
Ik ben bang dat ik nog tig boetes krijg door die jas
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 19 december 2025 om 17:02
Heb je een android of een iphone?
vrijdag 19 december 2025 om 17:15
Als je belt via whatsapp weet de provider dat niet. Die ziet alleen data. En dat gebruik je eigenlijk altijd in meer en mindere mate zolang de telefoon aan staat.Hecamel schreef: ↑19-12-2025 16:24Je kan toch aantonen dat je op dat tijdstip niet gebeld hebt? Door je belhistorie te laten zien, maar je kan ook je provider vragen om een afschrift.
Snap het maken van de foto niet zo goed eigenlijk. Het gaat erom dat je aantoont dat je op dat moment je telefoon niet in gebruik had.
vrijdag 19 december 2025 om 17:31
Klopt, maar je kan wel in de app geschiedenis aantonen dat je niet gebeld hebt, of via instellingen het gebruik tijdens het moment van de foto. Heb net bij mezelf gecheckt, maar kan 4 weken terug kijken, dus helaas heb je daar weinig aan in het geval van een boete (tenzij die eerder bezorgd worden tegenwoordig).
vrijdag 19 december 2025 om 18:05
En dat bewijst alleen dat TO niet háár telefoon gebruikte, kan ook de telefoon van een ander zijn geweest. Echt, deze aanpak leidt helemaal nergens toe.Hecamel schreef: ↑19-12-2025 17:31Klopt, maar je kan wel in de app geschiedenis aantonen dat je niet gebeld hebt, of via instellingen het gebruik tijdens het moment van de foto. Heb net bij mezelf gecheckt, maar kan 4 weken terug kijken, dus helaas heb je daar weinig aan in het geval van een boete (tenzij die eerder bezorgd worden tegenwoordig).
vrijdag 19 december 2025 om 19:09
vrijdag 19 december 2025 om 19:19
Jeetje wat balen. Ik zou bezwaar indienen en proberen uitleg te geven.
Misschien kun je hier nog iets mee: https://www.nationaleombudsman.nl/polit ... klopt-niet
Misschien kun je hier nog iets mee: https://www.nationaleombudsman.nl/polit ... klopt-niet
vrijdag 19 december 2025 om 19:56
Ik zou het ook niet doen, maar het gebeurt dus wel vaker dat het systeem iets anders dan een mobiel registreert.
vrijdag 19 december 2025 om 20:15
vrijdag 19 december 2025 om 20:25
Je zou dan kunnen proberen om naar instellingen te gaan, dan naar schermtijd, dan naar "Bekijk alle app- en website activiteiten" misschien dat je geluk hebt en hij bij jou het langer terug haalt. Misschien dat je daarmee aan zou kunnen tonen dat je op het moment van maken van de foto niet op je telefoon zat.
vrijdag 19 december 2025 om 20:46
Ik ook niet altijd, maar ik heb het ook niet over 'niet twee handen aan het stuur'. Ik heb het over 'één hand volledig bezet voor iets anders, en dus niet beschikbaar voor rijden'.
liv8 wijzigde dit bericht op 19-12-2025 20:59
7.03% gewijzigd
vrijdag 19 december 2025 om 20:51
Als je je hoofd er maar bij hebt. Als er nood aan de man is, maak je die hand uit reflex meteen leeg.
vrijdag 19 december 2025 om 21:25
Laatst was er zoiets in het nieuws, iemand had ook een dikke boete gekregen, hij zat met zijn hand aan zijn oor of zoiets en het leek net of hij belde. Ik geloof dat dat werd kwijtgescholden uiteindelijk. Ik schrok daar wel van, want ik zit heel vaak even aan mijn haar of oor of gezicht in de auto, ben nu steeds bang dat ik ook gefotografeerd wordt waarbij het net lijkt of je belt. Als je het aan kunt tonen zou de boete moeten vervallen, maar dat is zo'n gedoe. Toch maar doen voor zo'n bedrag, succes!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 19 december 2025 om 21:25
vrijdag 19 december 2025 om 21:35
Tja dan toon je dat alleen voor die specifieke telefoon aan... Je mag geen enkele telefoon in je hand hebben en het helpt dus niet als je kan bewijzen dat je niet je eigen telefoon vast hield.Hecamel schreef: ↑19-12-2025 20:25Je zou dan kunnen proberen om naar instellingen te gaan, dan naar schermtijd, dan naar "Bekijk alle app- en website activiteiten" misschien dat je geluk hebt en hij bij jou het langer terug haalt. Misschien dat je daarmee aan zou kunnen tonen dat je op het moment van maken van de foto niet op je telefoon zat.
Dus ik denk dat de reconstructie (voor zover mogelijk) kansrijker is.
vrijdag 19 december 2025 om 21:35
De afgelopen drie jaar twee keer zo’n boete gehad (een keer met een zwarte jas met glimmende knopen en een keer toen mijn rechterwijsvinger in een spalk zat i.c.m. een heel erg glimmend pasje dat nog om mijn nek hing waardoor het leek of ik zat te appen). Twee keer bezwaar aangetekend (bestaande uit: ‘op getoonde afbeelding heb ik géén telefoon in mijn hand maar ziet u een knoop/pasje, iemand die zit te appen of te bellen heeft doorgaans het telefoonscherm naar zich toe gedraaid i.p.v. zich afgekeerd’) en twee keer niet hoeven te betalen. Er werd niet eens een verdere toelichting gevraagd aan mij. Beide keren wel een wazige foto van een of ander geautomatiseerd gedoe.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
vrijdag 19 december 2025 om 21:37
vrijdag 19 december 2025 om 21:45
Ik heb, ondanks instructie van CJIB in de brief, beide keren niet alvast betaald. Mijn zus (advocaat van beroep) zei dat ik alleen al moest betalen als mijn bezwaar werd afgewezen en ik beroep zou aantekenen. Maar zover kwam het dus niet.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in